Gå til innhold

''Dukkebarna'' - Aftenposten


Drizzt

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Daria skrev:

I filmen har hun med dukkene på lekeplassen og butikken, i barnevogn og barnesete i bilen og snakker til dem som om de skulle være levende barn, men alle de voksne som er med filmen er "dukkeforeldre" selv. Det sies veldig lite om hvordan de forholder seg til andre, utover en kommentar om at det blir snakket om at hun triller rundt på dem ute.

Det er kanskje den mest åpenbare skaden de dukkene kan gjøre - går du rundt med en dukke og behandler den som en baby, vil omgivelsene -korrekt eller ikke -trekke sine konklusjoner om din mentale helbred. Jeg så en gang en dame med en sånn dukke i barnevogn komme på trikken. Den var smekkfull av høyrøstede fotballsupportere i varierende grad av beruselse, og jeg så for meg at her komme kommentarene til å smelle - uansett hvor livaktig dukken er var det åpenbart at det ikke var en ekte baby.  De kastet et blikk på henne og gjorde plass i stillhet, jeg tror alle tenkte at her var nok ikke alt helt som det skulle. 

Jeg er ingen psykolog og vet lite om dette, så alt jeg gjør er å synse. I mine øyne bygger man seg en "liksom-verden" litt på siden av virkeligheten, og jeg kan ikke helt skjønne at det i det lange løp er en god måte å takle sorg og savn på. Men hun framstår ganske reflektert når hun snakker om det i filmen, og hvis det er det som gir henne et meningsfylt liv har jeg strengt tatt ikke noe med å legge meg opp i det. 

Jeg hadde automatisk også tenkt det samme som deg....at noe ikke var helt som det skulle.  En ting er å ha dokkene hjemme, men å ha de med seg ut.....må være flaut når folk stoppen opp og spør om de kan få se på ungen..... De ser jo levende ut ved første øyekast...også ser de døde ut.   (eller som dokker)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

De dukkene ser helt ekte ut omtrent, helt som en baby. Synes de var skjønne jeg! Så dokumentaren nå, men er enig i at det er veldig spesielt å få en slik dukke. 

Har bestilt en fra Ebay som julegave til min 4 år gamle niese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei i nærområdet som har et par slike dukker. De blir i aller høyeste grad beghandlet som virkelige barn. Har egen bilstol, bæres rundt i bæretøy, trilles turer i vogn. Dama har jo mer utstyr til dukka enn jeg har til mine barn. Har felles bekjente på facebook, så jeg er noen ganger vitne til "galskapen".

Det legges ut bilder på facebook, og venner kommenterer hvor fine barn hun har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bananbøy skrev:

Hadde du ikke stillt deg kritisk hvis voksene menn hadde skaffet seg realistiske dukker av små unger heller?

Nå ser vel de fleste dukker som lages, ut som barn

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, BettyCooper skrev:

Har ei i nærområdet som har et par slike dukker. De blir i aller høyeste grad beghandlet som virkelige barn. Har egen bilstol, bæres rundt i bæretøy, trilles turer i vogn. Dama har jo mer utstyr til dukka enn jeg har til mine barn. Har felles bekjente på facebook, så jeg er noen ganger vitne til "galskapen".

Det legges ut bilder på facebook, og venner kommenterer hvor fine barn hun har.

Skriver de fine "barn".   Vet ikke vennene at det er dokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.12.2018 den 22.44, sannsigersken skrev:

Alle mennesker opplever sorg og savn i livet sitt.

Det er hvordan man velger å håndtere dette som avgjør.

Jeg synes ikke man skal anbefale noen å dyrke sin barnløshet på en slik måte.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Peonjenta skrev:

Skriver de fine "barn".   Vet ikke vennene at det er dokker?

Ikke så vanskelig å se at det er dokker når ho legger ut hundrevis av bilder der "barna" har samme uttrykk på samtlige bilder. I tillegg er de ganske stygge, ligner på små, fule gubber. 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, BettyCooper skrev:

Ikke så vanskelig å se at det er dokker når ho legger ut hundrevis av bilder der "barna" har samme uttrykk på samtlige bilder. I tillegg er de ganske stygge, ligner på små, fule gubber. 🙈

Hvorfor skriver ikke vennene "fine dokker" i stedet da??  Later de som om de tror det er ekte barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peonjenta skrev:

Hvorfor skriver ikke vennene "fine dokker" i stedet da??  Later de som om de tror det er ekte barn?

Ho omtaler de jo som sine babyer, regner med de ikke vil såre henne. Dette er en person som neppe hadde fått beholde egne barn, om ho hadde blitt gravid..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra dere som har sett videoen.

Det høres ikke helt bra ut. Det kan umulig være mentalt sunt å gjøre dette i lang tid, som dere skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 23.24, sannsigersken skrev:

Man skaffer seg en hund.

Ja, for hund og barn er helt likestilt og helt det samme og funker for alle.

På 19.12.2018 den 10.28, ops2 skrev:

Jeg har ikke sett filmen. Er det noen som kan bekrefte påstandene i tråden om at dukkemammaene tar med dukken overalt og krever at andre skal forholde seg til den som til et levende barn?

Jeg ser ikke noe problem i hva de betaler. Folk bruker penger på mye rart. Noen kjøper en merkeveske. Noen tar silikon i brystene. Noen samler på antikke dukker av porselen og setter de i et glasskap.

Det er iallefall ikke en del av filmen, men kanskje noen har egne erfaringer?

Jeg bare skulle ønske folk sluttet å mobbe disse familiene for at de har funnet en måte å gi kjærlighet og omsorg på. Og ja, hadde jeg kjent noen med Reborn, ville jeg absolutt ''spilt med'' i rimelig grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/20/2018 at 7:20 PM, BettyCooper said:

Ho omtaler de jo som sine babyer, regner med de ikke vil såre henne. Dette er en person som neppe hadde fått beholde egne barn, om ho hadde blitt gravid..

Du har åpenbart ikke sett filmen og burde derfor ikke uttale deg. 

Paret ble rådet av lege å ikke få egne barn, fordi de har hatt psykiske vansker tidligere i livet. De tar ansvar og følger legens råd, men har sammen funnet glede og utløp for et oppdemmet omsorgsinstinkt i å stelle med disse dukkene. De er klar over at det er dukker og de later ikke som de lever, selv om de har navn. 

Hva er usunt med at voksne later som med dukker men sunt med at barn gjør det? 

Dette paret har funnet en felles måte p takle savnet på i denne fasen av livet og de er lykkelige med det. Da må det være bedre terapi i dette enn å gå rundt ulykkelig mens man går til psykolog eller medisineres for å takle savnet eller sorgen. 

Jeg synes tråden her bærer preg av fordommer mot noe som er nytt og annerledes kun fordi det er nettopp nytt og annerledes. Helt uten å vurdere om det er skadelig eller ikke. “Det kan ikke være sunt» skriver flere. Hva betyr «sunt»? Jo at noe er bra for helsen din. Hvorfor er ikke dette sunt for disse i filmen? Hvorfor er det ikke usunt at barn leker med dukker? 

Det eneste usunne jeg kan se med det, er den belastningen som følger med fordommer som deres.

Det er nesten utrolig at ikke folk er kommet lenger og i stand til å holde fordommene tilbake inntil de har indikasjoner på at noe ikke er bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Du har åpenbart ikke sett filmen og burde derfor ikke uttale deg. 

Paret ble rådet av lege å ikke få egne barn, fordi de har hatt psykiske vansker tidligere i livet. De tar ansvar og følger legens råd, men har sammen funnet glede og utløp for et oppdemmet omsorgsinstinkt i å stelle med disse dukkene. De er klar over at det er dukker og de later ikke som de lever, selv om de har navn. 

Hva er usunt med at voksne later som med dukker men sunt med at barn gjør det? 

Dette paret har funnet en felles måte p takle savnet på i denne fasen av livet og de er lykkelige med det. Da må det være bedre terapi i dette enn å gå rundt ulykkelig mens man går til psykolog eller medisineres for å takle savnet eller sorgen. 

Jeg synes tråden her bærer preg av fordommer mot noe som er nytt og annerledes kun fordi det er nettopp nytt og annerledes. Helt uten å vurdere om det er skadelig eller ikke. “Det kan ikke være sunt» skriver flere. Hva betyr «sunt»? Jo at noe er bra for helsen din. Hvorfor er ikke dette sunt for disse i filmen? Hvorfor er det ikke usunt at barn leker med dukker? 

Det eneste usunne jeg kan se med det, er den belastningen som følger med fordommer som deres.

Det er nesten utrolig at ikke folk er kommet lenger og i stand til å holde fordommene tilbake inntil de har indikasjoner på at noe ikke er bra. 

Tusen takk for et fantastisk innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 23.24, sannsigersken skrev:

Man skaffer seg en hund.

Men så er det gjerne de som ikke er i stand til å ta vare på andre, knapt seg selv, som kan ha glede av en slik dukke. Den krever absolutt ingenting, men kan gi mye. Nå har jeg kun sett et par stk som er mentalt tilbakestående som har det, og det bør jo være innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett dokumentaren, men vil aldri få barn og savnet er enormt.  Ei slik dokke hadde dog vært totalt uaktuelt for meg/oss, det hadde bare minnet oss videre på det vi aldri kan få.

(Vi har forresten også katt, ikke som en erstatning for barnet, men fordi vi ville ha katt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest brontosaurus

Det blir vel usunt først når det tipper over i vrangforestillinger. Verst er det om de innbiller seg at dukken faktisk er levende. At de føler at de ikke kan gå fra den fordi den trenger tilsyn, f.eks ved å droppe arrangementer fordi de mangler barnevakt, eller får panikk fordi de har glemt den hjemme. Jeg har hørt mye om disse dukkene og de som eier dem, men aldri om slike scenarier.

Jeg kan strekke meg til å tenke at det er usunt om det går utover dagliglivet også, at de bruker så mye tid på dukken at alt annet blir glemt? 

Ellers synes jeg det er greit at andre velger å leve med en slik dukke, og hadde nok anstrengt meg mye for å "spille med". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Limbo 2014 skrev:

Du har åpenbart ikke sett filmen og burde derfor ikke uttale deg. 

Paret ble rådet av lege å ikke få egne barn, fordi de har hatt psykiske vansker tidligere i livet. De tar ansvar og følger legens råd, men har sammen funnet glede og utløp for et oppdemmet omsorgsinstinkt i å stelle med disse dukkene. De er klar over at det er dukker og de later ikke som de lever, selv om de har navn. 

Hva er usunt med at voksne later som med dukker men sunt med at barn gjør det? 

Dette paret har funnet en felles måte p takle savnet på i denne fasen av livet og de er lykkelige med det. Da må det være bedre terapi i dette enn å gå rundt ulykkelig mens man går til psykolog eller medisineres for å takle savnet eller sorgen. 

Jeg synes tråden her bærer preg av fordommer mot noe som er nytt og annerledes kun fordi det er nettopp nytt og annerledes. Helt uten å vurdere om det er skadelig eller ikke. “Det kan ikke være sunt» skriver flere. Hva betyr «sunt»? Jo at noe er bra for helsen din. Hvorfor er ikke dette sunt for disse i filmen? Hvorfor er det ikke usunt at barn leker med dukker? 

Det eneste usunne jeg kan se med det, er den belastningen som følger med fordommer som deres.

Det er nesten utrolig at ikke folk er kommet lenger og i stand til å holde fordommene tilbake inntil de har indikasjoner på at noe ikke er bra. 

Nei, jeg har ikke sett filmen. Men mitt innlegg handlet heller ikke om de, det handlet om en person jeg har observert i mitt nærmiljø. Det er ikke slik at alle som har disse dukkene behandler de på samme måte, men jeg tror alle som har dem blir oppfattet likt av samfunnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, BettyCooper said:

Nei, jeg har ikke sett filmen. Men mitt innlegg handlet heller ikke om de, det handlet om en person jeg har observert i mitt nærmiljø. Det er ikke slik at alle som har disse dukkene behandler de på samme måte, men jeg tror alle som har dem blir oppfattet likt av samfunnet. 

Nei, de blir ikke oppfattet likt, for ikke alle oppfatter dem som deg, jeg gjør feks ikke det. Og hva VET du om personen i ditt nærmiljø, og hennes historie, grunn eller syn? Mest sannsynlig vet hun at hun triller på en dukke, st hun kler en dukke etc, men det demper et behov hun er utrustet med fra naturens side. Folk kanbjo kalle hunden el katten for babyen sin også, uten at de tror at de har en baby. Du klarer ikke forklare hvorfor det ikke er usunt med at barn leker med dukker. 

Tipper den største belastningen for hun du viser til at hun møter fordommer fra slike som deg som eg vet lite om henne, du bare dømmer pga intoleranse. Slik det er for personer som homofile, slik det var før for alenemødre, uekte barn; det er ikke deres liv og atferd som er problem i seg selv, men folk som dømmer dem, snakker negativt om dem. Ja, mobbere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Limbo 2014 skrev:

Nei, de blir ikke oppfattet likt, for ikke alle oppfatter dem som deg, jeg gjør feks ikke det. Og hva VET du om personen i ditt nærmiljø, og hennes historie, grunn eller syn? Mest sannsynlig vet hun at hun triller på en dukke, st hun kler en dukke etc, men det demper et behov hun er utrustet med fra naturens side. Folk kanbjo kalle hunden el katten for babyen sin også, uten at de tror at de har en baby. Du klarer ikke forklare hvorfor det ikke er usunt med at barn leker med dukker. 

Tipper den største belastningen for hun du viser til at hun møter fordommer fra slike som deg som eg vet lite om henne, du bare dømmer pga intoleranse. Slik det er for personer som homofile, slik det var før for alenemødre, uekte barn; det er ikke deres liv og atferd som er problem i seg selv, men folk som dømmer dem, snakker negativt om dem. Ja, mobbere. 

Oh lord.. Orker ikke engang🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...