Gå til innhold

Pakkekalender er ikke bra for barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oversvømmelsen av gaver i desember er ikke bra for barna. Adventskalendere med store pakker ødelegger adventstiden og resulterer i kjøpepress, bortskjemte og utakknemlige barn.

Jo mer ting barna får, jo mer opptatt blir de av materielle goder. De blir kravstore. Takknemligheten for å få noe faller bort, og det forventes at gavene skal være større og dyrere etter hvert.

Kalendere som er bra kan være en helt ordinær pappkalender hvor man åpner en luke og så kommer det fram noe. Det kan være en sjokoladebit, en liten plastfigur, et bilde av en tegneserie og så videre. 

Anonymkode: 961f5...3fc

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er trist å høre at du ikke evner å oppdra skikkelige mennesker til tross for pakkekalender en gang i året. Heldigvis så er vi flere som fortsatt klarer å skape en balanse mellom det å gi barna noe og det å likevel oppdra dem til å bli takknemlige, gode og høflige barn.

 

Man har vel alle sine utfordringer.

 

God jul!

Anonymkode: e9058...788

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Da jeg var liten, var jeg overlykkelig for en sjokoladekalender til 5 kr. Nå er barn utskjemte og får ikke bare en kalender noen får jo opptil 3-4. Sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Syns det er tull til både barn og voksne! Tenk å gi så mange gaver før julaften. Det er helt bak mål. Ingen tradisjon vi følger her i huset. De vanlige kalendere med en liten sjokolade gir små barn akkurat samme gleden og forventninger. Det er kun i adventstiden de får en sjokolade hver dag. Stor glede det. De får jo nesten aldri søtsaker ellers! 

Anonymkode: 45668...f74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er trist å høre at du ikke evner å oppdra skikkelige mennesker til tross for pakkekalender en gang i året. Heldigvis så er vi flere som fortsatt klarer å skape en balanse mellom det å gi barna noe og det å likevel oppdra dem til å bli takknemlige, gode og høflige barn.

 

Man har vel alle sine utfordringer.

 

God jul!

Anonymkode: e9058...788

Enig.

Anonymkode: 70e25...9b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet å gi mine pakkekalender da nedturen for meg ble stor når de trakk på skuldrene etterhvert som de åpnet gaver. En hårspenne var kjedelig, en sjokolade var kjedelig. Nå er eldstemann student, og får kalender med truser, sokker og litt godteri og andre småting som er greie å ha når han bor på hybel. Det skal de yngre barna også få, i årene de lever på studielån. Pakkekalender som hjelp hjemmefra, altså. 

De to yngste får hver sin flaxkalender.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pakker utelukkende inn småting i pakkekalenderen, kjærlighet på pinne, sjokoladenisse, juletrepynt, viskelær, notatbok osv. Barna våres synes at det å åpne en lite pakke hver dag i desember er stas. Vi ønsker heller ikke et gavedryss som varer i 4 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det tar jo helt av. Mange barn får rådyre kalendere til flere tusen kr. Ikke rart de blir bortskjemte og utakknemlige. Jeg sier ikke at det gjelder alle barn, langt ifra, men det gjelder noen. 

Jeg hadde pakkekalender som barn, men fikk småting som blyanter, viskelær, hårstrikker, små figurer til en liten hylle med masse små rom som jeg hadde på veggen på rommet mitt, kjærlighet på pinne, riegel-sjokolade (savn) og på julaften fikk jeg julehefte. Jeg var overlykkelig over den kalenderen og gledet meg til hver eneste dag. Den type pakkekalender er kjempekoselig og fint, men litt i overkant med PlayStationspill og andre dyre ting hver eneste dag syns jeg. 

Endret av Salka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her valgte barnet kalender fra butikken. De frister jo så utrolig mer enn en kalender som bare plutselig er der. Skal sies at barnet blir veldig glad for alt, til og med godteri som ikke barnet liker! 

Liker godt valget jeg også 😊

Anonymkode: e29e5...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde pakkekalender som barn og satte stor pris på det. Ønsker å gi mine barn den samme opplevelsen. 

Anonymkode: cba79...30b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke greia med at de skal pakke opp en gave hver dag. Det være seg små eller store ting. Foretrekker lukekalendere.

Er det virkelig noen som gir store, ordentlige, litt dyrere ting i en pakkekalender? 

Anonymkode: f0850...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pakkekalender som barn, og synes det var utrolig spennende. Har ikke blitt bortskjemt av den grunn.

Om barn blir bortskjemte eller ei handler vel mer om oppdragelse gjennom hele året, ikke de dagene advent varer.

Hallo i luken! 

Anonymkode: 1d31f...583

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 26, og fikk aldri pakkekalender som liten. Fikk enten en sånn billigkalender til 10 kroner, eller én smågodtbit hver dag. Kommer virkelig aldri til å ordne med pakkekalender til egne barn. Jeg tror ikke nødvendigvis at en pakkekalender gjør barn bortskjemte, men jeg orker ikke å begynne med noe slikt! Om jeg så får ett barn eller fire - orker ikke tanken på å ordne med 24 småpakker per barn hver eneste desember i tillegg til vanlige julegaver. Så det blir nok heller én liten snopebit hver dag.

Anonymkode: 1b33f...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Oversvømmelsen av gaver i desember er ikke bra for barna. Adventskalendere med store pakker ødelegger adventstiden og resulterer i kjøpepress, bortskjemte og utakknemlige barn.

Jo mer ting barna får, jo mer opptatt blir de av materielle goder. De blir kravstore. Takknemligheten for å få noe faller bort, og det forventes at gavene skal være større og dyrere etter hvert.

Kalendere som er bra kan være en helt ordinær pappkalender hvor man åpner en luke og så kommer det fram noe. Det kan være en sjokoladebit, en liten plastfigur, et bilde av en tegneserie og så videre. 

Anonymkode: 961f5...3fc

Vi har bildekalender. Både for å unngå å kjøpe ting som bare ligger og slenger og fordi den løsningen er hyggelig, praktisk og enkel. 

Hvert barn får hver dag en konvolutt under dagens klype. I konvolutten ligger det papirbilder fra barnets hverdag og fest i året vi avslutter 31.12. Eller vi legger inn en lapp og bilde som forklarer noe vi skal gjøre i løpet av lørdagen eller søndagen.  Da tar vi bilder som vi senere akriver ut. 

Hvert barn har sin fotobok. Vi har en stor kasse med ulike albumting. Etter middag tar vi frem kassen og albumene og sitter og pusler inn dagens bilder og snakker om både bildet og løst og fast med barna. 

Mye hyggeligere og avstressende enn å kjøpe 24 x 3 adventskalenderpakker som bare blir liggende og slenge.

Bildekonvoluttene lager jeg klar hele året, slik at det ikke blir stress i november. I år har vi lagt inn litt andre ting i tillegg. Som reflekser til 1. 12. Og da skal vi snakke om hvorfor refleks er viktig i mørket med barnehagebarna. 

Anonymkode: 83a1e...6cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med pakkekalender, og overflod med julegaver.

Fantastiske minner fra barndommen.

Har klart meg helt utmerket i ettertid, lært å jobbe systematisk og riktig for alt jeg ønsker i livet. For sammen med alle gavene kom selvfølgelig fantastiske og omsorgsfulle foreldre. Som oppmuntret til gode karakterer, utdannelse, og ga meg riktig støtte og veiledning inn mot voksenlivet. 

Anonymkode: 079aa...249

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At barn er bortskjemte og utakknemlige fordi de i desember får pakkekalender nekter jeg å tro på. Det som skjer mellom januar og november har nok mye mer å si.

Hvilken type kalender andre foreldre velger å gi bryr jeg meg ikke om, men jeg begynner virkelig å se meg lei på alle innlegg hvor pakkekalenderen får skylda for bortskjemte barn. 🙄 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det pakkekalender, og det er pakkene som henger der og spenningen med å pakke opp som er greia. Jeg sniker inn lørdagsgodtet i pakkene som havner på lørdager, og fyller med truser/boxere, sokker, nye votter, hårspenner, deler opp noen multipakker med småbiler, litt julepynt som de kan henge på treet i slutten av kalenderen osv. 

Også en litt større fellesgave den 24. I fjor var det en bok om Andersen og julenissen, i år blir det Grinchen-film.. Neste år kanskje de er gamle nok til et brettspill. Noe julekos til formiddagen på julaften. 

Synes ikke mine er så materialistiske foreløpig :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bildekalender. Både for å unngå å kjøpe ting som bare ligger og slenger og fordi den løsningen er hyggelig, praktisk og enkel. 

Hvert barn får hver dag en konvolutt under dagens klype. I konvolutten ligger det papirbilder fra barnets hverdag og fest i året vi avslutter 31.12. Eller vi legger inn en lapp og bilde som forklarer noe vi skal gjøre i løpet av lørdagen eller søndagen.  Da tar vi bilder som vi senere akriver ut. 

Hvert barn har sin fotobok. Vi har en stor kasse med ulike albumting. Etter middag tar vi frem kassen og albumene og sitter og pusler inn dagens bilder og snakker om både bildet og løst og fast med barna. 

Mye hyggeligere og avstressende enn å kjøpe 24 x 3 adventskalenderpakker som bare blir liggende og slenge.

Bildekonvoluttene lager jeg klar hele året, slik at det ikke blir stress i november. I år har vi lagt inn litt andre ting i tillegg. Som reflekser til 1. 12. Og da skal vi snakke om hvorfor refleks er viktig i mørket med barnehagebarna. 

Anonymkode: 83a1e...6cb

Så kult! Dette vil jeg stjele ideer fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pakkekalender da jeg var liten og satte alltid stor pris på det, så for meg er det en tradisjon jeg viderefører. Jeg har gitt klar beskjed til barna mine at den dagen de viser utakknemlighet for det de får så blir det ikke kalender mer. Om de syns det de får er kjedelig, for lite eller noe slikt er det stopp, jeg gjør det jo for å glede dem. 

Jeg ble aldri verken utakknemlig eller bortskjemt av pakkekalender forresten, var et meget takknemlig barn som var storfornøyd med det jeg fikk både i kalenderen og til jul

Anonymkode: c57aa...662

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...