Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
23 minutter siden, Example skrev:

Hvor velfungerende syrerne er absolutt noe som kan diskuteres. Vel, absolutt mer enn analfabeter vokst opp uten en fungerende statsmakt, men de høyt utdannede syrerne man snakket om har uteblitt. Husker ikke tallene helt i hodet, men var en undersøkelse i Sverige som viste at det var rundt kun 10% av de syriske innvandrerne som hadde noe høyere skolegang enn grunnskolen. Det har ikke flommet inn med leger og ingeniører, som man fikk inntrykk av i 2015.

Ja. Jeg kan bare snakke utifra min erfaring fra min jobb i skolen med foreldre og barn. Flere har også vært her i språkpraksis og liknende, og de har fungert bra.

Samtidig ser jeg en enorm utfordring i skolen med innvandrere med muslimsk/ikke-vestlig bakgrunn. Ekstremt mye konflikter, sinne og forsuring av miljøet. Det gjelder IKKE alle, men jeg ser dette daglig og det hersker null tvil om at etnisk norske barn er mer harmoniske.

Selvfølgelig ligger det årsaker bak innvandringsbarns adferdsproblemer, f.eks krig og traumer. Problemet er at skolene ikke har ressurser til å ta tak i dette, og da skyter Norge seg selv i foten ved å ta inn mennesker vi ikke klarer å integrere. Barna blir ikke sett, får ikke tilstrekkelig hjelp, noe som kan resultere i at barna havner i kriminelle miljøer, og i verste fall tyr til ekstremisme.

Vi skal ikke ta inn flere folk enn vi klarer å integrere.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 timer siden, Vera skrev:

Alt av tro, kultur og levemåte fra deres opprinnelsesland skal forkastes. 

Med andre ord støtter du ikke vår kultur som innebærer trosfrihet. De færreste mener du har rett.

Endret av Ron Paul
Skrevet
På 6.12.2018 den 12.54, Nevod skrev:

Si en million årlig. Det er ikke verre enn at vi hogger litt trær og sprenger fjell så åpner det seg enorme mengder plass for nye storbyer i Norge. Da åpner det seg også ekstremt mange nye jobber tilgjengelig for å få til dette.

Hjelpe meg, hvis du tror det er alt som skal til så må du lese deg opp litt. Mest naive jeg har sett på lenge. 

• Liker 1
Skrevet
On 12/6/2018 at 1:02 PM, Rosetelys said:

Jeg har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord jeg. 

Det jeg sier er at det trengs ikke så mye integreringsarbeid for å få en amerikaner eller en svenske til å skli rett inn i det norske samfunnet. De passer naturlig inn her fordi kulturen og samfunnet de kommer fra i stor grad er veldig likt vårt. 

Jeg opplever det som veldig både og. Jeg opplever amerikanere som veldig vanskelige å integrere. De har veldig stor tro på egen kultur og egne verdier. I konflikt med norsk kultur virker det ofte som om de mener egne verdier alltid er best. Det virker som som om dette er felles for alle amerikanere. Når det gjelder en del andre kulturer så virker det som om de i større grad deler seg opp og enten så tilpasser de seg norsk kultur fullstendig eller så tviholder de på egen kultur. Jeg vet f.eks. om flere iranere som er mer interessert i å tilpasse seg norsk kultur enn amerikanere.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Bag said:

Jeg opplever det som veldig både og. Jeg opplever amerikanere som veldig vanskelige å integrere. De har veldig stor tro på egen kultur og egne verdier. I konflikt med norsk kultur virker det ofte som om de mener egne verdier alltid er best. Det virker som som om dette er felles for alle amerikanere. Når det gjelder en del andre kulturer så virker det som om de i større grad deler seg opp og enten så tilpasser de seg norsk kultur fullstendig eller så tviholder de på egen kultur. Jeg vet f.eks. om flere iranere som er mer interessert i å tilpasse seg norsk kultur enn amerikanere.

Har du eksempler på disse kulturelle motsetningene? Er de på det grunnleggende, eller er det litt mer overfladiske? 

Har ikke opplevd så mange motsetninger med amerikanere

Skrevet
På 6.12.2018 den 12.27, Nevod skrev:

Fike land som Norge pg Sverige bør og skal ha et ansvar for mindre ressurssterke land og dets innbyggere. For meg er det helt opplagt at alle som har behov for det bør få innpass i Norge umiddelbart.

Jepp, så kanvi takke velferden farvel :) Da var det visst ikke så mye vi kunne hjelpe med allikevel.. 

Eller glemte du et flagg?

Gjest AnonGangerTo
Skrevet (endret)
On 12/6/2018 at 12:54 PM, Nevod said:

Si en million årlig. Det er ikke verre enn at vi hogger litt trær og sprenger fjell så åpner det seg enorme mengder plass for nye storbyer i Norge. Da åpner det seg også ekstremt mange nye jobber tilgjengelig for å få til dette.

Skal disse bo hos deg? Betaler du for de? Skal du gi de jobber, alle millionene? 

Jeg vil ikke gi en krone til de. De får ikke bo hos meg. Mange som i dag sliter med å få seg jobb. Jeg er en av disse. 

Alvorlig talt. Jeg tror du er i drømmeverden. På tide å lande og sperre opp øynene. 

Endret av AnonGangerTo
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
2 hours ago, Bag said:

Her er du virkelig på bærtur! 

Som amerikaner har jeg integrert meg i det norske samfunnet. Jeg er opptatt av å gå med bunad på 17 mai og følge norske tradisjoner, som f.eks. spise pinnekjøtt og drikke akevitt på julaften. Vurderer å bli norsk statsborger om Stortinget tillater dobbelt statsborgerskap. 

Samtidig er jeg patriot til fingerspissene for landet mitt. Det går fint an å være patriot for sitt opprinnelige land og være integrert i Norge. Dette har jeg sett hjemme hos andre amerikanere. Klart det finnes unntak.

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
On 12/6/2018 at 1:02 PM, Rosetelys said:

Jeg har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord jeg. 

Det jeg sier er at det trengs ikke så mye integreringsarbeid for å få en amerikaner eller en svenske til å skli rett inn i det norske samfunnet. De passer naturlig inn her fordi kulturen og samfunnet de kommer fra i stor grad er veldig likt vårt. 

Jeg kan bekrefte det. Vi amerikanere er lettere å integrere enn de ikke-vestlige. Mye lettere!!! 

Skrevet
On 12/9/2018 at 2:39 PM, Bag said:

Vet ikke helt hvilke amerikanere du har møtt i Norge, men som amerikansk innvandrer til landet selv (og kjenner et par flere) har de fleste klart å integrere seg til norsk kultur og forstår seg godt på norske verdier. Selv noen av de mest typiske amerikanerne jeg har kjent har ingen særlig tro på at deres kultur er bedre enn den norske (veldig få, i alle fall). Integrering er ikke nødvendigvis det at man skal kaste fra seg andre verdier / meninger - noen verdier tar du med deg og føler er mer riktig enn andre selv om du lærer om en ny kultur. Er mange ting jeg synes fungerer bedre i Norge, men noenting har USA bedre verdier på, mener jeg selv. 

Jeg regnes som amerikansk og norsk i den forstand og har ikke noen problemer med å se hva som er bra og negativt med begge kulturer. 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
5 hours ago, VKM said:

Vet ikke helt hvilke amerikanere du har møtt i Norge, men som amerikansk innvandrer til landet selv (og kjenner et par flere) har de fleste klart å integrere seg til norsk kultur og forstår seg godt på norske verdier. Selv noen av de mest typiske amerikanerne jeg har kjent har ingen særlig tro på at deres kultur er bedre enn den norske (veldig få, i alle fall). Integrering er ikke nødvendigvis det at man skal kaste fra seg andre verdier / meninger - noen verdier tar du med deg og føler er mer riktig enn andre selv om du lærer om en ny kultur. Er mange ting jeg synes fungerer bedre i Norge, men noenting har USA bedre verdier på, mener jeg selv. 

Jeg regnes som amerikansk og norsk i den forstand og har ikke noen problemer med å se hva som er bra og negativt med begge kulturer. 

Takk for at du bekrefter det jeg har skrevet! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...