Gå til innhold

Julebord, har du lyst å delta?


Nyttig

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en kreativ arbeidsplass med null dresskode og avslappet arbeidsmiljø, så julebord hos oss minner mer om en halv-intellektuell studentfest hvor folk sitter i større eller mindre grupper i hyggelige samtaler, mens andre danser og surrer litt rundt. Noen edru, andre lettere brisne og godt humør. Det er ingen radikal endring i væremåte hos de fleste bortsett fra at alle er mer åpne og klare for å sosialisere og prate med kolleger man kanskje ikke får anledning til å prate så mye med i arbeidstiden. 

Jeg synes julebordene vi har er koselig og er med på å løse opp i de litt "stivere" relasjonene man har til enkelte kolleger fordi man ikke rekker bli særlig kjent i arbeidstiden. Stort sett bare positivt.

Anonymkode: b3e61...9fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker ikke alkohol, spiser ikke julemat og avskyr fulle folk. I tillegg tilbringer jeg mer enn nok tid med kollegene som det er. Bør være gode nok grunner det. Aldri opplevd noe press, selv om jeg jo ikke aner hva som blir sagt bak ryggen, men det bryr meg heller ikke. 

Anonymkode: 7cd6b...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke julebord, ser kollegaene mine mer enn nok på jobb og ønsker å bruke fritiden min med familien. Syntes rett og slett julebord er kleint, og prøver i det lengste å finne på en unnskyldning for å slippe å delta (men det er ikke alltid det har gått heller) 

I år er jeg i permisjon og ble ikke en gang invitert, noe jeg er fornøyd med. 

Anonymkode: 88a3c...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dyrt . Ikke bare maten men all drikke man må kjøpe.  Er møkk lei folka på jobb ikke lyst å møte de på fritiden. Vil ha mann og unge tid.  Etter en jobbe uke er jeg sliten. 

Anonymkode: 8ed6a...123

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er møkkakjedelig og det eneste som skjer er jo mat og alkohol og kjedelig prat. Hadde det vært litt aktiviteter og sånt, kanskje. Syns det virker så påtvunget, skal "sosialisere med kollegaene" liksom. Jeg har venner jeg kan ha julebord med, og det gjør vi også. Hvert år. Middag og annet gøy. Syns det blir så kleint med andre enn venner for man kjenner hverandre ikke på samme måte som vennene sine, jeg klarer ikke slappe av på samme måten. Jeg vil bli sliten av gøy, ikke kleine samtaler og fyllebråk.

Anonymkode: 4492d...f3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebord er oppskrytt! Og man nå sosialisere seg på kvelden i tillegg til en hel arbeidsdag. Noe så kjedelig! Orker ikke å være så mye sammen med kollegaene. Holder med 8 timer på jobb hver eneste dag. Hadde vært noe annet å ha julebord i arbeidstiden. Da kunne man kanskje tenke seg å dra? Hvorfor den enorme trangen til å sosialisere?? Sette pris på ansatte? Ja gi meg heller en gavekort på 1000kr, da kan jeg ta med familien på restaurant og spise en finere middag!!

Anonymkode: 8672f...28b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ute i ferie når informasjon og påmeldingsarket hang oppe, fikk det ikke med meg og meldt meg på innen fristen.. 

Anonymkode: e23bd...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar på julebordet hvert år, men har sjelden lyst... Vet ikke helt hvorfor.. Er koldtbord, så alltid noe jeg liker. Ikke koster det annet enn det jeg vil drikke, har det i jobbens lokaler så kan ta med fex ei flaske vin. Dvs et billig julebord å delta på.

Mange hyggelige kolleger, og en ekling som ble altfor full og ubehagelig mot damene er sluttet. Likevel har jeg EGENTLIG ikke lyst i år heller. Men 'må' fordi jeg som mellomleder er satt i komiteen og bør mingle litt og snakke med 'mine' (som btw absolutt er hyggelige folk). 

Tror ankepunktet mitt er at det alltid er fredag kveld, da er jeg sliten. Så er det alltid konkurranser og selskapsleker og det hater jeg. Blir sikkert å kjøre i år også, spise og prate litt og så være hjemme før kl 23 slik jeg har gjort de siste årene. 

Anonymkode: c79ed...e09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltok på to. Det holdt. Så mye patetisk oppførsel har jeg sjelden sett. Det klikker i hodet på nordmenn i julebordsesongen. Fordi det er alltid drama og fyll ut av en annen verden. Hvert år. Nordmenn kan faen ikke styre seg. Pinlig som bare det. Så jeg deltar ikke lenger nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er gøy. Jeg deltar på nesten alt sosialt på jobb. Har det skikkelig gøy sammen med mine jobbvenner. 😊

Jeg går bare på det julebordet vi arrangerer for avdelingen, ikke på det store for alle, men det er fordi ingen andre gjør det heller. Trives best i mindre selskap med folk jeg kjenner. 

Men jeg har jobbet nok steder til å skjønne at det ikke alltid er sånn. Det er ikke alle hos oss som er med heller, av ulike grunner. Det er helt greit. 

Anonymkode: 0e820...c08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2018 den 8.17, Nyttig skrev:

Nå er julebord rett rundt hjørnet, kanskje årets største gruppepress i arbeidslivet. Nordmenn har liten aksept for mennesker som sier nei til ting som skjer i flokk.

Nå er jeg mest interessert i svar fra de som ikke deltar, hvorfor ønsker du ikke å delta?

Personlig går jeg ikke på den slags lenger, men går gjerne på en julelunsj.

🙂 

Går ikke hvis jeg må betale utenom egen drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ikke på julebord fordi det bare blir en fyllekule for mange og ikke noe kos. Selv om en får gratis middag/julemat.

Anonymkode: 2713f...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke fylla og skulle ønske hele julebord tradisjonen kunne blitt avviklet, men julelunsj på jobb i arbeidstiden er hyggelig.

Anonymkode: b7673...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det tilsynelatende bare sjefen som gleder seg til julebord, og hun maser så mye om det at jeg kommet til å dra. I det minste er det gratis mat og drikke, og nært nok til at jeg kommer meg dit til fots. 

Anonymkode: b0f33...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker rett og slett ikke :sukk: Vi har fem barn i barnehage- og skolealder, og fra midten av november er kalenderen full av juletrefester, juleavslutninger, julekonserter og juleforestillinger. Vi skal møte på fire julefrokoster og stille opp på Luciadagen, arrangere juleloppemarked og ha med kake hit og dit. Jeg har bare ikke energi til å være med på jobbfest i tillegg. 

Anonymkode: 45b0f...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker rett og slett ikke :sukk: Vi har fem barn i barnehage- og skolealder, og fra midten av november er kalenderen full av juletrefester, juleavslutninger, julekonserter og juleforestillinger. Vi skal møte på fire julefrokoster og stille opp på Luciadagen, arrangere juleloppemarked og ha med kake hit og dit. Jeg har bare ikke energi til å være med på jobbfest i tillegg. 

Anonymkode: 45b0f...88f

Det forstår jeg godt, du er jo nedlastet av gjøremål allerede. Utrolig viktig å si nei til ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det tilsynelatende bare sjefen som gleder seg til julebord, og hun maser så mye om det at jeg kommet til å dra. I det minste er det gratis mat og drikke, og nært nok til at jeg kommer meg dit til fots. 

Anonymkode: b0f33...f54

Ja, en sjef som har hatt lite kontakt med sine ansatte. Ansatte derimot som jobber tett sammen hver dag, har kanskje ikke samme behovet.

Men sjefen mener at sosialisering er bra, ok. Da gjelder nok ofte det er sjefens behov som skal tilfredstilles.

Anonymkode: b3c52...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIker julebordet og går hvert år. Vi er rundt 7-8 stk til sammen, så det er lite og koselig. I år skal vi ha julebord sammen med en annen bedrift i samme bransje, vi blir dobbelt så mange i hvertfall. Er spent på det. Skjønner dere som jobber i svære bedrifter på over 50 og 100 ansatte, at dere ikke vil gå. Vet ikke om jeg hadde gjort det selv 

Anonymkode: 2b76e...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste årene har julebord og sommerfest heldigvis kollidert med allerede avtalte arrangementer i forbindelse med en hobby jeg har. Jeg synger i kor og når vi har konsert er det ganske viktig at alle deltar.

Jeg sier heldigvis fordi jeg har en sånn arbeidsplass der det er totalt fri flyt av absolutt alt på julebord og sommerfester, hvor sjefene brøyter seg inn i baren og tar over serveringen, som dermed blir 50/50 vodka og brus. En gang var det leiet et selskapslokale hvor bedriften selv hadde kjøpt catering og drikke, og da var det smuglersprit i baren!! Bedriften består av 95% arbeidskarer som ikke har lest annet enn mannfolkblader etter at de sluttet på ungdomsskolen, og jeg har litt lite til felles med dem utenfor arbeidsplassen. Når de blir fulle, og det gjør de fryktelig kjapt på disse festene, er det veldig lite trivelig å være sammen med dem. De blir som regel ett av tre: slibrige, spyfulle eller de vil slåss med hverandre. Ingen av delene er videre attraktivt. Jeg er en av tre damer på arbeidsplassen, og yngst av oss tre. Jeg føler meg rett og slett objektifisert og lite tilpass på disse festene. 

Anonymkode: 5fcac...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...