Gå til innhold

Hva bør jeg velge av bensin eller diesel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av min første bil og lurer på om jeg bør gå for bensin eller diesel? 

Har hørt mye positivt og negativt om begge, men hva er best til mitt bruk?

Jeg skal ha en BMW 1 eller 3 serie, liker fart og akserelasjon og i mitt miljø er det diesel som er mest inn. Men det viktigste for meg er at bilen må ha toppfart på over 200 kmt da jeg vil ha mulighet til å kjøre med den på autobanen. Sier heller ikke nei takk til om bensin også har litt bedre comfort.

Hvilken har tøffest motorlyd og påttelyd av diesel eller bensin, god lyd er viktig! 

Anonymkode: b84e6...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten tvil diesel, bensin kan ikke sammenlignes engang, mye tøffere lyd og like komfortable. Når du skal ha over 200 så hadde jeg gått for 120D eller 320D.

Hvis du vil ha en bra bensinbil så må du opp til m4 eller m5, i8 er heller ikke så dum. spør om penger fra faren din 😉

Ellers anbefaler jeg 5-serie på det sterkeste, 520D eller 525D, tror det hadde passet midt i blinken for deg hvis det er fart og tøff lyd og ikke minst komfort som settes høyest hos deg 🙂

Endret av BMW 5-serie 535D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir mye småkjøring så burde du velge bensin eller en diesel motor som er 2l eller oppover.

 

Anonymkode: 267c6...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på bygda er diesel greit, i byene blir det bare mer og mer restriksjoner og dyrere med diesel enn bensin i bomringen. 

Skal du ha skikkelig lyd kjøper du en V8 bensin. 

Anonymkode: 8f1f4...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du kan få problemer med dieselpartikkelfilteret hvis du kjører småturer med dieselmotor. Jeg vet ikke hvordan BMW er på dette, men vet at mange med Volkswagen har hatt problemer. Kjenner flere som har måtte bytte dieselpartikkelfilter flere ganger til tross for mye langkjøring, og det har kostet de rundt 20 tusen per bytte.

Anonymkode: 9dbdd...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

................ Men det viktigste for meg er at bilen må ha toppfart på over 200 kmt da jeg vil ha mulighet til å kjøre med den på autobanen. ................

Anonymkode: b84e6...99f

Jeg bor ikke så langt fra opptil flere Autobahnstrekk og kjører ofte på de også.  Kan ikke huske å ha sett at man må ha en toppfart på over 200 for å kunne kjøre på Autobahn.  Anbefalt fartsgrense på Autobahn er 130 km/t. (for øvrig en fart forsikringsselskapene anser som grensen for aktsom kjøring)  Ligger du på 150-170 kjører du forbi de aller fleste andre.  De som kjører forbi deg kjører ikke BMW 1 serie.

 

Til saken.  Bor du i byen eller skal kjøre mye i byen, velg bensin.  "There is no replacement for displacement." 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bensin:

- mer miljøvennlig (obs for politiske straffetiltak som bykjøring, skatt og avgifter)

- stillere, mer "smooth" gående 

- mye fortere varme i kupeen

- godt nok forbruk og prisen på bensin er nesten på nivå med diesel nå lel

- mer fartsfølelse ved turtallsbasert motorkonsept fremfor "traktor"-idéen diesel

 

@Whistler, 150-170 er jo marsjfart i Tyskland. Litt verre er det med de endeløse veiarbeidene.

Anonymkode: 85dd1...9d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

................

 

    150-170 er jo marsjfart i Tyskland. Litt verre er det med de endeløse veiarbeidene.

Anonymkode: 85dd1...9d3

Da tror jeg ikke vi ferdes på de samme autobahnstrekkene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal gå til innkjøp av min første bil og lurer på om jeg bør gå for bensin eller diesel? 

Har hørt mye positivt og negativt om begge, men hva er best til mitt bruk?

Jeg skal ha en BMW 1 eller 3 serie, liker fart og akserelasjon og i mitt miljø er det diesel som er mest inn. Men det viktigste for meg er at bilen må ha toppfart på over 200 kmt da jeg vil ha mulighet til å kjøre med den på autobanen. Sier heller ikke nei takk til om bensin også har litt bedre comfort.

Hvilken har tøffest motorlyd og påttelyd av diesel eller bensin, god lyd er viktig! 

Anonymkode: b84e6...99f

Tenker du miljø? Bensin er best. 

Skal du ha bilen til den er vrak? Da velger du det du vil. 

Skal du selge bilen igjen? Da velger du bensin dersom du ikke vil tape mye penger på en dieselbil. 

Anonymkode: 18d0c...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det mindre problemer med bensinbiler. De problemene som oppstår på bensinbiler er ofte rimelige å reparere. Ville valgt bensin, spesielt om du ofte kjører turer på under en mil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 10.46, Whistler skrev:

Jeg bor ikke så langt fra opptil flere Autobahnstrekk og kjører ofte på de også.  Kan ikke huske å ha sett at man må ha en toppfart på over 200 for å kunne kjøre på Autobahn.  Anbefalt fartsgrense på Autobahn er 130 km/t. (for øvrig en fart forsikringsselskapene anser som grensen for aktsom kjøring)  Ligger du på 150-170 kjører du forbi de aller fleste andre.  De som kjører forbi deg kjører ikke BMW 1 serie.

 

Til saken.  Bor du i byen eller skal kjøre mye i byen, velg bensin.  "There is no replacement for displacement." 

For å ligge i venstre felt må bilen ha toppfart på 200 eller høyere. En hvilken som helst bil kan ligge i midtre felt men ikke i venstre! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Skal gå til innkjøp av min første bil og lurer på om jeg bør gå for bensin eller diesel? 

Har hørt mye positivt og negativt om begge, men hva er best til mitt bruk?

Jeg skal ha en BMW 1 eller 3 serie, liker fart og akserelasjon og i mitt miljø er det diesel som er mest inn. Men det viktigste for meg er at bilen må ha toppfart på over 200 kmt da jeg vil ha mulighet til å kjøre med den på autobanen. Sier heller ikke nei takk til om bensin også har litt bedre comfort.

 Hvilken har tøffest motorlyd og påttelyd av diesel eller bensin, god lyd er viktig! 

Anonymkode: b84e6...99f

Hvis du vil ha fart og akselrasjon så er det egentlig bare elbil som duger. 

Anonymkode: 86411...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha fart og akselrasjon så er det egentlig bare elbil som duger. 

Anonymkode: 86411...38c

Er nok ikke mye "grom" lyd ut av en tåpelig elbil hvertfall 😂 akserelasjon og fart så må diesel med stor motor i bruk. Bmw 550D er et bra valg til det, hadde jeg hatt litt mer penger hadde jeg kjøpt den. Noen hester mer enn min 535D, men min duger i massevis den også. Ingen elbil klarer hverken å konkurrere ut 550D eller 535D på dagens marked, men audien som kommer i 2021 virker interessant med 590 hester og 0-100 på 3,5 sek og 0-200 kmh på 12 sek 

Endret av BMW 5-serie 535D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Er nok ikke mye "grom" lyd ut av en tåpelig elbil hvertfall 😂 akserelasjon og fart så må diesel med stor motor i bruk. Bmw 550D er et bra valg til det, hadde jeg hatt litt mer penger hadde jeg kjøpt den. Noen hester mer enn min 535D, men min duger i massevis den også. Ingen elbil klarer hverken å konkurrere ut 550D eller 535D på dagens marked, men audien som kommer i 2021 virker interessant med 590 hester og 0-100 på 3,5 sek og 0-200 kmh på 12 sek 

En model S banker både 550D og 535D på akselerasjon.

Når GT versjonen til Audi kommer i 2021, har Teslas Roadster vært ute et år allerede. Den tar 0-100 på under 1,9. Audien kommer til å bli tungsolgt.

Anonymkode: fb77c...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at dieselmotorer låter bra er en vits. Ingenting slår lyden av en V6 eller V8 bensiner, enkelt og greit. Dieselmotorer er bråkete og grove, en motor skal synge 😉

Når det er sagt, så er diesel veldig behagelig å kjøre. De har også godt bunndrag, selv om man ikke får lekt seg på høye turtall. 

Hva du bør velge kommer veldig an på hvordan og hvor mye du kjører. Bor du i storby? Velg bensin eller el/hybrid. Det er det to grunner til: 1) det er og blir svært kostbart med dieselbiler i storbyene og 2) dieselmotorer har ikke godt av mye småkjøring på lavt turtall og mange ender opp med å tett dieselpartikkelfilter. Sistnevnte er dog ikke et problem hvis man av og til reiser ut av byen og har mulighet til å presse bilen litt for å få rensket opp. 

Om du ikke bor i by er diesel slett ikke en dum idé. Først og fremst er diesel mye rimeligere enn å fylle en bensin, så bare der er det mange kroner spart i året. Dieselbiler er stort sett også mer drivstoffgjerrige enn bensinbiler. Ulemper med dieselbiler er blant annet at de kan være vanskelige på kaldstart, så det er nesten et must med motorvarmer. 

Kjøper du derimot bil for å kose deg og ha det gøy på Autobahn er det bensin som gjelder - fantastisk lyd og ingenting er som å presse bilen opp i 8-9 tusen omdreininger og høre motoren synge 😍

"Hverdagsbilen" min er diesel siden det er rimeligere, men morobilen min er en italiensk bensiner som får meg til å glise som en liten unge hver gang jeg trykker på gassen. Det er ren glede. Har kjørt noen gromme dieselbiler, og selv om det er gøy med rått bunndrag er det ingenting som slår å dra ut girene i en bensinbil. Og lyden kan definitivt ikke måle seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.12.2018 den 16.21, BMW 5-serie 535D skrev:

For å ligge i venstre felt må bilen ha toppfart på 200 eller høyere. En hvilken som helst bil kan ligge i midtre felt men ikke i venstre! 

 

Javel, kan du legge en link til en lov eller en forskrift som viser dette?

Gjeldene regelverk tilsier at minstekravet for å kjøre på Autobahn er at fabrikktoppfart fullastet skal være mer enn 60 Km/t.  Den eneste begrensningen som ligger på venstrefeltet gjelder for lastebiler.  Sogar ved trefelts så gjelder forbudet mot alle lastebiler over 3,5t og alle biler som kjører med tilhenger så lenge de ikke skal svinge av til venstre.  (Noe som er en minimal teoretisk mulighet)

 

Jeg har limt inn de aktuelle lovtekstene under, og siden jeg bor i Tykland imøteser jeg dokumentasjon på påstanden din slik at jeg eventuelt kan la være å bruke en av bilene mine på tur.
 

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
§ 18 Autobahnen und Kraftfahrstraßen

(1) Autobahnen (Zeichen 330.1) und Kraftfahrstraßen (Zeichen 331.1) dürfen nur mit Kraftfahrzeugen benutzt werden, deren durch die Bauart bestimmte Höchstgeschwindigkeit mehr als 60 km/h beträgt; werden Anhänger mitgeführt, gilt das Gleiche auch für diese. Fahrzeug und Ladung dürfen zusammen nicht höher als 4 m und nicht breiter als 2,55 m sein. Kühlfahrzeuge dürfen nicht breiter als 2,60 m sein.
......................
(11) Lastkraftwagen mit einer zulässigen Gesamtmasse über 7,5 t, einschließlich ihrer Anhänger, sowie Zugmaschinen dürfen, wenn die Sichtweite durch erheblichen Schneefall oder Regen auf 50 m oder weniger eingeschränkt ist, sowie bei Schneeglätte oder Glatteis den äußerst linken Fahrstreifen nicht benutzen.
 
......................
Den linken Fahrstreifen dürfen außerhalb geschlossener Ortschaften Lastkraftwagen mit einer zulässigen Gesamtmasse von mehr als 3,5 t sowie alle Kraftfahrzeuge mit Anhänger nur benutzen, wenn sie sich dort zum Zwecke des Linksabbiegens einordnen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.12.2018 den 14.27, AnonymBruker skrev:

En model S banker både 550D og 535D på akselerasjon.

Når GT versjonen til Audi kommer i 2021, har Teslas Roadster vært ute et år allerede. Den tar 0-100 på under 1,9. Audien kommer til å bli tungsolgt.

Anonymkode: fb77c...c44

TS vil ha en liten BMW med masse lyd i og kommer fra et miljø hvor diesel er det kuleste.... Tviler på at en model S er noe for TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 1.00, Sirah skrev:

TS vil ha en liten BMW med masse lyd i og kommer fra et miljø hvor diesel er det kuleste.... Tviler på at en model S er noe for TS.

Vet om mange tidligere Audi og BMW eiere som har konvertert til Tesla.

Anonymkode: fb77c...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om mange tidligere Audi og BMW eiere som har konvertert til Tesla.

Anonymkode: fb77c...c44

jepp, og dette er en av de mest kjente i bmw/tesla miljøet her på berget:

 

Anonymkode: 51518...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om mange tidligere Audi og BMW eiere som har konvertert til Tesla.

Anonymkode: fb77c...c44

Den oppfyller fremdeles ikke kravene til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...