Gå til innhold

Hva syns dere om 3,5-3,75 i snitt fra VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AlbertEinstein

Det er vel et helt middelmådig snitt om man har ideelle vilkår. Som du selv er inne på så har ikke forutsetningene dine vært optimale hvilket selvsagt gir et nedslag i karakterene du har oppnådd. 

Om jeg var deg ville jeg ikke sett bakover, men fremover :) Dersom du kommer inn på et studieprogram som du ønsker så er karakterene dine fra VGS betydningsløse senere i livet ditt. 

Jeg oppnådde et snitt fra VGS som var ganske likt ditt for 10 år siden, men uten unnskyldninger :p Jeg var kun uinteressert og lat sånn helt generelt sett. Jeg var på det tidspunktet mest lettet over i det hele tatt å ha klart å gjennomføre generell studiekompetanse. 

I dag har jeg mastergrad fra Menighetsfakultetet og vurderer om jeg skal søke på stipendiatstillinger neste høst. Altså det jeg forsøker å fortelle deg med denne kommentaren er at karakterer fra VGS kun fungerer i prosessen med opptak til høyere utdanning, senere er det karakterer fra Bachelourstudier og Masterstudier som gjelder. 

Jeg er overbevist om at jeg har hatt mange kunnskapsrike og suksessfulle professorer opp gjennom årene som ville vært skamfulle om de måtte ha fremlagt sitt vitnemål fra VGS i dag :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spiller egentlig ikke noen rolle for andre enn deg selv? Når du skal søke på høyere utdanning er poengene dine bare et tall, hva som ligger bak, betyr ingen seg om.

Anonymkode: 8b5ef...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AlbertEinstein skrev:

Det er vel et helt middelmådig snitt om man har ideelle vilkår. Som du selv er inne på så har ikke forutsetningene dine vært optimale hvilket selvsagt gir et nedslag i karakterene du har oppnådd. 

Om jeg var deg ville jeg ikke sett bakover, men fremover :) Dersom du kommer inn på et studieprogram som du ønsker så er karakterene dine fra VGS betydningsløse senere i livet ditt. 

Jeg oppnådde et snitt fra VGS som var ganske likt ditt for 10 år siden, men uten unnskyldninger 😛 Jeg var kun uinteressert og lat sånn helt generelt sett. Jeg var på det tidspunktet mest lettet over i det hele tatt å ha klart å gjennomføre generell studiekompetanse. 

I dag har jeg mastergrad fra Menighetsfakultetet og vurderer om jeg skal søke på stipendiatstillinger neste høst. Altså det jeg forsøker å fortelle deg med denne kommentaren er at karakterer fra VGS kun fungerer i prosessen med opptak til høyere utdanning, senere er det karakterer fra Bachelourstudier og Masterstudier som gjelder. 

Jeg er overbevist om at jeg har hatt mange kunnskapsrike og suksessfulle professorer opp gjennom årene som ville vært skamfulle om de måtte ha fremlagt sitt vitnemål fra VGS i dag 😄

Tusen takk for godt tips. Dette skal jeg virkelig ta med meg:) Det er fremover som tells. 

Ts

Anonymkode: a5578...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke heller spørre mamma om oppmerksomhet..? 

Anonymkode: f983d...d7f

Går det bra med deg og moren din da? Noen problemer siden du ville dra mødre inn i samtalen? Åpne opp en egen tråd om mammaer du, det er ikke relevant i diskusjonen. 

Ts

Anonymkode: a5578...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende snitt når jeg gikk ut av VGs for åtte år siden, tror det var 3,6 om jeg ikke husker feil. Jeg hadde ikke tatt fag som privatist da, fullførte VGs på normert tid, men slet en del psykisk noe som nok hadde innvirkning på karakterene og det var et under at jeg i det heletatt kom meg igjennom. Hadde nok ikke gjort det med dagens fraværsgrense. Et par år etter fant jeg ut at jeg ville bli ingeniør, så jeg søkte på en bachelor med lavt snitt i utenfor de største byene. Den fullførte jeg med gode karakterer, og søkte meg videre til master ved Ntnu i Trondheim, og til våren er jeg ferdig utdannet sivilingeniør. Så det går absolutt ann 😊

Anonymkode: dab6d...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AlbertEinstein skrev:

Det er vel et helt middelmådig snitt om man har ideelle vilkår. 

Men siden du sier det er middelmådig som betyr (især) under middels med hensyn til evner, dyktighet, utførelse, kvalitet e.l.

Hva er gjennomsnittet da egentlig? 4? For det er jo en mellomting mellom fremragende og dårlig.. 

Anonymkode: a5578...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlbertEinstein
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men siden du sier det er middelmådig som betyr (især) under middels med hensyn til evner, dyktighet, utførelse, kvalitet e.l.

Hva er gjennomsnittet da egentlig? 4? For det er jo en mellomting mellom fremragende og dårlig.. 

Anonymkode: a5578...206

Semantikk, middelmådig eller gjennomsnittlig.. Jeg mistenker at du forsto budskapet mitt sånn relativt greit uavhengig av begrepsbruken over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe godt snitt, heller et dårlig. Snittet blir heller ikke noe bedre uansett hvor mange «gode unnskyldninger» man kommer med. 

Det viktige er uansett ikke hvor godt snittet er, men om du kan bruke det til det du ønsker.

Anonymkode: 365c4...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, abc123detvardet skrev:

En god eksamen vil ha et snitt som ser slik ut

Bilderesultat for gaussian curve of gradesDermed vil de fleste havne på 3 eller 4. 

Det vil ikke være en god eksamen for alle som deltok.

Anonymkode: 5c0ba...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vil ikke være en god eksamen for alle som deltok.

Anonymkode: 5c0ba...f29

En god eksamen er da heller ikke en eksamen alle gjør det godt på. En god eksamen får frem hvem av deltakerne som har svært god/god/middels/dårlig, osv kunnskap innen emnet.

Anonymkode: 365c4...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AlbertEinstein skrev:

Semantikk, middelmådig eller gjennomsnittlig.. Jeg mistenker at du forsto budskapet mitt sånn relativt greit uavhengig av begrepsbruken over. :)

Okei. Trodde liksom gjennomsnittelig betydde middels og middelmådig var under middels. 

Men ble uansett motivert av det som stod så takk for innspill. Er fint å strekke seg til å gjøre det bedre i fremtiden, enn å gråte over spilt melk.. 

ts

Anonymkode: a5578...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En god eksamen er da heller ikke en eksamen alle gjør det godt på. En god eksamen får frem hvem av deltakerne som har svært god/god/middels/dårlig, osv kunnskap innen emnet.

Anonymkode: 365c4...2c7

Det vil likevel være en dårlig eksamen for noen.

Anonymkode: 5c0ba...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil likevel være en dårlig eksamen for noen.

Anonymkode: 5c0ba...f29

Men som sagt er ikke poenget med en god eksamen at den skal være god for alle. 

Anonymkode: 365c4...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perle skrev:

Dårlig. For MEG. 

Hva det betyr for deg, vet du jo best selv. Du vet vel om du har vært «lat» eller om du gar gjort ditt beste. Mer enn ditt beste går ikke an å gjøre utifra omstendigheter og evner. 

 

Ok 

ts

Anonymkode: a5578...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare for å si det, jeg hadde bare 3.8 snitt i VGS fordi jeg var veldig lat. Jeg kom likevel inn på høyere utdanning og får som regel flest B, noen A og av og til C. Snittet ditt på VGS sier ingenting om hvor smart man er, men det er likevel nødvendig å ha en såpass imøtekommende karakter avhengig av hva du vil studere på universitetet.

Anonymkode: 5bbd8...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ikke være en god eksamen for alle som deltok.

Anonymkode: 5c0ba...f29

Her er ikke "god eksamen" brukt som i hvor fornøyd studenten var med resultatet. 

Med god eksamen så mener jeg at karakterene er normalfordelt. En dårlig eksamen ville vært en eksamen som var veldig forskjøvet til høyre eller venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 3,2 fra vgs. Nå er jeg i gang med mitt sjuende på høyere utdanning, ferdig etter åtte, så det er håp 🙂 

Har forøvrig B-snitt fra all utdanning etter vgs, så vgs treger virkelig ikke gjenspeile de egentlige evnene dine. Når du er i en bedre studiesituasjon kan det godt hende du får mye bedre resultater.

Anonymkode: 4ede7...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 17.59, Perle skrev:

Dårlig. (For MEG)

Hva det betyr for deg, vet du jo best selv.

Hva har du studert?

Anonymkode: f1699...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...