Gå til innhold

Underlivet etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble både klippet og revnet innvendig. Like «trang» nå 4 mnd etter som før i følge samboer og d kjenner jeg jo selv også. Hadde en ekstrem lang fødsel da.. 

Anonymkode: c5da4...f7c

Hvordan vet man om man har revnet innvendig?😳

Anonymkode: 17946...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man får ødelagt underlivet. Sexlivet og alt går i dass.. har man da krav på noen form for erstatning?

Det er jo ikke sånt som skal skje?

Anonymkode: 51be8...a8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. når jeg leser alt dette, så gruer jeg meg virkelig mye mer!

 

Hvordan har sexlivet vært for dere med keisersnitt? Hvor ille er det, med tanke på arr?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revna masse, 2 grads og der har gått helt fint. Ikke hatt sex enda for renselse har ikke vært over før nå og gubben liker ikke å kjøre brannbil, men føler at det er greit der nede. Har en del arr da med tanke på at jeg sydde 30+ sting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngangen er stram... kjenner eg med fingrene er det som et gigantisk hulrom inni der.. kommer seg etter en orgasme, da svulmer jeg opp..

Anonymkode: a831b...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man får ødelagt underlivet. Sexlivet og alt går i dass.. har man da krav på noen form for erstatning?

Det er jo ikke sånt som skal skje?

Anonymkode: 51be8...a8d

Nei, helsepersonell må ha opptrått meget uaktsomt for at man skal ha noe sjans for erstatning. Fikk beskjed av sykehuset at det er slikt som kan skje, og jeg er ung og med store skader. Ikke lett og være kvinne. 

Anonymkode: 764dc...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble klippet og revnet, men jeg hadde alikevel sex 2 uker etter fødselen.  Tror ikke mannen har merket noenting, han har iallefall ikke påpekt noe, og jeg har spurt han. Sexlivet vårt er som før.

Anonymkode: e387b...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 1Cecilie skrev:

Hvordan har sexlivet vært for dere med keisersnitt? Hvor ille er det, med tanke på arr?

Hva mener du? Arret er langt unna underlivet, det påvirker ikke sexlivet... 

Anonymkode: 5d14e...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet endel men hadde ingen smerter i ettertid og etter kort tid føltes alt som normalt. Hadde sex for første gang etter ca. 4 uker. Har bedre kontakt med musklene og bedre sex etter å ha født, for også mye lettere orgasme. 

Anonymkode: 5f097...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Arret er langt unna underlivet, det påvirker ikke sexlivet... 

Anonymkode: 5d14e...422

Mange får smerter i arret som gjør sex ubehagelig. 

Anonymkode: 24c9d...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man får ødelagt underlivet. Sexlivet og alt går i dass.. har man da krav på noen form for erstatning?

Det er jo ikke sånt som skal skje?

Anonymkode: 51be8...a8d

Nope. Ikke får man hjelp heller.. At ting blir annerledes etter fødsel må man regne med, tydeligvis. 

Anonymkode: 24c9d...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren min sa «kan ikke noen av dere andre gjøre det, jeg er ikke flink til å sy» og de andre måtte videre så dessverre var det hun som sydde meg. Det er nå 3 år siden jeg føda som 20 åring og jeg har enda ikke klart å ha sex... ikke klarer jeg å bruke tampong heller da det er helt forjævlig å ta den ut pga jævlig dårlig sydd av henne. Men nå som vi vil ha et barn til må jeg bare tvinge meg selv til å ha vond sex, også håpe at underlivet mitt blir enda mer fucka etter å ha født normalt sånn at det er ille nok til at de kan operere meg.  Jeg har vært på kontroll hvertfall 10 ganger og det er visst ikke alvorlig nok til at de gidder å operere meg.. 

Anonymkode: 95b6d...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jordmoren min sa «kan ikke noen av dere andre gjøre det, jeg er ikke flink til å sy» og de andre måtte videre så dessverre var det hun som sydde meg. Det er nå 3 år siden jeg føda som 20 åring og jeg har enda ikke klart å ha sex... ikke klarer jeg å bruke tampong heller da det er helt forjævlig å ta den ut pga jævlig dårlig sydd av henne. Men nå som vi vil ha et barn til må jeg bare tvinge meg selv til å ha vond sex, også håpe at underlivet mitt blir enda mer fucka etter å ha født normalt sånn at det er ille nok til at de kan operere meg.  Jeg har vært på kontroll hvertfall 10 ganger og det er visst ikke alvorlig nok til at de gidder å operere meg.. 

Anonymkode: 95b6d...478

Jeg fikk også beskjed om at det ikke var alvorlig nok flere ganger. Så fikk jeg en transvaginal ultralyd til slutt som viste så store skader at det er for alvorlig til at operasjon sannsynligvis vil bedre noe..

Anonymkode: 764dc...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble selv klippet og fikk en totalruptur, måtte rett på operasjonsstuen for å sy etter fødsel. Har fortsatt en del ubehag i arrvevet ved skjedeinngangen 1 år senere, men selve skjeden føles som før. Skal få en plastisk operasjon for å fjerne litt arrvev, og har egentlig blitt fulgt greit opp. Det verste har nok vært psykisk etter en slik skade.

Anonymkode: aefca...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med totalruptur. Er det mange år siden dere fødte?

Jeg vet veldig mange som fødte samtidig som mamma på 90-tallet fikk det. 

Jeg var av det inntrykket at slike ting praktisk talt ikke skjer lenger fordi jordmødrene praktiserer "finskegrepet" (eller hva det nå heter) og at de stopper hodet i inngangen for å tøye så man ikke revner. 

Men så kan jo det være piss jordmødrene sier for at vi ikke skal være så redde også da...

Jeg går liksom bare å håper at noe skal dukke opp så de tar keisersnitt på meg i stedet.

Så en episode av "Jordmødrene" på NRK hvor ei lita thaidame skulle føde en 5 kilos  baby som til slutt måtte taes med sugekopp. Angret øyeblikkelig på at jeg ble gravid... 

Anonymkode: 51be8...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne artikkelen https://forskning.no/svangerskap-spor-en-forsker/spor-en-forsker-fodsel-klippe-eller-revne/497037

skjer totalruptur med rundt 2 av 100 fødende. Artikkelen er trefire år gammel, så usikker på om tallet stemmer ift idag. Synes alikevel det er ett ganske høyt tall. Og det er ganske vilt at de det skjer med som får plager som følger dem livet ut ikke har rett på noe oppreising og må mase seg til inngrep. Lurer på om man hadde hatt krav på erstatning hvis det var menn som fødte... 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere med totalruptur. Er det mange år siden dere fødte?

Jeg vet veldig mange som fødte samtidig som mamma på 90-tallet fikk det. 

Jeg var av det inntrykket at slike ting praktisk talt ikke skjer lenger fordi jordmødrene praktiserer "finskegrepet" (eller hva det nå heter) og at de stopper hodet i inngangen for å tøye så man ikke revner. 

Men så kan jo det være piss jordmødrene sier for at vi ikke skal være så redde også da...

Jeg går liksom bare å håper at noe skal dukke opp så de tar keisersnitt på meg i stedet.

Så en episode av "Jordmødrene" på NRK hvor ei lita thaidame skulle føde en 5 kilos  baby som til slutt måtte taes med sugekopp. Angret øyeblikkelig på at jeg ble gravid... 

Anonymkode: 51be8...a8d

Det stemmer at andelen alvorlige rupturer har gått ned etter finskegrepet ble normal praksis. Men noen ganger er en slik ruptur vanskelig å unngå, selv om det er sjelden nå. Av disse alvorlige rupturerene kan de fleste fikses. Venninnen min hadde en totalruptur i 2016,men ble helt bra igjen. Babyen var stjernekikker. 

Anonymkode: abe8b...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gasellen skrev:

Ifølge denne artikkelen https://forskning.no/svangerskap-spor-en-forsker/spor-en-forsker-fodsel-klippe-eller-revne/497037

skjer totalruptur med rundt 2 av 100 fødende. Artikkelen er trefire år gammel, så usikker på om tallet stemmer ift idag. Synes alikevel det er ett ganske høyt tall. Og det er ganske vilt at de det skjer med som får plager som følger dem livet ut ikke har rett på noe oppreising og må mase seg til inngrep. Lurer på om man hadde hatt krav på erstatning hvis det var menn som fødte... 🙄

Men ikke av 2 av 100 har langvarige eller livsvarige plager som følge av totalrupturen. Så hvis man ser slik på det blir ikke statistikken så ille. 

Anonymkode: abe8b...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min hadde en totalruptur i 2016,men ble helt bra igjen. Babyen var stjernekikker. 

Anonymkode: abe8b...60d

Er det noe de kan gjøre for å oppdage at ungen ligger slik at det er stjernekikker for skaden er skjedd? Evt kan de snu den slik de feks kan ved setefødsel? Stjernekikker er at ansiktet kommer ut vendt opp er det ikke?

Merker jeg skal være knallhard på at jeg vil ha keisersnitt hvis noe ikke går som det skal :( Så får de bare synes jeg er en pinglete grinete gravid dame

Anonymkode: 51be8...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe de kan gjøre for å oppdage at ungen ligger slik at det er stjernekikker for skaden er skjedd? Evt kan de snu den slik de feks kan ved setefødsel? Stjernekikker er at ansiktet kommer ut vendt opp er det ikke?

Merker jeg skal være knallhard på at jeg vil ha keisersnitt hvis noe ikke går som det skal :( Så får de bare synes jeg er en pinglete grinete gravid dame

Anonymkode: 51be8...a8d

Å føde en stjerneskikker trenger ikke by på noe mer problemer enn en baby som ligger riktig vei. 

Anonymkode: 24c9d...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...