Gå til innhold

Hvorfor vi blir fete, forholdet mellom kosthold og vekt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spesielt dedikert til forumets kalori-onanister. :P

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir bare trist av at folk fokuserer på å telle kalorier inn og ut. De vet ikke hvordan kroppen fungerer og at hormoner styrer det hele. 

En annen ting som ødelegger for mange er «spis mindre, bevege deg mer». Huff, trist hele greia...

Anonymkode: 065ff...836

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tragisk, det synes jeg også. Forbløffende at de gamle, dvs nye, dogmene fortsatt dominerer. Derfor prøver jeg å så noen spirer her og der, men det er ille hvordan folk motsetter seg faktabasert kunnskap og kritisk refleksjon. Det er liksom bedre å stikke hodet i sanden, plage seg selv med kaloritelling og jojo-slanking og slite med diverse sykdommer. 

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere synes ikke det er litt festlig å gå så hardt ut mot kaloritelling (i den grad at TS kaller folk "kalori-onanister"), når man nesten kan kalle TS for "lavkarbo-onanist" (hvis man synes det er festlig å bruke sånne karakteristikker)? Og beskylde andre for manglende kritisk refleksjon, og så tilsynelatende være så lavkarbo-frelst at man nekter for at kalorier har noe som helst for seg? Det går jo imot også det mange faktiske eksperter på lavkarbo/ketogent kosthold selv sier.

 

Gary Taubes og det han har publisert er dypt omstridt (han er journalist, selv om han vel nå kaller seg "science writer", og ikke utdannet innen kosthold), og å bruke ham som kilde styrker ikke den allerede svake argumentasjonen her.


Det er jo mange faktiske eksperter som etterhvert anerkjenner (og anbefaler) både lavkarbo og kaloritelling. Det går an å tro på at kalorier har noe å si, men anerkjenne at lavkarbo, og spesielt å unngå for mye sukker og raske karbohydrater, kan være veldig fordelaktig.

 

Jeg blir altså litt oppgitt av folk som tror de må velge én ekstrem-holdning eller en annen, være veldig for lavkarbo eller veldig imot, være for kaloritelling eller ikke tro på dem overhodet, og som ikke tror at noe så komplekst som overvekt har komplekse årsaker, der både kalorier og f.eks hormoner kan inngå i totalbildet.

Endret av Hot mess
Manglet ordet "festlig", som var veldig viktig :D
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir bare trist av at folk fokuserer på å telle kalorier inn og ut. De vet ikke hvordan kroppen fungerer og at hormoner styrer det hele. 

En annen ting som ødelegger for mange er «spis mindre, bevege deg mer». Huff, trist hele greia...

Anonymkode: 065ff...836

Men kan jeg spørre, hvis hormoner styrer det hele: kan kroppen lage energi selv - uendelig?

Anonymkode: daa45...23d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg spørre, hvis hormoner styrer det hele: kan kroppen lage energi selv - uendelig?

Anonymkode: daa45...23d

Nå er ikke jeg den AB'n du siterte, men jeg skjønte ikke spørsmålet ditt.

Hvorfor spør du om kroppen kan lage energi selv i det uendelige? 

Anonymkode: afa17...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den AB'n du siterte, men jeg skjønte ikke spørsmålet ditt.

Hvorfor spør du om kroppen kan lage energi selv i det uendelige? 

Anonymkode: afa17...1a2

For hvis hormoner er det som gjør at manblir feite, må jo hormonene selv skape denne ekstra energien, og ikke mat.. 

Det er tydelig at vi i dag har helt andre hormoner enn de hadde før i tiden.. Det kam jo tross alt ikke være noe annet, siden så mange er feite o dag, ko.tra før. Kan jo umulig ha noe med mer stillesittende jobber, mindre fysisk aktivitet, bedre økonomi og bedre tilgang på mat og godteri. 

 

Anonymkode: e6ca6...cc9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere understreker mitt poeng. Kanskje dere burde se videoen før dere kommenterer. Kan være greit å vite man forsøker å "dementere".. 

Lykke til!

 

 

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg teller kalorier og har gått ned 5 kg på det de siste månedene. Jeg spiser næringsrik, og balansert mat, unner meg kos i ny og ne, og er i perfekt helse. Har glukosenivå på 4,8 (akkurat der det skal være), blodtrykk på 120/80 og har ingen mangler på blodprøver. Jeg unngår selvfølgelig raske karbohydrater som hvitt brød, ris og pasta, men jeg unngår det ikke fullstendig og koser meg med det av og til. Jeg spiser havregryn til frokost hver dag, frukt og bær, poteter, quinoa og mange andre matvarer som inkluderer en del karbohydrater. 

Lavkarbo har blitt en slags kult, og de aller aller fleste som går på streng lavkarbo (som jeg har lest om her, og kjenner i virkeligheten) har problemer med å holde seg til det. For all del, folk skal selvfølgelig spise og leve slik de vil, men det er mange matvarer som får ufortjent mye hets fordi det er karbohydrater!

Anonymkode: c0602...92b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen om trollmannen Insuli-neh't og energien som dukker opp fra intet fortsetter. Følg med i neste episode!

Anonymkode: 33439...3c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ad hominem, stråmann og rød sild sålangt, keep 'em coming. 

Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.j

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har vi ad hominem, stråmann og rød sild sålangt, keep 'em coming. 

Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.j

Anonymkode: a51c7...629

To spørsmål:

1. Kan energi oppstå fra intet?

2. Hva er kjemiske forbindelser?

Anonymkode: 33439...3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir bare trist av at folk fokuserer på å telle kalorier inn og ut. De vet ikke hvordan kroppen fungerer og at hormoner styrer det hele. 

En annen ting som ødelegger for mange er «spis mindre, bevege deg mer». Huff, trist hele greia...

Anonymkode: 065ff...836

Dette er bare tull. Ja, visse hormoner kan styre kaloribehov, men så lenge man spiser mindre enn man forbrenner vil man gå ned i vekt. Det er en fysisk umulighet å ikke gå ned i vekt når man spiser mindre enn det man forbrenner.

Anonymkode: c76a6...5b0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Ja, visse hormoner kan styre kaloribehov, men så lenge man spiser mindre enn man forbrenner vil man gå ned i vekt. Det er en fysisk umulighet å ikke gå ned i vekt når man spiser mindre enn det man forbrenner.

Anonymkode: c76a6...5b0

Hva om personen må spise 1200 kcal bare for å vedlikeholde vekta? Gjerne mindre? Kanskje er de overvektige fra før, fordi det er vanskelig å holde seg til 1200 kcal eller mindre i lengre periode. Eller kanskje de blir overvektige, fordi det er vanskelig å ikke spise over dette kalorinivået.

Anonymkode: 9aeec...7bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om personen må spise 1200 kcal bare for å vedlikeholde vekta? Gjerne mindre? Kanskje er de overvektige fra før, fordi det er vanskelig å holde seg til 1200 kcal eller mindre i lengre periode. Eller kanskje de blir overvektige, fordi det er vanskelig å ikke spise over dette kalorinivået.

Anonymkode: 9aeec...7bb

Man kan spise MYE på 1200 kcal. Hvis nan i tillegg har en litt med fysisk jobb, og i tillegg trener, kan man spise mer. 

Hvis det går i tykk saus og kaloritett mat blir det selvfølgelig vanskeligere.  

Anonymkode: e6ca6...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om personen må spise 1200 kcal bare for å vedlikeholde vekta? Gjerne mindre? Kanskje er de overvektige fra før, fordi det er vanskelig å holde seg til 1200 kcal eller mindre i lengre periode. Eller kanskje de blir overvektige, fordi det er vanskelig å ikke spise over dette kalorinivået.

Anonymkode: 9aeec...7bb

Hvis en person må holde seg på 1200 kalorier for å VEDLIKEHOLDE, er det enten noe alvorlig galt eller så spiser den personen mer enn den tror. Kroppen har en BMR (basal metabolsk rate), altså det kroppen forbrenner i løpet av en dag om man KUN lå i senga/stillesittende. Veier man 85 kg er den på ca 1600 - 1700 kalorier daglig som kvinne, ca 1400 - 1500 om man veier 60 kg. Så 1200 kalorier for vedlikehold er bullshit. Hvis man må holde seg på 1200 kalorier daglig, betyr det at man beveger seg VELDIG lite! Da gjør man ikke hverdagslige ting som å spise, dusje, gå osv

Anonymkode: c0602...92b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan spise MYE på 1200 kcal. Hvis nan i tillegg har en litt med fysisk jobb, og i tillegg trener, kan man spise mer. 

Hvis det går i tykk saus og kaloritett mat blir det selvfølgelig vanskeligere.  

Anonymkode: e6ca6...cc9

Hver dag resten av ditt liv? Tror ikke det nei du... Når jeg sier 1200 kcal så mener jeg også om man er aktiv. Det er ikke gitt at man kan spise mer dersom man har hormoner som fucker til forbrenningen.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en person må holde seg på 1200 kalorier for å VEDLIKEHOLDE, er det enten noe alvorlig galt eller så spiser den personen mer enn den tror. Kroppen har en BMR (basal metabolsk rate), altså det kroppen forbrenner i løpet av en dag om man KUN lå i senga/stillesittende. Veier man 85 kg er den på ca 1600 - 1700 kalorier daglig som kvinne, ca 1400 - 1500 om man veier 60 kg. Så 1200 kalorier for vedlikehold er bullshit. Hvis man må holde seg på 1200 kalorier daglig, betyr det at man beveger seg VELDIG lite! Da gjør man ikke hverdagslige ting som å spise, dusje, gå osv

Anonymkode: c0602...92b

Ja det er nettopp det jeg prater om, at hormonene fucker til forbrenningen. Så man kan gjerne si at det er så enkelt med kalorier inn og ut, men det er ikke lett dersom det å vedlikeholde vekta betyr å spise 1200 kcal resten av livet, for ikke å snakke om vektnedgang :) Min BMR er lavere enn 1200, og jeg har en stillesittende jobb.

Anonymkode: 9aeec...7bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min BMR er lavere enn 1200, og jeg har en stillesittende jobb.

Anonymkode: 9aeec...7bb

Men den gjennomsnittlige mannen/kvinnen i gata er ikke overvektige på grunn av hormonforstyrrelser, men fordi de spiser mer enn de trenger. Folks hormoner har ikke endret seg nevneverdig de siste 50 årene, kostholdet deres derimot....

Anonymkode: 33439...3c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om personen må spise 1200 kcal bare for å vedlikeholde vekta? Gjerne mindre? Kanskje er de overvektige fra før, fordi det er vanskelig å holde seg til 1200 kcal eller mindre i lengre periode. Eller kanskje de blir overvektige, fordi det er vanskelig å ikke spise over dette kalorinivået.

Anonymkode: 9aeec...7bb

Om kroppen ikke trenger mer enn 1200 kcal i døgnet har ikke kroppen noe behov for mer enn dette. Så enkelt er det faktisk. Og ja, det er noen ganger vanskelig å ikke spise mer enn man trenger i døgnet, men man må ha kustus på seg selv og evt trene og forbrenne en del kalorier før man tillater seg å spise noe ekstra. Man bør også spise mat som metter lenge og spise for eksempel skinke, kyllingpostei og lettost blant annet i stedet for kaloririke alternativ på brødskiva. 

Anonymkode: c76a6...5b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver dag resten av ditt liv? Tror ikke det nei du... Når jeg sier 1200 kcal så mener jeg også om man er aktiv. Det er ikke gitt at man kan spise mer dersom man har hormoner som fucker til forbrenningen.

Ja det er nettopp det jeg prater om, at hormonene fucker til forbrenningen. Så man kan gjerne si at det er så enkelt med kalorier inn og ut, men det er ikke lett dersom det å vedlikeholde vekta betyr å spise 1200 kcal resten av livet, for ikke å snakke om vektnedgang :) Min BMR er lavere enn 1200, og jeg har en stillesittende jobb.

Anonymkode: 9aeec...7bb

BMR er jo ikke det du skal gå ut i fra da du skal være sengeliggende og ikke gjøre noe for at denne skal gjelde. Jeg har i følge slike kalkulatorer en BMR på 1350 kcal selv, så ikke mye høyere enn deg, men jeg er så lur at jeg trener sånn at jeg har høy muskelmasse og dermed forbrenner flere hundre kalorier mer i døgnet i grunnforbrenning. Derfor kan jeg pga mitt aktivitetsnivå spise rundt 2500 kcal uten å gå opp i vekt. 

Anonymkode: c76a6...5b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...