Gå til innhold

Underlivet etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gruer meg veldig til fødsel, fordi jeg har lest at man kan ryke over muskelen i sjeden osv og bli "vid". Jeg lurer på hvordan underlivet blir etter fødsel vis man revner sikkelig? Liksom kan det fikses med trening eller operasjon? Healer det med tiden? Eller er man vid/åpen der nede for alltid?

Jeg tenkte ikke over dette før mannen min sa "jeg lurer på hvordan sex livet vårt blir når du har født en unge, og blir løs der nede". ( Han tullet, men var en fryktelig empatiløs settning, som gjorde at jeg ble nervøs for fremtiden🙄

 

 

Håper noen kan fortelle om sine erfaringer. Eventuelt vis det blir en ok fødsel, uten å revne. Hva skjer med underlivet da? Trekker den seg tilbake til "normalt" eller er det merkverdig forskjell årevis etterpå?

 

Anonymkode: fe269...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde totalruptur og er ødelagt mer eller mindre selv om det har blitt noe bedre med årene.

Anonymkode: bfc00...313

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått fint med meg,måtte sy ene gangen, hadde sex to mnd etter begge fødsel, syns sex ble bedre etter på 

Anonymkode: c8b03...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke turt å ha sex enda pga livmor prolaps.. Håper det ikke er sinnsykt vondt, vurdere å prøve snart! 

Anonymkode: 463eb...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte første barnet mott for 3mnd siden. Har tatt knipeøvelser hver dag. Hadde sex 6 uker etter fødsel, det var vondt. Vi begynner å gradvis komme til sånn vi hadde det: mye sex. Er fremdeles vanvittig øm/sår i skjedeveggen, men med god forspill og glidemiddel er det ingen problem. Mannen kommenterte under sliten forrige dagen «fader som du er blitt stram». Han mente trang. 

Anonymkode: 43007...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble klippet. Er helt som før nå. Legen som tok 6 ukers kontroll trodde jeg ikke hadde sydd siden hun ikke så arret. Sex er bedre enn før. 

Anonymkode: 60f90...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Revnet ikke, men den muskelen du snakker om ble avrevet. Om den rives av fra benet kan det ikke fikses. Jeg lever greit med det nå, selv om det jeg sørget over sexlivet i noen år. Mannen klager ikke.

Anonymkode: 62810...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig og vite. Noen revner mye og blir helt fine igjen, andre revner ikke(utenpå) og blir ødelagte for alltid. Allikevel er det såklart vanligst med store skader etter større revninger ved f.eks vakum eller tang. Forhåpentligvis går det helt fint for deg. Det er opp i mot 36%(forskjellige studier opererer med ulike tall) som opplever en avrivning av muskulaturen. Store deler av disse vil ikke merke skadene før flere år i etterkant, mens en mindre andel vil få store problemer med en gang.

Anonymkode: 1b909...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet litt forover, såkalt rift av førstegrad. Etter fødselen følte jeg at livmortappen var veldig langt nede og at jeg hadde en slags klump i underlivet. Akkurat som at ting falt nedover. Dette ble gradvis borte i ukene etter fødsel, og et par måneder etterpå var faktisk alt som før. Samboer sier at det kjennes likt ut der nede og jeg kjenner ingen forskjell. Jeg har gjort veldig mye knipeøvelser og jeg ventet en stund med aktiviteter som jogging. Vet faktisk om et par som har fått problemer der nede fordi de begynte å trene før bekkenbunnen var sterk nok.

Anonymkode: 8f321...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en "drømmefødsel". Lite smerter, rask og uten revning. Ble aldri som før igjen.

Anonymkode: 764dc...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble både klippet og revnet innvendig. Like «trang» nå 4 mnd etter som før i følge samboer og d kjenner jeg jo selv også. Hadde en ekstrem lang fødsel da.. 

Anonymkode: c5da4...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet ingenting og endte opp med strammere musklatur i skjeden i ettertid. Har ikke hatt et eneste problem nedi der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble klippet og sexlivet er bedre enn før 1 år etter fødsel. 

En venninne hadde totalruptur og slet mye det første året, men har fått to barn etterpå og har det helt fint nå.

Anonymkode: 45abd...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har det vært forskjellig for dere som har født flere barn?

Anonymkode: 412c1...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en veldig rask fødsel, og revnet litt. Mannen sa at det var trangere da vi begynte å ha sex igjen to mnd etter fødsel (og at det fortsatt er det). Jeg tror det har å gjøre med at jeg ikke blir så våt som tidligere. Og akkurat det håper jeg er hormonelt, har sammenheng med ammingen og endrer seg. Jeg har lite sexlyst, og blir fort sår, men ellers føles alt som normalt.

Anonymkode: f0d48...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 : så god som ny etterpå. Ble klippet. 

Nr 2 : nedsatt følelse og slakkere i strikken syntes jeg selv da . Revnet ikke, fikk noen pyntesting. 

De fleste jeg har snakket med sier det blir verre for hver gang men man kan være maks uheldig. Det finnes ingen fasit. 

Anonymkode: 11140...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig og vite. Noen revner mye og blir helt fine igjen, andre revner ikke(utenpå) og blir ødelagte for alltid. Allikevel er det såklart vanligst med store skader etter større revninger ved f.eks vakum eller tang. Forhåpentligvis går det helt fint for deg. Det er opp i mot 36%(forskjellige studier opererer med ulike tall) som opplever en avrivning av muskulaturen. Store deler av disse vil ikke merke skadene før flere år i etterkant, mens en mindre andel vil få store problemer med en gang.

Anonymkode: 1b909...118

Hvilke skader tenker du på da?

Anonymkode: 17946...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...