Gå til innhold

Julebord, har du lyst å delta?


Nyttig

Anbefalte innlegg

Har aldri spesielt lyst, men ender som regel opp med å gå likevel. Vi er ikke så mange, så det er litt viktig at vi stiller opp på det lille som er av sosialt. 

Passe kleint med godt voksne folk som drikker seg dritings før klokka er ni, men men.. Da er vi hvertfall tidlig ferdig.. 

Anonymkode: fb570...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Nyttig skrev:

Ja, det var jo såklart vanskelig å godta at noen ikke hadde lyst 🙂 

Trist å se hvor styrte vi Norske er av flokkmentaliteten....MÅ være en grunn til å stå utenfor...

Ja, helt utrolig at man må ha en godkjent unnskyldning for å ikke delta hvis ikke får man høre det eller man sladres om. Eller blir sett på som den kjipe som ikke gidder komme

Anonymkode: 5d9cd...810

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt utrolig at man må ha en godkjent unnskyldning for å ikke delta hvis ikke får man høre det eller man sladres om. Eller blir sett på som den kjipe som ikke gidder komme

Anonymkode: 5d9cd...810

God grunn til å rydde opp i omgivelsene sine, er jo da man ser hvor skuffende mennesker kan være. Mennesker som henger seg opp i den slags bør man aldri bruke tid på mer enn man må. Helst aldri.

Norske er ekstremt gode på legge seg borti hva andre gjør, ser aldri seg selv. Aldri stå utenfor flokken , du skal gjøre som alle andre. Må ikke tro at du er noe.

Vi har flott natur i Norge, gode råvarer. Men menneskene er ikke noe å skryte av dessverre. Men mindre du ønsker å være en sau i en flokk uten egne meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor man unngår julebord, men vanskelig å rydde de bort på jobb iom det er kollegaer

Anonymkode: 5d9cd...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2018 den 8.17, Nyttig skrev:

Nå er julebord rett rundt hjørnet, kanskje årets største gruppepress i arbeidslivet. Nordmenn har liten aksept for mennesker som sier nei til ting som skjer i flokk.

Nå er jeg mest interessert i svar fra de som ikke deltar, hvorfor ønsker du ikke å delta?

Personlig går jeg ikke på den slags lenger, men går gjerne på en julelunsj.

🙂 

Fordi jeg har ikke lyst og den grunnen holder lenge.

Anonymkode: 9a62b...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/17/2018 at 5:30 PM, AnonymBruker said:

Jeg jobber på en kreativ arbeidsplass med null dresskode og avslappet arbeidsmiljø, så julebord hos oss minner mer om en halv-intellektuell studentfest hvor folk sitter i større eller mindre grupper i hyggelige samtaler, mens andre danser og surrer litt rundt. Noen edru, andre lettere brisne og godt humør. Det er ingen radikal endring i væremåte hos de fleste bortsett fra at alle er mer åpne og klare for å sosialisere og prate med kolleger man kanskje ikke får anledning til å prate så mye med i arbeidstiden. 

Jeg synes julebordene vi har er koselig og er med på å løse opp i de litt "stivere" relasjonene man har til enkelte kolleger fordi man ikke rekker bli særlig kjent i arbeidstiden. Stort sett bare positivt.

Anonymkode: b3e61...9fa

Så deilig å lese, ble helt deprimert av alle svarene her. Sånn er det på vår jobb også, jeg gleder meg rett og slett skikkelig!

Anonymkode: c0169...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri likt julebord før min nåværende jobb. Vi er en friluftslivsbedrift og ingen av oss har et ønske om å dra på fylla-julebord. I fjor var vi ute og spiste kjempegod mat på en tirsdag, og i år dro vi på Curling. Kjempegøy, og for første gang gleder jeg meg til neste års julebord allerede! 

Var på venninne-julebord i går, og jeg blir så flau og utilpass over hvordan folk oppfører seg på byen... (Venninnene mine oppførte seg bra altså). 

Anonymkode: 4425e...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en eksamen å lese til så jeg sa nei til å være med. Hadde nok vært med hvis det ikke var for eksamen.

Syns det er koselig å tilbringe tid med kollegaene mine på fritiden, og jeg drikker heller ikke alkohol. Kanskje jeg ikke merker presset siden jeg er avholds😅

Anonymkode: 714e9...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er de som ikke liker å dra på julebord, er de som klager på at de ikke har venner.

Anonymkode: 08de4...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er de som ikke liker å dra på julebord, er de som klager på at de ikke har venner.

Anonymkode: 08de4...25d

Nei!!! Og kollegaer er kollegaer, ikke venner!!

Anonymkode: 8672f...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thestranger

Nei takk. Var på julebord en gang for mange år siden, men synes det bare er kleint og ikke helt min stil. Er heller med foreldrene mine på julelunsj en gang i året. Mye koseligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltar ikke på jobb-julebord - men deltar på andre julebord :) Synes jeg ser kollegene mine nok som det er.

Har deltatt et par ganger,men vil heller prioritere å bruke fritiden på familie og venner. 

Anonymkode: bd249...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er de som ikke liker å dra på julebord, er de som klager på at de ikke har venner.

Anonymkode: 08de4...25d

Jeg prioriterer tid med venner, ikke kollegaer. Det ene har ikke noe med det andre å gjøre.

Anonymkode: 77c12...0ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prioriterer tid med venner, ikke kollegaer. Det ene har ikke noe med det andre å gjøre.

Anonymkode: 77c12...0ae

Nettopp:)

Anonymkode: 8672f...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sjelden på julebord. De to siste årene har jeg droppet det. Årsaken er enkel - det er julebord med partner, så da setter alle seg sammen med vennekretsen som "fruene" kjenner fra før og jeg blir sittende alene. 

Det å sosialisere alene føles egentlig litt ensomt selv om jeg er introvert, så da blir jeg heller hjemme og er "u-ensom" i eget selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full pupp på julebord hos oss. Men det går noen år mellom hver gang jeg kan være med pga turnus. 

Vi har det moro med temafest, og når man har det så utrolig travelt og vanskelig på jobb som oss innimellom, så er det gøy med noe annet med gode kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke overskudd i år, det var en fredag etter jobb og jeg ville mye heller bruke tiden med sønnen min. Sa jeg ikke fikk tak i barnevakt, men sannheten er at jeg ikke prøvde engang :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nå er det ikke lenge til julebord igjen! Hehe, noen snakker om dette allerede på jobben tenker jeg.

Dette er så utrolig morsomt, å se hvordan det går når noen ikke har lyst å være med. Da er det ramaskrik og utfrysning mange steder, barnehagementalitet. Man ser voksne bli til barn.

Hvorfor er nordmenn så rare? Alle må følge flokken, tørr ikke ta egne valg i livet.

Tenk så mange timer du bruker på jobb, sammen med dine kollegaer. Da vil jo tiden utenfor være veldig verdifull, som du kan bruke på det du vil selv. Livet er kort, lev det! Slik du vil selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forrige arbeidsplass deltok jeg ikke på julebordene. Heldigvis krasjet de alltid med en viktig hendelse i forbindelse med en fritidsaktivitet, og av den grunn hadde jeg alltid «gyldig fravær». Jeg sier heldigvis fordi jeg har fått referater. Arbeidsplassen var en stor industribedrift med sånn ca 98% mannlige ansatte. Det var fri flyt av alkohol og både ansatte og ledelse oppførte seg omtrent som ville aper. Det var om å gjøre å få i seg mest mulig når man slapp å betale fra egen lommebok. Resultatet ble flatfyll, overspising, aggresjon og slossing. Skikkelig sjarmerende seanser. De hadde sommerfester over samme lest, også.  

Jeg har skiftet yrke, og folk på nåværende arbeidsplass har lært seg hvordan man oppfører seg overfor andre, så nå deltar jeg. 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er jeg med, andre ikke. Spørs hva jeg gidder og hvem andre som skal. Det blir ofte mye jobbsnakk, og det orker jeg ikke. 

Anonymkode: d0153...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...