Gå til innhold

Har ikke råd til tannlege.. hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for alle svar her inne! Setter veldig stor pris på det. Når det er sagt så synes jeg det er trist at enkelte tror man tar dårlig vare på tennene fordi man har mye hull/får ofte hull. For de som mener at jeg har stelt dårlig med de så kan jeg svare at; jeg pusser tennene 2 ganger om dagen, bruker tanntråd, og om jeg drikker brus er det med sugerør. Godteri spiser jeg ikke :) Så da håper jeg at folk kan slutte å komme med kommentarer om at jeg ikke tar vare på tennnene mine. Noen er faktisk mer utsatt for karies hva enn de gjør, uansett! 

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg hadde skrevet akkurat det samme om det hadde gjaldt søringer osv. Bare fordi jeg skrev utlendinger betyr ikke det at jeg er rasist. Skal jo ingenting om dagen før man blir stemplet som rasist. Herregud. 

Anonymkode: 81515...917

Ja for det kan jo sammenlignes. 

 

Anonymkode: 84662...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja for det kan jo sammenlignes. 

 

Anonymkode: 84662...44b

...ja? Eller vil du helst at jeg skal virke rasistisk sånn at du får mettet følelsen av det finnes «drittmennesker» som meg der ute? :) Hvit, brun, gul, grønn eller blå; forskjellsbehandling er aldri greit uansett. Ting skal være rettferdig! 

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar her inne! Setter veldig stor pris på det. Når det er sagt så synes jeg det er trist at enkelte tror man tar dårlig vare på tennene fordi man har mye hull/får ofte hull. For de som mener at jeg har stelt dårlig med de så kan jeg svare at; jeg pusser tennene 2 ganger om dagen, bruker tanntråd, og om jeg drikker brus er det med sugerør. Godteri spiser jeg ikke :) Så da håper jeg at folk kan slutte å komme med kommentarer om at jeg ikke tar vare på tennnene mine. Noen er faktisk mer utsatt for karies hva enn de gjør, uansett! 

Anonymkode: 81515...917

Håper det ordner seg😊 Hadde jeg hatt mye penger selv så skulle jeg hjulpet deg og flere som sliter med tannhelsen.  Det er ikke til å spøke med. 

De som tror de handler om å ta dårlig være på tennene burde være forsiktig. Alle kan bli rammet av et eller annet som går hardt utover tenner, uavhengig av hvor flinke man er. Og noen har mer skjøre tenner enn andre, sånn er det bare. Er det ikke det ene så er det noe annet. Får lett hull selv, men er omtrent aldri syk i kroppen.  Bank i bordet 👊👊👊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...ja? Eller vil du helst at jeg skal virke rasistisk sånn at du får mettet følelsen av det finnes «drittmennesker» som meg der ute? :) Hvit, brun, gul, grønn eller blå; forskjellsbehandling er aldri greit uansett. Ting skal være rettferdig! 

Anonymkode: 81515...917

Men da får du holde deg til fakta og ikke spre løgner.

Anonymkode: 84662...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg hadde skrevet akkurat det samme om det hadde gjaldt søringer osv. Bare fordi jeg skrev utlendinger betyr ikke det at jeg er rasist. Skal jo ingenting om dagen før man blir stemplet som rasist. Herregud. 

Anonymkode: 81515...917

Men hvorfor slenger du ut påstander om utlendinger som det ikke er hold i? Du kunne fint risikert at andre som leser tråden tok det du skrev for god fisk, og de hadde spredd det videre til andre ala, Stakkars deg venninne/ søster/bror som ikke har råd til å gå til tannlege, men vet du hva? Utlendinger får dekket tannlege helt gratis..utrolig urettferdig! Så neste gang du skal påstå noe, så sjekk på forhånd om det er fakta eller rett og slett bare noe du tror! Og ja, jeg kjenner også en " utlending" godt, hun har hatt mye problemer med tennene sine, og hun må betale av egen lomme.

Anonymkode: e923c...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på aap, så har du ikke utbetalt 8000 kr i måneden. Minstesats er ca 11 000 utbetalt etter skatt. Ingen får mindre i aap enn Minstesats, så med mindre du har tvangstrekk eller noe, så overdriver du. Med det sagt er ikke 11 000 noe å skryte av heller. Har du tenkt på å søke supplerende sosialstønad til tannbehandling? Det skader ikke å søke i hvert fall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, altflyter said:

Hvis du går på aap, så har du ikke utbetalt 8000 kr i måneden. Minstesats er ca 11 000 utbetalt etter skatt. Ingen får mindre i aap enn Minstesats, så med mindre du har tvangstrekk eller noe, så overdriver du. Med det sagt er ikke 11 000 noe å skryte av heller. Har du tenkt på å søke supplerende sosialstønad til tannbehandling? Det skader ikke å søke i hvert fall

Jeg får ca 3500 hver 14 dag? På nav står det at jeg er mottaker av dagpenger og er ikke dette det som blir kalt for aap? De 11 000 du snakker om er nok før skatt. Skatter litt over tusen for hver gang jeg får fra de. Så jegnoverdriver ikke nei. 

Anonymkode: 81515...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ca 3500 hver 14 dag? På nav står det at jeg er mottaker av dagpenger og er ikke dette det som blir kalt for aap? De 11 000 du snakker om er nok før skatt. Skatter litt over tusen for hver gang jeg får fra de. Så jegnoverdriver ikke nei. 

Anonymkode: 81515...917

AAP og dagpenger er ikke det samme 

Anonymkode: 84662...44b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ca 3500 hver 14 dag? På nav står det at jeg er mottaker av dagpenger og er ikke dette det som blir kalt for aap? De 11 000 du snakker om er nok før skatt. Skatter litt over tusen for hver gang jeg får fra de. Så jegnoverdriver ikke nei. 

Anonymkode: 81515...917

Dagpenger er ikke det samme som aap. Har du ingen boutgifter, så kan summene stemme da 😊 men har du ingen mulighet til å legge av penger eller betaler du mye i leie og matpenger til mor? Om ikke burde det gå fint å legge av penger til tannlege

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det regjeringen har kutter ned på

Anonymkode: 84662...44b

Man får fortsatt dekket en god del. 

Anonymkode: 1f62e...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt tannhelseforsikring. Bank Norwegian tilbyr for 1500 kr året, med 3 mnd karantene før du kan få behandling. Krever ingen nullstilling hos tannlege først. 1500 kr i året er mye med tanke på hva du har inn i mnd. Men siden tannlegeregningen din sikkert blir veldig stor med de problemene du beskriver her, så sparer du garantert mye på det. 

Anonymkode: bd9fd...ef2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, altflyter said:

Dagpenger er ikke det samme som aap. Har du ingen boutgifter, så kan summene stemme da 😊 men har du ingen mulighet til å legge av penger eller betaler du mye i leie og matpenger til mor? Om ikke burde det gå fint å legge av penger til tannlege

Åja, jeg trodde det var det samme bare at det var forkortelse.. Har seg dessverre slik at moren min ikke er flink økonomisk selvom hun er i full jobb så jeg står basically all by myself. Huff føler jeg er så negativ til alle tips dere gir meg, situasjonen er bare så dum. Klarer nok å legge av 500kr i mnd men det vil ta lang tid før jeg får råd til en hel regning. Men skal ringe rundt i morgen og høre med forskjellige tannleger ang. avbetaling😊

Anonymkode: 81515...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, jeg trodde det var det samme bare at det var forkortelse.. Har seg dessverre slik at moren min ikke er flink økonomisk selvom hun er i full jobb så jeg står basically all by myself. Huff føler jeg er så negativ til alle tips dere gir meg, situasjonen er bare så dum. Klarer nok å legge av 500kr i mnd men det vil ta lang tid før jeg får råd til en hel regning. Men skal ringe rundt i morgen og høre med forskjellige tannleger ang. avbetaling😊

Anonymkode: 81515...917

Jeg ville ringt nav og spurt om supplerende sosialstønad til tannbehandling. Slik jeg forstår deg så har du ingen sparepenger og da skal det forhåpentligvis gå greit. Snakk med nav først om du kan få støtte. Da vil de be om et prisoverslag. Det du må ha penger til da er å gå til tannlegen for undersøkelse og få et prisoverslag. Så sender du prisoverslaget til nav og da vurderer de det 😊 men husk! Spør nav Før du bestiller time for prisoverslag. Tror også det må være hos offentlig tannlege hvis jeg ikke tar feil. Alt dette får du svar på om du ringer nav. Lykke tll! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Du gjør deg litt hjelpeløs her. Først og fremst, ta kontakt med NAV. Om du er student kan du få refundert noe av tannlegeregningen via studentsamskipnaden. Du sier du "ikke kan bidra med noe" på småjobber på finn.no. Alle klarer å vaske hus. Om du bor hjemme, hvor går pengene dine? Har du i det hele tatt -prioritert- tannlege av inntekten din? Du sier du har en psykisk sykdom. Noen sykdommer gir rett til tannlegehjelp, bl.a bulimi. Til sist: ta kontakt med en tannlege, forklar problemstillingen. Noen tannleger har ganske lav førstegangspris på konsultasjon. Da får du i det minste en oversikt over hva som  er galt og hvor mye det vil koste. Nå har du rett og slett ingen anelse og bare synser og tror. 

Anonymkode: 93b13...d3d

Er du i det hele tatt orientert om hvordan ting fungerer? Du er veldig slitsom og kjeftete. Nei, tannleger tar ikke avbetalinger, de gir ut fakturaer som SKAL betales innen 14dager. Sånn som alt annet, betaler man ikke innen en viss tid går det til inkasso som alt annet. De er svært lite fleksible rundt om kring. Er bare på ordentlige verksteder de er snille og tilbyr ulike måter. Og snakker for meg selv, småjobber på finn er vanskelig å finne, med mindre man har lappen på liten lastebil og kjører stor varebil. Nav dekker ikke en dritt, i hvert fall ikke på aap. Men psykiatrien kan dekke tannlege har jeg hørt. Haha les det du skriver sjæl, einstein

Anonymkode: 42598...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.12.2018 den 0.55):

Hva med å pusse tennene for eksempel? Håper ikke du får dekket noe. Det ville vært urettferdig mot de som tar vare på tennene sine. 

Anonymkode: e4b59...65a

Gammel tråd men likevel. Hva med de som vokser opp under såkalt omsorgsvikt? Der foreldrene ikke følger opp barna.. Mange hull og store fyllinger som ung skaper som oftest trøbbel i løpet av livet..

Anonymkode: 4ad08...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på AAP og fikk dekket tannlege av nav. Kom deg til tannlege og få med deg et overslag. Og søk. 

 

 

Anonymkode: 13e90...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte låne av mamma. Kom på nærmere 20k for min del. Gikk ikke på tannlegen på sånn 8år pga tannlegeskrekk og dårlig økonomi. Nå går jeg årlig å fikser før tenner må trekkes eller repareres til dyre dommer!

Anonymkode: 40b3f...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har perio og det er ekstremt dyrt med tannlege. Sliter selv.

Anonymkode: 5441b...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...