Gå til innhold

Har ikke råd til tannlege.. hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så har jeg ikke råd til tannlege. Har ikke vært der på 8 år og jeg ser tydelig selv at jeg har mange hull. Visdomstennene skyver de andre tennene bortover så den ene tanna mi stikker ut nå pga det. Er også store sorte groper i de. I den ene tanna har det blitt et hull i tanna fordi det er hull i den. Hva gjør jeg!? MÅ få kommet meg til tannlege for jeg er livredd for å få tannråte. Har også tannsten. Jeg går på aap og jobber deltid, som er såvidt èn gang i uka. Totalt har jeg vel utbetalt ca 8000 i måneden, dette går til hva det koster å leve.  

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk ikke nav dekker det, da jeg ikke er «fattig nok». Men jeg kan selvsagt høre med de. Har ei venninne som jobber i nav og hun sa at det er veldig liten sjangse for at jeg får hjelp fra de.. Hvorfor er ikke tannlege gratis i Norge!? Helt tullete! 

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier så har jeg ikke råd til tannlege. Har ikke vært der på 8 år og jeg ser tydelig selv at jeg har mange hull. Visdomstennene skyver de andre tennene bortover så den ene tanna mi stikker ut nå pga det. Er også store sorte groper i de. I den ene tanna har det blitt et hull i tanna fordi det er hull i den. Hva gjør jeg!? MÅ få kommet meg til tannlege for jeg er livredd for å få tannråte. Har også tannsten. Jeg går på aap og jobber deltid, som er såvidt èn gang i uka. Totalt har jeg vel utbetalt ca 8000 i måneden, dette går til hva det koster å leve.  

Anonymkode: 81515...917

Tannhelse er noe hver og en har ansvar for. I 2017 fjernet den blå regjeringen mye av støtten til tannbehandling. Så her er du overlatt til deg selv, fullt og helt. Alternativet er Odontologene rundt i landet der studenter trenger praktisk erfaring. Men det er neppe rette plassen for annet enn lommeboken din?

Anonymkode: 4342d...534

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange tannleger tilbyr avbetaling. Det du må gjøre først er å få oversikt over hvor mye som må gjøres og hva som haster mest. Så får du ta det litt etter litt.

Anonymkode: 89929...aac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tannhelse er noe hver og en har ansvar for. I 2017 fjernet den blå regjeringen mye av støtten til tannbehandling. Så her er du overlatt til deg selv, fullt og helt. Alternativet er Odontologene rundt i landet der studenter trenger praktisk erfaring. Men det er neppe rette plassen for annet enn lommeboken din?

Anonymkode: 4342d...534

Så utrolig dårlig.. Ikke for å virke rasistisk, men hvorfor får de som kommer hit dekket tannlege egentlig? Hvorfor får ikke jeg det? Jeg har i tillegg tannlegeskrekk og er avhengig av å gå til en rask og dyktig tannlege så å gå til de som trenger praktisk erfaring får meg til å svette bare av tanken. Men om dette er eneste alternativ så må jeg jo bare. Takk for tipset!

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange muligheter. Selge noe du ikke trenger (evt. noe du trenger men som ikke er viktigere enn tannhelse), jobbe mer, ta opp lån, låne av venner/familie, utføre småjobber på finn. Kanskje du finner et tannlegekontor som har avbetaling? 

Anonymkode: 72e1e...969

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, infectedsopp said:

Hør med NAV. Hvis ikke, har du familie du kan låne av? 

Er så «heldig» at jeg kommer fra en familie med lite penger:  så dessverre ingen tråder jeg kan trekke i der.. Ellers takk for tipset altså. Blir så frustrert over hvordan jeg skal få til det her..

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du har mange muligheter. Selge noe du ikke trenger (evt. noe du trenger men som ikke er viktigere enn tannhelse), jobbe mer, ta opp lån, låne av venner/familie, utføre småjobber på finn. Kanskje du finner et tannlegekontor som har avbetaling? 

Anonymkode: 72e1e...969

Eneste jeg har av verdi er pcen min, men den trenger jeg for å betale regninger osv. Jeg eier ingenting av verdi da jeg bor sammen med mamma. Skulle så gjerne jobbet mer om det var mulighet for det, men markedet er tøft og alle vil jobbe. Har sjekket ut småjobber på Finn, dessverre utrolig lite jeg kan bidra med der og 😕 Skal ringe rundt og høre om noen tar avbetaling, takk for tipset! 

Anonymkode: 81515...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange tannleger tilbyr avbetaling. Det du må gjøre først er å få oversikt over hvor mye som må gjøres og hva som haster mest. Så får du ta det litt etter litt.

Anonymkode: 89929...aac

Takk for tipset, skal sjekke det ut :)

Anonymkode: 81515...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du snakke med NAV, for selv om venninna di ikke tror du får støtte, så er jo ikke dette helt sikkert?

Neste alternativ kan være å ringe rundt å finne ut hvilke tannleger som lar deg betale summen litt og litt. 

Så må du komme deg til den tannlegen, å i det minste finne ut hva som er mest prekært å gjøre noe med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så utrolig dårlig.. Ikke for å virke rasistisk, men hvorfor får de som kommer hit dekket tannlege egentlig? Hvorfor får ikke jeg det? Jeg har i tillegg tannlegeskrekk og er avhengig av å gå til en rask og dyktig tannlege så å gå til de som trenger praktisk erfaring får meg til å svette bare av tanken. Men om dette er eneste alternativ så må jeg jo bare. Takk for tipset!

Anonymkode: 81515...917

Du får solid tannbehandling, men det tar tid, da hvert trinn i prosesen skal godkjennes av en tannlegelærer.

Anonymkode: f0bb3...419

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er gale. Skjønner ikkje at tenner ikkje er ein del av kroppen...Det er jo det... 

Eg ville sendt mail til diverse tannlegar og forklart situasjonen. Be om nedbetalingsplan. Snakk og med NAV og evt sosialen? Det må finnast ein måte..

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å pusse tennene for eksempel? Håper ikke du får dekket noe. Det ville vært urettferdig mot de som tar vare på tennene sine. 

Anonymkode: e4b59...65a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med å pusse tennene for eksempel? Håper ikke du får dekket noe. Det ville vært urettferdig mot de som tar vare på tennene sine. 

Anonymkode: e4b59...65a

Nei, har aldri pusset tennene og kommer aldri til å gjøre det heller :) :) :) :) 

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med sosialen Ts. Fortell dem om din situasjon. Skader ikke å prøve. Håper det ordner seg uansett. Lykke til 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "tannsituasjonen" du beskriver tyder jo på at du enten ikke tar vare på tennene selv, eller at det er en bakenforliggende årsak til din dårlige tannhelse... og utfra svarene dine regner jeg med at du selv er flink til å pusse. Og nettopp derfor må du komme deg til tannlegen. Om du har hatt for lav inntekt til å gå til tannlegen i 8 år synes jeg du burde vurdere å ta en utdanning hvor du er sikret jobb etterpå. Mye bedre enn å fortsette på den stien du er på nå, og man får/låner 8 tusen å leve på i måneden fra lånekassa, så du vil jo ikke tape så mye på det... Pass på så du ikke faller for fristelsen til å klage på at staten ikke dekker alt mulig rart. Husk at til og med statens penger kommer fra noens arbeid. 

Anonymkode: 98574...bb2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...