Gå til innhold

''Dukkebarna'' - Aftenposten


Drizzt

Anbefalte innlegg

Det som er kritikkverdig med disse dukkene, er prisen. Herlighet, fikk sjokk når jeg så hva enkelte tar seg betalt. Og noen av de dukkene ser ut som de er hentet ut fra en skrekkfilm. Virker som at det er stor etterspørsel siden det er så mange «stygge» dukker der ute, til vanvittige priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98
13 minutter siden, visp skrev:

Det er uskyldig om man er fem år. Om man lever med en partner og omgir seg med familie og kollegaer etc. er det ikke uskyldig lengre. De tar barnet med overalt regner jeg med? Hvordan skal en partner forholde seg til noe sånt?

Jeg tenker det er noe galt i ha en slik dukke. Noen varsellamper bør ringe for de rundt.

Men de gjør jo ikke noe galt. De skader ingen selv om dette er en svært spesielt ting å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Men de gjør jo ikke noe galt. De skader ingen selv om dette er en svært spesielt ting å gjøre...

De gjør jo ikke noe galt akkurat, men at det ikke skader noen er jeg ikke enig i. Det er ikke så heldig for de selv å bli assosiert med dette,  det vil være drepen for et evt. forhold de lever i og det vil være veldig vanskelig for familie og venner å kunne takle noe sånt. Sitter barnet rundt bordet i famileselskap, eller på restaurant? Blir vennninna bedt om å holde barnet fordi "mor" er så sliten? Jeg ser for meg utallige sånne situasjoner.

For meg hadde det vært et stort rop om hjelp.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, visp skrev:

Det er uskyldig om man er fem år. Om man lever med en partner og omgir seg med familie og kollegaer etc. er det ikke uskyldig lengre. De tar barnet med overalt regner jeg med? Hvordan skal en partner forholde seg til noe sånt?

Jeg tenker det er noe galt i ha en slik dukke. Noen varsellamper bør ringe for de rundt.

Støttes! Jeg tror ikke et samfunn overlever uten sosiale normer - i tillegg til de formelle normene. For store avvik medfører sanksjoner. Sågar straff. Sånn er det bare. Jeg får som Visp også blinkende varsellamper i denne saken.

I et annet samfunn kan normene være helt ulike. Japanerne har et helt annet forhold til hva som er akseptabelt for voksne mennesker. Jeg sier bare som farmor: De om det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, visp skrev:

De gjør jo ikke noe galt akkurat, men at det ikke skader noen er jeg ikke enig i. Det er ikke så heldig for de selv å bli assosiert med dette,  det vil være drepen for et evt. forhold de lever i og det vil være veldig vanskelig for familie og venner å kunne takle noe sånt. Sitter barnet rundt bordet i famileselskap, eller på restaurant? Blir vennninna bedt om å holde barnet fordi "mor" er så sliten? Jeg ser for meg utallige sånne situasjoner.

For meg hadde det vært et stort rop om hjelp.

Jeg tenkte mer at de hadde den på soverommet og brukte den som en god-natt bamse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mons skrev:

Støttes! Jeg tror ikke et samfunn overlever uten sosiale normer - i tillegg til de formelle normene. For store avvik medfører sanksjoner. Sågar straff. Sånn er det bare. Jeg får som Visp også blinkende varsellamper i denne saken.

I et annet samfunn kan normene være helt ulike. Japanerne har et helt annet forhold til hva som er akseptabelt for voksne mennesker. Jeg sier bare som farmor: De om det.

Ja, jeg syns det kan møtes med reaksjoner istedenfor at alle er stille som mus rundt de det gjelder og "er med på leken". Dessuten må man noen noen ganger ta noen drittjobber og være den som sier til en venn eller en som er nær at nå har du falt litt utfor. Jeg hadde iallefall tatt på meg den jobben glatt.

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg tenkte mer at de hadde den på soverommet og brukte den som en god-natt bamse

Tror det er litt mer enn et kosedyr. Ellers hadde det sikkert ikke kommet fram til nyhetene. De går jo helt inn i rollen som mor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sett filmen. Er det noen som kan bekrefte påstandene i tråden om at dukkemammaene tar med dukken overalt og krever at andre skal forholde seg til den som til et levende barn?

Jeg ser ikke noe problem i hva de betaler. Folk bruker penger på mye rart. Noen kjøper en merkeveske. Noen tar silikon i brystene. Noen samler på antikke dukker av porselen og setter de i et glasskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker dukkene som barne-substitutt er nesten uten unntak psykisk syke, overrasket over at dette ikke er flagget opp som sentral faktor tidligere.  Det fremkommer også tydelig i APs video at hovedpersonen i kortfilmen er syk, og av den grunn blitt anbefalt ikke å få barn. Man kan diskutere så mye man vil om hva som høver seg eller ikke, men hold i mente at menneskene i videoen lever på siden av "normalsiden" av sykdomsårsaker og ikke av egen vilje og bevissthet. Personlig mener jeg Ap burde ha fulgt Vær varsom-plakaten i større grad her. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Det å stelle og styre med en dukke er ikke sunt. Forstår sorgen hvis man ønsker seg barn sterkt, men jeg tror ikke det å skaffe en reborn dukke hjelper på sorgen eller å takle den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kariannne skrev:

Det å stelle og styre med en dukke er ikke sunt. Forstår sorgen hvis man ønsker seg barn sterkt, men jeg tror ikke det å skaffe en reborn dukke hjelper på sorgen eller å takle den.

De skader jo ingen ved å stelle en dukke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Honey Dew said:

De skader jo ingen ved å stelle en dukke

Spørsmålet er i hvor stor grad blir omgivelsene tvunget til å være med på dette rollespillet og late som om det er et ekte barn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Spørsmålet er i hvor stor grad blir omgivelsene tvunget til å være med på dette rollespillet og late som om det er et ekte barn

Kan jo være at disse damene holder det litt skjult og det er også familiens valg hvordan de skal forholde seg til dette. Jeg kan ikke se at disse dukke-mødrene gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.12.2018 den 10.28, ops2 skrev:

Jeg har ikke sett filmen. Er det noen som kan bekrefte påstandene i tråden om at dukkemammaene tar med dukken overalt og krever at andre skal forholde seg til den som til et levende barn?

Jeg ser ikke noe problem i hva de betaler. Folk bruker penger på mye rart. Noen kjøper en merkeveske. Noen tar silikon i brystene. Noen samler på antikke dukker av porselen og setter de i et glasskap.

Hva de betaler? Hvis personene som kjøper dukkene er psykisk syke, da utnytter produsentene isåfall dette. Hvis dukkene skulle vært et ledd i terapi, så kunne man fått de gratis via staten elle kommunen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jo noen av de som deltar i videoen at de har en psykisk lidelse, og det tror jeg er avgjørende for at de «velger» å gjøre dukkene til en så stor del av livet. 

Å ha en slik dukke i skapet som man tar fram innimellom tror jeg kan være innafor for mange. Å ha en slik dukke som man gir navn, triller rundt på ute, tar med på besøk hos andre og anser som en del av familien er nok langt utenfor komfortsonen for de aller fleste. 

Jeg var ufrivillig barnløs i mange år, lenge nok til å tenke på et liv uten barn, men det ramlet meg aldri inn at en dukke kunne erstatte savnet etter et barn. 

I mitt hode er mennesker med slik adferd syke, og jeg ville vært forsiktig med hva jeg sa nettopp av den grunn, i redsel for at vedkommende skulle tippe over og miste grepet om virkeligheten enda mer enn før.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen har svart på mitt spørsmål i #27 så jeg gjentar det:

Jeg har ikke sett filmen. Er det noen som kan bekrefte påstandene i tråden om at dukkemammaene tar med dukken overalt og krever at andre skal forholde seg til den som til et levende barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I filmen har hun med dukkene på lekeplassen og butikken, i barnevogn og barnesete i bilen og snakker til dem som om de skulle være levende barn, men alle de voksne som er med filmen er "dukkeforeldre" selv. Det sies veldig lite om hvordan de forholder seg til andre, utover en kommentar om at det blir snakket om at hun triller rundt på dem ute.

Det er kanskje den mest åpenbare skaden de dukkene kan gjøre - går du rundt med en dukke og behandler den som en baby, vil omgivelsene -korrekt eller ikke -trekke sine konklusjoner om din mentale helbred. Jeg så en gang en dame med en sånn dukke i barnevogn komme på trikken. Den var smekkfull av høyrøstede fotballsupportere i varierende grad av beruselse, og jeg så for meg at her komme kommentarene til å smelle - uansett hvor livaktig dukken er var det åpenbart at det ikke var en ekte baby.  De kastet et blikk på henne og gjorde plass i stillhet, jeg tror alle tenkte at her var nok ikke alt helt som det skulle. 

Jeg er ingen psykolog og vet lite om dette, så alt jeg gjør er å synse. I mine øyne bygger man seg en "liksom-verden" litt på siden av virkeligheten, og jeg kan ikke helt skjønne at det i det lange løp er en god måte å takle sorg og savn på. Men hun framstår ganske reflektert når hun snakker om det i filmen, og hvis det er det som gir henne et meningsfylt liv har jeg strengt tatt ikke noe med å legge meg opp i det. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

De dukkene ser helt ekte ut omtrent, helt som en baby. Synes de var skjønne jeg! Så dokumentaren nå, men er enig i at det er veldig spesielt å få en slik dukke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Kan jo være at disse damene holder det litt skjult og det er også familiens valg hvordan de skal forholde seg til dette. Jeg kan ikke se at disse dukke-mødrene gjør noe galt.

Hadde du ikke stillt deg kritisk hvis voksene menn hadde skaffet seg realistiske dukker av små unger heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de dukkene kan hjelpe noen så er det helt flott.  Jeg syns alle de dukkene ser ut som døde babyer da. Utrolig creepy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...