Gå til innhold

Kjøpe nytt bestikk, hvilket anbefaler du?


PhilosopherSe7en

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Sofus21 skrev:

Har Ramona som fortsatt ligger i eska. Til daglig så bruker jeg aida raw sitt sorte bestikk, elsker det! 

"Vask i oppvaskmaskin anbefales ei." Dette er ikke bestikket for meg, for å si det pent. :fnise: 

Anonymkode: 48ab5...10b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger meg på de som sier Hardangerbestikk. Jeg har selv begynt å samle på Carina, og synes dette er pent. Ellers kjenner jeg mange som har Ramona (det er nok deres vanligste serie), som har holdt seg pent gjennom mange år.

Anonymkode: 14d7c...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med hardanger fjord/ida! Moderne men rundere linjer. Passer veldig godt til min stil i hvert fall. Eneste minuset er at knivene er litt for tunge til å la stå å smør på bordet feks, men da har jeg heller kjøpt inn to små smørkniver fra zara home til dette formålet. Er jo tross alt ikke akkurat ofte det er et problem.

Anonymkode: ccc7d...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2019 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Vi har også dette, superfornøyd 👍

Anonymkode: 3ba59...575

Og jeg. Også fornøyd. Har hatt det (og brukt det) i omtrent 20 år nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Ramona daglig i ca 10 år nå, kjempefornøyd! :)

Anonymkode: 072ba...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Oppvaskemaskin er jo det viktigste kriteriet 😄

Nettopp. Og for noe som skal brukes som hverdagsbestikk? No way, Jose! Ikke engang sølvbestikket vaskes for hånd her i huset, altså. Den æren er forbeholdt de fineste glassene, kokkekniven og de største kjelene (som ikke får plass i oppvaskmaskinen). 

(Forøvrig synes jeg svart bestikk er fugly, spesielt i kombinasjon med gull slik de har eksempel på i linken. Men dette er smak og behag, og det kan som kjent ikke diskuteres (selv om vi gjør det likevel).)

Anonymkode: 48ab5...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2019 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt Skaugumbestikket om jeg skulle lagt penger i bestikk. Oldemor fikk hele settet da hun giftet seg i 1944, og bestikket brukes til hverdag av min mor nå og er søren meg som nytt enda. I tillegg er det veldig fint :)

Anonymkode: 4418d...aa1

Skaugum er pent, men om de som har arvet eller kjøpt brukt det gamle Skaugumbestikket burde vaske det for hånd. Mine foreldre har det gamle, og det trives absolutt ikke i oppvaskmaskinen.

Nevner det bare som et tips :) 

Anonymkode: 0c1af...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg et bestikk i rustfritt stål.  Det tåler daglig bruk og oppvaskmaskin. 

Vi fikk bestikket "Una" fra Norstaal  (må Stelton) i bryllupsgave i 1975.  Det er brukt daglig, og er like fint etter alle disse årene. De ter så fint at vi aldri har hatt behov for noe annet bestikk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zienna skrev:

Velg et bestikk i rustfritt stål.  Det tåler daglig bruk og oppvaskmaskin. 

Vi fikk bestikket "Una" fra Norstaal  (må Stelton) i bryllupsgave i 1975.  Det er brukt daglig, og er like fint etter alle disse årene. De ter så fint at vi aldri har hatt behov for noe annet bestikk. 
 

Jeg har alltid lurt på: Er det mulig å snurre spaghetti på den gaffelen? Tennene ser så korte ut. :) 

Anonymkode: 48ab5...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid lurt på: Er det mulig å snurre spaghetti på den gaffelen? Tennene ser så korte ut. :) 

Anonymkode: 48ab5...10b

Det går bare bra :)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.1.2019 den 15.03, skruf skrev:

Vi har Maya som hverdagsbestikk, godt brukt i 17 år nå, og utallige ganger i oppvaskmaskinen, og det er like fint. Veldig klassisk og enkelt bestikk 

https://www.glassoginterior.no/maya-2000-16-delers-sett.html?gclid=Cj0KCQiAvKzhBRC1ARIsANEXdgwniymbJuqCSwIZev5-N1O_8dp0L_UWjm0EbadyNxtu4Gjho3Lp7bgaAlyqEALw_wcB

Vi har også Maya fra  Stelton Norstaal. Kjempefornøyd! Jeg liker godt flere av de andre bestikkelse fra Stelton, f.eks. Ina. Skikkelig god design.

Anonymkode: c1ff9...d0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har hatt Hardangerbestikk - Carina i sikkert 15 år og det har fungert helt fint. Eneste minuset var at det i senere år noen ganger fikk rustflekker på spesielt knivbladene. Det skjedde da jeg flyttet og fikk ny oppvaskmaskin. Usikker på årsaken, men det skjer ikke med det bestikket jeg har nå.

Har nå Georg Jensen - Copenhagen. Den matte varianten. Syntes de er mer stilrent enn Hardangerbestikket. Det ligger utrolig godt i hånden, og spesielt kniven liker jeg bedre. Syntes håndtaket på Carina er litt klumpete til sammenlikning og jeg liker at knivbladet er litt større. 

https://www.georgjensen.com/nb-no/servise/bestikk/copenhagen-mat-saet-24-dele-(6x-011-012-017-033)/3340524.html#prefn1=ProductCollection&prefv1=Copenhagen

Har fått "Arvesøll" sølvbestikk fra moren min også, men det blir stort sett bare brukt i jula. Syntes det er både elegant og ligger fint i hånden de ganger det er i bruk.

https://www.kistebunn.no/categories/arveslv?gclid=EAIaIQobChMIqPHV3bGn4gIVCpSyCh0xqQBmEAAYASAAEgJwifD_BwE

Anonymkode: c5d31...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med Maya. Og bestikket er i full bruk etter nærmere 50 år.

Men etter å ha vokst opp med godt design og god kvalitet på alle bauger og kanter, sølv og krystall, stål og porselen, så kan jeg i grunn godt anbefale...

~ trommevirvel ~

...IKEA! 😁

 

(Skal gi meg før jeg begynner å skryte av serviset fra Nille 😌)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PS!

Hardangerbestikk er det «alle» i min generasjon ønsket seg til bryllupet, og fikk. Det og den der Rosendahl grand cru. Gud, så lei jeg er av de to der! 😱

Sånn sett er Maya herlig syttitalls og man slipper å føle at man er i hvem som helst andre sitt hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Hardangerbestikk i snart 20 år, og det er i daglig bruk ennå. Ønsket meg det til jul og bursdager i mange år, og også til bryllupspresang en gang i tiden. Jeg har den serien som heter "Nina". Skulle jeg valgt serie i dag, ville jeg vel valgt en annen serie, som kanskje "Ramona". Litt enklere stil på den, enn Nina. Nina har mere tradisjonelt "rosemønster" liksom. 

Men det er helt greit og fint, og vi bruker det hver dag. Men vet noen hvordan man best kvesser knivene? Vanlige middagskniver av serien altså. De begynner å bli litt vanskeligere å skjære gjennom biffkjøtt med...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Million skrev:

Jeg har hatt Hardangerbestikk i snart 20 år, og det er i daglig bruk ennå. Ønsket meg det til jul og bursdager i mange år, og også til bryllupspresang en gang i tiden. Jeg har den serien som heter "Nina". Skulle jeg valgt serie i dag, ville jeg vel valgt en annen serie, som kanskje "Ramona". Litt enklere stil på den, enn Nina. Nina har mere tradisjonelt "rosemønster" liksom. 

Men det er helt greit og fint, og vi bruker det hver dag. Men vet noen hvordan man best kvesser knivene? Vanlige middagskniver av serien altså. De begynner å bli litt vanskeligere å skjære gjennom biffkjøtt med...

 

Ramona har jeg, pakket bort i skapet. Upraktisk og ubehagelig i bruk. 

Anonymkode: b78d2...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Ramona som fest og hverdagsbestikk i 25 år. Funker gull.

Anonymkode: 462e9...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...