Gå til innhold

Når man eier hus. Hvor mye burde man ha på konto tilfelle noe skjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Zienna skrev:

Vårt hus er 40 år og er godt vedlikeholdt.  Vi har bygget på og oppgradert når vi syntes vi hadde råd til det.  Så har vi malt utvendig, renset takrenner og tak o.l. hvert år.  Men vi har ikke satt av penger til det. 

Hadde brann i en del av huset for 10 år siden.  Vaskerom, garderobe, et bad og kjølerom ble ødelagt, men alt ble dekket av innboforsikringen.  Også alle hvitevarer. 

Utvendig har vi i løpet av årene skiftet tak, lagt nytt bordkle, skiftet vinduer og lagt nytt terrassegolv. Vi har tatt det etter hvert som økonomien tillot, men før det var krise. Vanlig vedlikehold som dette dekker du selv - ikke forsikringen.  

Min mening er at en god forsikring er tilstrekkelig.  Så kan du heller ta et lån i baken dersom du trenger å skifte tak o.l.  Men når den tid er der.  Slett ingen vits i å spare penger i bank! 

Lån i "baken" ja... tror deg.

Unnskyld meg men hvor er du vokst opp?? Inni en hule? Klart det er lurt å spare penger i motsetning til å ta lån! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Geirfuglen skrev:

God forsikring (pluss) er viktig. Utover det så tenker jeg helst at man skal ha til å dekke vedlikehold og ting som ryker. Har opplevd at flere ting ryker på en gang også, siden man gjerne kjøper ting samtidig. Vi pusset opp kjøkken i 2007, og i fjor røk oppvaskmaskin, komfyr og fryseren samtidig. Så jeg ville forsøkt å ha 50.000 på en bufferkonto. 

I tillegg bør dere ha en tanke om vedlikeholdsplan og sette av midler til dette. Vi har gammelt hus, men bruker likevel ikke svært mye på vedlikehold. Men vi malte huset utvendig i fjor, og da gikk det en god del. Så det er lurt å spare opp til denne typen større utgifter.

Fornuftig svar! 

(bor i hus fra 50-tallet selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Lært litt nytt nå jeg! Trodde 20 år gamle hus ikke var så gammelt. Men nå vet jeg det og :)

Anonymkode: ae961...e7c

Det er ikke så gammelt. Tenk om alle hus var 5-10 år gamle her i landet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Be-LissiMo skrev:

Lån i "baken" ja... tror deg.

Unnskyld meg men hvor er du vokst opp?? Inni en hule? Klart det er lurt å spare penger i motsetning til å ta lån! 

 

Jeg så skriveleifen før du gjorde meg oppmerksom på den.. :) 

Mulig jeg ikke forklart meg godt nok.  Jeg mener at enhver må vurdere hvor mye man kan takle av vedlikehold uten å ta opp lån.  Når store, ekstraordinære kostnader oppstår, f.eks. at taket må skiftes, må man søke lån om nødvendig.  Vi solgte en bil for å finansiere taket og unngikk lån. 

Mitt poeng er at det er dårlig butikk å sette penger i banken i stedet å bruke dem på vedlikehold og oppgradering av egen bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg så skriveleifen før du gjorde meg oppmerksom på den.. :) 

Mulig jeg ikke forklart meg godt nok.  Jeg mener at enhver må vurdere hvor mye man kan takle av vedlikehold uten å ta opp lån.  Når store, ekstraordinære kostnader oppstår, f.eks. at taket må skiftes, må man søke lån om nødvendig.  Vi solgte en bil for å finansiere taket og unngikk lån. 

Mitt poeng er at det er dårlig butikk å sette penger i banken i stedet å bruke dem på vedlikehold og oppgradering av egen bolig. 

Ok. Skjønner. Men klart det er lurt å prøve ha en buffer fremfor å ta lån. Sånn tenkte jeg.

Men klart; er det akutt så!

Endret av Be-LissiMo
Skriveleif.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett er et hus på tjue år ganske nytt. Men som nevnt tidligere så er det slik at bad har en teknisk levetid på 15 år, og vinduer og tak kan også være modne for bytte om ikke lenge.

Men, bufferkonto.... Hvis dere ikke har lån, så ha så mye som mulig på bufferkonto. -og ihvertfall nok til å bytte tak.

Hvis dere har lån, så bruk alle midler til å kvitte dere med dette og ha ingenting på bufferkonto. Det vil alltid lønne seg å ha minst mulig lån, og om noe skjer så lån heller pengene da.

Anonymkode: 889a7...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...