Gå til innhold

Vegansk jul

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

herregud som jeg hater veganere. 

Anonymkode: b759d...07a

Det var da voldsomt. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, Thyra skrev:

Jula ødelagt pga vegansk mat?!? Tenk på alle som får jula ødelagt pga ensomhet, vold, for mye alkohol osv. 

Jula mi hadde definitivt blitt ødelagt av veganertull uansett hvor mye ungene i afrika sulter og nabodama blir dengt.

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har googlet litt og ser du har rett. Da blir det vegansk jul uten soyaprodukter. Takk! Dette er helt nytt for meg, så tar med meg alle nyttige tilbakemeldinger

Anonymkode: 576f7...2b9

Soya som menneskemat kan du spise med god samvittighet.

Problemet med soya er at det blir brukt i dyrefôr til dyrene som brukes i kjøttproduksjon. Denne soyaen kommer som regel fra regnskogen osv. Så er kjøttproduksjon som gjør at soya ikke er bra.

Så ja, du burde ikke droppe soyaribbe når du først skal servere vegansk.

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte det skulle være en overraskelse, men kanskje det ikke er så lurt. Får melde slekta i kveld om hva som står på menyen

Det er godt, da har de ennå mulighet til å få lagt pinnekjøttet i vann...

Skrevet
Akkurat nå, FrøkenMånestråle skrev:

Det er godt, da har de ennå mulighet til å få lagt pinnekjøttet i vann...

Har sendt melding til alle som kommer i morgen, men ikke fått svar fra noen ennå. Men, tviler på at noen kommer med pinnekjøtt, så det der kunne du spart deg. 

• Liker 1
Skrevet

Den menyen ser fantastisk ut. 

Anonymkode: 5d05e...7c4

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sendt melding til alle som kommer i morgen, men ikke fått svar fra noen ennå. Men, tviler på at noen kommer med pinnekjøtt, så det der kunne du spart deg. 

Jeg hadde latt være å komme rett og slett 😊

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, addict skrev:

Jeg hadde latt være å komme rett og slett 😊

De kommer nok - alle sammen. Men, jeg er litt urolig, ingen som har svart på meldingen min om hva som står på menyen....

Skrevet
24 minutter siden, Suppetuppe skrev:

Soya som menneskemat kan du spise med god samvittighet.

Problemet med soya er at det blir brukt i dyrefôr til dyrene som brukes i kjøttproduksjon. Denne soyaen kommer som regel fra regnskogen osv. Så er kjøttproduksjon som gjør at soya ikke er bra.

Så ja, du burde ikke droppe soyaribbe når du først skal servere vegansk.

Så feil kan man ta når man lever i en naiv illusjon. 

Anonymkode: bb6b0...010

Skrevet

Dette er jo en trolletråd, men for all del, når den først er startet. 

Jeg hadde spist det jeg hadde fått servert. Blir sikkert god mat. 

Men om det ikke er gitt noe beskjed på forhånd. Så tenker jeg sette er sjansen til å lage tidenes dårligste stemning på julaften. Send gjerne rapport om hvordan det går 😂😝

• Liker 5
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde laget vegetarmat bare for å tilfredstille noen få i besøket. De får lære seg å ta med egen mat om de har så sære matvaner.

• Liker 2
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg trodde jula egentlig handlet mest om å komme sammen, ha det hyggelig, og vise at man er glade i hverandre, ikke hva som er på bordet. Det var liksom ikke så mye matstell i en stall i Jerusalem i de hine hårde. 

TS - jeg synes det høres fortreffelig ut hva du skal servere gjestene dine. På grunn av helsemessige årsaker må jeg redusere inntaket av animalsk protein - altså kjøtt og fisk - betraktelig. Personlig hadde jeg blitt hoppende glad av at noen tok seg "bryet" med å lage mat som alle kan spise - uavhengig om man er veganer/vegetarianer av etiske eller helsemessige grunner. Tror ikke noen til dags dato har strøket med av å ikke få pinnekjøtt/ribbe/and etc. på julaften. 

Skrevet
26 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Dette er jo en trolletråd, men for all del, når den først er startet. 

Jeg hadde spist det jeg hadde fått servert. Blir sikkert god mat. 

Men om det ikke er gitt noe beskjed på forhånd. Så tenker jeg sette er sjansen til å lage tidenes dårligste stemning på julaften. Send gjerne rapport om hvordan det går 😂😝

Er ikke så ofte aktiv her, så lurer på om det er noe jeg skriver som gjør at du tror jeg tuller? 

Kan forsikre deg om at dette er reelt. 

Skrevet
Akkurat nå, Zeitgeist skrev:

Jeg trodde jula egentlig handlet mest om å komme sammen, ha det hyggelig, og vise at man er glade i hverandre, ikke hva som er på bordet. Det var liksom ikke så mye matstell i en stall i Jerusalem i de hine hårde. 

TS - jeg synes det høres fortreffelig ut hva du skal servere gjestene dine. På grunn av helsemessige årsaker må jeg redusere inntaket av animalsk protein - altså kjøtt og fisk - betraktelig. Personlig hadde jeg blitt hoppende glad av at noen tok seg "bryet" med å lage mat som alle kan spise - uavhengig om man er veganer/vegetarianer av etiske eller helsemessige grunner. Tror ikke noen til dags dato har strøket med av å ikke få pinnekjøtt/ribbe/and etc. på julaften. 

Takk for hyggelig tilbakemelding 🙂

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Suppetuppe skrev:

Neida, å bidra til enorme ødeleggende monokulturdrevet landbruk og en industri styrt av få store selskaper, der produktet fraktes halve verden rundt kan du gjøre med god samvittighet sålenge du putter det direkte i munnen din og ikke via et dyr.

(soya inngår dessuten i endel mer enn dyrefor.)

Er du seriøs med miljøengasjementet droppe du slike unødvendige importvarer og fokuserer mest mulig på lokalprodusert mat. Newsflash: Trenger ikke en eneste søyabønne for å fore hverken sau, ku, gris eller kylling. 

Skrevet

Menyen høres kjempefin ut! :)

Vi serverer pinnekjøtt på juleaften hos oss, men alt annet er vegansk. Tilbehøret, de andre middagene, sjokoladen, kakene, dessertene, konfekten og drikken. Som regel sier vi ikke noe om at maten er vegansk, og borsett fra selve kjøttet/erstatningen er det svært mange som blir overrasket! Men tror de fleste vet at her serveres det nesten utelukkende vegansk nå. 

Det er kun jeg som er veganer i familien, men mannen er utrolig støttende og ungene spiser alt. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åja, "bærekraftig soya argumentet" er myte veganere liker å fortelle seg selv. Store monokulturer er ødeleggende for miljøet selv om det ikke foregår på nedhugget regnskog i Brasil. I tillegg skal dette fraktes med skip over atlanteren. Skipsfart er jo kjent for å være skånsomt for miljøet..

De som faktisk er interessert i å redusere trykket på miljøet, fokuserer først og fremst på å redusere bruk av importvarer mest mulig. Her blir det jul med lokalprodusert lam og gris, lokalproduserte grønnsaker, selvplukka tytte- og bringebær. Ikke en soyabønne har gått med. Vi går ikke over bekken etter vann.

Lokalprodusert lam, gris, ku, kylling, kalkun får alle i seg kilovis av soya produsert i Brasil så lenge de spiser kraftför om vinteren (gris spiser kraftför året rundt)

Synes forøvrig at det virker som TS er et troll som forsøker å sette veganere i dårlig lys. 

Anonymkode: 34be6...1b1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lokalprodusert lam, gris, ku, kylling, kalkun får alle i seg kilovis av soya produsert i Brasil så lenge de spiser kraftför om vinteren (gris spiser kraftför året rundt)

Synes forøvrig at det virker som TS er et troll som forsøker å sette veganere i dårlig lys. 

Anonymkode: 34be6...1b1

Trollet her er vel deg? 

Makan til kverulant! 

Skrevet
6 minutter siden, FantasDick skrev:

Menyen høres kjempefin ut! :)

Vi serverer pinnekjøtt på juleaften hos oss, men alt annet er vegansk. Tilbehøret, de andre middagene, sjokoladen, kakene, dessertene, konfekten og drikken. Som regel sier vi ikke noe om at maten er vegansk, og borsett fra selve kjøttet/erstatningen er det svært mange som blir overrasket! Men tror de fleste vet at her serveres det nesten utelukkende vegansk nå. 

Det er kun jeg som er veganer i familien, men mannen er utrolig støttende og ungene spiser alt. 

Så spennende. Høres utrolig godt ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...