Gå til innhold

Synes du ordet neger er stykt eller rasistisk på noen måte?


BMW 5-serie 535D

Er neger et stykt og rasistisk ord?  

150 stemmer

  1. 1. Er neger et stykt og rasistisk ord?

    • Nei, et helt naturlig ord
      75
    • Ja, det er rasistisk
      61
    • Har ingen mening om det hverken fra eller til
      14


Anbefalte innlegg

På 6.1.2019 den 15.36, Absol skrev:

Her kan du lese hva African Youth of Norway mener om ordet http://fordommer.no/Fordommer/Mytene/Neger-betyr-bare-svart

Det som står skrevet på den siden er ganske ubalansert. Det står bl.a skrevet at det ikke er noen forskjell på ordene neger, negresse, negroid, nigger eller mulatt fordi de alle beskrev afrikaneres status som slaver. For noe vås. Litt spesielt at det fokuseres så sterkt på ordbruken i spanske og portugisiske kolonier når ordene de drar fram ikke betraktes nedsettende på verken spansk eller portugisisk. Tanken om at ordet negro skal være tabuisert kommer fra amerikansk borgerrettighetskamp og spres gjennom den sterke innflytelsen USA har utenfor egne grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neger ettersom jeg er opplært at det er et nøytralt ord, da "svarting, svart" og andre ord kan virke mer nedsettende en førstnevnte. Men så går jeg ikke rundt å snakker om hudfargen til folk heller da.

En person med annen hudfarge en meg er forsatt en person, vi mennesker er bygd på samme vis og vi alle er "homo sapiens"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 13.59, Absol skrev:

Det er et ord som beskriver slaver, ikke mennesker. At du mener det for deg "beskriver en type mennesker" blir latterlig når ordet ble først tatt i bruk for å beskrive et menneske som var eid av et annet. Visste du at i slavetiden ble kun slaver kalt neger. Fargede mennesker som var fri ble ikke kalt neger av andre enn rasister.

Vås fra ende til annen. Den eneste folkegruppen hvis navn kan sies å beskrive slaver er slavere (som i talere av slaviske språk). Farget har ikke vært synonymt med negroid. Farget har vært et ord for alle som ikke ble betraktet som helt kaukasoide. Farget innbefattet også f.eks indere, kinesere og indianere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 17.09, AnonymBruker skrev:

Jeg sier at personen er mørkhudet, hvis vi i det hele tatt kommer inn på det temaet.. Føler også at det blir feil å bruke «neger» siden jeg er hvit. Det ligger en vanskelig historie bak det hele, med undertrykkelse, slaveri osv. Så det er et ømt tema, og mange kan kanskje bli trigget av at en hvit person omtaler en mørkhudet person som «neger». Men dette går andre veien også! Rappere med tekster som er nedlatende mot hvite jenter f.eks. 

Anonymkode: 0a498...d4b

Neger er ikke ordet som er forbundet med undertrykkelse og slaveri. Det ordet er nig... Og DET er ikke greit å si på noen måte.

Ordet neger kommer fra ordet negro, som betyr sort på spansk.

Jeg syns ikke ordet neger er stygt. Har aldri kommet på at å bruke dette er på noen måte negativt. Og jeg er veldig forvirret i hva jeg skal bruke i stede. Men om sorthudede kollektivt føler seg støtt av ordet så er det ikke min rett å presse frem retten til å bruke ordet. 

 

Men vi må slutte å være for hysteriske og ikle tørre omtale farge på folk. For vi er forskjellige. Noen er hvite, noen er sorte, noen er røde, noen er brune, noen er gule. Hvorfor skal vi lukke øynene for at folk ser anderledes ut i et feilslått forsøk på å bekjempe rasisme?

Det blir både kleint og helt feil. Det er som å bekrefte at det ikke er ok. Vi må slutte å strebe etter at alle skal bli sett på som like. Vi er ikke like, og burde på ingen måte ønske å være like. Herregud så kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 17.02, Dævendøtte skrev:

Kall de mennesker? Pleier du å beskrive hvite mennesker med hudfarge? 

"Gå bort til han med den blå jakka som har hvit hud i ansiktet", er det logisk å si? 

"Mannen med hvit hud i ansiktet." - det er da vel ingen som snakker på den måten. Å beskrive hudfarge kan være ganske greit i mange situasjoner, i flere settinger er det viktig med gode beskrivelser og hudfargen er ganske synlig og en stor del av et menneske, men da bruker en nøytrale ord som "lyshudet" og "mørkhudet" f.eks. Å insisterer på å bruke et ord som flere oppfatter som rasistisk og sårende er for øvrig ikke greit. 

Anonymkode: d25d9...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Neger er ikke ordet som er forbundet med undertrykkelse og slaveri. Det ordet er nig... Og DET er ikke greit å si på noen måte.

Ordet neger kommer fra ordet negro, som betyr sort på spansk.

Jeg syns ikke ordet neger er stygt. Har aldri kommet på at å bruke dette er på noen måte negativt. Og jeg er veldig forvirret i hva jeg skal bruke i stede. Men om sorthudede kollektivt føler seg støtt av ordet så er det ikke min rett å presse frem retten til å bruke ordet. 

 

Men vi må slutte å være for hysteriske og ikle tørre omtale farge på folk. For vi er forskjellige. Noen er hvite, noen er sorte, noen er røde, noen er brune, noen er gule. Hvorfor skal vi lukke øynene for at folk ser anderledes ut i et feilslått forsøk på å bekjempe rasisme?

Det blir både kleint og helt feil. Det er som å bekrefte at det ikke er ok. Vi må slutte å strebe etter at alle skal bli sett på som like. Vi er ikke like, og burde på ingen måte ønske å være like. Herregud så kjedelig.

Så da får vi kalle hvite folk for «blanco» da, siden vi tydeligvis snakker spansk.. 🙄 Og rødhåret folk for «rojos». 

Anonymkode: 892d0...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.1.2019 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Ofte er det den venstrevridde, overanalyserende PK-eliten som har vanskeligheter med å motta informasjon, ikke avsender som gjør det så enkelt som mulig ved å si neger. Dette er for øvrig ikke en stor problemstilling for meg, men det er en artig tråd.

Hva er forskjellen på afrikanske og afro-amerikanske? Er ikke en afro-amerikaner bare en afrikaner født i USA? Kun basert på utseende kan du ikke si hvor en neger er født. Eller en hvilken som helst annen person for den saks skyld. Jeg er så norsk som du får det, men om jeg ble født i et hvilket som helst annet land så ville ikke utseendet mitt endret seg av den grunn.

Anonymkode: fc249...247

En afro-amerikanerer ikke en afrikaner - men en amerikaner. Ligger i navnet. De har forfedre som har afrikansk opprinnelse, men de selv er ikke afrikanere. 

Anonymkode: 892d0...7ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 19.00, Salvie skrev:

 

Jeg skjønner meg ikke på Israel og kristendommen. Jøder flest tror ikke på Jesus. Er ikke troen på han det største kriteriet for å komme til himmelen ifølge bibelen?

Jøder og kristne er ikke det samme. Jøder holder seg kun til gamle testamentet (både kristne og jøder har bakgrunn i denne felles kilden), men kristne holder seg for det meste til det nye testamentet (som er etter kristi fødsel). Jesus er sentral i kristendommen og det gamle testamentet beskriver om tiden før Kristi fødsel. Alle de grufulle straffemetodene ble opphevet etter Jesus, "den som er uten synd kan kaste den første stein.", osv. Det nye testmentet handler om tiden etter at den lovede Messias (Jeus) har kommet, men jødene avviste jo Jesus, så de forholdt seg ikke til det nye testamentet. Det interessante er at det i dag er det stadig flere jøder som har begynt å tro at Jesus var Messias.

Anonymkode: d25d9...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da får vi kalle hvite folk for «blanco» da, siden vi tydeligvis snakker spansk.. 🙄 Og rødhåret folk for «rojos». 

Anonymkode: 892d0...7ad

Kremt, jeg informerte bare hvor ordet hadde sitt utspring. Og at det var ikke samme ord som det uhyre rasistiske n-ordet fra Statene.

Er du helt dust? Eller er det valgfritt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 18.44, Dævendøtte skrev:

Men tror du blander kortene litt, er ordet neger jeg ikke synes er greit å bruke, eller svarting, pakkis osv. Mørk og lyshudet er da ikke noe problem. 

På 9.12.2018 den 17.02, Dævendøtte skrev:

Kall de mennesker? Pleier du å beskrive hvite mennesker med hudfarge? 

"Gå bort til han med den blå jakka som har hvit hud i ansiktet", er det logisk å si? 

Du skriver jo implisitt at det er galt å beskrive noen med hudfarge.

Å beskrive hudfarge er viktig i flere sammenhenger og ikke noe galt i det. Vi er alle forskjellige og burde ikke skamme oss over hudfargen vår. Å bruke ordet "neger" er ikke greit derso noen reagerer på det. Jeg bruker ikke det ordet. 

Anonymkode: d25d9...d7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En afro-amerikanerer ikke en afrikaner - men en amerikaner. Ligger i navnet. De har forfedre som har afrikansk opprinnelse, men de selv er ikke afrikanere. 

Anonymkode: 892d0...7ad

Hvis du ikke vet noe om de, og du kun får se et bilde av to personer, den ene afrikaner og den andre "afro-amerikaner" begge med opprinnelse fra Nigeria, ville du kunne sett forskjell på de? Det er det jeg var ute etter. Biologisk, og utseendemessig er det ikke noe forskjell, de kommer fra samme land. Og med forskjell så mener jeg selvfølgelig om du kan se hvem som er født i Afrika og hvem som er født i USA, før noen klikker helt her.

Anonymkode: fc249...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skriver jo implisitt at det er galt å beskrive noen med hudfarge.

Å beskrive hudfarge er viktig i flere sammenhenger og ikke noe galt i det. Vi er alle forskjellige og burde ikke skamme oss over hudfargen vår. Å bruke ordet "neger" er ikke greit derso noen reagerer på det. Jeg bruker ikke det ordet. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Å bruke ordet "hudfarge" er heller ikke greit dersom noen reagerer på det. Noe jeg gjør, så du får slutte å bruke det ordet også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo implisitt at det er galt å beskrive noen med hudfarge.

Å beskrive hudfarge er viktig i flere sammenhenger og ikke noe galt i det. Vi er alle forskjellige og burde ikke skamme oss over hudfargen vår. Å bruke ordet "neger" er ikke greit derso noen reagerer på det. Jeg bruker ikke det ordet. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Jeg har aldri hatt behov for å beskrive noen med hudfargen. Skjønner ikke helt hvor du vil hen, regner med det er du som har svart på to av innleggene mine. 

Kan ikke huske en eneste gang i løpet av de 50 årene jeg har levd, at jeg har trengt å forklare hudfargen til noen. Sier helller ikke hun med kvisene, hun med føflekken, han med de røde flekkene i kinnene osv... 

Bruker heller aldri ordet neger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg synes ikke det er et stygt ord. 

Anonymkode: 58d2d...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det er rasistisk. Blir som "arisk" liksom. 

MEN om de som faktisk havner i denne rasegrupperingen ikke liker det ordet så skal jeg da SELVSAGT ikke bruke det mer. Jeg vil ikke såre noen om jeg kan unngå det uansett grunn.

Anonymkode: 159d8...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, midlertidigbruker skrev:

Å bruke ordet "hudfarge" er heller ikke greit dersom noen reagerer på det. Noe jeg gjør, så du får slutte å bruke det ordet også nå.

Du svarer så usaklig at det er vanskelig å ta deg seriøst, slikt ødelegger en debatt. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Du svarer så usaklig at det er vanskelig å ta deg seriøst, slikt ødelegger en debatt. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Hvorfor er ordet jeg reagerer på mer usakelig enn ord andre reagerer på? Er det opp til deg å bestemme hvilke ord som er krenkende og ikke-krenkende nå plutselig? Jeg trodde det ble argumentert for at det var motsatt, at det er opp til den parten som finner ordet krenkende å bestemme at andre ikke skal få lov til å bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Jeg har aldri hatt behov for å beskrive noen med hudfargen. Skjønner ikke helt hvor du vil hen, regner med det er du som har svart på to av innleggene mine. 

Kan ikke huske en eneste gang i løpet av de 50 årene jeg har levd, at jeg har trengt å forklare hudfargen til noen. Sier helller ikke hun med kvisene, hun med føflekken, han med de røde flekkene i kinnene osv... 

Bruker heller aldri ordet neger. 

Det er helt greit at du ikke gjør det, men det endrer ikke det faktum at samfunnet gjør det og har behov for å gjøre det i flere tilfeller. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, midlertidigbruker skrev:

Hvorfor er ordet jeg reagerer på mer usakelig enn ord andre reagerer på? Er det opp til deg å bestemme hvilke ord som er krenkende og ikke-krenkende nå plutselig? Jeg trodde det ble argumentert for at det var motsatt, at det er opp til den parten som finner ordet krenkende å bestemme at andre ikke skal få lov til å bruke det?

Har du ikke forstått det nå er det ikke noe poeng i å forklare. (At du i det hele tatt sammenligner ordene er latterlig, da det ene ordet har blitt brukt under slavehandel, rasisme, diskriminering, osv.) Du er med på å fordumme debatten og jeg gidder ikke å snakke med noen som har så lite mellom ørene. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte bruker da ordet hele tiden i både filmer, serier og i musikk. Hele tiden hører en det N***** ordet rundt oss.

Hvorfor er det galt da, fordi hvite bruker ordet. At vi ikke kan bruke det ordet, er jo også rasistisk, da det utøver kontroll på en annen rase. De svarte som ikke ikke liker at andre raser bruker ordet, men bare at dem selv kan få bruke det, har da gjort dem selv til rasister ved å utelukke resten av verdens raser fra å bruke det.

De svarte som vokser opp i dag, har ikke opplevd slaveriet som ble utført før. Det gjelder ikke dem. At mange svarte kalller alle hvite for rasister, bare fordi vi er hvit, og fordi noen av våre forfedre holdt slaver og var motstandere av svarte, så betyr ikke dette at alle hvite, eller at dagens hvite har skyld i hva våre forfedre gjorde. Å dra alle hvite over en kam, er rasisme også.

Jeg har da hørt arabiske politifolk kalle hvite folk bleikansikter, og Abid Raja gjorde jo også dette. Dette er også rasistisk og burde unnskyldes. Kan vi kalle alle svarte og arabere for rasister, fordi noen bruker ord som er ment å være støtende på oss, eller har den politisk korrekte eliten bestemt at vi hvite ikke kan være offer, bare fordi dem sier vi ikke kan være det?!

At noen hvite holdt slaver, er irrelevant i dag, da dagens svarte ikke har opplevd slaveriet utført av hvite på den tiden. Uansett, så har ikke Norges befolkning noen historie når det gjelder å holde slaver, så vi som etniske norske har ingenting å unnskylde for slaveriet som skjedde.

Det er også viktig at det forstås at det var portugisere som tok slaver, og shippet dem til USA for salg.

I Europeisk historie, så har vi hvite også vært slaver, da muslimske krigere innvaderte Norge, Skandinavia og England bla. i perioder på flere hundre år, og tok hvite kvinner ned til midtøsten for å holde dem som sex-slaver. Siden arabere og muslimer gjorde dette, er det da ikke lov for hvite å bruke samme taktikker som den svarte befolkningen i USA, til å kalle muslimer for rasister siden dette skjedde mot vårt folk?! Alt dette er basert på fakta, fakta som en ikke blir fortalt på skolen, men som ligger spredt rundt om i Europeiske kirkebøker og andre historiske doukumenter.

Dette var også grunnen til de korstogene som Europa drev med for noen hundre år tilbake, da vi sendte krigere for å stoppe denne slavehandelen utført av muslimer. Hadde ikke vi sendt disse korsfarerne på den tiden, så haddde sikkert hele Europa vært muslimsk i dag.

Det er lite som er faktisk rasisme, men det skrikes om rasisme for å oppnå politiske, økonomiske og personlige fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...