Gå til innhold

Irisiris prøvedagbok


Irisiri

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, Irisiri skrev:

Nettopp. Jeg synes det er var fint (romantisk?) de to, kanskje tre første månedene. Da husker jeg vi sa «tenk om det er noe som gror i denne magen nå» og slikt. Det var koselige tanker. Men det eneste som har grodd i magen på disse 9 månedene er fettlaget😂

De som sier at man skal nyte prøvetiden er kanskje de som fikk full klaff raskt? Evt. ekstremt tålmodige mennesker.

Såå enig! Var spennende de to-tre første måneden - «tenk om» 😬 Jeg har inntrykk av at de som sier at prøvetiden er romantisk og at tiden skal nytes er de som det klaffer raskt for. «Alle» venninne mine har fått det til på første eller andre forsøk, til og med ei som sa hun hadde sykt uregelmessig syklus. Vet ikke helt om jeg tror på ei som sier at syklusen er sykt uregelmessig og at det klaffer på første forsøk 😅🤷‍♀️ Men null problem for «alle» andre da, bare meg det er noe galt med 🤷‍♀️🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Patriotpaula skrev:

Såå enig! Var spennende de to-tre første måneden - «tenk om» 😬 Jeg har inntrykk av at de som sier at prøvetiden er romantisk og at tiden skal nytes er de som det klaffer raskt for. «Alle» venninne mine har fått det til på første eller andre forsøk, til og med ei som sa hun hadde sykt uregelmessig syklus. Vet ikke helt om jeg tror på ei som sier at syklusen er sykt uregelmessig og at det klaffer på første forsøk 😅🤷‍♀️ Men null problem for «alle» andre da, bare meg det er noe galt med 🤷‍♀️🙄

Du kjenner helt sikkert noen som sliter/har slitt du og. Jeg tenker i alle fall at det må være sånn. I min familie har alle blitt gravide i PP 1-3 (og flere barn har vært «uhell»). Den eneste venninnen som har barn som har fortalt om prøvetiden ble gravid på første forsøk. Ellers har det ikke blitt snakket om og jeg har ikke spurt. Jeg MÅ jo kjenne noen som sliter? Sånn rent statistisk sett?

Hvis vi får barn, så skal jeg være åpen om at prøvetiden var vanskelig i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Irisiri skrev:

Du kjenner helt sikkert noen som sliter/har slitt du og. Jeg tenker i alle fall at det må være sånn. I min familie har alle blitt gravide i PP 1-3 (og flere barn har vært «uhell»). Den eneste venninnen som har barn som har fortalt om prøvetiden ble gravid på første forsøk. Ellers har det ikke blitt snakket om og jeg har ikke spurt. Jeg MÅ jo kjenne noen som sliter? Sånn rent statistisk sett?

Hvis vi får barn, så skal jeg være åpen om at prøvetiden var vanskelig i alle fall.

Det kan være jeg gjør, men ingen som snakker høyt om det, dessverre. Alle jeg kjenner som har fått barn eller er gravide, sier at de har blitt gravide nærmest ved å knipse med fingeren. Derfor er det så utrolig leit og sårt at uansett hvor mye sex vi har, hvor mye vi leter etter eggløsning, testing og temping, så blir vi ikke gravide... 😩 Mens for andre så er det så enkelt... Statistisk skal jeg jo kjenne noen, men det er vel litt tabu å ikke få til prosjekt baby på kort-kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Patriotpaula skrev:

Statistisk skal jeg jo kjenne noen, men det er vel litt tabu å ikke få til prosjekt baby på kort-kort tid. 

Ja, tror dessverre det er det. Veldig synd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 9, CD 5.

Da ser det ut som «uka» er over og vi kan se fremover mot ny EL.

Jeg var litt sær denne mnd og målte mengden menstruasjonsblod med menskoppen. Den har målestreker, så det gikk veldig greit. Jeg blødde 128 ml. Jeg leste at grensen for «unormalt kraftig blødning» (menoragi) går ved 80 ml. Bare på den verste dagen blødde jeg 74 ml alene. Og denne måneden synes jeg ikke var så heavy, det var helt klar verre forrige måned. 

Jeg begynner å skjønne hvorfor jeg alltid har følt at uka er begrensende på aktiviteten, når jeg ser at det mest normale er rundt 40 ml ila hele mensen. Det hadde jo vært en drøm å bare blø 10 ml om dagen!

Jeg har lagd en egen tråd der jeg spør om noen har erfaring med menoragi og hva man kan gjøre/hvilken betydning det kan ha for fertiliteten. Men hvis noen har erfaring tar jeg gjerne imot råd/info her også!

Edit til meg selv: uka var ikke helt over, endte på 130 ml.

Endret av Irisiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 9, CD 8.

Her veksler humøret mellom «Hurra for ny prøverunde» og «Buhu, hva om vi aldri får barn». Noe som er tåpelig, for jeg vet jo at det vil ordne seg. Klarer vi det ikke selv får vi hjelp, funker det ikke da heller blir det adopsjon. 

Så hvorfor alle disse bekymringene? Litt is i magen, så ordner dette seg uansett. Og å tenke på en eventuell adopsjon er kanskje å bekymre seg for ting som ligger litt vel langt frem i tid?? 

Nå er det en liten uke til eggløsning og vi begynner å legge aksjer. Uansett hvor lang tid dette tar, så er vi nærmere målet for hver dag som går. Det er fint å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med kraftige blødninger, og du har sikkert lest deg opp på nettet selv. Det er nok noe du absolutt kunne tatt opp med lege for det kan ha bakenforliggende årsaker som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, men kraftige blødninger trenger heller ikke å ha noen spesiell årsak. Svaret mitt er sikkert ikke til spesielt mye hjelp ser jeg nå :vetikke:

Jeg synes det bare er fint at du tenker på adopsjon for da har dere snakket om dette som et par! Tror nok det er noen som begynner å prøve, ting tar tid, også dukker det opp at den ene absolutt ikke vil adoptere.. Tenker det er bra at man snakker om alt som kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Dovendyr1 Takk for at du tar deg tid til å svare. Det synes jeg er hyggelig, og svaret ditt et nyttig selv om man ikke har en fasit! Det sitter litt langt inne å ringe legen, samtidig som jeg har veldig lyst til å finne ut mer.

Du har et godt poeng om det å ha snakket sammen om adopsjon også. Greit å kunne snakke om alt, så får det bare være at man på en måte tar sorgene litt på forskudd. Jeg vet jo at der godt kan være vi klarer det selv også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 9, CD 14, 1 DPO.

Det ser ut som jeg har hatt EL på dag 13 (i går). Har ligget på CD 14-15 de siste månedene, men aldri før så tidlig som CD 13. Det er for så vidt greit med kortere syklus. Aksjer er lagt og jeg er klar for å vente på mensen igjen. Det er jammen utrolig hvor fort follikulærfasen kan gå!! 

Jeg har fortsatt med EL-testing, men blir ikke veldig klok. Tok vare på alle testene denne gangen. Jeg vet man egentlig ikke skal gjøre det, men det var nyttig å se endringen fra dag til dag. Da ser jeg i alle fall tydelig hvilken dag den var sterkest, siden jeg ikke får tydelig positive tester. Testene var ikke like sterke innenfor 10 minutter som på bildet. Men likevel, anser CD 12 som positiv. Hvis problemet er at jeg går glipp av den korte LH-toppen, så må den jo har vært ila. den dagen. Hvor ofte skal man teste ila. en dag da? Kan jo ikke akkurat teste når jeg er på jobb heller 🙈

Uansett spiller det liten rolle, fordi jeg bekrefter EL med temping. Det blir EL-testing med strips neste syklus også for å bruke opp de jeg har liggende, og så tenker jeg å prøve digital EL-test en syklus. Men etter det kan jeg egentlig slutte å teste, siden syklusen er regelmessig.

Men shit, hei DPO-land. Skal vi bare bli enige om at disse to ukene kan gå like fort som de to forrige?

image.jpg

Endret av Irisiri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 9, CD 16, 3 DPO.

Nå har tempen holdt seg oppe i 3 dager, så da er jeg helt sikker på EL!

I natt drømte jeg at ei venninne jeg ikke har sett på mange år ville treffes. Og det viste seg at hun ville fortelle at hun var gravid. Å bli gravid er det siste jeg tenker på når jeg legger meg, det første jeg tenker på på morgenen - og tydeligvis tenker jeg på det når jeg sover også.

Jeg passer hele tiden på å være forberedt på at noen jeg kjenner kan fortelle at de skal ha barn. Før jeg drar til noen må jeg liksom tenke gjennom at det kan skje, og hvordan jeg skal reagere. Så i hodet mitt er alle damer gravide til det motsatte er bevist😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du er sikker på EL, temping er en fin og oversiktlig ting :) 

Uff ja, føler med deg 😬 det er vel en slags «forsvarsmekanisme»? 🤷‍♀️ På jobben min er det ca 10 som er gravide, også vet jeg om flere utenom, så alt i alt om ca 15 som er gravide #ikkegøy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Bra du er sikker på EL, temping er en fin og oversiktlig ting :) 

Uff ja, føler med deg 😬 det er vel en slags «forsvarsmekanisme»? 🤷‍♀️ På jobben min er det ca 10 som er gravide, også vet jeg om flere utenom, så alt i alt om ca 15 som er gravide #ikkegøy. 

 

Ja, jeg er veldig glad for at jeg oppdaget temping. Perfekt for en kontrollfreak som meg! Hadde ikke trodd det skulle være så enkelt å huske heller, men føler at det å strekke seg etter termometeret på morgenen er nesten like naturlig og innarbeidet som å huske å åpne øynene 😜

Her om dagen våknet jeg med et pipende termometer i munnen midt på natten. Jeg har tydeligvis våknet litt og puttet det i munnen 😂 Det skjer heldigvis ikke så ofte.

Skjønner at det ikke kan være særlig kjekt med mange gravide rundt seg. 15 stk 😮 Vet de om at dere prøver, eller holder du det hemmelig? 

Det er heldigvis ikke så mange gravide rundt meg for tiden, men det er noen jeg forventer at er der snart. Og altså, jeg er definitivt glad på alle gravides vegne og ønsker ikke at andre skal slite med det - jeg ønsker bare at vi også skal få det til. 

Jeg er håpefull for at det skjer noe snart nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Irisiri skrev:

Ja, jeg er veldig glad for at jeg oppdaget temping. Perfekt for en kontrollfreak som meg! Hadde ikke trodd det skulle være så enkelt å huske heller, men føler at det å strekke seg etter termometeret på morgenen er nesten like naturlig og innarbeidet som å huske å åpne øynene 😜

Her om dagen våknet jeg med et pipende termometer i munnen midt på natten. Jeg har tydeligvis våknet litt og puttet det i munnen 😂 Det skjer heldigvis ikke så ofte.

Skjønner at det ikke kan være særlig kjekt med mange gravide rundt seg. 15 stk 😮 Vet de om at dere prøver, eller holder du det hemmelig? 

Det er heldigvis ikke så mange gravide rundt meg for tiden, men det er noen jeg forventer at er der snart. Og altså, jeg er definitivt glad på alle gravides vegne og ønsker ikke at andre skal slite med det - jeg ønsker bare at vi også skal få det til. 

Jeg er håpefull for at det skjer noe snart nå!

Veldig glad for at jeg oppdaget temping selv 👏🙏 Det har spart meg for maaaange tester🙊

Jeg er også glad på alle disse gravide sine vegne, men skulle så ønske at jeg også var med i den gjengen. Det er kun noen få av mine nærmeste venninner som vet om det, så de fleste av av alle disse gravide vet ikke om hva vi står i 😬 men ei av disse har gjennomgått IVF, dette fant jeg ut helt tilfeldig ganske nylig. Jeg og hu er ikke så nær så det vil være naturlig å dele slik, men nå har vi snakket en god del om hennes erfaringer og litt rundt IVF. Glad jeg fant henne så tidlig i min egen prosess og «glad» jeg ikke er alene om det. Jeg kan bare snakke for meg selv, men føler jeg ikke har så mange å snakke om prøving og IVF om, som faktisk vet akkurat hvordan det er å stå i det...

Endret av Patriotpaula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PP 9, CD 18, 5 DPO.

Nå er jeg inne i «spotteuka», og all erfaring tilsier at jeg kan forvente småblødninger en gang mellom i dag og søndag (11 DPO). Nå begynner de noe nervøse doturene, hvor hver dag uten blødninger gjør meg mer håpefull (og mer smågal) enn den forrige🤪

Spotting begynte:

PP1: 11 DPO

PP2: 10 DPO

PP3: 5 DPO

PP4: 6 DPO

PP5: 11 DPO

PP6: 7 DPO

PP7: 10 DPO

PP8: 6 DPO

PP9: ? (edit: 6 DPO)

Endret av Irisiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 9, CD 19, 6 DPO.

Det tok ikke lang tid før jeg kunne oppdatere tabellen over😕 I går kveld hadde jeg svake magesmerter som minte om menssmerter og i dag startet spottingen/blødningen. Dette er en frisk blødning, og jeg ville trodd det var mensen på vei hvis det ikke var så tidlig. Vanligvis er det mindre, men har opplevd at det var frisk blødning en gang før - og da var jeg ikke gravid.

Jeg forstår jo at et evt. befruktet egg ikke kan ha festet seg og ført til nok produksjon av progesteron til å stoppe en så tidlig spotting. Så alt håp er ikke ute likevel? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, du spotter tidlig 🧐 Først spotting noen dager, så mensen.... Tror jeg hadde blitt smårar 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pillowtalk skrev:

Alt håp er ikke ute❤️ 

Det er alltid et lite håp der! Men det er veldig lite igjen av det nå, med to dager med lave temperaturer i kombinasjon med spotting. Nå venter jeg egentlig bare på at neste sjanse kan begynne med ny syklus! Men det er jo en hel uke til.

4 timer siden, Patriotpaula skrev:

Uff, du spotter tidlig 🧐 Først spotting noen dager, så mensen.... Tror jeg hadde blitt smårar 😬

Ja, jeg blir ganske (små)rar av dette!🤨 Hele 13 av 27-28 dager i en syklus går til blødninger sånn som det er nå. Skal nesten halvparten av resten av mitt liv gå til å bløøø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Irisiri skrev:

Ja, jeg blir ganske (små)rar av dette!🤨 Hele 13 av 27-28 dager i en syklus går til blødninger sånn som det er nå. Skal nesten halvparten av resten av mitt liv gå til å bløøø?

Uææ, håper det bedrer seg 😬😬 Føler med deg, jeg blødde «i hjel» når jeg gikk på cerazette. Blødde 3/4 av tiden de månedene det varte 🤨

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Uææ, håper det bedrer seg 😬😬 Føler med deg, jeg blødde «i hjel» når jeg gikk på cerazette. Blødde 3/4 av tiden de månedene det varte 🤨

Huff ja, cerazette er noe av det verste jeg har vært borti. Blødde nærmest konstant jeg og😬 På loette/microgynon blødde jeg ca halvparten av dagene. Yasminelle ble redningen, da spottet jeg bare ca 2 dager før mens. Luksus!

Det hadde noen fordeler å gå på prevensjon. Eneste grunnen til at jeg kanskje kan vurdere å begynne på p-piller igjen i fremtiden er å slippe spotting. Og jo, for å kunne utsette mensen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...