Gå til innhold

Fått innvilget keisersnitt, og skammer meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget ks , pga fødselsangst og opplevelse fra sist fødsel som ble hastekeisersnitt pga seteleie. 

Jeg har vært så usikker og er det fortsatt, kjenner jeg ikke klarer å kose meg eller tenke på annet enn « hva bør jeg velge «...

Ene dagen har jeg bestemt meg for å gå får operasjon dato og andre dagen tenker jeg at jeg skal bite tennene sammen. 

Jeg har hatt et par vanskelige år , med sorg og depresjon, kjenner dette nå tærer mye på meg. Jeg prøver å spørre meg selv hvorfor jeg ikke bare kan ta en avgjørelse og tenke det blir ks og ferdig med det, men jeg føler rett og slett skam for valget ! Jeg føler meg mislykket og flau... Alle vennindene mine har klart en fødsel, hvorfor er jeg så forbanna redd ?? Jeg er livredd for rifter , klipp, vakuum, sugekopp eller situasjoner hvor jordmor står å river meg i underlivet for å utvide eller mange andre som skal fiske og styre « der nede «, baby som sitter fast osv.

Jeg sover ikke om natten pga dette og jeg kjenner det skal bli deilig å bli ferdig , blir ikke flere barn på meg. 

Jeg vet ks ikke er noen lettvint løsning da jeg har vært igkennom dette , og det var helt forferdelig lenge etterpå.. Jeg slet med luftsmerter og var dopet på morfin lenge. Føler jeg gikk glipp av første tiden med baby osv, så dette er ikke lett for meg heller . 

Føler meg så pysete og dum som ikke klarer ta en beslutning , slappe av og glede meg til å møte baby... 

Kanskje er det media og alle Andrea kommentarer og meninger om at ks ikke er greit om man absolutt ikke MÅ ta det... 

Orker ikke kommentarer på hvor ego jeg er som utsetter baby for dette , jeg føler meg helt elendig fra før.. Jeg synes dette er så pinlig at jeg holder valget om ks skjult for venner og familie... 

Noen flere i samme båt ? Noen råd ? 

 

Anonymkode: f3765...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke skam deg for det ❤ du har fått innvilget KS av en grunn. Som du sier er det heller ingen rask løsning.

Anonymkode: c1f6d...4c3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skam deg for det ❤ du har fått innvilget KS av en grunn. Som du sier er det heller ingen rask løsning.

Anonymkode: c1f6d...4c3

Takk for svar

Anonymkode: f3765...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor føler du en skam for å få ks? 

Det gjorde ikke jeg og jeg fikk innvilget ks som førstegangsfødende! Pga fødselsangst :)

Som jordmora sa til meg.... å føde er bare en veldig liten del av det å få barn. 

Dessuten må du tenke på at et planlagt snitt som regel oppleves mye bedre enn et hastesnitt.

Jeg føler overhode ikke at jeg gikk glipp av den første tiden med baby. Fikk henne rett på brystet. Opplevelsen var kjempe fin! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke pinlig! Mange får innvilget ks av forskjellige medisinske grunner. Hvorfor skulle folk se ned på deg av den grunn? 

Jeg hadde planlagt ks med første, pga seteleie og trangt bekken. Andremann kom ved vanlig fødsel, den verste opplevelsen jeg noen gang har hatt. Jeg slet med fødselsangst allerede i første svangerskap, og pustet lettet ut da jeg ikke kunne føde naturlig likevel. Jeg beit tenna sammen og forberedte meg så godt jeg kunne på fødsel andre gang, men det ble som sagt en grusom opplevelse. 

Jeg har vært helt åpen om at skulle jeg bli gravid en gang til hadde det blitt KS på meg. Det skjer ikke at jeg utsetter meg selv for det der en gang til, kroppen min er visst ikke laget for å føde barn. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg har ikke fått noen negative kommentarer rundt det med keisersnitt. Folk flest bryr seg ikke om hvordan andre føder sine barn. Ta imot keisersnittet du har fått tildelt og gled deg til å få baby. Det er magisk å bli tobarnsmor, enda større enn første gang ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til.....

10 000 unger kommer tiø verden med ks hvert år. Det går som regel veldig fint! Ungene blir helt friske og fine! 

Og drit i hva folk på KG sier! Jeg har aldri fått en eneste negativ kommentar  om mitt valg om KS. Man får inntrykket at alle synes det er såååå grusomt med ks etter å ha lest her inne. Men folk bryr seg svært lite altså

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Trampe skrev:

Det er da ikke pinlig! Mange får innvilget ks av forskjellige medisinske grunner. Hvorfor skulle folk se ned på deg av den grunn? 

Jeg hadde planlagt ks med første, pga seteleie og trangt bekken. Andremann kom ved vanlig fødsel, den verste opplevelsen jeg noen gang har hatt. Jeg slet med fødselsangst allerede i første svangerskap, og pustet lettet ut da jeg ikke kunne føde naturlig likevel. Jeg beit tenna sammen og forberedte meg så godt jeg kunne på fødsel andre gang, men det ble som sagt en grusom opplevelse. 

Jeg har vært helt åpen om at skulle jeg bli gravid en gang til hadde det blitt KS på meg. Det skjer ikke at jeg utsetter meg selv for det der en gang til, kroppen min er visst ikke laget for å føde barn. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg har ikke fått noen negative kommentarer rundt det med keisersnitt. Folk flest bryr seg ikke om hvordan andre føder sine barn. Ta imot keisersnittet du har fått tildelt og gled deg til å få baby. Det er magisk å bli tobarnsmor, enda større enn første gang ❤️

Det er nettopp det jeg er redd for , om jeg biter tenna sammen og manner meg opp til fødsel og noe sånt skjer... Ser ikke for meg at jeg vil klare å ha sex igjen om jeg skal føde vaginalt...

Føler alle synes synd på meg som måtte ga ks pgs seteleie men jeg var innerst inne glad jeg slapp å føde , da hadde jeg en god grunn , var også redd for ks...

Denne gangen kan jeg føde vanlig men velger ks , og føler mange ser ned på meg. Jfg burde ikke bry meg om hva andre sier , men jeg er nok kravstor til meg selv og føler meg skuffet.... på en måte ! At jeg ikke er tøff nok?!

Anonymkode: f3765...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rucula skrev:

Og en ting til.....

10 000 unger kommer tiø verden med ks hvert år. Det går som regel veldig fint! Ungene blir helt friske og fine! 

Og drit i hva folk på KG sier! Jeg har aldri fått en eneste negativ kommentar  om mitt valg om KS. Man får inntrykket at alle synes det er såååå grusomt med ks etter å ha lest her inne. Men folk bryr seg svært lite altså

Ja alle skriver hvor fælt det er, og det var fælt sist .. men jeg vil være mer forberedt nå, og i tillegg er det planlagt ! 

Anonymkode: f3765...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sex igjen jeg altså, mange ganger :ler: Trenger du å si noe om at du har valgt det, da? Er det ikke bare å si at du har fått det anbefalt, og derfor gjør du det? Eller evt ikke si noe i det hele tatt? 

Jeg tror du overtenker litt, er det virkelig så vanlig å se ned på folk som velger ks? Er du sikker på at du ikke innbiller deg at andre ser ned på deg, fordi du ser ned på deg selv? Det er ikke meningen å være krass, men jeg tolker deg dit at du føler det som et tap å ikke greie å føde, og man kan jo da tro at andre tenker det samme. Da jeg fikk innvilget ks opplevde jeg det motsatte. Flere av mine venninner og kollegaer mente jeg var heldig som slapp å føde, og om noen så ned på meg merket ikke jeg det ihvertfall. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha KS i mars, og kjenner meg igjen i det du føler. Man må liksom ha en god grunn, og den skal man måtte fortelle til alle som spør.. 

Jeg fikk en rift under forrige fødsel, og er redd det skjer igjen. Men jeg vil jo ikke fortelle det til alle. Ønsker ikke at andre skal vite om hva som skjer med underlivet mitt 🙈 

Jeg syntes du skal velge KS med god samvittighet. Så får alle andre tenke hva de vil..

Lykke til med valget!

Anonymkode: 74337...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trampe skrev:

Jeg har hatt sex igjen jeg altså, mange ganger :ler: Trenger du å si noe om at du har valgt det, da? Er det ikke bare å si at du har fått det anbefalt, og derfor gjør du det? Eller evt ikke si noe i det hele tatt? 

Jeg tror du overtenker litt, er det virkelig så vanlig å se ned på folk som velger ks? Er du sikker på at du ikke innbiller deg at andre ser ned på deg, fordi du ser ned på deg selv? Det er ikke meningen å være krass, men jeg tolker deg dit at du føler det som et tap å ikke greie å føde, og man kan jo da tro at andre tenker det samme. Da jeg fikk innvilget ks opplevde jeg det motsatte. Flere av mine venninner og kollegaer mente jeg var heldig som slapp å føde, og om noen så ned på meg merket ikke jeg det ihvertfall. 

Jeg forstår veldig godt hvorfor hun tenker sånn...

Man får jo det inntrykket etter å ha lest litt her inne. Det er jo faen ikke grenser for hvor mye faenskap folk kan lire av seg mot folk som ønsker ks. 

Jeg vil bare si: Folk i den virkelige verden er IKKE sånn! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det jeg er redd for , om jeg biter tenna sammen og manner meg opp til fødsel og noe sånt skjer... Ser ikke for meg at jeg vil klare å ha sex igjen om jeg skal føde vaginalt...

Føler alle synes synd på meg som måtte ga ks pgs seteleie men jeg var innerst inne glad jeg slapp å føde , da hadde jeg en god grunn , var også redd for ks...

Denne gangen kan jeg føde vanlig men velger ks , og føler mange ser ned på meg. Jfg burde ikke bry meg om hva andre sier , men jeg er nok kravstor til meg selv og føler meg skuffet.... på en måte ! At jeg ikke er tøff nok?!

Anonymkode: f3765...1a1

Tøff nok? 

Du er fornuftig vil nå jeg si ;)

Anonymkode: 1812a...720

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rucula skrev:

Jeg forstår veldig godt hvorfor hun tenker sånn...

Man får jo det inntrykket etter å ha lest litt her inne. Det er jo faen ikke grenser for hvor mye faenskap folk kan lire av seg mot folk som ønsker ks. 

Jeg vil bare si: Folk i den virkelige verden er IKKE sånn! 

 

Helt enig med deg. Enkelte folk her inne kjører vendetta mot de som får innvilget ks. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan henge seg opp i hva andre velger å gjøre. Man får ikke innvilget ks bare fordi man har lyst til det, det må være tungtveiende grunner til det. Og hvis legene mener at betingelsene for ks er oppfylt, hvordan kan da kg dømme? :klo: 

Jeg gjentar meg selv: folk flest bryr seg ikke om hvordan andre føder barna sine. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Trampe skrev:

Jeg har hatt sex igjen jeg altså, mange ganger :ler: Trenger du å si noe om at du har valgt det, da? Er det ikke bare å si at du har fått det anbefalt, og derfor gjør du det? Eller evt ikke si noe i det hele tatt? 

Jeg tror du overtenker litt, er det virkelig så vanlig å se ned på folk som velger ks? Er du sikker på at du ikke innbiller deg at andre ser ned på deg, fordi du ser ned på deg selv? Det er ikke meningen å være krass, men jeg tolker deg dit at du føler det som et tap å ikke greie å føde, og man kan jo da tro at andre tenker det samme. Da jeg fikk innvilget ks opplevde jeg det motsatte. Flere av mine venninner og kollegaer mente jeg var heldig som slapp å føde, og om noen så ned på meg merket ikke jeg det ihvertfall. 

Det er store sjanser for at du har rett , jeg er nok litt streng mot meg selv... I tillegg ligger det nok noe i det at jeg også vil klare det.. Hadde jeg vist fødselen ble ok hadde jeg ville prøve men det er jo ingen garanti for de tingene jeg er redd for , så for meg er det veldig vanskelig. 

Jeg et glad jeg har blitt hørt av sykehuset , men føler alle spør hvorfor ks... Vanskelig å si jeg har blitt anbefalt og ikke hvorfor , eller at det er privat... Folk er så nysgjerrige 

Anonymkode: f3765...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rucula skrev:

Jeg forstår veldig godt hvorfor hun tenker sånn...

Man får jo det inntrykket etter å ha lest litt her inne. Det er jo faen ikke grenser for hvor mye faenskap folk kan lire av seg mot folk som ønsker ks. 

Jeg vil bare si: Folk i den virkelige verden er IKKE sånn! 

 

Ja, her inne spesielt....!! Kan jo bli lynsjet for dette her inne.. Men jeg føler også de fleste av mine venninder ser på ks som

noe grusomt og deres største mareritt er ks, så de syns synd på meg.. Og de sier» det går bra», « du kommer deg igkennom det» osv, og ingen forstår min frykt..

Anonymkode: f3765...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha KS i mars, og kjenner meg igjen i det du føler. Man må liksom ha en god grunn, og den skal man måtte fortelle til alle som spør.. 

Jeg fikk en rift under forrige fødsel, og er redd det skjer igjen. Men jeg vil jo ikke fortelle det til alle. Ønsker ikke at andre skal vite om hva som skjer med underlivet mitt 🙈 

Jeg syntes du skal velge KS med god samvittighet. Så får alle andre tenke hva de vil..

Lykke til med valget!

Anonymkode: 74337...509

Ja , man ønsker jo ikke å dele alt... Vanskelig når folk spør og graver , ikke alle man kan si det er privat eller hemmelig til heller... Her tror jeg grunnen blir « seteleie « som skjedde sist... så får de tro hva de vil..

Anonymkode: f3765...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er selv en av disse som omtrent er dødsdømt av kritikerne på KG, både født med keisersnitt og oppfostret på MME. Altså, meg med som med veldig mange har det gått helt fint 😛 Sønnen min er og født med KS - null dårlig samvittighet der. Syns du skal bare slappe av fremover og tenke på tiden etter fødsel, som du vet så er det jo DA det virkelig starter;) lykke til:)

Anonymkode: 31286...69c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant dem som mener at KS ikke skal kunne velges fritt av "kvinnen i gata". Syns dagens system fungerer fint, hvor medisinsk personell er med i valget, og sikrer at det veies for og imot både på vegne av barn og mor. Så hvis du har fått innvilget keisersnitt, er det en grunn til det.

Hev hodet, finn på et svar til dem som måtte spørre og grave, og bestem deg for å ikke se deg tilbake. "Jeg er anbefalt KS pga komplikasjoner sist, syns dette er litt sårt og ønsker ikke å snakke mer om det", for eksempel? Du kan også si at babyen ligger i tverrleie, og det blir KS av den grunn, folk spekulerer neppe da. Eller vær ærlig hvis du orker det. Jeg hadde ikke vært ærlig selv, da jeg ikke hadde orket å diskutere midt i hormonboblen. 

Anonymkode: b3905...254

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja , man ønsker jo ikke å dele alt... Vanskelig når folk spør og graver , ikke alle man kan si det er privat eller hemmelig til heller... Her tror jeg grunnen blir « seteleie « som skjedde sist... så får de tro hva de vil..

Anonymkode: f3765...1a1

Det er ikke så dumt, egentlig, å bare si 'seteleie' hvis noen av dine nærmeste gnåler om en grunn. 

Men du. Målet med en fødsel, er å få ut en levende baby med minst mulig skade på mor og barn. Når du vurderer at en vaginal fødsel vil gi en for stor mental belastning for deg, så er keisersnitt det som vil gi minst skade. For jo; mental/psykisk skade teller med i helhetsvurderingen. Det er derfor ks innvilges på bakgrunn av fødselsangst. 

Anonymkode: 59efa...c6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen som absolutt skal mene noe om alt alle andre foretar seg. Selv lar jeg ikke slike menneskers spørsmål og kommentarer komme innpå meg. Jeg tenker at fødselsangst er en legitim årsak. 

Anonymkode: a6569...9c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...