Gå til innhold

''Dukkebarna'' - Aftenposten


Drizzt

Anbefalte innlegg

Jeg så i dag en kort film (Aftenposten for abonnenter, men jeg så den gjennom en annens abonnement) om Reborn dukkene.

Jeg vil bare si at jeg synes det er helt greit å ha en Reborn dukke når man ikke har egne barn og ikke kan få av en eller annen grunn. Adopsjon er ikke for alle og for noen er det riktig å ha nettopp en Reborn dukke. Jeg håper folk slutter å være trangsynte og mobbere og forstår at barnløshet er en enorm sorg som sitter dypt inne hos mange. Da er det bedre at man finner trøst og glede i en Reborn dukke, gir kjærligheten man har i seg, enn at man går i langvarig depresjon eller i verste fall forsøker å ta livet sitt.

https://www.aftenposten.no/video/i/7lk6BK/Dokumentar---Dukkebarna-Lever-med-dukker-i-stedet-for-barn#/

for de som har abonnement eller kan se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Drizzt said:

Jeg håper folk slutter å være trangsynte og mobbere og forstår at barnløshet er en enorm sorg som sitter dypt inne hos mange.

Alle mennesker opplever sorg og savn i livet sitt.

Det er hvordan man velger å håndtere dette som avgjør.

Jeg synes ikke man skal anbefale noen å dyrke sin barnløshet på en slik måte.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det vondt å ikke få de barna man vil ha eller å miste, men jeg syns det har bikket over til noe heller usunt om man klamrer seg til en dukke. Jeg hadde da aldri mobbet, men trangsynt er jeg vel ikke om jeg syns det er helt utrolig merkelig. Og ganske creepy. Hadde ikke visst hvordan jeg hadde håndtert det om en venninne hadde skaffet seg en sånn. Og er begge partnere med på det tror du?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk som hevder at andres livsvalg er usunne bør vise til bevis før de slenger ut påstanden. Å hevde at noe er usunt er jo slik man f.eks har forsvart fordommer mot homofili, raseblanding, osv. Man forsvarer egne fordommer og sårende kommentarer ved å late som de bunner i omtanke og fakta. 

Normal folkeskikk er å ikke snakke nedsettende om andre og deres valg kun fordi de gjør noe som er annerledes. 

Har stor forståelse for at ufrivillig barnløse har det tøft og det siste de trenger er å få høre at deres forsøk på å dempe sorgen er usunn og ekkelt.  Det handler om normal folkeskikk.

Endret av SVK
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SVK skrev:

Jeg synes folk som hevder at andres livsvalg er usunne bør vise til bevis før de slenger ut påstanden. Å hevde at noe er usunt er jo slik man f.eks har forsvart fordommer mot homofili, raseblanding, osv. Man forsvarer egne fordommer og sårende kommentarer ved å late som de bunner i omtanke og fakta. 

Normal folkeskikk er å ikke snakke nedsettende om andre og deres valg kun fordi de gjør noe som er annerledes. 

Har stor forståelse for at ufrivillig barnløse har det tøft og det siste de trenger er å få høre at deres forsøk på å dempe sorgen er usunn og creepy.  Det handler om normal folkeskikk. 

Jeg regner med at du snakker om meg siden jeg brukte ordene usunt og creepy. Jeg hadde nå ikke stått rolig og sett på en venn som klamret seg til en dukke for å dempe sorgen. Da hadde jeg tenkt at personen trengte en venn som sa rett ut hva hun mente.

Det går da ikke an å sammenligne noe sånt med homofili og raseblanding. I det hele tatt. Ja, jeg har fordommer mot å begynne å behandle en dukke som et barn; kjøpe inn utstyr, mate, skifte på de. Det står en stakkars mann i bakgrunnen også som må være vitne til at dama gjør dette for regner med det er kvinner som er hovedrepresentert her. 

Hva skal jeg bevise? Jeg har ikke slengt ut annet enn min mening om temaet.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, sannsigersken skrev:

Alle mennesker opplever sorg og savn i livet sitt.

Det er hvordan man velger å håndtere dette som avgjør.

Jeg synes ikke man skal anbefale noen å dyrke sin barnløshet på en slik måte.

Å anbefale er meningsløst så lenge dette ikke er en passende form for å takle hverdagen for de fleste. Noen adopterer, andre blir fosterforeldre, tredje drar til utlandet og får barn med surogatmor. Og så har vi de som ikke passer i de vanlige gruppene og som passer i denne gruppen her med Reborn. Dette er bare en av mange måter å takle et uutholdelig savn på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt said:

Å anbefale er meningsløst så lenge dette ikke er en passende form for å takle hverdagen for de fleste. Noen adopterer, andre blir fosterforeldre, tredje drar til utlandet og får barn med surogatmor. Og så har vi de som ikke passer i de vanlige gruppene og som passer i denne gruppen her med Reborn. Dette er bare en av mange måter å takle et uutholdelig savn på.

Ja, men det er ikke nødvendigvis en sunn måte.

Man må jobbe mot å bli sterkere, ikke henge fast i en fantasi.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, visp said:

Jeg regner med at du snakker om meg siden jeg brukte ordene usunt og creepy. Jeg hadde nå ikke stått rolig og sett på en venn som klamret seg til en dukke for å dempe sorgen. Da hadde jeg tenkt at personen trengte en venn som sa rett ut hva hun mente.

Det går da ikke an å sammenligne noe sånt med homofili og raseblanding. I det hele tatt. Ja, jeg har fordommer mot å begynne å behandle en dukke som et barn; kjøpe inn utstyr, mate, skifte på de. Det står en stakkars mann i bakgrunnen også som må være vitne til at dama gjør dette for regner med det er kvinner som er hovedrepresentert her. 

Hva skal jeg bevise? Jeg har ikke slengt ut annet enn min mening om temaet.

Du kan jo bevise at det å ha en dukke og late som det er en unge er usunt. Hvis ikke så er det unødvendig og lite respektfullt å slenge ut at du synes det er usunn oppførsel. 

Jo, det er jo mye det samme som jeg skulle sagt jeg synes det er usunt og creepy med menn som har sex med hverandre eller har sex med andre raser   De fleste skjønner jo at slike fordommer er lite hyggelige og noe man ikke bør slenge ut. Hva er forskjellen mellom å snakke om raseblanding/praktisering av homofili og det å snakke om folk som later som en dukke er en baby?

Du synes det er usunt og creepy med folk som later som en dukke er en levende unge. En rasist og homofob vil jo mene det samme om raseblanding og homofili.  I begge tilfeller så handler det jo om at dere sprer sårende kommentarer om folk som velger å leve annerledes enn majoriteten. 

 

Endret av SVK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, visp skrev:

Selvfølgelig er det vondt å ikke få de barna man vil ha eller å miste, men jeg syns det har bikket over til noe heller usunt om man klamrer seg til en dukke. Jeg hadde da aldri mobbet, men trangsynt er jeg vel ikke om jeg syns det er helt utrolig merkelig. Og ganske creepy. Hadde ikke visst hvordan jeg hadde håndtert det om en venninne hadde skaffet seg en sånn. Og er begge partnere med på det tror du?

Joda, det er uvanlig, så helt greit å kalle det for merkelig. Folk gjør merkelige ting, men må man ikke vise raushet særlig så lenge det ikke skader andre? Jeg vil heller at en venninne skaffer seg en Reborn enn at jeg mister henne. Og ja, jeg ville absolutt behandlet henne og ''barnet'' hennes med respekt selv om dette ikke ville vært en aktuell løsning for meg. Jeg synes det er viktigst å kanalisere den positive energien kjærlighet er gjennom en dukke enn å gjøre den om til noe destruktivt. Det er et annet spørsmål at disse dukker aldri vokser og for alltid forblir babyer. At det alltid blir bleier, små klær, barnevogn og bæresele. Dette i seg selv er sikkert en sorg, det også, men heller det enn et verre alternativ.

@sannsigersken

Hva blir en sunn måte for hun i filmen som ble anbefalt å ikke få egne barn på grunn av en diagnose? For de som kanskje ikke evner ta være på ''ekte'' mennesker, men samtidig har så mye kjærlighet å gi? Det er egentlig sunt etter min mening at de får tilfredsstille dette behovet på en ganske ufarlig måte for andre. Jeg kan ikke la være å tenke på filmen ''Hånden som rører vuggen'' i forbindelse med denne saken. 

@sannsigersken

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drizzt said:

Hva blir en sunn måte for hun i filmen som ble anbefalt å ikke få egne barn på grunn av en diagnose? For de som kanskje ikke evner ta være på ''ekte'' mennesker, men samtidig har så mye kjærlighet å gi?

Man skaffer seg en hund.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Drizzt said:

Jeg kan ikke la være å tenke på filmen ''Hånden som rører vuggen'' i forbindelse med denne saken. 

 

Ærlig talt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SVK skrev:

Du kan jo bevise at det å ha en dukke og late som det er en unge er usunt. Hvis ikke så er det unødvendig og lite respektfullt å slenge ut at du synes det er usunn oppførsel. 

Jo, det er jo mye det samme som jeg skulle sagt jeg synes det er usunt og creepy med menn som har sex med hverandre eller har sex med andre raser   De fleste skjønner jo at slike fordommer er lite hyggelige og noe man ikke bør slenge ut. Hva er forskjellen mellom å snakke om raser/homofili og det å snakke om folk som later som en dukke er en baby?

Du synes det er usunt og creepy med folk som later som en dukke er en levende unge. En rasist og homofob vil jo mene det samme om raseblanding og homofili.  I begge tilfeller så handler det jo om at dere sprer sårende kommentarer om folk som velger å leve annerledes enn majoriteten. 

 

Vet du hva; det der slenger jeg gladelig ut. Jeg hadde aldri stått og latt som ingenting om en jeg var nær hadde skaffet en sånn. Det jeg mener er helt sikkert ikke hyggelig, men for pokker- det er da ikke noe hyggelig å bli tvunget til å være med på leken om at dette er et levende barn helller.

Dersom jeg må bevise at det er usunt å leke mor, far og barn med en dukke, for voksne mennesker, så vil jeg slite- sorry.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, visp said:

Vet du hva; det der slenger jeg gladelig ut. Jeg hadde aldri stått og latt som ingenting om en jeg var nær hadde skaffet en sånn. Det jeg mener er helt sikkert ikke hyggelig, men for pokker- det er da ikke noe hyggelig å bli tvunget til å være med på leken om at dette er et levende barn helller.

Dersom jeg må bevise at det er usunt å leke mor, far og barn med en dukke, for voksne mennesker, så vil jeg slite- sorry.

Det er vel ingen som tviler på at de med sterke fordommer liker å slenge dem ut og hverken  bryr seg om hva mottakeren føler eller å skaffe noen former for bevis. Jeg snakket kun om hva som er normal folkeskikk og hva som er samme oppførsel som det man ser fra rasister og homohatere. 

Endret av SVK
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, SVK skrev:

Det er vel ingen som tviler på at de med sterke fordommer liker å slenge dem ut og hverken bryr seg om hva mottakeren føler eller om man har noen beviser for påstandene man slenger ut.  Jeg snakket kun om hva som er normal folkeskikk og hva som er samme oppførsel som det man ser fra rasister og homohatere. 

Jeg er ikke rasist og heller ikke homohater.

Jeg syns derimot det er helt greit å komme med reaksjoner mot disse dukkene så ikke alle går og later som om det er heeeeelt greit og normalt. For det er det ikke. Noen trenger å wake up and smell the coffee. Om noen føler at dukkene kan erstatte et levende menneske trenger de å orientere seg litt i omverdenens reaksjoner. Det er helt urealistisk å tro at mennesker lever uten fordommer- hvordan tror du vi har funnet fram til rett og galt? Vi tilpasser oss hele tiden verden rundt oss. Vi er jo flokkdyr.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
7 minutter siden, visp skrev:

Jeg er ikke rasist og heller ikke homohater.

Jeg syns derimot det er helt greit å komme med reaksjoner mot disse dukkene så ikke alle går og later som om det er heeeeelt greit og normalt. For det er det ikke. Noen trenger å wake up and smell the coffee. Om noen føler at dukkene kan erstatte et levende menneske trenger de å orientere seg litt i omverdenens reaksjoner. Det er helt urealistisk å tro at mennesker lever uten fordommer- hvordan tror du vi har funnet fram til rett og galt? Vi tilpasser oss hele tiden verden rundt oss. Vi er jo flokkdyr.

Jeg tenker ikke det er noe galt i å ha en slik dukke. Det er ikke helt friskt, og ja, kanskje litt unormalt, men det er ikke galt. Det er jo veldig uskyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg tenker ikke det er noe galt i å ha en slik dukke. Det er ikke helt friskt, og ja, kanskje litt unormalt, men det er ikke galt. Det er jo veldig uskyldig.

Det er uskyldig om man er fem år. Om man lever med en partner og omgir seg med familie og kollegaer etc. er det ikke uskyldig lengre. De tar barnet med overalt regner jeg med? Hvordan skal en partner forholde seg til noe sånt?

Jeg tenker det er noe galt i ha en slik dukke. Noen varsellamper bør ringe for de rundt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke abonnent og har ikke sett kortfilmen, men jeg forstår hva det handler om og er enig med deg. 

Har ingen problemer med å forstå at mange har et omsorgsbehov, og at en dukke kan være erstatningen for barn man ikke har.  Jeg har venner som har hund som de behandler som barnet sitt.  Ble en gang vist hundens album, med bl.a. første tann som var limt inn.  De har ikke barn, og jeg forsto at hunden var "barnet" deres. 

Ser ingen problemer med dette.  Det skader ingen. 





 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...