Gå til innhold

Veganere - hva spiser dere i løpet av en dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er veganere, hvordan ser en typisk dag ut for dere?😊 hva spiser dere til de ulike måltidene?😋 og hvordan ser en typisk middagsuke ut?😊

Anonymkode: bc778...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er veganere, hvordan ser en typisk dag ut for dere?😊 hva spiser dere til de ulike måltidene?😋 og hvordan ser en typisk middagsuke ut?😊

Anonymkode: bc778...822

Nå finnes det allerede flere tråder,bruk de

Anonymkode: 2a936...07a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: havregrøt toppet med eplesyltetøy, blåbær, kanel og chiafrø

Mat rett etter trening: proteinshake med frosne jordbær (og gjerne en halv banan om jeg har)

Lunsj: Varierer, men jeg er veldig glad i en enkel kikertsalat av hermetiske kikerter, masse spinat og tomat 

Mellommåltid: Varierer, men grove knekkebrød (husmanns eller hjemmelaget av masse frø) med hummus og noen gulrotstaver som jeg dypper i hummus

Middag: Varierer veldig.. lager jeg indisk eller gryteretter lager jeg for 2-4 dager, men ellers liker jeg å lage noe nytt hver dag. Om høsten går det en del i supper med chili og ingefær, chana masala, curry med kikerter og søtpotet, pasta med sopp-spinat-mix og imat freche, grove nudler eller byggrynsris med wok og marinert tofu, eller en pastasalat med sennepsdressing 

Snacks: Eplebåter, klementiner, nøtter, kaffe eventuelt dadler dersom jeg har søtsug. Er også veldig glad i mørk sjokolade med havsalt 

Anonymkode: 12b3a...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det allerede flere tråder,bruk de

Anonymkode: 2a936...07a

Åå beklager, jeg er ikke så flink å lete opp gamle tråder. Har du link til noen?

Anonymkode: bc778...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg spiser typisk:

Frokost:

Smoothie av frossen banan, espresso, vaniljepulver, et par teskjeer sukrin gold og mandelmelk, og et par knekkebrød med avokado, tomat og litt krydder.

Frokostblanding med havremelk/mandelmelk.

Riskaker med vegansk ost eller guacamole + tomat, paprika eller agurk. Litt salt og pepper på toppen. 

Lunsj:

Et par skivergodt brød med hummus, salat, tomat og agurk.

En eller annen smoothie. 

En svær salat med mye forskjellig. 

Frø-kjeks: ulike frø: linfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner, chiafrø, fiberhusk, vann, krydder. Stekes, og deles opp til kjeks. Godt til hummus eller guacamole.

Mellommåltid:

Eple med cashewnøttsmør eller peanøttsmør.

Soyayogurt. Alpro GO ON er gode.

Kaffe med iKaffe-melk som er skummet. Litt sukrin gold i + litt pupmkin spice på toppen. Kanskje litt mørk sjokolade, 80-90%.

Middag: 

Indisk gryte: løk, hvitløk, gulrot, paprika, kikerter eller filetbiter fra Hälsans  kök, spinat, kokosmelk, passat, garam masala, paprikakrydder, gurkemeie, kanel, chilliflak, salt og pepper + ris og agurk. 

Kikertburger: kikerter, løk, krydder og litt potetmel most med gaffel. Steker i ovnen, og har brød fra Hatting til. Noe salat, havre creme fraise, salsa, løk og ketchup i tillegg. Ofte ovnsbakte poteter også. 

Gryter av ulike slag. Det går fort, og vi har det ofte. Slenger i en pose med lapskausblanding, har i hakkede tomater, bønner, buljong og krydder. Kanskje litt pasta. Lar det stå og småkoke og lage seg selv. 

Spagetti med tomatsaus. Masse grønnsaker i. Rever vegansk parmesan eller nutritional yeast på toppen. Litt basilikum. 

Ellers lager jeg taco i helga. Bruker filetbiter eller bønner i stedet for kjøtt. De vanlige lefsene er veganske. Det vanlige av grønnsaker. Vegansk ost. Hver creme fraich. 

Lett å lage vegansk pizza. Supper. 

Søte ting:

Is fra oatly eller Rys. Sorbet fra Kulinaris. Lollipop. Vegansk kroneis.

Booja booja-trøfler er digg! 

Summerbird har noen sjokolader som er gode. 

Potetgull.

Mye som er vegansk :) 

Det var sikkert nok babbel fra meg. 

Anonymkode: 94f9e...71d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke glad i mat tidlig på morgenen, så blir ofte bare kaffe og kanskje en proteinshake fram til lunsj - ihvertfall når jeg er på jobb. Ellers lister jeg opp noen gjengangere under. :)

Lunsj; ramen med røkt tofu og grønnsaker. Rundstykke med ajvar, røkt tofu, avo og vårløk. Bulgursalat med hummus og brødpinner. Salat med bønnepasta og bønner/linser. Smoothie. Yoghurt med granola og frukt/bær. 

Middag; Taco med bønner. Pasta med kjøttboller og tomatsaus. Lasagne med linser, hvitløksbaguetter og salat. Minestronesuppe. Meksikansk quinoa med avo. Thaipasta med grønnsaker. Kebab med søtpotetfries og pita. Butter "chicken" med HK filetbiter, naan, krydderris og mangosalat. Grønnsaksuppe. Pizza. Gulrotsuppe med rundstykker. Linsegryte. 

Søtt; iskrem, linse/hummuschips, tørket frukt og nøtter, mørk sjokolade, iskaffe, trøfler, sjokolade-dessert, karamellpudding. 

En ukeneny hos oss er typisk;

- Mandag: taco med refried beans, grønnsaker, salsa, wraps. 

- Tirsdag: pannekaker med rørte blåbær og facon. 

Onsdag: meksikansk quinoa med sorte bønner, avo og koriander. 

Torsdag: wok med nudler, grønnsaker, HK filetbiter og teriyakisaus.

Fredag: pizza med tomatsaus, anamma-farse, mais, løk, paprika og tortillachips. 

Lørdag: risengrynsgrøt med kokosblomstsukker, rapskokos og ceylonkanel + kveldskos som kebab med pita, søtpotetfries og salat. 

Søndag: grønnsaksuppe med soyachunks, nystekte speltrundstykker og kryddersmør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Soyayoghurt + granola og div frukt/bær. Eller havregrøt kokt på soyamelk, toppet med banan. Gjerne et glass juice og noen nøtter/gresskarkjerner. Ev. knekkebrød med f.eks. peanøttsmør, GoVegan-ost, bønnepostei, vegansk smør og "salami" etc.

Lunsj: Brød/knekkebrød eller rundstykker med pålegg, eller salatbar (med kikerter+bønner som proteinkilde og avokado/nøtter som fettkilde) + grønnsaker/salat selvsagt). Gjerne 1 banan, eple, gulrot etc. Og 1-2 glass Alpro iskaffe eller Oatly/Alpro sjokomelk hvis jeg vil kose meg litt ekstra :P 

Middag: Kan være f.eks. linsetaco (bruker Oatly rømme og steker bare linser med tacokrydder+vann). Eller vegansk pizza (med GoVegan-ost). Bakt potet med stekt sopp og annen tilbehør, gryteretter med bønner, kikerter eller linser og div grønnsaker + ris. Pasta med vegansk ostesaus, kikertomelett med brød osv. Vegansk burger (enten hjemmelaget eller Liv laga sine) med burgerbrød og tilbehør. Risgrøt kokt på rismelk. 

Snacks: Ristede kikerter, nøtter/nøttebarer, Wasa hummus sandwich, frukt, gulrøtter.

Søtsaker: Vegansk sjokolade, oreokjeks, brownies, iskrem (f.eks. Dugg sin kokosis). Er personlig ikke så glad i gummigodteri, liker best sjokolade/kjeks. :) 

Anonymkode: 1cac2...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jula nærmer seg: Vegisterkaker, nøttestek (med vanlig tilbehør). 

Melkefri sjokoladekalender, og det meste av marsipan uten sjokoladetrekk er vegansk (noen med sjokoladetrekk er vegansk, bl.a. noen marsipanbrød som kan kjøpes på Europris). Nidar sine marsipangriser uten sjokoladetrekk er veganske.

Lager kakao, baker rundstykker, gulrotlaks, veggerøre etc. Og kjøper vegansk påleggspølse.

Et ikke-julerelatert tips jeg glemte i forrige innlegg: Alpro sjokoladepudding og vaniljepudding. Veldig gode, og inneholder kalsium (i likhet med de fleste plantemelk- og yoghurter, samt mandler, appelsiner, tahini, tofu, grønne bladgrønnsaker). :) 
 

Anonymkode: 1cac2...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som jula nærmer seg: Vegisterkaker, nøttestek (med vanlig tilbehør). 

Melkefri sjokoladekalender, og det meste av marsipan uten sjokoladetrekk er vegansk (noen med sjokoladetrekk er vegansk, bl.a. noen marsipanbrød som kan kjøpes på Europris). Nidar sine marsipangriser uten sjokoladetrekk er veganske.

Lager kakao, baker rundstykker, gulrotlaks, veggerøre etc. Og kjøper vegansk påleggspølse.

Et ikke-julerelatert tips jeg glemte i forrige innlegg: Alpro sjokoladepudding og vaniljepudding. Veldig gode, og inneholder kalsium (i likhet med de fleste plantemelk- og yoghurter, samt mandler, appelsiner, tahini, tofu, grønne bladgrønnsaker). :) 
 

Anonymkode: 1cac2...0b3

Anbefaler Odense marsipan med kokos :) Smaker som en miks av klassisk marsipan og bounty! Selges ikke i norske butikker lengre, men jeg kjøper inn på holdbart.no 

Anonymkode: 12b3a...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...