Gå til innhold

Hjemmene til folk blir fulle!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er på tide å diskuterer tema, det er faktisk en interessant problemstilling. Det handler om hvordan vi som mennesker lever i tiden vi er i. Vi lever i et konsumeringssamfunn som påvirker livene våre negativt. TS sitt budskap kom dårlig frem i hovedinnlegget, syns jeg. Temaet er viktig og verdifullt. 

Jeg kan dele mine erfaringer for å kanskje tilføre noe til diskusjonen. 

Jeg ønsker å leve et enklere og mer meningsfullt liv. Jeg bor i en nøktern leilighet som jeg og kona eier (banken også..) Jeg ønsker eie de tingene jeg selv mener jeg har bruk for eller finner glede i, og ikke eie unødvendige ting som jeg ikke har bruk for eller finner glede i. Derfor:

- Rydder opp jevnlig, vurderer og ser på det jeg har. Fjerner eiendeler.

- Prøver å hindre at unødvendige ting kommer inn i livet mitt. (Reklame, gaver jeg ikke har bruk for, kjøpe unødvendige ting, sier neitakk osv)

- Kuttet ut sosiale media (fb, snapchat, osv)

- Har et bevisst forhold til mobilbruk

- Sykler til jobben

- Sparer penger i stedet for å bruke penger - prøver å være økonomisk bevisst

- Påvirker andre med å gå foran som et godt eksempel 

- Kjøpe og betale for kvalitet enn billig og bruk og kast

- "Dødsrydde" slik at de som skal rydde dødsboet etter meg ikke får en unødvendig byrde

- Godta at kona ikke deler akkurat samme livssyn som meg og godta kompromi. 

Det å leve enklere med mindre eiendeler gir færre bekymringer, mindre å vedlikeholde,mindre tid på klesvask  bedre økonomi, mere plass,  og ikke minst mer tid til det som er viktig for meg. Jeg er en helt vanlig person som lever et helt vanlig liv med jobb, barn, partner, gleder og sorger. Men med færre eiendeler blir livet enklere å leve. 

Rent logisk så forstår jeg ikke hvorfor så mange mennesker jobber for penger de bruker til å kjøpe ting som de ikke har bruk for. Dersom alle hadde hatt et mer bevisst forhold til hva man konsumerer så ville nok livet vært bedre for veldig mange mennesker. 

 

Anonymkode: c7c2e...9c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, hind skrev:

Det ligger jo i det å kritisere andre. Når vi kritiserer og samtidig fremhever vår egen utmerkede måte sier vi egentlig at andre også bør gjøre ting bedre, og helst på vår måte. Er det ikke det som er poenget med dette innlegget ditt hvis du er ærlig med deg selv?

Man er selv ansvarlig for hvor lett man lar seg selv bli krenket av andre mennesker. Dersom det er hovedinnlegget du sikter til så var det ikke krenkende ment slik jeg tolker det. Og i tillegg bør vi respektere andres meninger og dele våre egne.

Anonymkode: c7c2e...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er selv ansvarlig for hvor lett man lar seg selv bli krenket av andre mennesker. Dersom det er hovedinnlegget du sikter til så var det ikke krenkende ment slik jeg tolker det. Og i tillegg bør vi respektere andres meninger og dele våre egne.

Anonymkode: c7c2e...9c9

Jeg har ikke sagt det var krenkende. Jeg synes det er selvforherligende, slik denne typen innlegg ofte er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker easy living, fordi jeg synes det er slitsomt å ha mye å miste. Dessuten er det ting som ikke blir brukt som bare ligger bortgjemt et sted. Da bestemor voks opp var det ikke butikker slik som nå. De lagde ting selv og reparerte ting. Nå arver vi det som blir igjen av foreldre og besteforeldre. De kjøpte mye ting da de selv var barn og når vi var små. Og gjerne enda om noe frister. Jeg får helt angst av disse fulle husene... 

Anonymkode: 66ffa...060

Hjemmet mitt? Nei vettu hva! Er bare jeg som er full! 

Anonymkode: ddf5e...458

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.12.2018 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det firmaer som tar seg av sånne ting. Så om du tar det du vil ha, så tar de resten. 

Anonymkode: a7d86...c31

Jeg må like fullt gå gjennom 4-5 generasjoners arvegods for å finne ut hva jeg vil ha. Og firmaer sender det bare på dynga. Dit skal ikke ting som kan komme til nytte for noen. Dermed blir det å jobbe seg gjennom for å sortere til Fretex/loppemarked etc.

Anonymkode: 50345...c56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La folkene bekymre seg om det, så kan du leve som du vil. Heldigvis så mener og tenker vi ikke det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her: Ser det er veldig mange som ble veldig krenket her, og det er veldig lett å krenke folk for tiden. Nei, jeg går ikke rundt i husene til folk og ser på alt de har og tenker at de må kvitte seg med ting og rydde. 
Men vi lever i en tid der ting er annerledes enn før. Før i tiden var det ikke butikk og isåfall ikke slik det er nå.
Nå er vi i en tid der det er om å gjøre å kjøpe mest, for å imponere mennesker man ikke liker eller som liker seg. 
Vi arver ting. Mamma arvet bestmor, bestemor hadde allerede ting oppsamlet, og ting hun igjen hadde arvet. Så voks mamma opp den tiden butikkene begynte å komme, og har jo kjøpt ting hun hadde lyst på den tiden. 
Etter hvert går man lei dette man en gang hadde så lyst på og det blir stående i skap, gjemt bort.
I tillegg får vi det jeg fikk som barn, ting jeg har kjøpt den tiden jeg var shoppingmenneske og ikke tenkte miljø. 
Dette har jo også blitt liggende, noen ting bruker jeg opp. noe har jeg gitt bort. 
Når mamma dør så er det vi som må rydde opp alt hun har samlet opp. Så jeg tenker bare med skrekk på hvordan alt skal bli til slutt. 
Mamma har flere små rom i huset som er stappet fult av ting som bare blir glemt og gjemt. Det er seriøst snart ikke plass til mer. 
 

Anonymkode: 66ffa...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva du snakker om. Har selv blitt sensitiv mot samme i det siste.  Vi bor i Oslo, og med boligprisene der, mange som bor mindre, og vi bor nå 4 stykk på 86 kvm, to barn. Vi får alt for mye gaver fra slekta, av type kjøkkenutstyr, serviser og sånt. Ting vi ikke trenger og ting vi ikke vil ha. Akkurat som de ikke klarer å skjønne at vi rett og slett ikke har plass. Er nå på besøk hos svigers, og det er helt sinnsykt hvor fullt huset er. Hver eneste krok er fullt, kjeller, loft, utebod, kjøkken, alt. Hver eneste skuff på kjøkkenet. Er jo bare søppel, søppel.. Er sikker på om vi fjernet 1/3 del av tingene, ville de aldri merke det engang. 4 sjokoladesaus til is, tre av de er utgått på dato i et skap. 20 kniver på benken men ikke en skarp kniv man kan kutte tomater med. Osv. Hva er poenga? Får lyst til å rydde her. :( 

Anonymkode: 07926...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Så siden du liker å leve lett, så får du angst av at andres hjem er fulle av diverse ting? 

Anonymkode: 7a01e...735

Det blir mye for arvingene å rydde opo i den dagen de faller fra. Og enkelte har jo et nesten religiøst forhold til alle tingene sine, og vil nærmest snu seg i graven om arvingene kaster eller selger tingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Har du barn? Jeg har 3.. og hamstrer alt for mye. Easy living er lett når man er alene, evt kun deg og partner. Men skulle ønske jeg klarte det da, livet hadde vært bedre om vi hadde sluppet å flytte fra 100 kvm når 3mann var på vei. Dobla lånet vårt og flytta fra den beste plassen.. 

Anonymkode: 577cf...937

Forutsatt at man har en partner av samme opfatning som en selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg skjønner hva du snakker om. Har selv blitt sensitiv mot samme i det siste.  Vi bor i Oslo, og med boligprisene der, mange som bor mindre, og vi bor nå 4 stykk på 86 kvm, to barn. Vi får alt for mye gaver fra slekta, av type kjøkkenutstyr, serviser og sånt. Ting vi ikke trenger og ting vi ikke vil ha. Akkurat som de ikke klarer å skjønne at vi ikke har plass. Er nå på besøk hos svigers, og det er helt sinnsykt hvor fullt huset er. Hver eneste krok er fullt, kjeller, loft, utebod, kjøkken, alt. Hver eneste skuff på kjøkkenet. Er jo bare søppel, søppel.. Er sikker på om vi fjernet 1/3 del av tingene, ville de aldri merke det engang. 4 sjokoladesaus til is, tre av de er utgått på dato i et skap. 20 kniver på benken men ikke en skarp kniv man kan kutte tomater med. Osv. Hva er poenga? Får lyst til å rydde her. :( 

Anonymkode: 07926...d27

Dette er det faktisk mange som ikke skjønner. Gir bort unyttige støvsamlere til jul og bursdager. Blir nærmest fornærmet om man ikke vil ta i mot deres avlagte ting... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får selv "angst" av dette. Bor i en liten leilighet med en samboer som samler, som stadig kjøper unyttige ting. Som aldri klarer å si nei takk til gratis ting som andre skal kvitte seg med. Det blir nærmest umulig å holde det ryddig, føler jeg drukner i ting. Har foreldre som har et stappfullt hus, mange ting de selv har arvet. Et hus som må tømmes en dag. Har svigerforeldre med en stor leilighet. Stappfull med ting de "håper vi ikke kaster når de dør." utallige ting med stor affeksjonsverdi, men som overhodet ikke er i min smak. 

Og ikke for å være utakknemlig, men hver jul får jeg unyttige gaver som bare tar opp enda mer plass... 

Anonymkode: 1f568...8cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det firmaer som tar seg av sånne ting. Så om du tar det du vil ha, så tar de resten. 

Anonymkode: a7d86...c31

Og hva koster det?

Hva om avdøde bodde i en leid bolig stappfull av ting med liten eller ingen økonomisk verdi? 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Ser det er veldig mange som ble veldig krenket her, og det er veldig lett å krenke folk for tiden. Nei, jeg går ikke rundt i husene til folk og ser på alt de har og tenker at de må kvitte seg med ting og rydde. 
Men vi lever i en tid der ting er annerledes enn før. Før i tiden var det ikke butikk og isåfall ikke slik det er nå.
Nå er vi i en tid der det er om å gjøre å kjøpe mest, for å imponere mennesker man ikke liker eller som liker seg. 
Vi arver ting. Mamma arvet bestmor, bestemor hadde allerede ting oppsamlet, og ting hun igjen hadde arvet. Så voks mamma opp den tiden butikkene begynte å komme, og har jo kjøpt ting hun hadde lyst på den tiden. 
Etter hvert går man lei dette man en gang hadde så lyst på og det blir stående i skap, gjemt bort.
I tillegg får vi det jeg fikk som barn, ting jeg har kjøpt den tiden jeg var shoppingmenneske og ikke tenkte miljø. 
Dette har jo også blitt liggende, noen ting bruker jeg opp. noe har jeg gitt bort. 
Når mamma dør så er det vi som må rydde opp alt hun har samlet opp. Så jeg tenker bare med skrekk på hvordan alt skal bli til slutt. 
Mamma har flere små rom i huset som er stappet fult av ting som bare blir glemt og gjemt. Det er seriøst snart ikke plass til mer. 
 

Anonymkode: 66ffa...060

Det fantes butikker i gamle dager også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her sier at ts misbruker ordet "angst". Men så mange ulike fobier som finnes, er det ikke rart om det også går an å ha en angst/fobi for mange ting, for overfylte boliger. Folk har fobier for blomster, paven, fargen lilla, for ost og de utroligste ting. 

Og det motsatte ytterpunktet, samlemani, er jo også en psykisk lidelse. Noen samler hauger av ubrukelige ting til boligen ikke er framkommelig. Og de får angst av å kvitte seg med selv de minste, ubetydelige ting. Noen er motsatt, føler steess/angst for å omgi seg med for mange ting. For å miste oversikten. For at rydding eller flytting skal bli en uoverkommelig oppgave. For å drukne i ting. Og kan også bli stresset av å opoholde seg i andres overfylte hjem. Så mange angstlidelser som finnes, er dette langt fra det merkeligste å få angst av. 

Jeg vet ikke hvor sterk denne følelsen er hos ts. Om det bare er en talemåte, eller om det er en dypere ting. Men at det går an å ha angst for for mange ting, overfylte boliger og ikje minst rot, helt klart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/27/2018 at 11:17 PM, Thyra said:

Dette er det faktisk mange som ikke skjønner. Gir bort unyttige støvsamlere til jul og bursdager. Blir nærmest fornærmet om man ikke vil ta i mot deres avlagte ting... 

Ja, jeg vet ikke om det er også en slags generasjonskonflikt. Den forrige generasjonen var kanskje mer opptatt av pyntelige ting som vaser, serviser, å samle på ting. Men de glassene, vasene, servisene er jo masseprodusert, og har ofte ikke mer verdig enn bruksverdi. Og nå er det mer moderne og minimalistisk stil som er populær. Og ja, noen bor kanskje mer sentralt og på mindre plass. Har ikke plass til å ha en ekstra servise til 12 personer liggende rundt, og ikke trenger jeg det heller. 

Anonymkode: 07926...d27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet ikke om det er også en slags generasjonskonflikt. Den forrige generasjonen var kanskje mer opptatt av pyntelige ting som vaser, serviser, å samle på ting. Men de glassene, vasene, servisene er jo masseprodusert, og har ofte ikke mer verdig enn bruksverdi. Og nå er det mer moderne og minimalistisk stil som er populær. Og ja, noen bor kanskje mer sentralt og på mindre plass. Har ikke plass til å ha en ekstra servise til 12 personer liggende rundt, og ikke trenger jeg det heller. 

Anonymkode: 07926...d27

Ja, det er kanskje en generasjonsgreie, selv om det også er enkelte yngre som samler. 

En ting er at de selv er opptatt av å samle på ting, men enkelte forventer også at andre skal ta vare på alle tingene de har samlet når de selv er borte. Eller dersom de selv skal kvitte seg med noe fordi de vil ha nytt selv, så forventer de at andre skal overta det gamle. Og blir på topoen av alt sure om man etter x antall år ønsker å k aste det for å kjøpe seg noe nytt. Ja, jeg har selv opplevd det. Med en svigermor som ble sur for at jeg ønsket å kaste kjøkkenbordet vi arvet fra dem for mange år siden da de selv ville ha nytt. De ville ikke ha det lenger selv, men det er ifølge henne alt for fint til å kaste... 

Anonymkode: 1f568...8cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...