Gå til innhold

Synes du ordet neger er stykt eller rasistisk på noen måte?


BMW 5-serie 535D

Er neger et stykt og rasistisk ord?  

150 stemmer

  1. 1. Er neger et stykt og rasistisk ord?

    • Nei, et helt naturlig ord
      75
    • Ja, det er rasistisk
      61
    • Har ingen mening om det hverken fra eller til
      14


Anbefalte innlegg

Er mye snakk om hvor stykt det er å si og skrive ordet neger, hva er stykt og eller rasistisk ved det ordet?

Hva i all verden skal vi kalde de med svart hud da? Pakkis? Svarting? Svarthudet?

I min verden er neger det eneste riktige å si og på ingen måte rasistisk eller stykt! 

Landet Nigeria må bytte navn da det er rasistisk også da! 

Vi hvite blir kalt hvittinger, hvor er forskjellen? Hvorfor er hvitting lovlig og ikke neger?

Men jøde er er helt ok ord å si, vil si å bruke ordet jøde er mye styggere enn å si neger!

 

Dette er IKKE laget som rasistisk, kun et ærlig spørsmål om hva folk mener om ordet neger.

Endret av BMW 5-serie 535D
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hva i all verden skal vi kalde de med svart hud da? Pakkis? Svarting? Svarthudet?

Kall de mennesker? Pleier du å beskrive hvite mennesker med hudfarge? 

"Gå bort til han med den blå jakka som har hvit hud i ansiktet", er det logisk å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasistisk eller ei, om noen ber meg slutte å kalle dem for noe, være seg Stein, Emma, neger eller arier, så gjør jeg det. Koster meg nada

Anonymkode: 0970b...bc2

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasistisk eller ei, om noen ber meg slutte å kalle dem for noe, være seg Stein, Emma, neger eller arier, så gjør jeg det. Koster meg nada

Anonymkode: 0970b...bc2

Hva om de ber deg slutte å kalle de menneske?

Anonymkode: 2d4c3...b8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Kall de mennesker? Pleier du å beskrive hvite mennesker med hudfarge? 

"Gå bort til han med den blå jakka som har hvit hud i ansiktet", er det logisk å si? 

Mener du seriøst at hudfarge ikke skal nevnes? Hva i alle dager er feil med å si at noen er mørkhudet eller lysthudet? Er jo ikke noe poeng i å late som alle ser helt like ut. "Han lyse mannen med brunt hår" og "han mørke mannen med svart hår"  er jo helt normalt å si når man skal beskrive noen.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasistisk eller ei, om noen ber meg slutte å kalle dem for noe, være seg Stein, Emma, neger eller arier, så gjør jeg det. Koster meg nada

Anonymkode: 0970b...bc2

Når noen skal beskrive et nøytralt ord som negerlepper da? Hvordan forklare et slikt ord uten å bruke ordet neger i ordet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier at personen er mørkhudet, hvis vi i det hele tatt kommer inn på det temaet.. Føler også at det blir feil å bruke «neger» siden jeg er hvit. Det ligger en vanskelig historie bak det hele, med undertrykkelse, slaveri osv. Så det er et ømt tema, og mange kan kanskje bli trigget av at en hvit person omtaler en mørkhudet person som «neger». Men dette går andre veien også! Rappere med tekster som er nedlatende mot hvite jenter f.eks. 

Anonymkode: 0a498...d4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 år og vokste opp med at betegnelsen neger var nøytral, i likhet med å si feks asiater, hvit, indianer osv. Respekterer at 'de det gjelder' i nåtiden kan tolke det rasistisk så unngår å bruke ordet nå. Selv om det fra MIN munn aldri er rasistisk ment. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, waco skrev:

Når noen skal beskrive et nøytralt ord som negerlepper da? Hvordan forklare et slikt ord uten å bruke ordet neger i ordet?

Om du mener restylanlepper eller gakkgakk  -lepper eller fyldige lepper eller suge lepper eller en feit trutmunn, så finnes det ord for det ja😉

Anonymkode: 0970b...bc2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo historisk sett litt belastet ord da, som kan oppfattes nedsettende.

Når man vet dette så blir det jo bare litt dårlig folkeskikk å bruke ordet, selv om man selv ikke mener det rasistisk eller hatefullt. Synes det er mye syting om at det ikke er lov å si, men personlig synes jeg ikke det er spesielt vanskelig å unngå å bruke ordet når jeg vet det er knyttet negative konnotasjoner til det.

At dine eneste alternativer er pakkis eller svarting sier vel mer om ditt begrensede ordforråd enn behovet for ordet neger i dagligtale.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mottaker som  får avgjøre. Er ikke avsenderen som kan avgjøre hvordan det blir oppfattet.

Anonymkode: a3e30...16d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke imot å si negro hvis man snakker et språk hvor det er naturlig å si. Når det kommer til engelsk sier man ikke negro, og på norsk sier man ikke neger. At dere ikke ser problemet med det er irrelevant. Det er ikke dere som blir kalt for neger. Det er ikke du som bestemmer om det er greit eller ikke. Det er respektløst og rasistisk å konsekvent bruke ordet neger etter å ha blitt fortalt at det ikke er greit i flere år. Jeg kjenner mange med mørkere hud, INGEN av dem syntes det er greit at du bruker ordet neger! Så ja, det er rasistisk å bruke et ord når de du bruker det om ikke liker det. Du respekterer dem ikke. 

Endret av Chiyo
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke er nødvendig å si det ordet når folk ikke liker det, man skal streve etter fred står det i bibelen og ikke provosere. Jeg sier mørkhudede eller afrikaner. Jøder kommer til å få mye motstand nå i endetiden, de blir hoggestabben nok en gang og må flykte fra alle land tilbake til Israel. De skal bli forfulgt, men herren passer på dem og lar de vinne i krig, hele verden går snart til krig mot de, men halleluja, Gud har full kontroll

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg er vokst opp med at neger er et nøytralt ord, men jeg bruker det ikke siden det i dag blir sett på som rasistisk.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
1 time siden, Salvie skrev:

Mener du seriøst at hudfarge ikke skal nevnes? Hva i alle dager er feil med å si at noen er mørkhudet eller lysthudet? Er jo ikke noe poeng i å late som alle ser helt like ut. "Han lyse mannen med brunt hår" og "han mørke mannen med svart hår"  er jo helt normalt å si når man skal beskrive noen.

Jeg har aldri følt behov for å nevne hudfarge på noen for å beskrive noen.

Men tror du blander kortene litt, er ordet neger jeg ikke synes er greit å bruke, eller svarting, pakkis osv. Mørk og lyshudet er da ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med negerkonge og ser jo på ordet neger som en brun person. Men ordet har forandret seg, vår viten har forandret seg så derfor bruker jeg ikke ordet lengre

Anonymkode: 11f5e...6d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Jeg har aldri følt behov for å nevne hudfarge på noen for å beskrive noen.

Men tror du blander kortene litt, er ordet neger jeg ikke synes er greit å bruke, eller svarting, pakkis osv. Mørk og lyshudet er da ikke noe problem. 

Fikk inntrykk av at du mente man ikke kunne beskrive hudfargen til noen siden du brukte det som eksempel. Hadde i såfall vært meget spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, Salvie skrev:

Fikk inntrykk av at du mente man ikke kunne beskrive hudfargen til noen siden du brukte det som eksempel. Hadde i såfall vært meget spesielt.

Neida, jeg svarte på dette:    "Hva i all verden skal vi kalde de med svart hud da? Pakkis? Svarting? Svarthudet? "

Så svarthudet er jo sikkert greit, men jeg sier ikke svarthudet, jeg sier mørkhudet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...