Gå til innhold

Fått innvilget keisersnitt, og skammer meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over halvparten av de som søker elektiv snitt på bakgrunn av fødselsangst, gjør det med tidligere fødsel bak seg. At det er trygt å føde ved norske sykehus betyr ikke at det bare er gode fødselsopplevelser. En fødsel kan være uten store komplikasjoner på papiret, men oppleves traumatisk for fødekvinnen. Manglende smertelindring er også ofte en faktor. Det er flere som må føde uten smertelindring fordi man må vente på anestesilegen eller at jordmor drøyer med å bestille. Eller at den ikke virker. 

Anonymkode: 6bf53...e1e

Rart kvinner fødte før i tiden. 

Skulle tro vi var blitt en gjeng med veike prinsesser, som setter oss selv over barna våre. 

Det er en grunn til at vaginal fødsel er bedre enn keisersnitt, med gid om man skulle bli litt annerledes der nede! 

Anonymkode: fa83f...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over halvparten av de som søker elektiv snitt på bakgrunn av fødselsangst, gjør det med tidligere fødsel bak seg. At det er trygt å føde ved norske sykehus betyr ikke at det bare er gode fødselsopplevelser. En fødsel kan være uten store komplikasjoner på papiret, men oppleves traumatisk for fødekvinnen. Manglende smertelindring er også ofte en faktor. Det er flere som må føde uten smertelindring fordi man må vente på anestesilegen eller at jordmor drøyer med å bestille. Eller at den ikke virker. 

Anonymkode: 6bf53...e1e

Sikkert fordi anestesilegen var opptatt med et unødvendig keisersnitt. Poenget er at det ikke er nok ressurser til alt. Da må det som ikke er nødvendig bli nedprioritert. På et sykehus er det en pasientgruppe som i utgangspunktet ikke er syke, og det er fødende kvinner. Da må de som synes fødsel er ubehagelig eller litt vondt finne seg i å ikke bli prioritert. Det er for øvrig svært lite rasjonelt å velge en unødvendig operasjon fremfor å gå gjennom den mest naturlige prosessen som finnes. Kvinner som trenger keisersnitt skal selvfølgelig få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart kvinner fødte før i tiden. 

Skulle tro vi var blitt en gjeng med veike prinsesser, som setter oss selv over barna våre. 

Det er en grunn til at vaginal fødsel er bedre enn keisersnitt, med gid om man skulle bli litt annerledes der nede! 

Anonymkode: fa83f...125

Vel kvinner fødte før i tiden også men da var jo det jo vanlig å dø i barsel. 

Anonymkode: 6f1cf...770

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel kvinner fødte før i tiden også men da var jo det jo vanlig å dø i barsel. 

Anonymkode: 6f1cf...770

Men nå er det ikke vanlig lengre ;) Så da er det jo enda mer rart at vi bekymrer oss slik.. 

Anonymkode: fa83f...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det ikke vanlig lengre ;) Så da er det jo enda mer rart at vi bekymrer oss slik.. 

Anonymkode: fa83f...125

Det skjer oftere enn du tror, det kommer bare ikke i avisene hele tiden.

Anonymkode: 18e70...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart kvinner fødte før i tiden. 

Skulle tro vi var blitt en gjeng med veike prinsesser, som setter oss selv over barna våre. 

Det er en grunn til at vaginal fødsel er bedre enn keisersnitt, med gid om man skulle bli litt annerledes der nede! 

Anonymkode: fa83f...125

Nå er det vel forskjell på de som ønsker ks pga de er redde for å se anderledes der nede enn feks fødselsangst eller lignende !

Anonymkode: f3765...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer oftere enn du tror, det kommer bare ikke i avisene hele tiden.

Anonymkode: 18e70...49e

Det skjer oftere enn jeg tror at kvinner dlr i fødsel? Åh, nei du. Det skjer ikke oftere enn jeg tror.. 

Anonymkode: fa83f...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel forskjell på de som ønsker ks pga de er redde for å se anderledes der nede enn feks fødselsangst eller lignende !

Anonymkode: f3765...1a1

Fødselsangst er vel amgst for komplikasjoner eller død? Er rart med det, for faren for komplikasjoner under js, er vel mye høyere? Man river tross alt opp hele livmora under ks.. 

Anonymkode: fa83f...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Brunello skrev:

Sikkert fordi anestesilegen var opptatt med et unødvendig keisersnitt. Poenget er at det ikke er nok ressurser til alt. Da må det som ikke er nødvendig bli nedprioritert. På et sykehus er det en pasientgruppe som i utgangspunktet ikke er syke, og det er fødende kvinner. Da må de som synes fødsel er ubehagelig eller litt vondt finne seg i å ikke bli prioritert. Det er for øvrig svært lite rasjonelt å velge en unødvendig operasjon fremfor å gå gjennom den mest naturlige prosessen som finnes. Kvinner som trenger keisersnitt skal selvfølgelig få det.

Er fødsel bare ubehagelig eller "litt vondt" er du heldig. 

En fødsel er ofte det mest smertefulle en kvinne går gjennom, dette sier helsepersonell også. Ikke alle trenger smertelindring, men å ha et sterkt behov for det å ikke få det kan naturlig nok føre til fødselsangst. Det er også en konsekvens helsevesenet må ta, når nok anestesipersonell til føden ikke er tilgjengelig. I feks Sverige er situasjonen helt annerledes. 

Anonymkode: 6bf53...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunello skrev:

Sikkert fordi anestesilegen var opptatt med et unødvendig keisersnitt. Poenget er at det ikke er nok ressurser til alt. Da må det som ikke er nødvendig bli nedprioritert. På et sykehus er det en pasientgruppe som i utgangspunktet ikke er syke, og det er fødende kvinner. Da må de som synes fødsel er ubehagelig eller litt vondt finne seg i å ikke bli prioritert. Det er for øvrig svært lite rasjonelt å velge en unødvendig operasjon fremfor å gå gjennom den mest naturlige prosessen som finnes. Kvinner som trenger keisersnitt skal selvfølgelig få det.

https://forskning.no/blogg/forskningssykehuset/skal-fodende-kvinner-fa-smertelindring

 

Anonymkode: 6bf53...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Brunello skrev:

Mitt svar var på generelt grunnlag. Det kan godt hende at Ts trenger keisersnitt. Jeg stiller meg imidlertid undrende til at fødselsangsten er økende samtidig som det er tryggere å føde på norske sykehus. Tidligere fikk man bare keisersnitt dersom det var medesinsk nødvendig. Da var det langt færre keisersnitt enn det det er i dag. 

Både undring og å tenke på generelt grunnlag er i og for seg fair. Det du lufter i innlegget, er interessante tema for en debatt. Dog er jeg ikke sikker på om dette er riktig tråd å ta den debatten, all den tid TS har fått innvilget ks på bakgrunn av fødselsangst, men kvier seg for å ta imot pga holdninger om at ks er 'en lett utvei' og noe som for enhver pris bør unngås i det lengste. 

Jeg blir svært gjerne med på en debatt rundt hvorfor fødselsangst er økende, hva som er/bør være indikasjon for ks etc, men her og nå, i denne tråden, tenker jeg fokus bør være på å støtte ts til å stå trygt i sitt valg.

Anonymkode: 59efa...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 6.13, AnonymBruker skrev:

Ja , man ønsker jo ikke å dele alt... Vanskelig når folk spør og graver , ikke alle man kan si det er privat eller hemmelig til heller... Her tror jeg grunnen blir « seteleie « som skjedde sist... så får de tro hva de vil..

Anonymkode: f3765...1a1

Men hvorfor sier du noe i det hele tatt?

Du trenger ikke forklare at du skal ha KS. Du kan si at det blir som det blir.

Jeg fødte vaginalt - igangsatt med vakuum. Ingenting jeg tenker på i ettertid som spesielt traumatiserende, men så har ikke jeg et veldig trøblete forhold til underlivet heller (selv om jeg gruet meg til fødsel selvsagt). 

Jeg hadde selv ikke planer om KS, men var jo klar over at det kunne skje det også - og jeg orienterte ingen om mine fødeplaner. Ingen spurte heller, nettopp fordi jeg ikke tok det opp selv om et «valg».

Om du skjems og misliker å snakke om fødselsopplevelsen kan du bare si at du tar det som det kommer og ikke har lagt noen planer.

Forøvrig er det ingenting å skjemmes over, selv om jeg ikke helt begriper de som tar KS fordi de er redde for å få en rift - snitt for KS er jo statistisk sett verre å komme seg etter og gir jo langt større snitt. Men selvsagt forstår jeg frykten for fødselsskader, jeg tror dog ikke den er noe mindre enn realitetene ved KS.

Valg av KS handler jo først og fremst om at man skal slippe å engste seg gjennom et helt svangerskap, og hvis KS hjelper - så er det ingenting som er bedre enn det.

Jeg personlig synes begge deler er like kjipt :P Så da velger jeg bare det som virker greiest utfra situasjonen. 

Anonymkode: 13c4b...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Brunello skrev:

Sikkert fordi anestesilegen var opptatt med et unødvendig keisersnitt. Poenget er at det ikke er nok ressurser til alt. Da må det som ikke er nødvendig bli nedprioritert. På et sykehus er det en pasientgruppe som i utgangspunktet ikke er syke, og det er fødende kvinner. Da må de som synes fødsel er ubehagelig eller litt vondt finne seg i å ikke bli prioritert. Det er for øvrig svært lite rasjonelt å velge en unødvendig operasjon fremfor å gå gjennom den mest naturlige prosessen som finnes. Kvinner som trenger keisersnitt skal selvfølgelig få det.

:filer:

Ja, her har vi jo en som har innsikt i hvordan helsepersonell tenker.

Altså, fødsel er faktisk et spørsmål om liv og død - selv om det aller oftest går veldig fint. Fødende kvinner ansees ikke som «ikke prioritert».

Jeg har selv vært innlagt med et akutt tilfelle (ikke livsfare, men kunne skadet innvendig og ødelagt for reproduktive evner totalt). De ville helst sende meg hjem for å prioritere fødselene, og jeg måtte pent vente. 

Jeg har forøvrig også født barn, og det er ikke «litt ubehagelig eller litt vondt». Ikke var det overhodet fritt for komplikasjoner heller, noe som sikkert var grunnen til at det var mange personer i rommet fremfor bare ei enkelt jordmor. Og det var en grunn til at de konstant overvåket babyen og gav meg tidsfrist for å presse barnet ut før det ble hastekeisersitt - det er jo ikke fordi «det er litt ubehagelig å føde», men fordi babyens liv ville stått i fare om han ikke kom ut innen en rimelig kort tidsfrist.

På fødestua er det minutter mellom liv og død for endel, og det er det ikke alle som har forståelse for før de står der selv.

Anonymkode: 13c4b...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.12.2018 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått innvilget ks , pga fødselsangst og opplevelse fra sist fødsel som ble hastekeisersnitt pga seteleie. 

Jeg har vært så usikker og er det fortsatt, kjenner jeg ikke klarer å kose meg eller tenke på annet enn « hva bør jeg velge «...

Ene dagen har jeg bestemt meg for å gå får operasjon dato og andre dagen tenker jeg at jeg skal bite tennene sammen. 

Jeg har hatt et par vanskelige år , med sorg og depresjon, kjenner dette nå tærer mye på meg. Jeg prøver å spørre meg selv hvorfor jeg ikke bare kan ta en avgjørelse og tenke det blir ks og ferdig med det, men jeg føler rett og slett skam for valget ! Jeg føler meg mislykket og flau... Alle vennindene mine har klart en fødsel, hvorfor er jeg så forbanna redd ?? Jeg er livredd for rifter , klipp, vakuum, sugekopp eller situasjoner hvor jordmor står å river meg i underlivet for å utvide eller mange andre som skal fiske og styre « der nede «, baby som sitter fast osv.

Jeg sover ikke om natten pga dette og jeg kjenner det skal bli deilig å bli ferdig , blir ikke flere barn på meg. 

Jeg vet ks ikke er noen lettvint løsning da jeg har vært igkennom dette , og det var helt forferdelig lenge etterpå.. Jeg slet med luftsmerter og var dopet på morfin lenge. Føler jeg gikk glipp av første tiden med baby osv, så dette er ikke lett for meg heller . 

Føler meg så pysete og dum som ikke klarer ta en beslutning , slappe av og glede meg til å møte baby... 

Kanskje er det media og alle Andrea kommentarer og meninger om at ks ikke er greit om man absolutt ikke MÅ ta det... 

Orker ikke kommentarer på hvor ego jeg er som utsetter baby for dette , jeg føler meg helt elendig fra før.. Jeg synes dette er så pinlig at jeg holder valget om ks skjult for venner og familie... 

Noen flere i samme båt ? Noen råd ? 

 

Anonymkode: f3765...1a1

Du skal IKKE føle deg mislykket eller flau fordi du skal ta KS. Du har ingenting å skamme deg over. Sender deg gode tanker, TS. ❤️

Anonymkode: cb3ca...040

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:filer:

Ja, her har vi jo en som har innsikt i hvordan helsepersonell tenker.

Altså, fødsel er faktisk et spørsmål om liv og død - selv om det aller oftest går veldig fint. Fødende kvinner ansees ikke som «ikke prioritert».

Jeg har selv vært innlagt med et akutt tilfelle (ikke livsfare, men kunne skadet innvendig og ødelagt for reproduktive evner totalt). De ville helst sende meg hjem for å prioritere fødselene, og jeg måtte pent vente. 

Jeg har forøvrig også født barn, og det er ikke «litt ubehagelig eller litt vondt». Ikke var det overhodet fritt for komplikasjoner heller, noe som sikkert var grunnen til at det var mange personer i rommet fremfor bare ei enkelt jordmor. Og det var en grunn til at de konstant overvåket babyen og gav meg tidsfrist for å presse barnet ut før det ble hastekeisersitt - det er jo ikke fordi «det er litt ubehagelig å føde», men fordi babyens liv ville stått i fare om han ikke kom ut innen en rimelig kort tidsfrist.

På fødestua er det minutter mellom liv og død for endel, og det er det ikke alle som har forståelse for før de står der selv.

Anonymkode: 13c4b...5ca

En normalfødsel er ikke prioritert. Jordmor er bare tidvis innom. Jeg vet selvsagt at det er sykt vondt å føde. Poenget mitt er at en fødsel er vondt, det må bare fødende kvinner akseptere.  Jo mer penger som brukes på keisersnitt for kvinner som ikke må ha dette, jo mindre penger til annet. Eksempelvis vil jeg prioritere at mammaen som har uhelbredelig kreft får livsforlengende medisin fremfor at fler får innvilget keisersnitt som strengt tatt ikke et nødvendig.

Dette gjelder selvsagt alle typer behandlinger. Ikke nødvendige inngrep må man eventuelt få utført for egen regning på privat sykehus.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...