Gå til innhold

Når man eier hus. Hvor mye burde man ha på konto tilfelle noe skjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, spørsmålet. 

Feks et hus til 7 Mill. Hvor mye burde jeg ha på sparekonto til det huset tilfelle noe gale skjer? Det er veldig nytt. 20 år gammelt. 

Hcir mye har dere? Burde jeg sette av 1 mill til det? Holder det? Eller hvor mye burde man ha i backup tilfelle noe skjer. Da tenker jeg på utenom det man har forsikring på selfølgelig. 

Takker for svar alle svar :)

Anonymkode: ae961...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ha en forsikring som tar hånd om det som skjer uforutsett.

Når et hus er tyve år begynner tak samt vinduer på værvegg å nærme seg tiden hvor det i enkelte tilfeller kan lønne seg å skifte. Dette kan det være lurt å ha penger til. Etter tyve år har også badet vært teknisk utdatert i fem år....så der kan det komme utgifter det lønner seg å ta før det oppstår vannskade.

Anonymkode: 889a7...74f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor nyrenovert ting er. Et hus på 20 år kan ha mange mangler og behov for renovering. Om huset har 2 bad og 1 kjøkken som har stått siden det var nytt kan det være på tide å gjøre noe. Et bad koster vanligvis 150-300k å renovere. Kjøkken likeså.

Er det kjeller med fukt? Vegger og tak?

Det blir en helhetsvurdering ut fra tilstanden på huset. Ofte vil man kunne planlegge frem i tid når slike utgifter kommer, men har huset rørsystem som er sårbart kan det plutselig ryke mye penger om man over natten må fullrenovere f.eks bad.

Er alt i sin skjønneste orden holder det lenge med litt penger for å dekke små reparasjoner og utbytting av hvitevarer. 50k?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, spørsmålet. 

Feks et hus til 7 Mill. Hvor mye burde jeg ha på sparekonto til det huset tilfelle noe gale skjer? Det er veldig nytt. 20 år gammelt. 

Hcir mye har dere? Burde jeg sette av 1 mill til det? Holder det? Eller hvor mye burde man ha i backup tilfelle noe skjer. Da tenker jeg på utenom det man har forsikring på selfølgelig. 

Takker for svar alle svar :)

Anonymkode: ae961...e7c

Eh... 20 år er ikke veldig nytt for et hus.

Anonymkode: 879db...772

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå eier ikke jeg hus, men har en halv hytte med et søsken. Vi prøver å ha 50 000 på en konto til småreparasjoner og uforutsette ting som havner utenfor forsikring. Nå sparer vi i tillegg opp til å renovere badet da det ble installert for 40 år siden og modent for renovasjon. Hadde jeg eid et hus ville jeg nok ha en slik konto, hvor mye som ville stått på den ville kommet an på hvor stort huset er, hvor gammelt det er og hvor nylig noe er renovert. Det ville ikke være en "krisekonto" (det er jo det forsikringen er til for), mer en vedlikeholdskonto for de skader som oppstår ved slitasje.

Anonymkode: 7cd05...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Lært litt nytt nå jeg! Trodde 20 år gamle hus ikke var så gammelt. Men nå vet jeg det og :)

Anonymkode: ae961...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Eh... 20 år er ikke veldig nytt for et hus.

Anonymkode: 879db...772

Jo, det er veldig nytt for et hus.

Anonymkode: 0f2d2...e2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Lært litt nytt nå jeg! Trodde 20 år gamle hus ikke var så gammelt. Men nå vet jeg det og :)

Anonymkode: ae961...e7c

Bad har levetid på 15-20 år og vindu har levetid på 20-30 år.

 

Vi har ca 50 000kr på konto nå, men pleier å ha ca 100 00kr. Har måtte brukt en del for å få det ferdig oppusset til baby kommer. Bad er under 10 år gammelt og har dusjkabinett og taket er byttet. Har også hatt full boligsjekk av takstmann på huset etter kjøp. Kjøkkenet skal byttes, men haster ikke. Har såklart toppforsikring.

Anonymkode: bb5a9...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en gylden regel som sier at man bør ha minst tre månedslønner på bufferkonto. Så litt avhengig av hva dere har av inntekt så bør dere ha minimum det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige regner 170kr pr kvm pr år i forefallende arbeid (CA), men vanlig buffer er ok.

Anonymkode: 579f6...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er veldig nytt for et hus.

Anonymkode: 0f2d2...e2c

Nei, det er det på ingen måte ikke hvis det ikke er gjort noen oppgraderinger

 

Vi forsøker å til enhver tid ha 100.000 stående på en konto, en god innboforsikring, men bilde/verdibevis av de dyreste eiendelene og mulighet til å ta opp noe mer i lån. 

Men jeg har opplevd å miste huset pga brann, og sikrer meg nok litt vel mye. 

Anonymkode: 8d086...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det på ingen måte ikke hvis det ikke er gjort noen oppgraderinger

 

Vi forsøker å til enhver tid ha 100.000 stående på en konto, en god innboforsikring, men bilde/verdibevis av de dyreste eiendelene og mulighet til å ta opp noe mer i lån. 

Men jeg har opplevd å miste huset pga brann, og sikrer meg nok litt vel mye. 

Anonymkode: 8d086...03c

Fra en forsikringsrådgiver så får du skryt 😊

Anonymkode: bb5a9...b97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, spørsmålet. 

Feks et hus til 7 Mill. Hvor mye burde jeg ha på sparekonto til det huset tilfelle noe gale skjer? Det er veldig nytt. 20 år gammelt. 

Hcir mye har dere? Burde jeg sette av 1 mill til det? Holder det? Eller hvor mye burde man ha i backup tilfelle noe skjer. Da tenker jeg på utenom det man har forsikring på selfølgelig. 

Takker for svar alle svar :)

Anonymkode: ae961...e7c

Sette av 1 mill.? Nei, minst 2, helst 3 😅

Anonymkode: 5c65a...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid minimum 8 brutto månedslønner, det samme har mannen. Kom fint med når vi fikk vannlekkasje på badet. Ble fikset av fagfolk på under en uke pga betalingsevne og vilje.

Dersom noe ekstremt uforutsett skulle skje som ikke blir dekket av forsikringene så kan vi evt ta opp et lån. (Huset har en takst på 3,5 mill og vi er gjeldsfrie)

Anonymkode: a7783...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har rammelån med samme rente som boliglån, og har nå rundt 400 000 å gå på der.

Anonymkode: 7984e...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt hus er 40 år og er godt vedlikeholdt.  Vi har bygget på og oppgradert når vi syntes vi hadde råd til det.  Så har vi malt utvendig, renset takrenner og tak o.l. hvert år.  Men vi har ikke satt av penger til det. 

Hadde brann i en del av huset for 10 år siden.  Vaskerom, garderobe, et bad og kjølerom ble ødelagt, men alt ble dekket av innboforsikringen.  Også alle hvitevarer. 

Utvendig har vi i løpet av årene skiftet tak, lagt nytt bordkle, skiftet vinduer og lagt nytt terrassegolv. Vi har tatt det etter hvert som økonomien tillot, men før det var krise. Vanlig vedlikehold som dette dekker du selv - ikke forsikringen.  

Min mening er at en god forsikring er tilstrekkelig.  Så kan du heller ta et lån i baken dersom du trenger å skifte tak o.l.  Men når den tid er der.  Slett ingen vits i å spare penger i bank! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

God forsikring (pluss) er viktig. Utover det så tenker jeg helst at man skal ha til å dekke vedlikehold og ting som ryker. Har opplevd at flere ting ryker på en gang også, siden man gjerne kjøper ting samtidig. Vi pusset opp kjøkken i 2007, og i fjor røk oppvaskmaskin, komfyr og fryseren samtidig. Så jeg ville forsøkt å ha 50.000 på en bufferkonto. 

I tillegg bør dere ha en tanke om vedlikeholdsplan og sette av midler til dette. Vi har gammelt hus, men bruker likevel ikke svært mye på vedlikehold. Men vi malte huset utvendig i fjor, og da gikk det en god del. Så det er lurt å spare opp til denne typen større utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh... 20 år er ikke veldig nytt for et hus.

Anonymkode: 879db...772

Ææh..jo! 

Det er uansett (og kanskje spesielt ikke! ) grunn til å tro at at hus som bare er få år gamle, er feilfrie.

 

Endret av Be-LissiMo
Legger til:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...