Diamant20 Skrevet 14. april 2022 #1181 Del Skrevet 14. april 2022 sommermor skrev (1 time siden): Angående privatliv har dere vært innlagt på sykehus ? Der er det lite privatliv og en hører gjerne hva som snakkes om på naborommet på akutten. Og det er vondt å overhøre samtaler på gangen på barneavdelingen om hvor mange hundre epilepsianfall andre innlagte barn har. Turer på gangen er en nødvendighet flere ganger om dagen da det ikke er do eller dusj på rommet. Det er likevel stor forskjell på det og å legge ut der potensielt hele Norge kan se og høre. Dessuten lagres ikke disse samtalene på nett for evig og alltid, noe alt som legges ut på Snapchat gjør. De som snapper har egentlig null kontroll over hva det de deler brukes til. 20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
richbitch Skrevet 14. april 2022 #1182 Del Skrevet 14. april 2022 (endret) Jeg tenker på løvemammakontoen som et etisk dilemma. Jeg er enig i at overeksponering av barn ikke er bra, men samtidig mener jeg at løvemammaene bidrar til veldig mye godt. Jeg har selv lært mye fra den kontoen som jeg flere ganger har fått brukt for i mitt yrke, og jeg vet at jeg ikke er alene om det. I tillegg er det med åpenhet med på å gjøre hverdagen enklere for mange. Åpenhet kan i stor grad føre til mindre spørsmål, rykter, fordommer og blikk fra andre. Det at vi andre vet hva foreldre med syke barn står i hver dag gjør oss nok litt rausere (og ikke minst ydmyk og takknemlig for alt vi slipper å tenke på). Men det er klart at det finnes en grense. Og det er en hårfin balanse mellom det å dele «passende mengde» og det å dele for mye. Mange mener jeg klarer seg bra, og så er det noen som stadig tråkker over den grensen jeg tenker er riktig. Men den grensen er jo selvfølgelig veldig subjektiv. Jeg personlig mener at det er greit å fortelle om hverdagen, fortelle om utfordringene man står i (med noen unntak) og vise videoglimt fra familielivet. Men jeg mener ikke det er greit å legge ut intime detaljer, video eller bilder av barn som er misfornøyde/redde eller lignende, lettkledde barn og så videre. Samtidig er tenker jeg at det forskjell på hvilket barn det er snakk om. Og det er mulig jeg provoserer fryktelig nå, men personlig tenker jeg det er forskjell på å dele detaljer om sykdommen til et barn som har CP eller lignende og f.eks et barn med mer udefinerte atferdsvansker. Barnet med CP vil alltid ha denne diagnosen. Det at «hele verden» har større forståelse for hvordan livet med disse utfordringene er kan være hjelpsomt for barnet både nå og i fremtiden. At et barn har store utfordringer med det sosiale derimot er litt annerledes. Selvfølgelig kan det å dele dette være en fordel her og nå, men samtidig kan det slå tilbake til barnet senere og få større konsekvenser da. Slike utfordringer kan man vokse av seg eller i hvertfall redusere, uansett om det kanskje finnes bokstav-diagnoser i bunn, og da er det ikke sikkert at man om 10 år ønsker at alle skal vite hvor store problemer man hadde som barn. En skal selvfølgelig være forsiktig med hva man deler om barna sine uansett hvilken diagnose eller utfordring de har, alle har rett på at privatlivet blir vernet, men jeg tenker at det kan være fornuftig å være ekstra forsiktig når det gjelder utfordringer som barnet kanskje vil bli kvitt etterhvert. Da trenger man kanskje ikke å utbrodere det så voldsomt. Endret 14. april 2022 av richbitch 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 20. april 2022 #1183 Del Skrevet 20. april 2022 Hun mamman med tvillingbarn er bare så usmakelig. Bruker barna og deres spesielle utsende til spons spons spons. For eksempel : Gullkorn, jollyroom, saasstor, barnas bus, twist and shake, mimmis.no . Alle disse må de stakkars små reklamere for å vise hvor glade de er for å bruke. Barna er levende reklmedukker. og hun har to andre små barn man nesten ikke hører noe om. Og de har ikke spons. Hva slag signaler sender det til de andre barna? Dere er ikke spesielle nok og «pene nok» til å være reklame . Denne moren burde virkelig hæ inni seg og tenke over hva hun gjør . Aldri sett noen bruke barna sine til så mye rekalme og spons som hun gjør 24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 20. april 2022 #1184 Del Skrevet 20. april 2022 Cyndaquil skrev (43 minutter siden): Hun mamman med tvillingbarn er bare så usmakelig. Bruker barna og deres spesielle utsende til spons spons spons. For eksempel : Gullkorn, jollyroom, saasstor, barnas bus, twist and shake, mimmis.no . Alle disse må de stakkars små reklamere for å vise hvor glade de er for å bruke. Barna er levende reklmedukker. og hun har to andre små barn man nesten ikke hører noe om. Og de har ikke spons. Hva slag signaler sender det til de andre barna? Dere er ikke spesielle nok og «pene nok» til å være reklame . Denne moren burde virkelig hæ inni seg og tenke over hva hun gjør . Aldri sett noen bruke barna sine til så mye rekalme og spons som hun gjør Det er ikke synd på de barna som ikke brukes i reklamer. Det er de som er de heldige i den søskenflokken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 20. april 2022 #1185 Del Skrevet 20. april 2022 Chroma skrev (12 minutter siden): Det er ikke synd på de barna som ikke brukes i reklamer. Det er de som er de heldige i den søskenflokken. Jo helt enig, men de ser søsknene få masse fine ting og få masse oppmerksomhet å bli tatt bilde av. De forstår ikke at de er de heldige . 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 20. april 2022 #1186 Del Skrevet 20. april 2022 Cyndaquil skrev (5 timer siden): Jo helt enig, men de ser søsknene få masse fine ting og få masse oppmerksomhet å bli tatt bilde av. De forstår ikke at de er de heldige . Nei, det har du nok rett i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 23. april 2022 #1187 Del Skrevet 23. april 2022 Her var det legen som anbefalte henne å starte en blogg angående barna pga deres svært sjeldne diagnoser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 23. april 2022 #1188 Del Skrevet 23. april 2022 sommermor skrev (44 minutter siden): Her var det legen som anbefalte henne å starte en blogg angående barna pga deres svært sjeldne diagnoser. Hva har det å si hvem som evt ba henne gjøre det? Det er ikke riktig å utlevere barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 23. april 2022 #1189 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) sommermor skrev (1 time siden): Her var det legen som anbefalte henne å starte en blogg angående barna pga deres svært sjeldne diagnoser. Man kan skrive blogg uten å utlevere barnas privatliv. Endret 23. april 2022 av Diamant20 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 23. april 2022 #1190 Del Skrevet 23. april 2022 En annen side av saken er at det for andre med samme diagnoser på barna, er det faktisk fantastisk å finne noen som faktisk forstår hva det dreier seg om. Her følger en annen blogg som har et barn med samme diagnose som min datter. Nettopp det å finne noen som skjønner hva det dreier seg om, er faktisk viktig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 24. april 2022 #1191 Del Skrevet 24. april 2022 sommermor skrev (11 timer siden): En annen side av saken er at det for andre med samme diagnoser på barna, er det faktisk fantastisk å finne noen som faktisk forstår hva det dreier seg om. Her følger en annen blogg som har et barn med samme diagnose som min datter. Nettopp det å finne noen som skjønner hva det dreier seg om, er faktisk viktig. Man kan dele erfaringer og støtte hverandre uten massiv utlevering av mindreårige barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abderitt Skrevet 24. april 2022 #1192 Del Skrevet 24. april 2022 Chroma skrev (1 time siden): Man kan dele erfaringer og støtte hverandre uten massiv utlevering av mindreårige barn. Dette. Eg møtte eine søskengjengen frå Løvemammaene på ferietur for nokre år sidan. Eg visste eg var i same butikk, fordi eg høyrde stemma til barna. Når framande folk kan kjenne igjen stemma til borna dine, fordi du har utlevert dei på nettet, handlar det ikkje lengre om erfaring og støtte, men rein skjær egoisme. 24 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 24. april 2022 #1193 Del Skrevet 24. april 2022 sommermor skrev (17 timer siden): En annen side av saken er at det for andre med samme diagnoser på barna, er det faktisk fantastisk å finne noen som faktisk forstår hva det dreier seg om. Her følger en annen blogg som har et barn med samme diagnose som min datter. Nettopp det å finne noen som skjønner hva det dreier seg om, er faktisk viktig. Man kan gjøre alt dette uten å utlevere barna på det groveste. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 24. april 2022 #1194 Del Skrevet 24. april 2022 Denne kanalen burde blitt bannet og det burde vært ulovlig å utlevere mindreårige, uten samtykkekompetanse, på en slik måtte. Dette er sårbare barn som trenger å skjermes, ikke få sykdommene brettet ut for hele Norge. 11 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prøver18 Skrevet 25. april 2022 #1195 Del Skrevet 25. april 2022 Jeg mener at alle foreldre som utleverer ungene sine med fullt navn,full liste over diagnoser,ansikt,mm burde meldes til bv. Hvem i all verden ønsker seg så sykt utlevert til absolutt alle og på sitt mest sårbare. Det skulle vært strengt forbudt å vise navn og ansikt før barna selv kunne sagt ja med viten om hva det innebærer,og det er muligens når dem blir 20 år. Dette er så ugreit. Føler de fleste mødrene der lever av oppmerksomheten fra ungene og at det er det som styrer dem. De kunne fint fortalt om ting fra hverdag og diagnosene uten å vise ansikt,det mest sensitive og navn/alder. Jeg har jobbet i bhg og har også to ulike utdanninger i helsetjenesten. Dette er sykt usmakelig. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LinnKatrine Skrevet 25. april 2022 #1196 Del Skrevet 25. april 2022 Jeg synes Løvemammaene gjør utrolig mye bra for å belyse livet med kronisk syke barn. Men jeg synes det er unødvendig og smakløst når barn deles i sårbare situasjoner som feks i dag hos unike_twins. Å filme jenta liggende syk i sykehusseng mens hun halvveis gråter, har absolutt ingenting på sosiale medier å gjøre. Å få trykt en telefon i ansiktet og bli eksponert for mange titusener når man er innlagt på sykehus burde være ulovlig. Håper det kommer lover som skjermer barns privatliv snart.! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cas12 Skrevet 25. april 2022 #1197 Del Skrevet 25. april 2022 LinnKatrine skrev (3 timer siden): Jeg synes Løvemammaene gjør utrolig mye bra for å belyse livet med kronisk syke barn. Men jeg synes det er unødvendig og smakløst når barn deles i sårbare situasjoner som feks i dag hos unike_twins. Å filme jenta liggende syk i sykehusseng mens hun halvveis gråter, har absolutt ingenting på sosiale medier å gjøre. Å få trykt en telefon i ansiktet og bli eksponert for mange titusener når man er innlagt på sykehus burde være ulovlig. Håper det kommer lover som skjermer barns privatliv snart.! Det reagerte jeg veldig på også , stakkars lita 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baracuda Skrevet 25. april 2022 #1198 Del Skrevet 25. april 2022 Denne tråden kan LM takke seg selv for at eksisterer. Hadde de ikke utlevert ungene, så hadde ingen snakket om dem heller. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isola2 Skrevet 25. april 2022 #1199 Del Skrevet 25. april 2022 LinnKatrine skrev (7 timer siden): Jeg synes Løvemammaene gjør utrolig mye bra for å belyse livet med kronisk syke barn. Men jeg synes det er unødvendig og smakløst når barn deles i sårbare situasjoner som feks i dag hos unike_twins. Å filme jenta liggende syk i sykehusseng mens hun halvveis gråter, har absolutt ingenting på sosiale medier å gjøre. Å få trykt en telefon i ansiktet og bli eksponert for mange titusener når man er innlagt på sykehus burde være ulovlig. Håper det kommer lover som skjermer barns privatliv snart.! Enig, et perifert familiemedlem av meg (barn i småskole-alder) ble en gang alvorlig syk og ble innlagt på sykehus.Barnets mor delte ganske heftig i sosiale medier og vi rundt syntes dette var vanskelig fordi det til tider gikk over noen grenser. Der gikk heldigvis sykehuset inn og sa til slutt at dette (barnet ble veldig sykt og koblet til respirator) kan du ikke dele bilder av, for barnets eget beste dersom hen overlever. (Det går bra med barnet nå). Dette var ekstremt vanskelig å forholde seg til da det dels var en slags bearbeidelse av mors egen sorg og frykt,men også veldig ugreit i forhold til bilder og på Facebook som aldri blir borte. Det var ikke lett å nå inn til mor og vår kritikk gjorde hele situasjonen bare verre. Det er rett og slett forferdelig å se hvor ukritisk intime detaljer og øyeblikk deles. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pannekakekake Skrevet 30. april 2022 #1200 Del Skrevet 30. april 2022 Hun som var gjest i dag, sa at da dattera med immunsvikt var syk med korona, var hun så tett i pusten en natt at hvis legene hadde sett henne hadde de ikke vært fornøyd med at de ikke dro på sykehuset, og at hun var glad for at hun ikke visste hva oksygenmetningen hennes var den natta 😳 Hvorfor dro hun ikke på sykehuset med henne om det var så ille? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå