Gå til innhold

Fagorganisasjon har stjålet et bilde fra min FB-profil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, stan skrev:

Slik TS beskriver det har fagorganisasjonen handlet i god tro. De har kjøpt og betalt for bildet. Det er eventuelt den de kjøpte bildet fra som har gjort noe galt. 

Ta kontakt. Men gjør det på en saklig måte. Vent til sinnet har gitt seg. 

Kan ikke det være å anses som heleri da? 

Anonymkode: e97dc...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er uansett ikke så lurt å diskutere dette muntlig. Det er alltid mest praktisk å ha skriftlige bevis i slike konflikter.

Anonymkode: adbcf...8fe

Ts har hatt kontakt med dem på fb men de har sluttet å svare. Men er enig i at det er best å ta dette videre på Mail. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan skrev:

Slik TS beskriver det har fagorganisasjonen handlet i god tro. De har kjøpt og betalt for bildet. Det er eventuelt den de kjøpte bildet fra som har gjort noe galt. 

Ta kontakt. Men gjør det på en saklig måte. Vent til sinnet har gitt seg. 

Jeg tviler på at de har kjøpt det, for jeg vet hvem den navngitte er, hun er en venninne av leder av denne fagforeningen. Leder skrev til meg at hun fikk bildet. 

Jeg tenker. selv om det var i god tro burde det ha vært fjernet, og de burde ha bedt meg om unnskyldning. De er jo en fagforening? Er det ikke slik at de skal gjøre alt riktig når det kommer til lover og regler? Det er dét som gjør meg så sint! 

Ja, jeg må vente. Og så ville jeg høre her først hva som er vanlig å gjøre i en slik situasjon.

TS 

Anonymkode: a91b8...501

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at de har kjøpt det, for jeg vet hvem den navngitte er, hun er en venninne av leder av denne fagforeningen. Leder skrev til meg at hun fikk bildet. 

Jeg tenker. selv om det var i god tro burde det ha vært fjernet, og de burde ha bedt meg om unnskyldning. De er jo en fagforening? Er det ikke slik at de skal gjøre alt riktig når det kommer til lover og regler? Det er dét som gjør meg så sint! 

Ja, jeg må vente. Og så ville jeg høre her først hva som er vanlig å gjøre i en slik situasjon.

TS 

Anonymkode: a91b8...501

Ta kontakt via Mail og få alt dokumentert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du kan fakturere de for bildet. Sende det til inkasso hvis de nekter å betale. 

Anonymkode: a0d50...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en god grunn til ikke å melde seg inn i en fagforening. Tjuvradder hele gjengen

Anonymkode: 6f2ad...c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eier alle rettigheter til bildet, send faktura. 

At det finnes lignende bilder har ingen betydning. Tydeligvis var ditt bilde godt nok til at de ville bruke det, ergo det har en verdi for dem. I fremtiden kan de vurdere sider som unsplash eller pixabay hvis de trenger gratis bilder til kommersiell bruk. 

Og jeg blir så matt av folk som sier man må vannmerke bilder. Jeg jobber som fotograf, og ødelegger ikke egne bilder med vannmerke fordi folk kan stjele. Det gjør jeg kun dersom jeg sender til påsyn og er redd kunden ombestemmer seg og screenshotter bildene uten å betale, f.eks. Men generelt når jeg deler egne bilder i sosiale medier er de helt uten vannmerke. De er likevel mine bilder. 

Anonymkode: fc770...fe1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

uten å spørre og uten å kreditere meg. Når jeg sendte de melding på FB så sa de at dette bildet ikke var mitt, for de hadde fått det med en annen navngitt person, og dessuten var det mange bilder på nett som lignet mitt. Kan de virkelig gjøre dette? De svarer meg ikke lengre på Facebook. Jeg kjenner jeg koker av sinne! 

Bildet lå som offentlig på min FB-profil. Jeg har selvsagt stengt den nå, og skal vannmerke bildene mine heretter. 

Anonymkode: a91b8...501

Bilder du legger ut på facebook er å regne som offentlige og ikke i din private eie, uansett hva du merker dem med eller gjør med bildene. Vil du ikke dele så får du la være å legge bildene på offentlige sider. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hva har det å si? Jeg har tatt bilde og jeg har brukt tid på å redigere bildet slik at det ble bra. 

TS

Anonymkode: a91b8...501

Du får snakke med datatilsynet.no så får du vite hva og hvem som fint kan bruke dine offentlige bilder. 

Anonymkode: 0c071...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bilder du legger ut på facebook er å regne som offentlige og ikke i din private eie, uansett hva du merker dem med eller gjør med bildene. Vil du ikke dele så får du la være å legge bildene på offentlige sider. 

Nei. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på. 

Anonymkode: fc770...fe1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilder du legger ut på facebook er å regne som offentlige og ikke i din private eie, uansett hva du merker dem med eller gjør med bildene. Vil du ikke dele så får du la være å legge bildene på offentlige sider. 

Du får snakke med datatilsynet.no så får du vite hva og hvem som fint kan bruke dine offentlige bilder. 

Anonymkode: 0c071...00c

Åndsverkloven gjelder enten man legger ut bildene offentlig eller ikke. 

Anonymkode: 0511c...548

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilder du legger ut på facebook er å regne som offentlige og ikke i din private eie, uansett hva du merker dem med eller gjør med bildene. Vil du ikke dele så får du la være å legge bildene på offentlige sider. 

Du får snakke med datatilsynet.no så får du vite hva og hvem som fint kan bruke dine offentlige bilder. 

Anonymkode: 0c071...00c

Vil anfefale deg å vite hva du snakker om før du kommer med slike påstander, så slipper du å dumme deg ut neste gang.

Anonymkode: adbcf...8fe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åndsverkloven gjelder enten man legger ut bildene offentlig eller ikke. 

Anonymkode: 0511c...548

Leser ingen av dere betingelsene dere godtar på facebook? 

Begynn der, og les og forstå hva dere har godtatt når dere oppretter facebook, og når dere godtar oppdateringer av regelverket. 

Anonymkode: 0c071...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser ingen av dere betingelsene dere godtar på facebook? 

Begynn der, og les og forstå hva dere har godtatt når dere oppretter facebook, og når dere godtar oppdateringer av regelverket. 

Anonymkode: 0c071...00c

Det betyr vel at Facebook forbeholder seg retten til å bruke bildene om de vil, ikke at det er fritt frem for alle andre? 

Anonymkode: 582fc...27c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser ingen av dere betingelsene dere godtar på facebook? 

Begynn der, og les og forstå hva dere har godtatt når dere oppretter facebook, og når dere godtar oppdateringer av regelverket. 

Anonymkode: 0c071...00c

Facebook er fri til å bruke bildene i hht. avtalen, men andre sim skal bruke bildet må enten innhente tillatelse fra FB eller eieren.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rå-filen av bildet, før du redigerte? 

Hvis du har der,skaff deg en advokat. Dette er faktisk ikke greit! 

Og vannmerke for all del bildene du legger ut heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Lily_88 said:

Har du rå-filen av bildet, før du redigerte? 

Hvis du har der,skaff deg en advokat. Dette er faktisk ikke greit! 

Og vannmerke for all del bildene du legger ut heretter.

Trenger ikke raw-fil for å bevise at det er hennes/hans bilde. Trenger heller ikke vannmerke bilder man legger ut, det er fotografen som eier bildet, med mindre annet er avtalt. 

Anonymkode: fc770...fe1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ikke raw-fil for å bevise at det er hennes/hans bilde. Trenger heller ikke vannmerke bilder man legger ut, det er fotografen som eier bildet, med mindre annet er avtalt. 

Anonymkode: fc770...fe1

Men stiller man ikke sterkere hvis man kan fremlegge raw-fil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Leser ingen av dere betingelsene dere godtar på facebook? 

Begynn der, og les og forstå hva dere har godtatt når dere oppretter facebook, og når dere godtar oppdateringer av regelverket. 

Anonymkode: 0c071...00c

Kan du vise meg hvor i betingelsene det står at innhold som lastes opp på Facebook automatisk får en creative commons-lisens? Fordi det er det du mener, sant? Det hadde gjort jobben min så mye enklere når jeg trenger illustrasjonsbilder om jeg bare kunne tatt et søk på Facebook. Nå er det såå stress å kjøpe bilder, finne gratisbilder eller faktisk spørre om lov til å bruke bilder. Du vet, sånn vi egentlig skal gjøre det. 

Anonymkode: fc770...fe1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lily_88 said:

Men stiller man ikke sterkere hvis man kan fremlegge raw-fil?

Jo, men det er på ingen måter et krav. Finnes trolig masse informasjon i metadataene uansett filformat. 

Anonymkode: fc770...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...