Gå til innhold

Fagorganisasjon har stjålet et bilde fra min FB-profil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

uten å spørre og uten å kreditere meg. Når jeg sendte de melding på FB så sa de at dette bildet ikke var mitt, for de hadde fått det med en annen navngitt person, og dessuten var det mange bilder på nett som lignet mitt. Kan de virkelig gjøre dette? De svarer meg ikke lengre på Facebook. Jeg kjenner jeg koker av sinne! 

Bildet lå som offentlig på min FB-profil. Jeg har selvsagt stengt den nå, og skal vannmerke bildene mine heretter. 

Anonymkode: a91b8...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er det et bilde av deg? 

Anonymkode: 3beca...f7f

Nei. Hva har det å si? Jeg har tatt bilde og jeg har brukt tid på å redigere bildet slik at det ble bra. 

TS

Anonymkode: a91b8...501

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

uten å spørre og uten å kreditere meg. Når jeg sendte de melding på FB så sa de at dette bildet ikke var mitt, for de hadde fått det med en annen navngitt person, og dessuten var det mange bilder på nett som lignet mitt. Kan de virkelig gjøre dette? De svarer meg ikke lengre på Facebook. Jeg kjenner jeg koker av sinne! 

Bildet lå som offentlig på min FB-profil. Jeg har selvsagt stengt den nå, og skal vannmerke bildene mine heretter. 

Anonymkode: a91b8...501

Nei, de kan ikke gjøre dette dersom du har tatt bilde. Har du ringt dem forutenom kontakten på fb? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvilsom, med mindre det er krenkende eller likned. Du har selv valgt å gjere det tilgjengelig for offentligheten, men moralskesett er det ugreit

Anonymkode: 80095...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

uten å spørre og uten å kreditere meg. Når jeg sendte de melding på FB så sa de at dette bildet ikke var mitt, for de hadde fått det med en annen navngitt person, og dessuten var det mange bilder på nett som lignet mitt. Kan de virkelig gjøre dette? De svarer meg ikke lengre på Facebook. Jeg kjenner jeg koker av sinne! 

Bildet lå som offentlig på min FB-profil. Jeg har selvsagt stengt den nå, og skal vannmerke bildene mine heretter. 

Anonymkode: a91b8...501

Da er det vel denne navngitte som har tatt seg friheten da. Send en regning så kan du få penger for det i det minste 

Anonymkode: 21b8f...159

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvsagt ikke greit! Jeg ville spurt om dette i Facebookgruppen «stort og smått om sosiale medier», der er det mange som har peiling og lignende problemstilling har vært oppe flere gange, med mange påfølgende gode råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsom, med mindre det er krenkende eller likned. Du har selv valgt å gjere det tilgjengelig for offentligheten, men moralskesett er det ugreit

Anonymkode: 80095...5d9

Det er vel ganske ugreit juridisk sett også. 

Anonymkode: e97dc...66f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en slik sak uten vannmerke på bilde,er det vansklig å bevise at det var DU som tok dette bilde

Anonymkode: ac7d8...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Nei, de kan ikke gjøre dette dersom du har tatt bilde. Har du ringt dem forutenom kontakten på fb? 

Nei. Helt ærlig så tørr jeg ikke. Jeg føler meg så liten når jeg får så arrogante svar, og jeg er redd jeg kommer dårlig ut av det. - Se hun der som lager så mye drama for et usselt bilde. 

TS

Anonymkode: a91b8...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I en slik sak uten vannmerke på bilde,er det vansklig å bevise at det var DU som tok dette bilde

Anonymkode: ac7d8...a8d

Hvis hun har bilde på kameraet bildet ble tatt på og lagret filene før/under redigering burde det da ikke være noen tryllekunst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Helt ærlig så tørr jeg ikke. Jeg føler meg så liten når jeg får så arrogante svar, og jeg er redd jeg kommer dårlig ut av det. - Se hun der som lager så mye drama for et usselt bilde. 

TS

Anonymkode: a91b8...501

Det er de som kommer dårlig ut av det som har stjålet ditt bilde. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du originalbildet, uredigert? Da er det lett å bevise at det er ditt.

Det jeg gjør i slike tilfeller er å fakturere for det et normalt salg av bruk av bildet ville kostet, ganger 3. Folk, også bedrifter, er flinke til å stjele bilder på nett... Eneste måten å få bukt med problemet på er å sørge for at det får konsekvenser.

Anonymkode: adbcf...8fe

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik TS beskriver det har fagorganisasjonen handlet i god tro. De har kjøpt og betalt for bildet. Det er eventuelt den de kjøpte bildet fra som har gjort noe galt. 

Ta kontakt. Men gjør det på en saklig måte. Vent til sinnet har gitt seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en slik sak uten vannmerke på bilde,er det vansklig å bevise at det var DU som tok dette bilde

Anonymkode: ac7d8...a8d

Nei, dersom Ts har lagt ut bilde før fagforeningen på sin fb profil i tillegg til å ha bildet på telefonen / kamera har de ikke en sak. 

Makan til frekkhet altså!  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på. De har en skikkelig dårlig sak, og det vet de egentlig. Spiller ingen rolle at det finnes bilder som likner: har de tatt det fra deg uten ditt samtykke har de gjort noe ulovlig. Ta skjermdump både av meldingen du har fått og av siden der de bruker bildet. Kjør også på overfor den som de har kjøpt bildet av. 

Selv om det går sport i å hate bloggeren Anne Brith her inne, har hun god peiling på akkurat dette, og her er et innlegg hun har skrevet i den sammenhengen: https://www.annebrith.no/2016/05/07/du-er-herved-advart-stjeler-du-ma-du-betale/ Anbefales! 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Slik TS beskriver det har fagorganisasjonen handlet i god tro. De har kjøpt og betalt for bildet. Det er eventuelt den de kjøpte bildet fra som har gjort noe galt. 

Ta kontakt. Men gjør det på en saklig måte. Vent til sinnet har gitt seg. 

På hvilken måte har de handler i god tro her? Har de kjøpt og betalt for bilde? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Nei, de kan ikke gjøre dette dersom du har tatt bilde. Har du ringt dem forutenom kontakten på fb? 

Det er uansett ikke så lurt å diskutere dette muntlig. Det er alltid mest praktisk å ha skriftlige bevis i slike konflikter.

Anonymkode: adbcf...8fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...