AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 Jeg holder på å ta lappen nå, og har drevet med det i mange måneder. Slitt veldig med at jeg kun kan kjøre med kjøreskolen og ikke har andre å kjøre med (kjenner kun én i byen med bil, og han har automatgir og vi har kjørt et par ganger i starten for å gjøre meg kjent med trafikkregler og samhandling, men nå som jeg er tryggere på veien føler jeg ikke at jeg får så mye ut av det). Jeg kunne tenkt meg å legge ut som f.eks. småjobb på Finn å øvelseskjøre en time eller to i uka mot en timelønn på f.eks en hundrings og kanskje dekke bensinen/eventuelle bompenger for timen. Men dette er jo ikke lov. Syns det er utrolig kjipe regler med tanke på at det er mange, både unge og voksne som ikke har noen å øvelseskjøre med utenom kjøretimer. Og jeg tviler på at fremmede mennesker står i kø for å bruke bensinen sin og betale bompenger for å lære en fremmed å kjøre bil, så det gidder jeg ikke å prøve en gang. Dette har ført til at jeg har brukt over 50K på lappen så langt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: afce1...078
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #2 Skrevet 13. desember 2018 50000 til nå???? Hvor mange kjøretimer har du hatt da??? Å ta betalt for øvelseskjøring er jo nettopp det kjøreskoler gjør. Altså de er godkjent for kjøreopplæring. Om hvem som helst skulle kunne tatt betalt for "øvelseskjøring" ville det blitt mye rart på veien. Ig nei, betale en venn litt for bensin ved øvelseskjøring kommer ikke inn under den loven.... Anonymkode: 7b4c2...b50 13
stan Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 Det er ulovlig å betale for øvelseskjøring. Men det er lovlig å betale for å leie bilen. Så lag en kontrakt som er tydelig at det er bilen som leies og betales for. Utleier er med og driver øvelseskjøring gratis og vederlagsfritt. Om dette vil holde for retten, vet jeg ikke. 6
ashera Skrevet 13. desember 2018 #4 Skrevet 13. desember 2018 Røde Kors har noen steder et tilbud for slike som deg. Vet at tilbudet er innrettet første og fremst mot innvandrere uten nettverk, men det er åpent for alle: http://lappenilomma.com 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: vi har kjørt et par ganger i starten for å gjøre meg kjent med trafikkregler og samhandling, Bilkjøring er krevende, Mange ting som skjer sammtidig, Mye å holde styr på. Jo mer du får "automatisert" / Overlært jo mer kapasitet til andre arbeidsoppgaver. Hvis mulig, vil jeg tro det er noe å hente på å kjøre mer med han du kjenner. Mengdetrening er viktig, og som du skriver, kjøretimer er sykt dyrt. Håper du har lappen snart 🙂 A.(CAVE:Fnatt) Endret 13. desember 2018 av Sliten&kjørt51 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 Om jeg hadde brukt så mye hos kjøreskolen så tror jeg at jeg hadde spurt om jeg noensinne kom til å få lappen........ Anonymkode: 88f08...35a 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #7 Skrevet 13. desember 2018 3 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: Hvis mulig, vil jeg tro det er noe å hente på å kjøre mer med han du kjenner. Klart det er noe å hente, men jeg nærmer meg min 2. oppkjøring (har oppkjøring etter nyttår) og jeg syns det går helt glatt å kjøre med den bilen han har. Det er ikke noe utfordrende. Det jeg har slitt mest med er gir, bl.a. å gire på en behagelig måte gjennomgående hele kjøreturen (blir av oh til litt rykk og napp) og å velge gir ut fra å lese situasjonen f.eks. i en middels travel rundkjøring eller kryss. Strøk på første oppkjøring pga. giringen, lite økonomisk og miljøskadelig var beskjeden.. Kjedelig å måtte punge ut 1000kr i timen for å kunne øve på det jeg må øve på. Anonymkode: afce1...078
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #8 Skrevet 13. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om jeg hadde brukt så mye hos kjøreskolen så tror jeg at jeg hadde spurt om jeg noensinne kom til å få lappen........ Anonymkode: 88f08...35a Fint for deg.......... Anonymkode: afce1...078 5
Duff Skrevet 13. desember 2018 #9 Skrevet 13. desember 2018 Røde kors og frivillighetssentralen, spør der om de kan hjelpe med kjøring. 2
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. desember 2018 #10 Skrevet 13. desember 2018 Wohhw TUSEN Kroner timen... Seriøst, blitt Så dyrt..? Grrr... Jeg skrev dette i en annen post: Skrevet November 11 (endret) Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling. Se l a n g t fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig. Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn, Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..? Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys... Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig, Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra ! Senk skuldra, går bra. A. Endret November 11 av Sliten&kjørt51 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #11 Skrevet 13. desember 2018 7 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: Wohhw TUSEN Kroner timen... Seriøst, blitt Så dyrt..? Grrr... Jeg skrev dette i en annen post: Skrevet November 11 (endret) Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling. Se l a n g t fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig. Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn, Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..? Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys... Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig, Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra ! Senk skuldra, går bra. A. Endret November 11 av Sliten&kjørt51 Tja, betaler 1200 for en dobbelttime, altså halvannen time (men må slippes av på jobb for å rekke det, så jeg betaler 1200 for en time og et kvarter..) De fleste kjøreskoler her jeg bor tar mellom 700-800 for enkelttimer (45 min) Tusen takk for gode tips! Anonymkode: afce1...078
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. desember 2018 #12 Skrevet 13. desember 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste kjøreskoler her jeg bor tar mellom 700-800 for enkelttimer (45 min) Huff, helt "Håpløst" ! Over i Bil og Trafikk har jeg prøvd å knote ned litt mer, -post(er?) Vdr. Oppkjøring. Men dette er vel essensen. Ønsker deg lykke til ... A.(CAVE:Fnatt) Endret 13. desember 2018 av Sliten&kjørt51
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. desember 2018 #13 Skrevet 13. desember 2018 Og: Bare spørre hvis noe jeg kan bidra med. IKKE Kjørelærer, (-men hatt ett "forhold" til bilkjøring siden ?14 år, hjelpemann lastebil Oslo, m.m.) Liker å kjøre. Hatt bilkjøring som del av jobb mesteparten av arbeidslivet. A.(CAVE:Fnatt)
Tibbie Skrevet 13. desember 2018 #14 Skrevet 13. desember 2018 Alt svartjobbing er vel egentlig forbudt inntil en viss sum. Du kan jo betale i tjenester eller ting? Jeg hadde i hvert fall tatt en kjøretur med deg hvis du kan fikse telefonskjermen min, hjelpe med å bære flyttelass eller noe! En six pack med god øl er også innafor. Men jeg tror ikke at du skal bekymre deg så mye for de reglene. Så lenge vedkommende ikke starter en "kjørebusiness", så er det no stress. Jeg hadde i hvert fall ikke brydd meg. Pirattaxi er også forbudt, men jeg gjør det hele tiden likevel. Blir dere tilfeldig stoppet av politiet, så er det bare å late som at dere kjenner hverandre 1
ajarRun Skrevet 22. desember 2018 #15 Skrevet 22. desember 2018 På 13.12.2018 den 11.05, AnonymBruker skrev: Jeg holder på å ta lappen nå, og har drevet med det i mange måneder. Slitt veldig med at jeg kun kan kjøre med kjøreskolen og ikke har andre å kjøre med (kjenner kun én i byen med bil, og han har automatgir og vi har kjørt et par ganger i starten for å gjøre meg kjent med trafikkregler og samhandling, men nå som jeg er tryggere på veien føler jeg ikke at jeg får så mye ut av det). Jeg kunne tenkt meg å legge ut som f.eks. småjobb på Finn å øvelseskjøre en time eller to i uka mot en timelønn på f.eks en hundrings og kanskje dekke bensinen/eventuelle bompenger for timen. Men dette er jo ikke lov. Syns det er utrolig kjipe regler med tanke på at det er mange, både unge og voksne som ikke har noen å øvelseskjøre med utenom kjøretimer. Og jeg tviler på at fremmede mennesker står i kø for å bruke bensinen sin og betale bompenger for å lære en fremmed å kjøre bil, så det gidder jeg ikke å prøve en gang. Dette har ført til at jeg har brukt over 50K på lappen så langt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: afce1...078 100 kroner i netto per time vil jo utgjøre sånn 70 kroner timer etter arbeidsgiveravgift og feriepenger. Kostnad for bil er 3.9 per kilometer + bompenger. Vil noen jobbe så billig? Hvilken kompetanse har de? Jeg skjønner reglene. Jeg er trafikklærer, og jeg tror faktisk ikke jeg ville øvelseskjørt uten en skolebil. Bremsene jeg har på min side er det viktigste sikkerhetstiltaket jeg har. Å kunne ta rattet for noen som ikke er trent i det er livsfarlig og betydelig mindre effektivt enn å bruke bremsene. Mange som øvelseskjører gjør det på direkte livsfarlige måter. Jeg tviler på at å ha ufaglærte i skranglekasser er en god måte å drive trafikkopplæring på. Man risikerer at noen blir drept eller skadet. I tillegg vil de som får luselønn ingen av arbeidsrettighetene vi har i Norge og de løper betydelig økonomisk risiko. Hvis jeg vraker bilen min på jobb får jeg psykolog (hvis nødvendig), og det koster meg ikke en krone. Hvis jeg gjorde det svart er saken helt anderledes. Et problem med å lære fra noen som ikke har kompetansen er at de ikke fokuserer på riktige ting, og ofte lærer bort ting som er direkte feil. Noen foreldre er fantastiske sjåfører, mens andre lærer bort tull. Det er værre for meg å fikse noen som kjører som en hestkuk enn å lære noen å kjøre fra scratch. Jeg skulle gjerne sett en annen løsning for øvelseskjøring. Teknisk trening burde være billigere, gjerne på en bane med biler som er vrak. Du trenger ikke en Mercedes til en halv million for å lære bakkestart, ei heller en barnevakt. Jeg synes det er trist at innvandrere og andre uten nettverk ikke får øve nok til å bli trygge sjåfører. Jeg skulle ønske at oppkjøring for manuell bil ble todelt. Først en teknisk del der man må beherske de tekniske aspektene av giring, bakkestart, holde bilen i ro med clutch, parkere uten å bremse, gire uten å vingle, og så videre. Og en trafikal del som gjerne kunne blitt tatt med automat. Dette ville forhåpentligvis styrt flere over på automat. For 50k vil jeg kunne lære 85% av elevene mine nok til å bestå en oppkjøring (lavere for innvandrere, høyere for norske elever, i suksessprosent). Noen trenger mer tid. Men hva vil du helst? Bruke 25 000 eller bli drept eller hardt skadd i trafikken? Ta noe så enkelt som parkering. Hvis du ikke kan det, vil en enkelt ulykke være dyr nok til at det koster deg 10 000 kroner. Da er det bedre å bruke disse pengene på å lære det skikkelig. Har du vurdert å bytte lærer? Kanskje læreren din er dårlig? 3
Forundret.. Skrevet 22. desember 2018 #16 Skrevet 22. desember 2018 Hva koster det sånn ca å ta lappen i disse dager om man ikke kjører på privaten også?
ajarRun Skrevet 22. desember 2018 #17 Skrevet 22. desember 2018 På 13.12.2018 den 11.25, stan skrev: Det er ulovlig å betale for øvelseskjøring. Men det er lovlig å betale for å leie bilen. Så lag en kontrakt som er tydelig at det er bilen som leies og betales for. Utleier er med og driver øvelseskjøring gratis og vederlagsfritt. Om dette vil holde for retten, vet jeg ikke. Hvilken hjemmel mener du gjør det ulovlig å betale for øvelseskjøring? Det er ulovlig å ta betalt for trafikkopplæring dersom man ikke er godkjent trafikklærer hos en godkjent trafikkskole. Dvs den som tilbyr opplæringen bryter loven. Å bruke semantikk for å unngå lover er sjeldent produktivt. Se for deg at min arbeidsgiver leide min bil til en hinnsides pris mens jeg jobbet gratis (slik at de slipper skatt, arbeidsgiveransvar, osv). Det ville aldri holdt i retten. På 13.12.2018 den 12.45, AnonymBruker skrev: Klart det er noe å hente, men jeg nærmer meg min 2. oppkjøring (har oppkjøring etter nyttår) og jeg syns det går helt glatt å kjøre med den bilen han har. Det er ikke noe utfordrende. Det jeg har slitt mest med er gir, bl.a. å gire på en behagelig måte gjennomgående hele kjøreturen (blir av oh til litt rykk og napp) og å velge gir ut fra å lese situasjonen f.eks. i en middels travel rundkjøring eller kryss. Strøk på første oppkjøring pga. giringen, lite økonomisk og miljøskadelig var beskjeden.. Kjedelig å måtte punge ut 1000kr i timen for å kunne øve på det jeg må øve på. Anonymkode: afce1...078 Hvorfor ikke bare å ta automat? Kravene for miljø og økonomi på oppkjøring er å holde turtallet under 2000 når man kjører i jevn fart... Burde være trivielt. Rundkjøring er lett. Drit i å vurdere, bruk andregiret konsekvent, gir før rundkjøringen.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #18 Skrevet 22. desember 2018 Er det ikke lov? Blir ikke annonsen på Finn publisert? Jeg la ut på forespørsel på Facebooken min og fikk den hjelpen jeg trengte hvertfall, mange som meldte seg og trengte ekstra penger Anonymkode: 32feb...4e7
ajarRun Skrevet 22. desember 2018 #19 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, Forundret.. skrev: Hva koster det sånn ca å ta lappen i disse dager om man ikke kjører på privaten også? Hvor langt er et tau? Det obligatoriske koster rundt 20-22 etter at grunnkurs er tatt. Et typisk førekort koster rundt 30-40k. Men noen betaler over 100k. Det kommer helt an på personen.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #20 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Hvorfor ikke bare å ta automat? Automat gir er det dummeste å ta førerkort til. Da kan man kun kjøre automat, noe som utelukker å kjøre bil med gir. Det kan man få bruk for i nødsituasjoner , Tenk om noen kræsjer og man må låne den andre førerens bil for å hente hjelp men ikke har førerkort til å kjøre den eller lignende. Dessuten er det få billige automatgir biler, og de færreste har råd til ny bil som førstegangs bil. Har man derimot førerkort for manuell kan man kjøpe seg en bil til 20tusen , og senere når man har råd uansett kunne bruke samme fører kort til automat bil. Anonymkode: 32feb...4e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå