Gå til innhold

Hvorfor vi blir fete, forholdet mellom kosthold og vekt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Wilmus skrev:

Ja det stemmer sikkert. Man må vel ikke nødvendigvis være overvektig heller, om man er insulin- resistent? Jeg for min del mistenker at jeg er det, jeg tåler hverfall raske karbohydrater veldig dårlig. Starter jeg dagen med feks havregrøt blir jeg stappmett, for så å bli desperat skjelvende sulten kort tid etter. Det er mye mer behagenlig for meg å faste, jeg er faktisk mindre sulten når jeg ikke spiser! ( Jeg kan jo kjenne på sult, men aldri den kvalmen og skjelvingen jeg får av brødskiver eller grøt)

Nei, det stemmer, man kan høy grad av insulinresistens selv om er såkalt normalvektig, også T2 diabetes. Man kan ha fettlagring i lever og visceralt, såkalt TOFI, eller innfeit på godt norsk. Det er likefullt 'tikkende bombe', bare at sprengstoffet er skjult vs synlig hos de som også har mye underhudsfett. Ta en titt feks her:

https://drhyman.com/blog/2015/12/11/8-strategies-to-reverse-skinny-fat-syndrome/

Ditt eksperiment taler jo sterkt for at du har det, siden du får symptomer som ligner på reaktiv hypoglykemi, og da er løsningen enkel:

 

 

 

image.png

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Wilmus skrev:

Ja det stemmer sikkert. Man må vel ikke nødvendigvis være overvektig heller, om man er insulin- resistent? Jeg for min del mistenker at jeg er det, jeg tåler hverfall raske karbohydrater veldig dårlig. Starter jeg dagen med feks havregrøt blir jeg stappmett, for så å bli desperat skjelvende sulten kort tid etter. Det er mye mer behagenlig for meg å faste, jeg er faktisk mindre sulten når jeg ikke spiser! ( Jeg kan jo kjenne på sult, men aldri den kvalmen og skjelvingen jeg får av brødskiver eller grøt)

Om du mistenker dette så kan jeg glede deg med at det er enkelt målbart på hvert eneste lokale legekontor i norges land. Insulinresistens er vel kanskje en av testene fastleger utfører hyppigst etter INR, CRP, hemoglobin og hvite blodceller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du kommenterte, studerende, slik at jeg oppdaget at jeg hadde glemt å legge ved denne linken ang. just det:

https://drhyman.com/blog/2014/08/18/one-test-doctor-isnt-save-life/

Min erfaring er at fastlegen stilte seg uforstående til å ta en slik "insulintest" ettersom pasienten jo var slank og med normal blodglukose.. men stilte gjerne diagnosen på bakgrunn av symptomer, som visstnok var vanligere.

https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/insulinresistens/68927301 

 

Anonymkode: a51c7...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, studerende skrev:

Om du mistenker dette så kan jeg glede deg med at det er enkelt målbart på hvert eneste lokale legekontor i norges land. Insulinresistens er vel kanskje en av testene fastleger utfører hyppigst etter INR, CRP, hemoglobin og hvite blodceller.

Jeg er dessverre livredd både leger og sprøyter, så det skal noe til for at jeg bestiller time for å si det sånn. Men jeg har lenge tenkt jeg har dette, jeg har jo pcos også, og det har ofte en sammenheng har jeg lest.

Men det hadde vært interessant å se hvordan insulinet mitt er nå som jeg faster..Om det har noe å si? Men nå har jeg jo ikke testa det før da, så har jo ikke noe å sammenlikne med🤔 Men hvis jeg skulle ta testen, bør jeg ta den fastende da? (jeg spiser ett måltid om dagen, ca rundt 17, og en legetime er jo typisk på formiddagen, så da vil antagelig insulinet mitt være lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uten grunn at det brukes ord som epidemi når man snakker om overvekt og metabolske sykdommer.

For å korrigere litt, så er det ikke problemet først og fremst overfloden av mat per se, men feil mat, som kludrer til metabolismen. Overvekt er nettopp et metabolsk problem. 

Anonymkode: a51c7...629

Folk spiste ikke akkurat lavkarbo før i tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Wilmus skrev:

Jeg er dessverre livredd både leger og sprøyter, så det skal noe til for at jeg bestiller time for å si det sånn. Men jeg har lenge tenkt jeg har dette, jeg har jo pcos også, og det har ofte en sammenheng har jeg lest.

Men det hadde vært interessant å se hvordan insulinet mitt er nå som jeg faster..Om det har noe å si? Men nå har jeg jo ikke testa det før da, så har jo ikke noe å sammenlikne med🤔 Men hvis jeg skulle ta testen, bør jeg ta den fastende da? (jeg spiser ett måltid om dagen, ca rundt 17, og en legetime er jo typisk på formiddagen, så da vil antagelig insulinet mitt være lavt?

Hvordan klarer du å fungere hele dagen uten mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer helt fint:) Som sagt tidligere her får jeg ikke den kvalmende skjelve-sulten når jeg faster. Jeg kan være sulten, men på en annen måte. Kjennes bare tom i magen, og den følelsen har jeg sluttet å være redd for. Sultfølelsen kommer og går i bølger, og gir seg ofte etter 20-30 min.

Jeg er normalt aktiv, jobber i barnehage, deltidsstuderer, har hund,barn, mann og et hus som vi helrenoverer selv, og jeg klarer meg helt fint.

Det er klart, det var vanskelig i starten, men etterhvert blir det lettere, og man finner ting som motiverer. Jeg går feks ned i vekt litt hver dag jeg faster. (veier hver morgen) Det å faste, gir en vanvittig mestringsfølelse. Jeg er ikke kontrollert av mat og lyster på søtsaker. Det er jeg som styrer skuta. Når jeg spiser, nyter jeg hver bit. Jeg koser meg virkelig med maten, det smaker mye mer nå.  Før kunne jeg dytte i med mat uten å tenke over det engang.

Også er det mye vanskeligere for meg å falle for fristelsen når jeg vet at om jeg bare tar den lille sjokoladen (som jeg før ville tenkt; den er jo bare liten, spiller vel ikke så stor rolle det?), så bryter jeg fasten, og begynner helt på nytt. Da er det skjeldent verdt det. Jeg kan heller vente med godisen til spisevinduet mitt, da er det lov. (jeg tillater meg det jeg har lyst på en time i døgnet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilmus skrev:

Jeg er dessverre livredd både leger og sprøyter, så det skal noe til for at jeg bestiller time for å si det sånn. Men jeg har lenge tenkt jeg har dette, jeg har jo pcos også, og det har ofte en sammenheng har jeg lest.

Men det hadde vært interessant å se hvordan insulinet mitt er nå som jeg faster..Om det har noe å si? Men nå har jeg jo ikke testa det før da, så har jo ikke noe å sammenlikne med🤔 Men hvis jeg skulle ta testen, bør jeg ta den fastende da? (jeg spiser ett måltid om dagen, ca rundt 17, og en legetime er jo typisk på formiddagen, så da vil antagelig insulinet mitt være lavt?

Ta en titt her:

https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/insulinresistens/68927301 og

https://www.lommelegen.no/gynekologi/pcos/legesvar/pcos-lavkarbokost-insulinresistens-og-metformin/69056564

 

Anonymkode: a51c7...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Hvordan klarer du å fungere hele dagen uten mat? 

Med mindre man har null kroppsfett er man aldri uten mat.

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Folk spiste ikke akkurat lavkarbo før i tiden. 

Det kan nok diskuteres. Før i tiden favner nokså vidt ;) 

 

 

 

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snakker om dette med insulinnivåer/det man spiser fører til for mye insulin i blodet: med mindre du er syk så klarer kroppen å regulere insulin-utslippet etter hva du spiser. Kroppen er fantastisk, ikke undervurder den. Den klarer seg fint selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok diskuteres. Før i tiden favner nokså vidt ;) 

 

 

 

Anonymkode: a51c7...629

Jeg tenkte ikke på steinalderen, akkurat. Men brød og poteter har da vært en viktig del av det norske kostholdet i hundrevis av år. Og vi har aldri spist mer kjøtt enn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Nuttery skrev:

Dere som snakker om dette med insulinnivåer/det man spiser fører til for mye insulin i blodet: med mindre du er syk så klarer kroppen å regulere insulin-utslippet etter hva du spiser. Kroppen er fantastisk, ikke undervurder den. Den klarer seg fint selv. 

ja, det er sikkert derfor diabetes 2 har blitt en folkesykdom👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Wilmus skrev:

ja, det er sikkert derfor diabetes 2 har blitt en folkesykdom👍

Diabetes 2 har blitt en folkesykdom på grunn av at folk har blitt smellfeite og at fette aksepteres som normalt. Det er ikke insulinresistensen som har ført til fedmen, men omvendt.

Anonymkode: 33439...3c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes 2 har blitt en folkesykdom på grunn av at folk har blitt smellfeite og at fette aksepteres som normalt. Det er ikke insulinresistensen som har ført til fedmen, men omvendt.

Anonymkode: 33439...3c6

De har ikke blitt smellfeite av ingenting, de har blitt smellfeite fordi det  idag er normalt å proppe i seg sukkerholdig mat dagen lang. Alt det sukket klarer ikke kroppen å takle, dermed blir vi insulinresistente, og diabetikere. Det er det jeg ville fram til, at med et normalt kosthold vil de flestes insulin-nivåer regulere seg fint selv. Men måten vi spiser i dag, og alt sukkeret som er proppet inn i alle mulige matvarer fungerer det ikke like bra. 

 ja, dårlig kosthold fører til insulinresistens, men insulinet bidrar til fedme. Insulinet lagrer energi som fett. Så lenge insulinet er høyt vil du ikke kunne forbrenne lagret fett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Wilmus skrev:

De har ikke blitt smellfeite av ingenting, de har blitt smellfeite fordi det  idag er normalt å proppe i seg sukkerholdig mat dagen lang. Alt det sukket klarer ikke kroppen å takle, dermed blir vi insulinresistente, og diabetikere. Det er det jeg ville fram til, at med et normalt kosthold vil de flestes insulin-nivåer regulere seg fint selv. Men måten vi spiser i dag, og alt sukkeret som er proppet inn i alle mulige matvarer fungerer det ikke like bra. 

 ja, dårlig kosthold fører til insulinresistens, men insulinet bidrar til fedme. Insulinet lagrer energi som fett. Så lenge insulinet er høyt vil du ikke kunne forbrenne lagret fett. 

Jeg er delvis enig, men man kan faktisk gå ned i vekt ved å spise rent sukker så lenge man spiser mindre kalorier enn det man bruker.

Eksempel:

https://www.nrk.no/trondelag/slanket-seg-etter-sjokoladediett-1.11294281

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index.html

Anonymkode: 33439...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette temaet var litt vsnskelig for mange, så jeg skal en siste gang forsøke å forklare enkelt. 

Diabetes T2 er alvorlig insulinresistens. Dette utvikles over tid. Høyt inntak av karbohydrater over tid -> høy insulinutskillelse over tid-> insulinresistens. 

Glukose-insulinreguleringen fungerer hos friske mennesker under normale forhold. Høyt inntak av raske karbohydrater, høyt inntak av karbohydrater over tid er ikke normale forhold for kroppen. 

ved inntak av raske karbohydrater øker nivået av glukose i blodet raskt og mye insulin skilles. Når så blodglukose reguleres raskt er det stadig insulin 'til overs'. Hva skjer da? Du føler deg dårlig og fysen på mer carbs.

ved inntak av mye karbohydrater slik at blodglukose øker til større mengde enn kroppen tremger, må dette lagres bort som glykogen og fett. Dette tar tid, slik at blodglukose fortsetter å være høyt og mer insulin skilles ut. Fettlagringen kan bare foregå med en viss hastighet, selv om mer insulin tilføres. Det er da insulin 'til overs' og hva skjer da? 

Ved inntak av mye karbohydrater over tid vil altså insulinutskillelsen være høy over tid, (hyperinsulemi) dette gjør at kroppen responderer dårligere på insulinet, den tilpasser seg, den utvikler insulinresistens. Fortsetter så inntaket av mye karbohydrater over tid, hva skjer da?

Normal mengde glukose i blodet for en voksen person er ca 4 gram. 

 

(Insulinets oppgave er bl.a å hindre nedbrytning av fett, og å lagre fett (glukose fra blodet lagres som fett når glykogrnlagrene er fulle). Hvor fettet lagres er viktig. Lagres det primært innvendig (visceralt) øker risiko for insulinresistens og sykdom. Lagres det primært som underhudsfett er risikoen lavere. Her er det individuelle faktorer som avgjør. 

Man kan altså være normalvektig og ha høy grad av insulinresistens endog diabetes T2. )

 

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilmus said:

De har ikke blitt smellfeite av ingenting, de har blitt smellfeite fordi det  idag er normalt å proppe i seg sukkerholdig mat dagen lang. Alt det sukket klarer ikke kroppen å takle, dermed blir vi insulinresistente, og diabetikere. Det er det jeg ville fram til, at med et normalt kosthold vil de flestes insulin-nivåer regulere seg fint selv. Men måten vi spiser i dag, og alt sukkeret som er proppet inn i alle mulige matvarer fungerer det ikke like bra. 

 ja, dårlig kosthold fører til insulinresistens, men insulinet bidrar til fedme. Insulinet lagrer energi som fett. Så lenge insulinet er høyt vil du ikke kunne forbrenne lagret fett. 

Sannsynligvis er det kombinasjonen av dårlig fett og raske karbohydrater som er synderen. Skal mye til å få diabetes om du er slank, trent og spiser mye sukker. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at dette temaet var litt vsnskelig for mange, så jeg skal en siste gang forsøke å forklare enkelt. 

Diabetes T2 er alvorlig insulinresistens. Dette utvikles over tid. Høyt inntak av karbohydrater over tid -> høy insulinutskillelse over tid-> insulinresistens. 

Anonymkode: a51c7...629

Dette er i beste fall unøyaktig. Du får ikke problemer med insulin om du spiser mye karbohydrater som er i grønnsaker for eksempel. Grove kornprodukter, ris osv er heller ikke farlig. 

I de fleste deler av verden har karbohydrater vært stor del av kosten, da kjøtt og dett har vært sjeldnere kilder til næring. Der er et par unntak som eskimoene som spiste mye kjøtt og fisk og lite grønt, men disse har også hatt mer hjertesykdommer og kortere levealder enn sine naboer. 

Anonymkode: 88fbb...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...