Gå til innhold

Mobbing av kjendiser

nordnorsk

Anbefalte innlegg

Carina Maria skrev (På 9.12.2018 den 18.39):

Når jeg leser en tråd hvor noen rakker stygt ned på Sophie Elise sitt utseende så er det mobbing i mine øyne for. 

Jeg følger et tvilling par på you tube og der skal jeg hilse og si dem to er utsatt for den groveste mobbingen som finnes. De blir kalt for så mye stygge ting at det gjør meg vondt :( Jeg har lyst til og hoppe gjennom skjermen og riste tak i mobberne for det er mobbing i ordets rette forstand :( Kommentarene går på du er feit, du er stygg, begynn og tren. Ondsapdfult er det. 

Dem to you tuberne er ikke kjendiser men det er et eksempel på hva mobbing er og hvor stygt det er :(

Ekspander  

Eksemplet ditt er ikke relevant for denne tråden. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carina Maria skrev (På 9.12.2018 den 18.43):

Det gjør meg så vondt at noen sitter på you tube og slenger om seg med slike tankeløse kommentarer :( Jeg tok hun ene jenta i forsvar og det gjør jeg gladelig når jeg ser mobbing. 

Ekspander  

Jaja, men jeg skjønner fremdeles ikke relevansen i å sammenligninge krittikk av bloggere og slik ekstremt stygg netthets??

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordnorsk skrev (På 9.12.2018 den 13.56):

Hvorfor er det greit? 

Man lærer barn å ikke dømme andre etter utseendet, vise respekt selv om man er forskjellig, være generelt snill mot andre mennesker. 

Men hvis det gjelder kjendiser, da er det greit å si hva som helst. For de har valgt rampelyset, så da må de jo tåle at folk er stygge i kjeften. 

Jeg forstår det jo veldig godt hvis det er snakk om kjente mennesker som står for grusomme budskap eller handlinger. Men når det kommer til kjendiser man bare ikke helt har sansen for, klarer jeg ikke å helt å se hvorfor man absolutt må være så hatefull. 

Hjelp meg å forstå 😊

Ekspander  

Jeg tror nok ikke du kommer til å få noe fasitsvar på spørsmålet ditt. De som virkelig mobber er ikke helt klar over det selv tror jeg. Ser ikke helt for meg at noen kommer inn i tråden her og bare «Hei! Jeg synes det er greit å mobbe fordi...» 

Ellers må jeg si at NEI, mobbing er IKKE greit. Men begrepet har blitt veldig utvannet synes jeg. Folk blir krenka av den minste ting idag.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
  Leselusa skrev (På 9.12.2018 den 18.45):

Jaja, men jeg skjønner fremdeles ikke relevansen i å sammenligninge krittikk av bloggere og slik ekstremt stygg netthets??

Ekspander  

Det kommer an på måten dem skriver på. En negativ kritikk kan oppfattes som nett hets mens det egentlig er ment som kritikk og omvendt. 

Tråd starter nevnte you tubere som en målgruppe for dem som blir hetset og jeg tok eksempelet med dem to jentene jeg følger på you tube. 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carina Maria skrev (På 9.12.2018 den 18.50):

Det kommer an på måten dem skriver på. En negativ kritikk kan oppfattes som nett hets mens det egentlig er ment som kritikk. 

Ekspander  

Så du mener på ramme alvor at kritikk av det bloggere selv legger ut av eksponering av barn og reklame med mer, kan sidestilles med de groteske eksemplene av netthets du viser til?? Seriøst????

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carina Maria skrev (På 9.12.2018 den 18.39):

Når jeg leser en tråd hvor noen rakker stygt ned på Sophie Elise sitt utseende så er det mobbing i mine øyne for. 

Jeg følger et tvilling par på you tube og der skal jeg hilse og si dem to er utsatt for den groveste mobbingen som finnes. De blir kalt for så mye stygge ting at det gjør meg vondt :( Jeg har lyst til og hoppe gjennom skjermen og riste tak i mobberne for det er mobbing i ordets rette forstand :( Kommentarene går på du er feit, du er stygg, begynn og tren. Ondsapdfult er det. 

Dem to you tuberne er ikke kjendiser men det er et eksempel på hva mobbing er og hvor stygt det er :(

Ekspander  

Carina Maria skrev (På 9.12.2018 den 18.50):

Det kommer an på måten dem skriver på. En negativ kritikk kan oppfattes som nett hets mens det egentlig er ment som kritikk og omvendt. 

Tråd starter nevnte you tubere som en målgruppe for dem som blir hetset og jeg tok eksempelet med dem to jentene jeg følger på you tube. 

Ekspander  

Beklager men jeg skjønner fortsatt ikke.. sammenligner du kritikken av bloggere med netthets eller ikke???

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carina Maria skrev (På 9.12.2018 den 17.44):

Det skjer ofte og det skal lite til for og få slengt etter seg at en er mobber og nett troll. Jeg ble kalt nett troll da jeg skrev jeg stemte venstre. 

Ekspander  

Nettroll har ingenting med å være stygg på nettet å gjøre. Da har du missforstått definisjonen på ordet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Det jeg synes er så leit er at alle som er kjente blir evaluert, kritisert og hetset- uansett om det de gjør er bra eller dårlig. Det er aldri godt nok. Alle har en mening, og svært mange har behov for å uttrykke denne meningen selv om den verken er konstruktiv eller nødvendig, noe jeg ser på som svært uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger, og svar til dette

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighetsbarn98 skrev (På 9.12.2018 den 19.10):

Det jeg synes er så leit er at alle som er kjente blir evaluert, kritisert og hetset- uansett om det de gjør er bra eller dårlig. Det er aldri godt nok. Alle har en mening, og svært mange har behov for å uttrykke denne meningen selv om den verken er konstruktiv eller nødvendig, noe jeg ser på som svært uheldig. 

Ekspander  

Mennesker som lever av å påvirke andre, altså påvirke sine lesere, er nødt til å tåle at andre ytrer seg med andre meninger.  

Når man lever av å reklamere for klær, sminke, produkter, må man tåle at det blir diskutert.  Eksponerer man barn, så må man tåle at andre reagerer på det.  

Mobbing er derimot aldri greit, og det må man selvfølgelig slå ned på. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
  Leselusa skrev (På 9.12.2018 den 23.04):

Mennesker som lever av å påvirke andre, altså påvirke sine lesere, er nødt til å tåle at andre ytrer seg med andre meninger.  

Når man lever av å reklamere for klær, sminke, produkter, må man tåle at det blir diskutert.  Eksponerer man barn, så må man tåle at andre reagerer på det.  

Mobbing er derimot aldri greit, og det må man selvfølgelig slå ned på. 

Ekspander  

Jeg er helt enig i det, men det er veldig mye usaklig hets også. Det er mange som gjemmer seg bak anonymknappen og skriver de mest grusomste ting. Det er greit å være uenig. 

Hvis jeg f.eks skriver en thriller og publiserer denne, så må jeg selvsagt tåle at den får en bokanmeldelse og at folk diskuterer boka. Det er forskjell på å diskutere med en god hensikt- å forstå og se nye perspektiver- enn å bare hamre inn at boka er verdens verste avskum osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snaskesnusken skrev (På 9.12.2018 den 18.45):

Eksemplet ditt er ikke relevant for denne tråden. 

Ekspander  

Eksempelet til @Carina Maria er i aller høyeste grad relevant i tråden. Hun viser til et konkret eksempel med Sophie Elise og hvordan hun opplever netthets. Det er relevant i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leselusa skrev (På 9.12.2018 den 19.08):

Så nå diskuterer vi bloggere likevel??? Jeg må si jeg er skikkelig forvirra nå... 😂

Ekspander  

Hva er en kjendis? Toppbloggere og kjente influencere som ofte er i medias søkelys er vel å regne kjendiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighetsbarn98 skrev (På 9.12.2018 den 23.11):

Jeg er helt enig i det, men det er veldig mye usaklig hets også. Det er mange som gjemmer seg bak anonymknappen og skriver de mest grusomste ting. Det er greit å være uenig. 

Hvis jeg f.eks skriver en thriller og publiserer denne, så må jeg selvsagt tåle at den får en bokanmeldelse og at folk diskuterer boka. Det er forskjell på å diskutere med en god hensikt- å forstå og se nye perspektiver- enn å bare hamre inn at boka er verdens verste avskum osv. 

Ekspander  

Det er jeg enig i, men om du bruker ungene dine til å reklamere for boka, krydret med historier om kjærlighetslivet ditt må du regne med at noen har synspunkter om det også

Endret av Ellenn
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambigirl skrev (På 9.12.2018 den 23.26):

Eksempelet til @Carina Maria er i aller høyeste grad relevant i tråden. Hun viser til et konkret eksempel med Sophie Elise og hvordan hun opplever netthets. Det er relevant i mine øyne.

Ekspander  

Nei, det er ikke relevant. Eksemplet hun viser til har ingenting med bloggeren Sophie Elises oppførsel i sosiale medier å gjøre i det hele tatt. Bloggeren driver en kommersiell virksomhet og fronter plastisk kirurgi og botox.. Bloggeren er et elendig forbilde for unge mennesker!

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
  Ellenn skrev (På 9.12.2018 den 23.29):

Det er jeg enig i, men om du bruker ungene dine til å reklamere for boka, krydret med historier om kjærlighetslivet ditt må du regne med at noen har synspunkter om det også

Ekspander  

Helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambigirl skrev (På 9.12.2018 den 23.29):

Hva er en kjendis? Toppbloggere og kjente influencere som ofte er i medias søkelys er vel å regne kjendiser?

Ekspander  

Bloggere er mikrokjendiser i sitt eget univers.. De ønsker å leve livet i rampelyset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Er det hets når Robert Stoltenberg og Herman Flesvig parodierer Per og Bahares' "Natt og Dag"-fotoshooting? 

Er det hets når selvsamme Flesvig parodierer bloggere på sin IG-kanal? 

Er det hets når NRK Satiriks parodierer Sylvi Listhaug og påstår at hun er 22. julis største offer?

Er det hets når den tyske satirikeren Jan Böhmermann - i beste sendetid - påstår at Tyrkias statsleder Erdogan bl.a. banker opp jenter og har kjødelig samkvem med geiter? 

Er det hets når Alec Baldwin parodierer president Trump? Eller den amerikanske politiske satirikeren Bill Maher hevder at Trump lider av narsissisme? 

Er det hets når Pernille Sørensen parodierer HKH Mette Marit? 

Eller når Rune Andersen parodierer HKH Harald? 

Er det hets når TV 2 parodierer bloggeren CBEs hussalg-video? 

Og så videre, og så videre. 

I følge visse her inne så er alt dette som hets å regne. Enkelte klarer sågar det kunststykket å bli krenket på vegne av andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carina Maria skrev (På 9.12.2018 den 15.31):

Det er mobbing det mange skriver om kjendiser og bloggere på rampe lyset men skjuler det bak og være kritikk. 

Når det handler om utseende på kjendisene/bloggerne er det ikke snakk om kritikk men mobbing og person hets. Les tråden om Sophie Elise ser man mange eksempler på dette. I tråden om henne er folk stygge mot henne fordi hun er ærlig om at hun sliter psykisk. Det er ikke greit synes jeg. 

Når dem som kommenterer på tråder om kjendiser/bloggere synser og antar uten og ha rot i virkeligheten som om dem skulle kjenne dem privat er det ikke greit. Dem glemmer at det er mye vi ikke får se av livet til kjendisene og mye holder dem skjul. 

Jeg synes heller ikke det er greit når dem som engasjerer seg i trådene truer for eksempel bloggerne med og kontakte barne vernet. Det er ondsinnet spør du meg. Eksempelet på det er Anna Rasmussen når noen lesere har kontaktet barne vernet med bekymrings melding. 

Ekspander  

Selvsagt er det mobbing som skjer når flere rotter seg sammen mot en blogger og kritiserer ham eller henne med gjentatte negative ordelag i tråder på rampelyset.

De menst profilerte influencerne er kjendiser. Og det er fordi de blir trukket frem i aviser, ukeblader og TV-program.

Sophie Elise har fått mye hat i kommentarfeltet sitt på bloggen. Det er uakseptabelt. Og der sitter det anonyme nettroll som skriver de mest motbydelige kommentarer som sjokker en utenforstående.

Jeg finner ingen unnskyldning for å forsvare mobbing av kjendiser.

Jeg ønsker en Norsk versjon av Trolljegerne velkommen for å sette nettrollene til veggs. Og det hadde vært til pass for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...