Ville91 Skrevet 11. august 2022 #1321 Skrevet 11. august 2022 Malindalin skrev (4 timer siden): Enig! En av de få snapdagene jeg ikke har har trykt forbi på lengr. Skikkelig interessant og lærerikt! Samme her! Hun er så god, og det samme med gutta hennes -skikkelige søtnoser! 2
Sol Rampelyset Skrevet 11. august 2022 #1322 Skrevet 11. august 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sol, admin.
Mmmwhatever Skrevet 13. august 2022 #1323 Skrevet 13. august 2022 shab skrev (På 11.8.2022 den 3.21): For et fint pusterom på løvemamma-snappen i dag" Karoline - mamma til Theo som er blind - er tilbake som gjest. Elsker henne. Enig, hun er fin!
Sol Rampelyset Skrevet 13. august 2022 #1324 Skrevet 13. august 2022 Tråden er ryddet for persondebatt. Sol, admin.
mariie Skrevet 13. august 2022 #1325 Skrevet 13. august 2022 Synes det er fint at noen er ærlige å jeg. Alt er ikke fryd og gammen og BPA som rydder hus og vasker klær så mor kan trene alene. Mange har det virkelig tøft og står i tøffe situasjoner 24/7 1 1
Ayanëar Skrevet 16. august 2022 #1326 Skrevet 16. august 2022 shab skrev (På 6.8.2022 den 21.39): Takk for deling. Jeg synes også bolig virker bedre enn bpa, jeg hadde bare ikke hørt om så små barn som hun hadde på bolig før! Var derfor jeg skrev her, ikke for å kritisere foreldrene selv om det nok så slik ut. At bolig er bedre enn bpa eller annen avlastning i hjemmet, kommer vel helt an på situasjonen det. Mange blir presset til den type avlastning på små barn, for i det hele tatt å kunne få noe avlastning. Her snakker jeg såklart av egen erfaring, og kjenner flere i samme kommune som oss som også står i samme situasjon. At kommunene har lov til slikt er for meg helt fullstendig galskap. Her går de imot hva ALLE i team rundt oss, inkludert leger (i flertall). Men for de som ønsker slik type avlastning, hvor barnet også har godt av det, ser jeg ikke noe problem. Men det beste for de fleste barn er jo å være hjemme med sin familie (der det er mulig, og hvertfall når barnet trenger det). 1 2
shab Skrevet 17. august 2022 #1327 Skrevet 17. august 2022 Ayanëar skrev (3 timer siden): At bolig er bedre enn bpa eller annen avlastning i hjemmet, kommer vel helt an på situasjonen det. Mange blir presset til den type avlastning på små barn, for i det hele tatt å kunne få noe avlastning. Her snakker jeg såklart av egen erfaring, og kjenner flere i samme kommune som oss som også står i samme situasjon. At kommunene har lov til slikt er for meg helt fullstendig galskap. Her går de imot hva ALLE i team rundt oss, inkludert leger (i flertall). Men for de som ønsker slik type avlastning, hvor barnet også har godt av det, ser jeg ikke noe problem. Men det beste for de fleste barn er jo å være hjemme med sin familie (der det er mulig, og hvertfall når barnet trenger det). Ok. Som jeg har skrevet tidligere i tråden er jeg bare vant til at barn tilbys barnebolig i det de blir 10,11,12 år - nærmes tenårene. Ellers er jeg vant til at barn yngre enn dette får nok tilbud med 100 % i bhg. Borsett fra i løvemammaene da - da BPA er i hjemmet fra barn er 2 år og oppover. Derfor blir jeg forivrret.
shab Skrevet 17. august 2022 #1328 Skrevet 17. august 2022 (endret) ... Endret 17. august 2022 av shab
Pamelia Skrevet 17. august 2022 #1329 Skrevet 17. august 2022 shab skrev (2 timer siden): Redigering: Ser at barnet til dagens snapper har KOLS. Visste ikke at det var noe man kunne bli født med. Trodde KOLS var noe man fikk i 40-50-60 årene jeg. UFF. Googlet litt og fant ikke mye om barn født med kols. Må være en MEGET MEGET uheldig genetikk. Kols er en samlebetegnelse på en gruppe kroniske lungesykdommer med redusert luftstrøm gjennom luftveiene. 4
trachea Skrevet 17. august 2022 #1330 Skrevet 17. august 2022 KOLS står for kronisk obstruktiv lungesykdom, som betyr at du har en kronisk sykdom i lungene som gjør det obstruktiv(altså at det er litt tilstoppet i alveolene i lungene og at det gjør pusting vanskelig)<— meget enkelt forklart. Den viktigste årsaken til kols er røyking, men også arv, lungeutvikling før fødselen, yrkeseksponering, luftforurensning og andre faktorer spiller en rolle. Så jo, man kan få kols i ung alder også. Kjenner to som har kols(50år+) og ingen av de har røyket i sitt liv, men man forbinder gjerne kols med røykere. 4
Orly Skrevet 17. august 2022 #1331 Skrevet 17. august 2022 Ayanëar skrev (8 timer siden): At bolig er bedre enn bpa eller annen avlastning i hjemmet, kommer vel helt an på situasjonen det. Mange blir presset til den type avlastning på små barn, for i det hele tatt å kunne få noe avlastning. Her snakker jeg såklart av egen erfaring, og kjenner flere i samme kommune som oss som også står i samme situasjon. At kommunene har lov til slikt er for meg helt fullstendig galskap. Her går de imot hva ALLE i team rundt oss, inkludert leger (i flertall). Men for de som ønsker slik type avlastning, hvor barnet også har godt av det, ser jeg ikke noe problem. Men det beste for de fleste barn er jo å være hjemme med sin familie (der det er mulig, og hvertfall når barnet trenger det). Riktig, noen kommuner er veldig vrange på bpa og tilbyr kun bolig , også fra barna er små og ikke har utbytte av det, det er bare trist
Orly Skrevet 17. august 2022 #1332 Skrevet 17. august 2022 shab skrev (4 timer siden): Ok. Som jeg har skrevet tidligere i tråden er jeg bare vant til at barn tilbys barnebolig i det de blir 10,11,12 år - nærmes tenårene. Ellers er jeg vant til at barn yngre enn dette får nok tilbud med 100 % i bhg. Borsett fra i løvemammaene da - da BPA er i hjemmet fra barn er 2 år og oppover. Derfor blir jeg forivrret. Nei man får ikke nok tilbud nødvendigvis av 100% bhgplads, noen trenger kanskje våken nattevakt som konstant sitter å følger med på barnet, andre trenger konstant pass og har man flere barn så kan man måtte trenge hjelp. Og nei det er ikke bare i løvemammaene man får mer hjelp
LunaPuna1 Skrevet 17. august 2022 #1333 Skrevet 17. august 2022 Orly skrev (32 minutter siden): Riktig, noen kommuner er veldig vrange på bpa og tilbyr kun bolig , også fra barna er små og ikke har utbytte av det, det er bare trist Nå er ikke poenget med avlastning i bolig nødvendigvis at barnet skal ha utbytte av det, men at foreldrene skal få avlastning. For svært mange er det mer avlastende at barnet er borte på avlastning enn at man har en BPA-assistent hjemme. Ikke minst for søsken som får sine foreldre for seg selv i en periode på noen timer eller dager, kan dette være riktig tilbud. 7 1 1
Orly Skrevet 17. august 2022 #1334 Skrevet 17. august 2022 LunaPuna1 skrev (6 minutter siden): Nå er ikke poenget med avlastning i bolig nødvendigvis at barnet skal ha utbytte av det, men at foreldrene skal få avlastning. For svært mange er det mer avlastende at barnet er borte på avlastning enn at man har en BPA-assistent hjemme. Ikke minst for søsken som får sine foreldre for seg selv i en periode på noen timer eller dager, kan dette være riktig tilbud. Jeg vet poenger med det, men ikke alle ønsker bolig når barn er små og uten utbytte av det, dessverre setter mange kommuner seg på bakbeina og nekter bpa sp lenge de kan få plass i bolig
LunaPuna1 Skrevet 17. august 2022 #1335 Skrevet 17. august 2022 Orly skrev (4 minutter siden): Jeg vet poenger med det, men ikke alle ønsker bolig når barn er små og uten utbytte av det, dessverre setter mange kommuner seg på bakbeina og nekter bpa sp lenge de kan få plass i bolig Noen kommuner tilbyr også avlastning i hjemmet, uten at det trenger å være BPA. Du høres like svart/hvitt ut i dine svar og holdninger som Løvemammaene. BPA er en løsning som krever mye fra foreldre som allerede har altfor mye å følge opp rundt barnet. Denne rosemalingen av BPA provoserer meg. 12 1
Orly Skrevet 17. august 2022 #1336 Skrevet 17. august 2022 LunaPuna1 skrev (21 minutter siden): Noen kommuner tilbyr også avlastning i hjemmet, uten at det trenger å være BPA. Du høres like svart/hvitt ut i dine svar og holdninger som Løvemammaene. BPA er en løsning som krever mye fra foreldre som allerede har altfor mye å følge opp rundt barnet. Denne rosemalingen av BPA provoserer meg. Ja å noen kommuner tilbyr ikke det heller. Rosemaling? Jeg prøver å få frem at man bør få velge selv utfra hva man mener er best for barnet sitt og ikke hva kommunen mener. Dette med å snakke ned andres meninger og bruke hersketeknikk blir for dumt. Å nei nok en gang jeg kommer ikke fra LM! jeg er derimot i familie med noen som har brukt altfor mye tid på å kjempe for å få bpa og synes det er forferdelig at man ikke skal få lov å ta de valgene selv utfra hva som passer barnet og familien best.
LunaPuna1 Skrevet 17. august 2022 #1337 Skrevet 17. august 2022 Orly skrev (31 minutter siden): Ja å noen kommuner tilbyr ikke det heller. Rosemaling? Jeg prøver å få frem at man bør få velge selv utfra hva man mener er best for barnet sitt og ikke hva kommunen mener. Dette med å snakke ned andres meninger og bruke hersketeknikk blir for dumt. Å nei nok en gang jeg kommer ikke fra LM! jeg er derimot i familie med noen som har brukt altfor mye tid på å kjempe for å få bpa og synes det er forferdelig at man ikke skal få lov å ta de valgene selv utfra hva som passer barnet og familien best. Så da kjenner du én sak godt? 1
Orly Skrevet 17. august 2022 #1338 Skrevet 17. august 2022 LunaPuna1 skrev (9 minutter siden): Så da kjenner du én sak godt? Nei heg kjenner flere saker godt:)
Ayanëar Skrevet 17. august 2022 #1339 Skrevet 17. august 2022 shab skrev (6 timer siden): Dog, så kritisk og slem som jeg føler meg, hver gang jeg "kritiserer" en løvemamma på snapchat.... Jeg er 30 år, og har alvorlig astma og meget plagsomt atopisk eksem.... Jeg tåler nesten ingenting av mat, dyr, pollen, støv, parfyme etc etc etc. I tillegg til andre sykdommer vi har.. Er da mine foreldre "løveforeldre" som burde snakke om meg og lillesøster på snappen? Både jeg og lillesøster har spilt både fotball og håndball på høyt nivå tross alvorlig astma. Redigering: Ser at barnet til dagens snapper har KOLS. Visste ikke at det var noe man kunne bli født med. Trodde KOLS var noe man fikk i 40-50-60 årene jeg. UFF. Googlet litt og fant ikke mye om barn født med kols. Må være en MEGET MEGET uheldig genetikk. Du høres jo virkelig forferdelig uskolert og uvitende ut i forhold til hva det faktisk vil si å ha et barn som er alvorlig sykt. Og å sitte her å rakke ned på alt som du har null peiling på.. wow! 4
shab Skrevet 17. august 2022 #1340 Skrevet 17. august 2022 trachea skrev (4 timer siden): KOLS står for kronisk obstruktiv lungesykdom, som betyr at du har en kronisk sykdom i lungene som gjør det obstruktiv(altså at det er litt tilstoppet i alveolene i lungene og at det gjør pusting vanskelig)<— meget enkelt forklart. Den viktigste årsaken til kols er røyking, men også arv, lungeutvikling før fødselen, yrkeseksponering, luftforurensning og andre faktorer spiller en rolle. Så jo, man kan få kols i ung alder også. Kjenner to som har kols(50år+) og ingen av de har røyket i sitt liv, men man forbinder gjerne kols med røykere. Takk for oppklaring
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå