Gå til innhold

Pakkekalender er ikke bra for barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert år skriver vi en fortelling. Hver kveld leser vi et kapittel sammen og drikker en god opp varm sjokolade. Barna elsker det :)

Anonymkode: 1bc91...9be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.11.2018 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Oversvømmelsen av gaver i desember er ikke bra for barna. Adventskalendere med store pakker ødelegger adventstiden og resulterer i kjøpepress, bortskjemte og utakknemlige barn.

Jo mer ting barna får, jo mer opptatt blir de av materielle goder. De blir kravstore. Takknemligheten for å få noe faller bort, og det forventes at gavene skal være større og dyrere etter hvert.

Kalendere som er bra kan være en helt ordinær pappkalender hvor man åpner en luke og så kommer det fram noe. Det kan være en sjokoladebit, en liten plastfigur, et bilde av en tegneserie og så videre. 

Anonymkode: 961f5...3fc

Jeg synes det er langt mer fornuftig å gi barna pakkekalender fylt med ting de trenger, enn en «ordinær pappkalender med luke med f eks en liten plastfigur».

Hvorfor mener du barn blir mer bortskjemt og materialistiske av å få truser, hårspenner og viskelær enn av å få små plastfigurer som du selv nevner som alternativ?

Anonymkode: 7f5c2...2a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zoey skrev:

Så kult! Dette vil jeg stjele ideer fra. :)

Stjel i vei. Så på tv i kveld at flere har stjålet den ideen vi har brukt på stebarna i mange år før våre egne barn kom til. 

Denne typen stjeling setter jegmpris på. :blomst:

Anonymkode: 83a1e...6cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper pakninger med sokker og truser, som jeg fordeler, strømpebukser, en og annen sjokolade, refleks, hårsaker og mange småting som de likevel trenger.  De blir glade, når de får det.

Dersom ikke bestemor hadde brodert gavekalender til dem, ville vi kanskje hatt noe enklere. 

Synes man generelt har et sykt forbruk nå for tiden. Det har vært en syk økning på standardforbruk fra da jeg fikk mitt første barn, til det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig, syns så mye gaver ødelegger  mye av julen. Syns det er kvalmt hvor mye fokus det er på å vise frem pakkekalendere på SoMe, bruke hundrevis av kroner på pakker, mens barn i andre land sulter og ikke har tak over hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer veldig an på hvordan man gjør det da! Jeg tror virkelig ikke ungene her tar skade av smågaver som de får. De får alt fra julesokker til julepynt, litt godteri og bittesmå leker til 10-20 kroner. Hadde jeg gasset på med gaver til 150-200 kroner hver dag, så er det en annen sak. Jeg fikk aldri pakkekalender, men enten sjokoladekalender eller en sånn med bittesmå plastleker inni. Synes det var kjempestas. Men jeg unner jo ungene mine pakkekalender nå for det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke pakkekalender, derimot fikk jeg alt jeg pekte på resten av året. Var nok både bortskjemt og ufyselig som barn. Det er nok ikke pakkekalenderen som avgjør.

Anonymkode: 52deb...822

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget pakkekalender til min sønn hvert år selv om han er 19.  I år kom den på ca 350 kr.  Mest små poser med snop, mysli og nøttebarer, tyggis, deo, håndkrem, lypsyl, flaxlodd, mentos, vestlandslefse.   Kjøpte det meste på Normal.  Hadde jeg hatt flere små barn hadde jeg kjøpt billigsnop på Europris og lagt f.eks en karamell eller en twist pr dag og kanskje hatt hårstrikker, fotballkort, viskelær ol innimellom.  Hadde gjort det billigst mulig.   Har man to barn kan barna også få f.eks annenhver dag, da blir det jo bare 24 gaver å kjøpe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med pakkekalender som min mamma hadde brodert til meg, og nå har hun også brodert en til sønnen min. Jeg synes det er en koselig ting å pusle med og å pakke inn små ting. Jeg vet det at mamma la mye kjærlighet bak kalendrene sine, og var takknemlig for hvert viskelær og hårstrikk jeg fikk. Det var spennende å åpne også.

Kommer til å føre dette videre fordi jeg synes det er en koselig tradisjon. Men julegaven har jeg faktisk kuttet ut noen år. Synes kalenderen er koseligere, og han får uansett så mange andre gaver den 24.

Tror uavhengig av dette ikke pakkekalender/sjokoladekalender/julegaver er det som avgjør hvilke verdier barna får, og om de blir bortskjemte eller ikke. Tror det har mye mer å si hvordan vi foreldre opptrer som forbilder i hverdagen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid pakkekalender selv, og jeg ble hardtarbeidende og ikke det minste bortskjemt. Mine barn har også alltid hatt det, og de er heller ikke blitt bortskjemte monstre. De blir glade for alt de får, både små og store ting. At de får pakkekalender betyr ikke at vi overøser dem med gaver resten av året, og at de får alt de peker på. Faktisk får de lite utenom julemåneden, stort sett bare bursdagsgave. Vil de ha noe utenom må de gjøre småjobber og spare til det. Du tar altså veldig feil, ts :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om verden hadde vært så enkel at det er pakkekalender eller ikke pakkekalender som avgjør om barn blir bortskjemte, kravstore og utakknemlige. Heldigvis er den ikke det. 

Anonymkode: 0e431...5d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med pakkekalender og jeg elsket hver minste ting jeg fikk. Mamma broderte kalender til meg og mine to søsken. Det er et veldig fint minne. Og vi er ekstremt lite bortskjemte i voksen alder. Det handler mye om hvordan man gjør det, hvor dyre gaver man får og hvordan man ALLEREDE oppdras! Med 1000kr fikk vi alle tre gaver i snitt for 13kr og det stemmer ganske bra tror jeg. Vi fikk aldri dyre julegaver ellers. 

 

Det sier seg selv at man ikke gir pakkekalender til barn med gaver hvert 500kr hver dag. Det er ikke prisen eller verdien som telles i det hele tatt. Vi var barn, godt oppdratt, og ble SÅ glad for en pakke tyggis på mandag eller en pakke med hårstrikker. Nei, skulle jeg hatt barn skulle jeg gjerne videreført tradisjonen. Det er ikke en pakkekalender som gjør barna bortskjemte. Det KAN være det, men dette er i bunn og grunn HELT opp til foreldrene og måten man oppdrar barn.

Anonymkode: 0ad7f...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.11.2018 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk pakkekalender som barn, og synes det var utrolig spennende. Har ikke blitt bortskjemt av den grunn.

Om barn blir bortskjemte eller ei handler vel mer om oppdragelse gjennom hele året, ikke de dagene advent varer.

Hallo i luken! 

Anonymkode: 1d31f...583

Dette. 

Anonymkode: 3c7b0...cfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen, ei heller hørt om noen som har tatt skade av å få pakkekalender. Det er da bare en hyggelig tradisjon.

Anonymkode: 3c7b0...cfc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere svigerinne brukte vel et par tusen eller mer pr kalender til ungene sine. Vi snakker flere dvd-er, lego til noen hundre, ett år var der faktisk iPhone til hver av ungen i kalenderen 😳 Da kan man risikere bortskjemte og kravstore unger, ja.

Det med høyest verdi i min datters kalender i år, er vel en nødlader - kjøpt på ekstremsalg hos Flying Tiger da alt i butikken kostet 10 kr. Nødlader har stått på ønskelisten i et års tid. Ladeledning og ørepropper fordi de hun har er ødelagte. En julebrus 1. desember, noe sjokolade, hårspenner, annet småtteri hun vil like. Noe gøy, noe nyttig, noe godt. Jeg tror ikke hun blir så veldig mye mer bortskjemt av det, enn hun blir resten av året.

Anonymkode: 27e77...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vokste opp med pakkekalender, mamma broderte en kalender da hun var gravid med meg. Hun pakket inn tvistbiter (alltid nedtur når det var kokos eller lakris 😄), ble ikke bortskjemt akkurat. Ikke fikk vi ungene smelldyre gaver på julaften heller.

Jentene mine har også alltid hatt pakkekalender når de ble gamle nok til de (de arvet den som mamma broderte), og jeg kan med hånda på hjertet si at de har ikke blitt utakknemlige eller bortskjemte pga det. De gleder seg til hver liten pakke og de blir glade for det de får. 

Greit nok så får de ikke tvist, men det er ikke dyre gaver heller. I år har jeg pakket inn truser (tre for to på Cubus), refleks, sminkefjernerpads, deodorant, snop, notatbøker, hårpynt, neglelakk, lipsyl..... ting som blir brukt i det daglige. 

Vi har forsåvidt heller ikke gavebonanza på julaften, vi kjøper ikke gaver for tusenvis av kroner til de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ofte kan bli for mye, noe foreldrene selv (og press/sosiale medier) er skyld i. Da jeg og mine to søsken var små, fikk vi en enkel pakkekalender på deling. Hver av oss fikk pakke hver tredje dag, og det var ikke store tingen - men likevel såå spennende! Og vi klarte fint å vente på tur. På julaften, derimot, fikk vi en litt større morgengave som inneholdt et juleblad og noe godter. Denne ble gjemt et sted i huset, der vi fikk en lapp hver som beskrev hvor denne befant seg. Skal si det var spennende! Håper mine fremtidige barn får oppleve samme gleden.

Anonymkode: 1e619...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26, og fikk aldri pakkekalender som liten. Fikk enten en sånn billigkalender til 10 kroner, eller én smågodtbit hver dag. Kommer virkelig aldri til å ordne med pakkekalender til egne barn. Jeg tror ikke nødvendigvis at en pakkekalender gjør barn bortskjemte, men jeg orker ikke å begynne med noe slikt! Om jeg så får ett barn eller fire - orker ikke tanken på å ordne med 24 småpakker per barn hver eneste desember i tillegg til vanlige julegaver. Så det blir nok heller én liten snopebit hver dag.

Anonymkode: 1b33f...7fb

Da jeg vokste opp fikk jeg gave hver andre eller tredje dag, fordelt på søsknene mine :)  Det fungerte helt fint og vi gledet oss like mye. Det blir mye hva man gjør det til, jeg ser mye av negativiteten til pakkekalendere går i at det er blitt så dyrt og mange lager store gaver- det synes jeg også er unødvendig og virkelig et sløseri. Det kommer stort an på mottakerne også, mange barn idag er kravstore nettopp fordi de blir oppdratt slik. 

Anonymkode: e1b03...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 24.11.2018 den 13.29, Catalina Culès skrev:

Da jeg var liten, var jeg overlykkelig for en sjokoladekalender til 5 kr. Nå er barn utskjemte og får ikke bare en kalender noen får jo opptil 3-4. Sykt.

Nei.

Anonymkode: ddab0...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...