Gå til innhold

Ikke lov å ta betalt for øvelseskjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Automat gir er det dummeste å ta førerkort til. Da kan man kun kjøre automat, noe som utelukker å kjøre bil med gir. Det kan man få bruk for i nødsituasjoner , Tenk om noen kræsjer og man må låne den andre førerens bil for å hente hjelp men ikke har førerkort til å kjøre den eller lignende. Dessuten er det få billige automatgir biler, og de færreste har råd til ny bil som førstegangs bil. Har man derimot førerkort for manuell kan man kjøpe seg en bil til 20tusen , og senere når man har råd uansett kunne bruke samme fører kort til automat bil. 

Anonymkode: 32feb...4e7

Ja, man er begrenset til automatgirete biler fram til man tar en ny oppkjøring. Argumentet ditt er litt slik: Man må kjøre opp til vogntog med en gang, hvis ikke er man begrenset til bil! Å utvide til automat er trivielt enkelt, og man trenger ikke det obligatoriske på nytt. 

I nødsituasjoner kan du kjøre i nødverge/nødrett, så det er et irrelevant eksempel. 

På finn er det 37 024 biler med automat og 27 013 med manuelt gir. Av biler til salgs under 50 000 er 1894 automat og 6934 manuell. Hvert år endrer disse tallene seg og det blir flere med automat. Det er ingen problem å kjøpe en bruktbil som automat. 

Ja, man kan bruke manuellførekortet til automatbil. Men da må man også fort ut med 10-15 000 ekstra i dag, mens man har dårlig råd. En ny oppkjøring koster 4000. Det er uproblematisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvor langt er et tau? 

Det obligatoriske koster rundt 20-22 etter at grunnkurs er tatt. Et typisk førekort koster rundt 30-40k. Men noen betaler over 100k. Det kommer helt an på personen. 

Aha. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stan skrev:

Dette står på vegvesenet sine sider:

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring

"Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat."

Ulovlig å ta betalt, ikke ulovlig å betale. 

Litt som sexkjøp, bare motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er skrøpelige og enslige og ikke har stor slekt rundt oss, lærer oss til alltid å betale for hjelp, stor eller liten. Om det er lovlig eller ei, er det ingen som bryr seg om – kall det ei gave, da, om noen spør! Mange er snille og hjelper selv om en ikke betaler, men betaler en, da kan en spørre igjen en annen gang.

Men en må operere med realistiske beløp. En bil kjørt i en time blir kanskje kjørt 40 km (60 km på landevegen). Statens satser for bilkjøring er 4,03 pr. km, altså blir det 160, ev. pluss bompenger, bare for bilen. I tillegg kommer noen sedler til eier/ledsager. Mitt utgangspunkt pleier å være 250 kr for en time lett småarbeid; kanskje litt mindre, forholdsvis, om det gjelder mange timer i strekk.

Da jeg var i arbeid, tjente jeg noe sånt som 4-500 kr pr time og fakturerte for over 1000. Greit, å utføre mitt arbeid krever spesialkunnskap, og det er rimelig at jeg tjener bra, men det er da måte på! Ble jeg budt 100 kr for å hjelpe noen å lære å kjøre, ville jeg tatt det som en fornærmelse. En times fritid er da mye mer verdt for meg enn lusne 100 kr!

Anonymkode: dff4c...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Automat gir er det dummeste å ta førerkort til. Da kan man kun kjøre automat, noe som utelukker å kjøre bil med gir. Det kan man få bruk for i nødsituasjoner , Tenk om noen kræsjer og man må låne den andre førerens bil for å hente hjelp men ikke har førerkort til å kjøre den eller lignende. Dessuten er det få billige automatgir biler, og de færreste har råd til ny bil som førstegangs bil. Har man derimot førerkort for manuell kan man kjøpe seg en bil til 20tusen , og senere når man har råd uansett kunne bruke samme fører kort til automat bil. 

Anonymkode: 32feb...4e7

Med eksempelet ditt kan man like gjerne ta C med en gang, for ved en ulykke mellom lastebil og personbil vil jeg helst sitte i lastebilen for å si det sånn. 

Jeg prøver å selge en bil med automatgir på finn nå for langt under 20k. EU-godkjent til og med :) God bil!

Det må være en veldig spesiell bil for at jeg skal ha manuell gir (og da fortrinnsvis diesel)

Anonymkode: 7e89f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Automat gir er det dummeste å ta førerkort til. Da kan man kun kjøre automat, noe som utelukker å kjøre bil med gir. Det kan man få bruk for i nødsituasjoner , Tenk om noen kræsjer og man må låne den andre førerens bil for å hente hjelp men ikke har førerkort til å kjøre den eller lignende. Dessuten er det få billige automatgir biler, og de færreste har råd til ny bil som førstegangs bil. Har man derimot førerkort for manuell kan man kjøpe seg en bil til 20tusen , og senere når man har råd uansett kunne bruke samme fører kort til automat bil. 

Anonymkode: 32feb...4e7

Tja, man kan tenke sånt, eller man kan tenke at alle nye bilsalg i Norge er med automatgir. Det går helt fint å kjøpe automatgir bil til lav pris også. Manuell gir er utgående, død teknologi, om ti-tyve år er det helt forsvunnet, det er ingen vits å betale mer penger og bruke mer tid og krefter på å lære det. Det blir som å skulle måtte å lære å ri hest først, når du skal lære å kjøre bil; det er ingen som tenker slikt.

Anonymkode: 7face...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Ulovlig å ta betalt, ikke ulovlig å betale

Joda. Men hvor mange vil ta sjansen? Jeg vet ikke hva strafferammen er? Inndragning av førerkort kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stan skrev:

Men hvor mange vil ta sjansen? Jeg vet ikke hva strafferammen er? Inndragning av førerkort kanskje? 

Alle jeg har vært borti, ville ta sjansen på å ledsage ved øvelseskjøring mot "gave", for sjansen for å bli tatt er null. Ved en rutinekontroll undersøkes førerkortet, bilen og at eleven har bevis for grunnkurs og legitimasjon med seg. De spør ikke om eleven betaler for leie av bil eller ledsagelse. Og OM så skulle forekomme, er svaret så klart "bensinpenger".
Eneste mulighet for å bli tatt er om eleven på pur faen angir eller anmelder sin private ledsager. Det tror jeg man trygt kan se bort fra.
Hvis du ikke kjenner strafferamma for et lovbrudd, så la det bli med det. Ingen har nytte av spinnville gjetninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Automat gir er det dummeste å ta førerkort til. Da kan man kun kjøre automat, noe som utelukker å kjøre bil med gir. Det kan man få bruk for i nødsituasjoner , Tenk om noen kræsjer og man må låne den andre førerens bil for å hente hjelp men ikke har førerkort til å kjøre den eller lignende. Dessuten er det få billige automatgir biler, og de færreste har råd til ny bil som førstegangs bil. Har man derimot førerkort for manuell kan man kjøpe seg en bil til 20tusen , og senere når man har råd uansett kunne bruke samme fører kort til automat bil. 

Anonymkode: 32feb...4e7

Jeg tok lappen midt i 30-åra, på automat - og det er det smarteste jeg har gjort.

Jeg er en voksen dame med god økonomi og kjøper den bilen jeg vil ha. Dessuten blir det bare mer og mer automatbiler rundt om, jeg vet ikke om noen som har kjøpt manuell bil de siste 10 årene...

At det skal være så upraktisk å «måtte» kjøre automat kan jeg ikke skjønne. Man sier «jeg har kun sertifikat på automat, da må jeg finne på noe annet» om nå skulle komme i den situasjonen. Til nå har det enda ikke skjedd. Gikk forøvrig helt greit de 15 årene av mitt voksne liv jeg ikke kunne kjøre bil også, å finne alternative løsninger. 

Forøvrig greier jeg helt fint å kjøre med manuell gir nå (med noen som fyller krav til øvelseskjøring ved siden av meg i bilen selvfølgelig), når jeg har mengdetreningrn og mye mer erfaring inne. Jeg leser trafikkbildet og bilens signaler påvente helt annen måte enn under opplæringen min. Det er en oppkjøring det er snakk om, men jeg kommer ikke til å gjøre det - ser ikke behovet rett og slett.

Anonymkode: 99491...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vox_populi skrev:

Alle jeg har vært borti, ville ta sjansen på å ledsage ved øvelseskjøring mot "gave", for sjansen for å bli tatt er null. Ved en rutinekontroll undersøkes førerkortet, bilen og at eleven har bevis for grunnkurs og legitimasjon med seg. De spør ikke om eleven betaler for leie av bil eller ledsagelse. Og OM så skulle forekomme, er svaret så klart "bensinpenger".
Eneste mulighet for å bli tatt er om eleven på pur faen angir eller anmelder sin private ledsager. Det tror jeg man trygt kan se bort fra.
Hvis du ikke kjenner strafferamma for et lovbrudd, så la det bli med det. Ingen har nytte av spinnville gjetninger.

Da har vi løsningen her👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/13/2018 at 11:05 AM, AnonymBruker said:

Jeg kunne tenkt meg å legge ut som f.eks. småjobb på Finn å øvelseskjøre en time eller to i uka mot en timelønn på f.eks en hundrings og kanskje dekke bensinen/eventuelle bompenger for timen.

Anonymkode: afce1...078

Timelønn på en hundrings og kanskje dekke bensin og bompenger?? Jeg har ikke veldig høy inntekt, men 100 kroner for å slepe meg ut av godstolen, fyre opp kjerra for å hjelpe ukjente med øvelseskjøring, med risiko for ekstra slitasje på girkasse og mulig kollisjon, det er ikke aktuelt.

Det kan tenkes andre ser annerledes på det, da. Om dette blir aktuelt, bør det avklares hvem som skal betale hva ved en eventuell kollisjon der øvelseskjøreren har skylda. Dette gjelder forøvrig generelt ved lån av bil.

Anonymkode: 15eb4...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, stan skrev:

Joda. Men hvor mange vil ta sjansen? Jeg vet ikke hva strafferammen er? Inndragning av førerkort kanskje? 

 

6 timer siden, Vox_populi skrev:

Alle jeg har vært borti, ville ta sjansen på å ledsage ved øvelseskjøring mot "gave", for sjansen for å bli tatt er null. Ved en rutinekontroll undersøkes førerkortet, bilen og at eleven har bevis for grunnkurs og legitimasjon med seg. De spør ikke om eleven betaler for leie av bil eller ledsagelse. Og OM så skulle forekomme, er svaret så klart "bensinpenger".
Eneste mulighet for å bli tatt er om eleven på pur faen angir eller anmelder sin private ledsager. Det tror jeg man trygt kan se bort fra.
Hvis du ikke kjenner strafferamma for et lovbrudd, så la det bli med det. Ingen har nytte av spinnville gjetninger.

Det er ikke så lenge siden noen ble tatt for dette. Personen fikk ett forelegg, sum husker jeg ikke. Iallefall. Politiet hadde merket seg at den aktuelle bilen og eier drev med øvelseskjøring med flere ulike «elever» og ble stoppet langs veien. 

Anonymkode: a8c56...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...