Gå til innhold

Hvorfor vi blir fete, forholdet mellom kosthold og vekt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt kaloribehov er 1500 kalorier per dag. Jeg spiser 4000 kalorier per dag (men under 50 gram karbohydrater per dag). Hva blir resultatet etter noen uker?

Anonymkode: 33439...3c6

Hvor lang er en hyssing?

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt kaloribehov er 1500 kalorier per dag. Jeg spiser 4000 kalorier per dag (men under 50 gram karbohydrater per dag). Hva blir resultatet etter noen uker?

Anonymkode: 33439...3c6

Har du telt at du har spist 4000 kalorier hver dag? I så fall: Hvordan ser din typiske mat-dag ut? 

Anonymkode: c0602...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du telt at du har spist 4000 kalorier hver dag? I så fall: Hvordan ser din typiske mat-dag ut? 

Anonymkode: c0602...92b

Jeg tror du misforsto litt. Dette var en liten gåte til AB 629 og den omhandler ingen reell person. Det er riktignok en gåte med et veldig lett svar, men et svar som ABen later som om det er umulig å gi. 

 

Anonymkode: 33439...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hyppigheten av matinntak har mer å si enn hvor mange kalorier man spiser. (innenfor visse grenser selvsagt) Kroppen har jo ingen innebygd kaloriteller, men reagerer forskjellig på forskjellig type mat. Hormonene er viktige å kjenne til om man vil gå ned i vekt. Er insulinet høyt, forbrenner man ikke lagret fett. Hver gang man spiser øker insulinet. Derfor lever jeg en fastende livsstil. Det funker bra for meg. Jeg er 165 cm, veier 59.6 kg og har lavt stoffskifte (medfødt) og pcos.

Var noen som lurte på hvorfor folk var mindre feite før i tiden? Jeg tror det er fordi de stort sett spiste 2-3 ganger om dagen. Det var nok ikke like vanlig med mellommåltider, snacks og kveldskos for 50 år siden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Wilmus skrev:

Jeg tror hyppigheten av matinntak har mer å si enn hvor mange kalorier man spiser. (innenfor visse grenser selvsagt) Kroppen har jo ingen innebygd kaloriteller, men reagerer forskjellig på forskjellig type mat. Hormonene er viktige å kjenne til om man vil gå ned i vekt. Er insulinet høyt, forbrenner man ikke lagret fett. Hver gang man spiser øker insulinet. Derfor lever jeg en fastende livsstil. Det funker bra for meg. Jeg er 165 cm, veier 59.6 kg og har lavt stoffskifte (medfødt) og pcos.

Var noen som lurte på hvorfor folk var mindre feite før i tiden? Jeg tror det er fordi de stort sett spiste 2-3 ganger om dagen. Det var nok ikke like vanlig med mellommåltider, snacks og kveldskos for 50 år siden.

Enig.

Dr. Jason Fung snakker om dette. Han sier at kroppen er enten i spisemodus eller fastemodus og at det er nok å spise riktig type mat 2-3 ganger om dagen.

Jeg er enig i at det høres fornuftig ut. (Og vi har alltid blitt tutet ørene fulle med at vi skal spise lite og ofte. Virker som det er helt feil.)

Anonymkode: afa17...1a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforsto litt. Dette var en liten gåte til AB 629 og den omhandler ingen reell person. Det er riktignok en gåte med et veldig lett svar, men et svar som ABen later som om det er umulig å gi. 

 

Anonymkode: 33439...3c6

 

image.jpeg

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

image.jpeg

Anonymkode: a51c7...629

Jeg registrerer at du fortsatt ikke vil svare.

Anonymkode: 33439...3c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og vi kan altså tilføye flere stråmenn samt en dose argumentum ad nauseam til listen. 

Anonymkode: a51c7...629

Klarer du å vise til konkrete eksempler på stråmenn og denne forferdelig tendensen til å gjenta ugyldige argumenter?
Jeg ser mange gode argumenter her som du altså velger å snøftende avvise med beskyldninger om stråmenn og andre dårlige argumentasjonsteknikker. Du burde ta deg litt tid til å vise hvorfor du mener motargumentene ikke holder, før du møter både deg selv og dine stråmenn med et smell i døra.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang er en hyssing?

Anonymkode: a51c7...629

Enkelt. Ca 23 kalorier og en halv hvit fettcelle. Bortsett fra hvis du regner etter den lavglykemiske skalaen, da kan den være lavere enn karbo i fjerde insulinresistens.

Anonymkode: 8989e...c8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at hormonforstyrrelser har blitt såpass utbredt at nesten 50% av mennesker lider av det uten at noen av verdens leger har fått det med seg?

Anonymkode: 33439...3c6

Ja. Mange leger er rett og slett kunnskapsløse og vet fint lite om hormonforstyrrelser ( det har svært mange mennesker bittert fått erfare, og de lider )

Anonymkode: ce5a6...9f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Mange leger er rett og slett kunnskapsløse og vet fint lite om hormonforstyrrelser ( det har svært mange mennesker bittert fått erfare, og de lider )

Anonymkode: ce5a6...9f6

Bare for å hamre dette helt hjem: Du mener altså helt alvorlig at nærmere 50 % av den norske befolkningen på et eller annet mystisk vis har begynt å lide av hormonforstyrrelser ila. de siste 50-60 årene og at det er dette og IKKE ekstrem overflod av mat, transportmuligheter, materielle ting og stillesittende arbeid som gjør at folk har blitt feite?

Anonymkode: 33439...3c6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å hamre dette helt hjem: Du mener altså helt alvorlig at nærmere 50 % av den norske befolkningen på et eller annet mystisk vis har begynt å lide av hormonforstyrrelser ila. de siste 50-60 årene og at det er dette og IKKE ekstrem overflod av mat, transportmuligheter, materielle ting og stillesittende arbeid som gjør at folk har blitt feite?

Anonymkode: 33439...3c6

 

Se videoen, så får du svar på det. ;)

Det er feilernæring og ikke overernæring eller mangel på aktivitet. Når dyr i naturen har god tilgang på mat blir de ikke overvektige. I stedet får de flere barn. Dyr blir ikke overvektige når de spiser den maten de er ment for å spise, og det gjelder oss også.

Da de fant på en teori om at fett var usunt og årsaken til hjertesykdom og begynte å presse det på folket uten et fnugg av bevis, så måtte de anbefale at man heller spiste karbohydrater. Og sånn har det gått... Nå vet vi at den teorien var totalt feil, men de fleste leger og "eksperter" klarer ikke å henge med og forteller oss fortsatt å spise mindre fett og mer fullkorn.

For å gi deg en tankenøtt siden du ikke ser ut til å ville se foredraget, så kan du jo tenke over hvorfor det finnes så mange frusterte, overvektige mødre med barn de elsker som sulter i fattige land. Tror du virkelig at en mor som elsker sitt barn ville stjele mat fra sitt sultende barn? Dette vil du også få en forklaring på i videoen. ;)

Anonymkode: 7fcfb...42d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å vise til konkrete eksempler på stråmenn og denne forferdelig tendensen til å gjenta ugyldige argumenter?
Jeg ser mange gode argumenter her som du altså velger å snøftende avvise med beskyldninger om stråmenn og andre dårlige argumentasjonsteknikker. Du burde ta deg litt tid til å vise hvorfor du mener motargumentene ikke holder, før du møter både deg selv og dine stråmenn med et smell i døra.

Enkelt. Ca 23 kalorier og en halv hvit fettcelle. Bortsett fra hvis du regner etter den lavglykemiske skalaen, da kan den være lavere enn karbo i fjerde insulinresistens.

Anonymkode: 8989e...c8c

Har sålangt ikke sett noen argumenter mot det faktiske innholdet, altså er det intet å svare på. 

 

 

image.jpeg

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.12.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Ja, visse hormoner kan styre kaloribehov, men så lenge man spiser mindre enn man forbrenner vil man gå ned i vekt. Det er en fysisk umulighet å ikke gå ned i vekt når man spiser mindre enn det man forbrenner.

Anonymkode: c76a6...5b0

Da jeg var gravid og ikke spiste nok gikk jeg fortsatt opp i vekt- selv om min kropp fikk mindre muskler, mindre fett og ble dehydrert. Så det du skriver stemmer ikke.

Anonymkode: 798a7...995

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Dr. Jason Fung snakker om dette. Han sier at kroppen er enten i spisemodus eller fastemodus og at det er nok å spise riktig type mat 2-3 ganger om dagen.

Jeg er enig i at det høres fornuftig ut. (Og vi har alltid blitt tutet ørene fulle med at vi skal spise lite og ofte. Virker som det er helt feil.)

Anonymkode: afa17...1a2

Det stemmer, det er basal fysiologi.  Det som da er viktig, i forbindelse med vektnedgang, er å ikke være i "spisemodus" (absorptiv tilstand) kontinuerlig.

"Through its actions on a variety of target tissues, insulin influences almost every major aspect of energy metabolism. It promotes energy storage by stimulating the synthesis of fatty acids and triglycerides in the liver and adipose tissue, glycogen in liver and skeletal muscle, and proteins in most tissues. At the same time, it opposes the catabolism of energy stores by inhibiting the breakdown of proteins, triglycerides, and glycogen, and by sup- pressing gluconeogenesis by the liver. In short, insulin promotes reactions associated with the absorptive state and suppresses reac- tions linked to the postabsorptive state."

(Pearson Biology)

Fig. Absorptive and postabsorptive state.

 

image.jpeg

image.jpeg

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å hamre dette helt hjem: Du mener altså helt alvorlig at nærmere 50 % av den norske befolkningen på et eller annet mystisk vis har begynt å lide av hormonforstyrrelser ila. de siste 50-60 årene og at det er dette og IKKE ekstrem overflod av mat, transportmuligheter, materielle ting og stillesittende arbeid som gjør at folk har blitt feite?

Anonymkode: 33439...3c6

*blander meg inn litt, sorry*

vet ikke hvor stor prosent, men jeg vil anta at en god bråte folk er insulin-resistente, (som jo kan kalles en hormonforstyrrelse, stadiet før diabetes 2) Og det er en hormonforstyrrelse man i hovedgrad får nettopp pga ekstrem overflod av mat. 

Spiser man riktig skal man i grunnen ikke trenge å trene for å holde vekta, men det er jo klart at fysisk aktivitet hjelper, og at de var mer fysisk aktive før er jo ikke noe å lure på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var gravid og ikke spiste nok gikk jeg fortsatt opp i vekt- selv om min kropp fikk mindre muskler, mindre fett og ble dehydrert. Så det du skriver stemmer ikke.

Anonymkode: 798a7...995

Åå gud.. DU VAR GRAVID.. Du kan da for svarte ikke sammenligne gravid tilstand med normal tilstand... 

Kroppen din fikk økt blodvolum, hadde en voksende baby i seg, du fikk med vann i kroppen, morkake, fostervann osv.. 

 

Anonymkode: e6ca6...cc9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilmus skrev:

*blander meg inn litt, sorry*

vet ikke hvor stor prosent, men jeg vil anta at en god bråte folk er insulin-resistente, (som jo kan kalles en hormonforstyrrelse, stadiet før diabetes 2) Og det er en hormonforstyrrelse man i hovedgrad får nettopp pga ekstrem overflod av mat. 

Spiser man riktig skal man i grunnen ikke trenge å trene for å holde vekta, men det er jo klart at fysisk aktivitet hjelper, og at de var mer fysisk aktive før er jo ikke noe å lure på. 

Det er ikke uten grunn at det brukes ord som epidemi når man snakker om overvekt og metabolske sykdommer.

For å korrigere litt, så er det ikke problemet først og fremst overfloden av mat per se, men feil mat, som kludrer til metabolismen. Overvekt er nettopp et metabolsk problem. 

Anonymkode: a51c7...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uten grunn at det brukes ord som epidemi når man snakker om overvekt og metabolske sykdommer.

For å korrigere litt, så er det ikke problemet først og fremst overfloden av mat per se, men feil mat, som kludrer til metabolismen. Overvekt er nettopp et metabolsk problem. 

Anonymkode: a51c7...629

Ja det stemmer sikkert. Man må vel ikke nødvendigvis være overvektig heller, om man er insulin- resistent? Jeg for min del mistenker at jeg er det, jeg tåler hverfall raske karbohydrater veldig dårlig. Starter jeg dagen med feks havregrøt blir jeg stappmett, for så å bli desperat skjelvende sulten kort tid etter. Det er mye mer behagenlig for meg å faste, jeg er faktisk mindre sulten når jeg ikke spiser! ( Jeg kan jo kjenne på sult, men aldri den kvalmen og skjelvingen jeg får av brødskiver eller grøt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...