Gå til innhold

Har ikke råd til tannlege.. hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan få dekket store deler av regninga om man har f.eks peridontitt, sliter med munntørrhet pga medisiner, ekstrem tannlegeskrekk osv. Sjekk med en flink tannlege du...

Anonymkode: 1f62e...a04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den "tannsituasjonen" du beskriver tyder jo på at du enten ikke tar vare på tennene selv, eller at det er en bakenforliggende årsak til din dårlige tannhelse... og utfra svarene dine regner jeg med at du selv er flink til å pusse. Og nettopp derfor må du komme deg til tannlegen. Om du har hatt for lav inntekt til å gå til tannlegen i 8 år synes jeg du burde vurdere å ta en utdanning hvor du er sikret jobb etterpå. Mye bedre enn å fortsette på den stien du er på nå, og man får/låner 8 tusen å leve på i måneden fra lånekassa, så du vil jo ikke tape så mye på det... Pass på så du ikke faller for fristelsen til å klage på at staten ikke dekker alt mulig rart. Husk at til og med statens penger kommer fra noens arbeid. 

Anonymkode: 98574...bb2

Jeg har hatt fulltidsstilling for noen år tilbake men mistet jobben pga de gikk konkurs. Etter det har det vært fryktelig vanskelig å finne noe fullt, og man mister rett og slett håpet etter en stund samtidig som at psykiske plager har ballet på seg. Jeg pusser såklart tennene mine og bruker tanntråd både morgen og kveld, men fra jeg var liten har jeg alltid hatt hull i tennene. Dette er fordi jeg har ganske tette tenner og de er relativt svake og mer utsatt for karies (sier tannlegen). Ila 30 år har det kun skjedd èn gang at jeg ikke har hatt hull. Er i de siste årene jeg har hatt dårlig råd og st tennene har blitt verre.. Jeg har selv jobbet i mange år og skattet til «naverne». Dessverre ble jeg en selv, uten å snakke nedlatende om de så går på nav for folk har forskjellige grunner til at de har havnet der. Så det handler ikke om å klage på at det ikke blir dekket, men at det er urettferdig at utenlandske får det dekket når mange nordmenn selv trenger hjelp! 

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke "utenlandske" er det som får gratis tannlege TS? Du skriver som om alle ikkenorske som forviller seg over grensa får gratis tannlege, noe som selvfølgelig ikke stemmer. Tipper det gjelder noen få, spesielt utsatte grupper, akkurat som staten også betaler for  barn og spesielt utsatte norske personer (slik ab ...a04 ramser opp).

 

Anonymkode: 89929...aac

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinger og flyktninger får IKKE gratis tannlege i Norge.

Anonymkode: 7e7d6...c21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er fra 2012.

Anonymkode: 7e7d6...c21

Ja...?!

Anonymkode: 1f524...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Het står det jo svart på hvitt at flyktninger og asylsøkere IKKE har rett på gratis tannlege, med mindre de tilhører en av de gruppene norske statsborgere som får dekket dette.

Ikke at flyktninger og asylsøkere utgjør majoriteten av utlendinger i Norge heller da, men greit at TS ikke ser seg blind på en "urettferdighet" som ikke eksisterer.

 

Anonymkode: 89929...aac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med NAV. Det du også kan gjøre, er å ta kontakt med en tannlege, forklare situasjonen og spørre om det er mulig å få delt opp beløpet. En bekjent av meg gjorde det, og tannlegen gikk med på det, selv om han ikke kjente min bekjente fra før.

Anonymkode: f2548...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør deg litt hjelpeløs her. Først og fremst, ta kontakt med NAV. Om du er student kan du få refundert noe av tannlegeregningen via studentsamskipnaden. Du sier du "ikke kan bidra med noe" på småjobber på finn.no. Alle klarer å vaske hus. Om du bor hjemme, hvor går pengene dine? Har du i det hele tatt -prioritert- tannlege av inntekten din? Du sier du har en psykisk sykdom. Noen sykdommer gir rett til tannlegehjelp, bl.a bulimi. Til sist: ta kontakt med en tannlege, forklar problemstillingen. Noen tannleger har ganske lav førstegangspris på konsultasjon. Da får du i det minste en oversikt over hva som  er galt og hvor mye det vil koste. Nå har du rett og slett ingen anelse og bare synser og tror. 

Anonymkode: 93b13...d3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få dekket store deler av regninga om man har f.eks peridontitt, sliter med munntørrhet pga medisiner, ekstrem tannlegeskrekk osv. Sjekk med en flink tannlege du...

Anonymkode: 1f62e...a04

Det er det regjeringen har kutter ned på

Anonymkode: 84662...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig dårlig.. Ikke for å virke rasistisk, men hvorfor får de som kommer hit dekket tannlege egentlig? Hvorfor får ikke jeg det? Jeg har i tillegg tannlegeskrekk og er avhengig av å gå til en rask og dyktig tannlege så å gå til de som trenger praktisk erfaring får meg til å svette bare av tanken. Men om dette er eneste alternativ så må jeg jo bare. Takk for tipset!

Anonymkode: 81515...917

Sånne kommentarer er virkelig kvalmende

Anonymkode: 84662...44b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig dårlig.. Ikke for å virke rasistisk, men hvorfor får de som kommer hit dekket tannlege egentlig? Hvorfor får ikke jeg det? Jeg har i tillegg tannlegeskrekk og er avhengig av å gå til en rask og dyktig tannlege så å gå til de som trenger praktisk erfaring får meg til å svette bare av tanken. Men om dette er eneste alternativ så må jeg jo bare. Takk for tipset!

Anonymkode: 81515...917

Hvorfor drar du inn hva andre får? 

Jeg har fem venner av «ikke-etnisk-norsk»-opprinnelse, og de betaler alle hver krone selv . 

Å spre sånne «sannheter» er helt håpløst, og vitner om lavt kunnskapsnivå.

og jo, du framstår rasistisk med dine uttalelser. Usjarmerende- rett og slett!!

Anonymkode: 752e1...bc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du ha en undersøkelse hos en tannlege for å finne ut hva som skal gjøres og få overslag på hvor mye. 

Mange tannleger har kampanjer og rabatter på første undersøkelse slik at det blir billigere, så det må du lete etter. Undersøk også hos Tannlegehøyskolen i Oslo eller nærmeste universitet med tannlege-utdannelse. Skjønner at du har tannlegeskrekk, jeg har det selv, men jeg følte jeg ble veldig godt tatt var på den ene gangen jeg gjorde noe kirurgisk i munnen hos Tannlegehøyskolen :)

Du må også gjøre en ekstra jobb for å unngå hull og for å hjelpe de du har. Små hull kan bli bedre av seg selv om du er flink med å bruke tanntråd og fluor. Puss tenner 2 ganger om dagen, bruk tanntråd og fluorskyll hver dag! Slutt å drikk brus og spis mindre godteri. Har man ikke råd til noe så må man selv ta litt ansvar for å unngå at det skjer. Vet selv at man likevel kan få hull men noe kan man gjøre!

Til slutt ville jeg spurt NAV om det er noen stønader du kan søke, samt spurt fastlege om det kan være noen medisinsk grunn til problemene du har som kan gi noe form for rett til tilskudd.

Tro meg, dess lengre du venter dess dyrere blir nok dette.. vet at det kan være vanskelig å ta steget og fikse ting men man må bare gjøre det selv om det er fælt, du kommer til å være så lettet når det til slutt er ordnet!

 

Anonymkode: e8b4a...571

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier så har jeg ikke råd til tannlege. Har ikke vært der på 8 år og jeg ser tydelig selv at jeg har mange hull. Visdomstennene skyver de andre tennene bortover så den ene tanna mi stikker ut nå pga det. Er også store sorte groper i de. I den ene tanna har det blitt et hull i tanna fordi det er hull i den. Hva gjør jeg!? MÅ få kommet meg til tannlege for jeg er livredd for å få tannråte. Har også tannsten. Jeg går på aap og jobber deltid, som er såvidt èn gang i uka. Totalt har jeg vel utbetalt ca 8000 i måneden, dette går til hva det koster å leve.  

Anonymkode: 81515...917

Hvis du bor i en universitetsby hvor man har tannlegestudenter kan du høre med studentklinikken. Mye billigere enn vanlig tannlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må uansett forhøre deg hos nav om du kan få støtte, selv om venninna di sier noe annet. Du vet jo ikke før du får søkt. Har du unngått tannlege lenge pga tannlegeskrekk så kan det være grunnlag for å få dekket behandling. Ei jeg kjenner har minstesats aap, og hun fikk dekket tannlegebehandling pga lav inntekt. Hadde mange hull og ikke vært hos tannlege på flere år. Hun måtte oppsøke to tannleger for å få et prisoverslag og nav dekket hos den som var rimeligst. 

Hvis dette ikke går så må du forhøre deg om priser og avbetaling hos forskjellige tannleger. Mange tannleger har avbetalingsordning. 

Og når du er ferdig med å reparere tennene dine så bør du gå til tannlegen en gang i året. Det er dyrt (jeg betaler 1100kr bare for en sjekk med rtg-bilder og tannrens), men på sikt så blir det billigere. Jo tidligere man oppdager et hull jo billigere blir det. Har du f.eks antydning til hull så kan tannlegen pensle med fluor og på den måten forebygge hull. 

Anbefaler også å skylle med fluorskyll eller flux morgen og kveld. Var en tannlege som anbefalte meg dette to ganger daglig i stedet for bare en gang, og jeg har ikke hatt hull siden (13år siden) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å pusse tennene for eksempel? Håper ikke du får dekket noe. Det ville vært urettferdig mot de som tar vare på tennene sine. 

Anonymkode: e4b59...65a

Føler du deg bedre nå når du har fått slengt ut noe vondt?

God Jul! 

Anonymkode: 4e1f7...a0e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du gjør deg litt hjelpeløs her. Først og fremst, ta kontakt med NAV. Om du er student kan du få refundert noe av tannlegeregningen via studentsamskipnaden. Du sier du "ikke kan bidra med noe" på småjobber på finn.no. Alle klarer å vaske hus. Om du bor hjemme, hvor går pengene dine? Har du i det hele tatt -prioritert- tannlege av inntekten din? Du sier du har en psykisk sykdom. Noen sykdommer gir rett til tannlegehjelp, bl.a bulimi. Til sist: ta kontakt med en tannlege, forklar problemstillingen. Noen tannleger har ganske lav førstegangspris på konsultasjon. Da får du i det minste en oversikt over hva som  er galt og hvor mye det vil koste. Nå har du rett og slett ingen anelse og bare synser og tror. 

Anonymkode: 93b13...d3d

Jeg skulle gjerne vasket hus og klippet plen osv, men sliter med prolaps. Det utelukker en del av småjobbene som er på Finn da de fleste innebærer løfting osv.. Jeg betaler for å bo hjemme og for min egen mat, tlf regning og andre ting man bruker som er nødvendig. Takk for tipset, skal ringe rundt som jeg har svart andre her. 

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Sånne kommentarer er virkelig kvalmende

Anonymkode: 84662...44b

Ok. Jeg hadde skrevet akkurat det samme om det hadde gjaldt søringer osv. Bare fordi jeg skrev utlendinger betyr ikke det at jeg er rasist. Skal jo ingenting om dagen før man blir stemplet som rasist. Herregud. 

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...