Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

Pamelia skrev (5 timer siden):

Kols er en samlebetegnelse på en gruppe kroniske lungesykdommer med redusert luftstrøm gjennom luftveiene. 

Takk for oppklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ayanëar skrev (1 time siden):

Du høres jo virkelig forferdelig uskolert og uvitende ut i forhold til hva det faktisk vil si å ha et barn som er alvorlig sykt. Og å sitte her å rakke ned på alt som du har null peiling på.. wow!

Har master, men irrelevant. Jeg spør jo fordi jeg lurer? Jeg fikk gode svar her..

Trist at du ser på meg som en som rakker ned på andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt lei meg nå...

Jeg ser at jeg av og til blir tolket som brutal her inne. Det er ikke intensjonen. Som jeg har skrevet noe ganger er jeg lærer, og har før og under utdanningen min jobbet i barnebolig. Har stor ekstremt stor respekt og kjærlighet for foreldre til og barn med spesielle behov!!!! 

Jeg prøver aldri å nedtale/minimere barnas utfordringer og sykdommer, men i noen tilfeller så skal alt listes opp i intro - i tillegg til "hovedproblemet" og grunnen til at de er på bloggen. F.eks atopisk eksem, som jeg selv har en ille versjon av. Hele barndom og tenårene ble jeg kalt for "eksemtrynet" fordi jeg var så uheldig å ha dette i ansiktet. Mange har atopisk eksem. I tillegg lister noen også opp pollenallergi - noe som jeg, og veldig mange har. Astma har jeg også. Og Epilepsi (Dette kan jo være alvorlig så helt ok at det listes opp altså!). ADHD har jeg også.

Når jeg lurer på noe stiller jeg spørsmål, og tidligere i dag fikk jeg svar på det jeg lurte på. Vedrørende kols og barn. Løvemammaene ønsker jo å bedrive folkeopplysning, så forstår ikke hvorfor noen på kvinneguiden går rett i strupen på meg og kaller meg uskolert, uvitende og antipatisk.

Det eneste jeg kritiserer ved løvemammaene er utleveringen av barnet, samt bruken av egne barn for å tjene penger på Instagram. Som NOEN gjør. 

Jeg blir oppriktig lei meg når noen sier slike ting til meg som jeg har nevnt over her til meg.

 

Shab... ❤️

 

 

Endret av shab
  • Liker 7
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (4 minutter siden):

Jeg ser at jeg av og til blir tolket som brutal her inne. Det er ikke intensjonen. Som jeg har skrevet noe ganger er jeg pedagog, og har før og under utdanningen min jobbet i barnebolig. Har stor ekstremt stor respekt og kjærlighet for foreldre til og barn med spesielle behov!!!! 

Jeg prøver aldri å nedtale/minimere barnas utfordringer og sykdommer, men i noen tilfeller så skal alt listes opp i intro. F.eks atopisk eksem, som jeg selv har en ille versjon av. Hele tenårene ble jeg kalt for "eksemtrynet" fordi jeg var så uheldig å ha dette i ansiktet. Mange har atopisk eksem. I tillegg lister noen også opp pollenallergi - noe som jeg, og veldig mange har. Astma har jeg også. Og Epilepsi (Dette kan jo være alvorlig så helt ok at det listes opp altså!).

Når jeg lurer på noe stiller jeg spørsmål, og tidligere i dag fikk jeg svar på det jeg lurte på. Vedrørende kols og barn. Løvemammaene ønsker jo å bedrive folkeopplysning, så forstår ikke hvorfor noen på kvinneguiden går rett i strupen på meg og kaller meg uskolert, uvitende og antipatisk.

Det eneste jeg kritiserer ved løvemammaene er utleveringen av barnet, samt bruker av egne barn for å tjene penger på Instagram. Som NOEN gjør. 

Jeg blir oppriktig lei meg når noen sier slike ting til som jeg har nevnt over her til meg.

 

Shab... ❤️

 

 

Er ikke dette litt motstridende? Er det ikke utlevering å liste opp diagnoser eller sykdommer som barna har? Jeg hadde ikke likt det dersom noen bretta ut hele min sykdomshistorie på nett, selv om det kun ble nevnt hva slags diagnoser eller sykdommer jeg eventuelt har. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (11 minutter siden):

Er ikke dette litt motstridende? Er det ikke utlevering å liste opp diagnoser eller sykdommer som barna har? Jeg hadde ikke likt det dersom noen bretta ut hele min sykdomshistorie på nett, selv om det kun ble nevnt hva slags diagnoser eller sykdommer jeg eventuelt har. 

Både ja og nei. Når de er på kanalen er det jo relevant å vite hoveddiagnose f.eks Downs syndrom, cp, hjerneskade, hjertefeil osv osv for å få vite mer om diagnosen, hvordan tilrettelegging fungerer, hjelpemidler og hjelpeapparatet... 

Når jeg mener utlevering så mener jeg all filmingen som blir gjort direkte av barn. F.eks barn som åpenbart har det vondt der og da f.eks ved epilepsianfall, store pusteproblemer, 41 i feber, prøver å få av seg avføring f.eks som jo er blitt gjort flere ganger... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (7 minutter siden):

Både ja og nei. Når de er på kanalen er det jo relevant å vite hoveddiagnose f.eks Downs syndrom, cp, hjerneskade, hjertefeil osv osv for å få vite mer om diagnosen, hvordan tilrettelegging fungerer, hjelpemidler og hjelpeapparatet... 

Når jeg mener utlevering så mener jeg all filmingen som blir gjort direkte av barn. F.eks barn som åpenbart har det vondt der og da f.eks ved epilepsianfall, store pusteproblemer, 41 i feber, prøver å få av seg avføring f.eks som jo er blitt gjort flere ganger... 

Men utlevering er mer enn bare bilder og videoer, det gjelder jo også tekst. Hvorfor er det mer greit å utlevere barn via tekst fremfor bilder? Vi får jo vite like mye om barnet selv om det ikke blir filmet? 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matas skrev (5 timer siden):

Men utlevering er mer enn bare bilder og videoer, det gjelder jo også tekst. Hvorfor er det mer greit å utlevere barn via tekst fremfor bilder? Vi får jo vite like mye om barnet selv om det ikke blir filmet? 

Jeg klarer ikke helt å svare på dette, men tenker at diagnoser (alvorlige sådan) er vel relevant for hele snappen? Om du skjønner hva jeg mener? 

Tenker at det er ok at mor skriver: Mor til 3 barn 14,11, og 3 år. 3 åringen har Downs syndrom. Trenger jo ikke nevne de eldre søsken med navn, interesser, egenskaper f.eks... Trenger jo heller ikke nevne navnet til barnet med diagnosen heller.

Jeg vet ikke helt hvordan snappen skulle fungert uten den type info? Altså info om sykdommen. Mange av de vi her inne liker godt snapper jo om selve sykdommen til barnet, uten at de legger ut 1000 bilder av barnet sitt... Noen av barna med sykdommen har jo vi knapt sett noe til. 

Jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Hva tenker du da? Vil du at snappen ikke skal eksistere, eller vil du at dagens snapper skal snakke generelt om å ha et barn med spesielle behov - uten at vi vet hva den aktuelle sykdommen er? Det er jo f.eks stor forskjell på å være hørselshemmet fremfor totalt funksjonshemmet grunnet en sjelden genfeil f.eks.

Løvemammaene "presenterer" jo seg ved at de vil få vekk fordommer rundt diagnoser - problemet er vel bare at enkelte elsker å vise frem barnet sitt, og ikke minst "selge" dem på Instagram ref moren som har "uniketwins" og kjører på med reklame og egengevinst. 

Håper du forstår hvor jeg vil her? :) Synes det er godt med en god debatt i alle fall. 

 

Endret av shab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (12 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å svare på dette, men tenker at diagnoser (alvorlige sådan) er vel relevant for hele snappen? Om du skjønner hva jeg mener? 

Tenker at det er ok at mor skriver: Mor til 3 barn 14,11, og 3 år. 3 åringen har Downs syndrom. Trenger jo ikke nevne de eldre søsken med navn, interesser, egenskaper f.eks... 

Jeg vet ikke helt hvordan snappen skulle fungert uten den type info? Altså info om sykdommen. Mange av de vi her inne liker godt snapper jo om selve sykdommen til barnet, uten at de legger ut 1000 bilder av barnet sitt... Noen av barna med sykdommen har jo vi knapt sett noe til. 

Jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Hva tenker du da? Vil du at snappen ikke skal eksistere, eller vil du at dagens snapper skal snakke generelt om å ha et barn med spesielle behov - uten at vi vet hva den aktuelle sykdommen er? Det er jo f.eks stor forskjell på å være hørselshemmet fremfor totalt funksjonshemmet grunnet en sjelden genfeil f.eks.

Løvemammaene "presenterer" jo seg ved at de vil få vekk fordommer rundt diagnoser - problemet er vel bare at enkelte elsker å vise frem barnet sitt, og ikke minst "selge" dem på Instagram ref moren som har "uniketwins" og kjører på med reklame og egengevinst. 

Håper du forstår hvor jeg vil her? :) Synes det er godt med en god debatt i alle fall. 

 

Jeg tenker som deg. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (22 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å svare på dette, men tenker at diagnoser (alvorlige sådan) er vel relevant for hele snappen? Om du skjønner hva jeg mener? 

Tenker at det er ok at mor skriver: Mor til 3 barn 14,11, og 3 år. 3 åringen har Downs syndrom. Trenger jo ikke nevne de eldre søsken med navn, interesser, egenskaper f.eks... Trenger jo heller ikke nevne navnet til barnet med diagnosen heller.

Jeg vet ikke helt hvordan snappen skulle fungert uten den type info? Altså info om sykdommen. Mange av de vi her inne liker godt snapper jo om selve sykdommen til barnet, uten at de legger ut 1000 bilder av barnet sitt... Noen av barna med sykdommen har jo vi knapt sett noe til. 

Jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Hva tenker du da? Vil du at snappen ikke skal eksistere, eller vil du at dagens snapper skal snakke generelt om å ha et barn med spesielle behov - uten at vi vet hva den aktuelle sykdommen er? Det er jo f.eks stor forskjell på å være hørselshemmet fremfor totalt funksjonshemmet grunnet en sjelden genfeil f.eks.

Løvemammaene "presenterer" jo seg ved at de vil få vekk fordommer rundt diagnoser - problemet er vel bare at enkelte elsker å vise frem barnet sitt, og ikke minst "selge" dem på Instagram ref moren som har "uniketwins" og kjører på med reklame og egengevinst. 

Håper du forstår hvor jeg vil her? :) Synes det er godt med en god debatt i alle fall. 

 

Ja, jeg er enig med deg at de kunne snakket om diagnoser osv. uten å nevne navn på barnet eller noe lignende. Det hadde vært veldig nyttig. Informasjon og formidling om diagnoser og andre ting er helt klart relevant for snappen. Så vi er enige her. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (1 time siden):

Ja, jeg er enig med deg at de kunne snakket om diagnoser osv. uten å nevne navn på barnet eller noe lignende. Det hadde vært veldig nyttig. Informasjon og formidling om diagnoser og andre ting er helt klart relevant for snappen. Så vi er enige her. 

Takk for det! :) God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Orly said:

Ja å noen kommuner tilbyr ikke det heller. Rosemaling? Jeg prøver å få frem at man bør få velge selv utfra hva man mener er best for barnet sitt og ikke hva kommunen mener. Dette med å snakke ned andres meninger og bruke hersketeknikk blir for dumt. Å nei nok en gang jeg kommer ikke fra LM! 
jeg er derimot i familie med noen som har brukt altfor mye tid på å kjempe for å få bpa og synes det er forferdelig at man ikke skal få lov å ta de valgene selv utfra hva som passer barnet og familien best. 
 

 

Men det er nå faktisk ikke alltid foreldrene vet best og tar de beste valgene da... BPA er en god ordning i noen tilfeller, men den passer ikke godt i alle sammenhenger. 

Man skal være forsiktig med å anta at foreldrene alltid vet best på vegne av sine barn. Det gjør de ikke alltid. Noen ganger står foreldre i såpass krevende og utmattende situasjoner at de ikke greier å se utover det de selv står i, og får et enormt kontrollbehov som ødelegger mye. Foreldrene er jo ikke utdannet og har den rette kompetansen alltid! Jeg har sett flere tilfeller hvor foreldre dessverre ikke tar de beste valgene for barna, og heller ubevisst saboterer og krever løsninger som ikke er til barnets beste men som gir foreldrebetaling større kontroll. 

BPA ordningen er veldig sårbar og fungerer dessuten dårlig for mange av de som jobber som BPA. Det er vanskelig å rekruttere. At man ønsker den beste løsningen betyr ikke at den er mulig å få til, uansett hvor mye penger "kommunen" (som består av fagfolk!) spytter i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Men det er nå faktisk ikke alltid foreldrene vet best og tar de beste valgene da... BPA er en god ordning i noen tilfeller, men den passer ikke godt i alle sammenhenger. 

Man skal være forsiktig med å anta at foreldrene alltid vet best på vegne av sine barn. Det gjør de ikke alltid. Noen ganger står foreldre i såpass krevende og utmattende situasjoner at de ikke greier å se utover det de selv står i, og får et enormt kontrollbehov som ødelegger mye. Foreldrene er jo ikke utdannet og har den rette kompetansen alltid! Jeg har sett flere tilfeller hvor foreldre dessverre ikke tar de beste valgene for barna, og heller ubevisst saboterer og krever løsninger som ikke er til barnets beste men som gir foreldrebetaling større kontroll. 

BPA ordningen er veldig sårbar og fungerer dessuten dårlig for mange av de som jobber som BPA. Det er vanskelig å rekruttere. At man ønsker den beste løsningen betyr ikke at den er mulig å få til, uansett hvor mye penger "kommunen" (som består av fagfolk!) spytter i det. 

Jøss så foreldre med syke barn som de kjenner best, vet altså ikke best nei. Sorry men nå synes jeg du går for langt  og dette blir for drøyt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Orly said:

Jøss så foreldre med syke barn som de kjenner best, vet altså ikke best nei. Sorry men nå synes jeg du går for langt  og dette blir for drøyt. 

Nei det vet ikke alltid best. Akkurat som foreldre til friske barn heller ikke alltid vet best eller tar de beste valgene for sine barn. 

Og noen ganger tar man valg som virker smarte her og nå, men som på lang sikt er dårligere. 

Det er derfor utrolig viktig med et godt samarbeid mellom fagpersoner og familiene. Når uenigheter oppstår er det ikke alltid foreldrene som står for de rette valgene.

Sånn er det å være menneske, hvorfor skulle foreldre til syke barn vært skjermet fra å gjøre dårlige vurderinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kyllingmonk skrev (På 18.8.2022 den 20.35):

Noen som fulgte med snappen igår? Er Karoline gravid? 

Jeg gjorde det, men fikk ikke med meg om hun evt er det? Sa hun noe om det som jeg gikk glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det, men fikk ikke med meg om hun evt er det? Sa hun noe om det som jeg gikk glipp av?

Nei hun har ikke sagt noe om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...