Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat

Minipilla

Anbefalte innlegg

LunaPuna1 skrev (1 time siden):

Dette kommer nok an på hvilken kommune man bor i. Det praktiseres ulikt.

Sant. Kan også være forskjell i bydeler innad i samme kommune t.o.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sammy! skrev (2 timer siden):

Jeg har tidligere spurt henne litt angående taxi til barnehagen med annen voksen enn forelder, og fikk da et ganske vagt og spydig svar. 

Ikke uvanlig at barn med rett på spesialpedagogisk hjelp i barnehagen bruker taxi til og fra barnehage. Vet om flere barn som har det, og det er ikke foreldre som følger i taxien da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

richbitch skrev (6 minutter siden):

Ikke uvanlig at barn med rett på spesialpedagogisk hjelp i barnehagen bruker taxi til og fra barnehage. Vet om flere barn som har det, og det er ikke foreldre som følger i taxien da :)

Jeg spør henne fordi jeg er nysgjerrig. Og svaret hun gir er langt fra utfyllende eller høflig. Noe som er rart når de mener de har opprettet kanalen for å opplyse blant annet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (2 timer siden):

Jeg spør henne fordi jeg er nysgjerrig. Og svaret hun gir er langt fra utfyllende eller høflig. Noe som er rart når de mener de har opprettet kanalen for å opplyse blant annet. 

Handler vel om måten man spør på da , aldri hatt problemer med å få skikkelig og hyggelige svar fra noen av snapperne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD

Dere som ikke vet noe om tema trenger ikke svare. 
Jeg har selv opplevd å bli misbrukt som BPA, så det at det skjer er ikke noe å diskutere. 
Fordi reglene er så diffuse,at vedtakseier/arbeidsleder kan bruke BPA’en som han/hun vil er grunnen til at det er såpass lett å misbruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BPA for barn https://www.uloba.no/bpa/barn-med-bpa/?gclid=CjwKCAiAprGRBhBgEiwANJEY7OQfhkZQE1gvyMDvppzAbj8DjBA6WP9Z-yXHVfqteK0v1d-s26q-JhoCjpEQAvD_BwE

De skal altså hjelpe barna med å bli selvstendige, og en 5-åring vasker ikke huset. Hadde vært annerledes om det var snakk om å ta inn og ut av oppvaskmaskinen, smøre niste/mat eller lignende som en frisk 5-åring gjør.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masiasi skrev (9 timer siden):

Men dere som er så sinna for hvordan enkelte BPAer blir brukt, hvordan tror dere de med bachelor innen helsefag blir brukt i bolig feks? 

Sykepleiere, vernepleiere, sosionomer etc blir brukt til å vaske (både fellesareal og leiligheter til brukere), de handler (både med og uten brukere), de lager mat for (noe helt annet enn det å lage mat sammen med i adl trening) og listen går videre og videre. 

Aner ikke hvor du bor eller har din erfaring fra, men sykepleiere, vernepleiere og sosionomer blir ikle brukt til å vaske fellesareal i kommunen jeg bor!

Renhold er et eget fag ergo man bruker rengjørere

Det finnes (dessverre) tilfeller hvor ansatte med helsefaglig utdannelse brukes som rengjøringspersonell også, men det er hverken ønskelig eller sedvane, det er en uting grunnet nedskjæring i budsjetter og forsøk på å effektivisere helse- og omsorgssektoren.

Jeg har ikke sett den aktuelle kommentaren men om det stemmer det som skrives her at BPA skal «tilvennes/brukes» til rengjøring «så tidlig som mulig» så er det en usmakelig holdning til å kaste opp av. Om det er renhold man først og fremst er opptatt av å få bistand til, så ansett en rengjører! 

Jeg leste også nylig en artikkel av to funksjonshemmede jenter som handlet om BPA, hvor det var skrevet fra et «slik er det å være BPA for meg» perspektiv, hvor hun ene avsluttet sitt innlegg med at «så ber jeg BPA gå å vaske badet, så jeg og venninnen min kan få prate i fred». Det var utrolig nedlatende å lese, for en holdning tenkte jeg. Det handler ikke om at folk ikke vet hva BPA er, det handler om at de færreste ønsker å være personlig slave til en ufordragelig person, til luselønn. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (13 minutter siden):

Dere som ikke vet noe om tema trenger ikke svare. 
Jeg har selv opplevd å bli misbrukt som BPA, så det at det skjer er ikke noe å diskutere. 
Fordi reglene er så diffuse,at vedtakseier/arbeidsleder kan bruke BPA’en som han/hun vil er grunnen til at det er såpass lett å misbruke. 

Åh så fordi du har dårlig erfaring så må alle ha hatt det ellers kan man ikke svare? Som sagt kjenner jeg flere som er fornøyde og det vil jeg fortsette å kommentere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Aner ikke hvor du bor eller har din erfaring fra, men sykepleiere, vernepleiere og sosionomer blir ikle brukt til å vaske fellesareal i kommunen jeg bor!

Det finnes (dessverre) tilfeller hvor ansatte med helsefaglig utdannelse brukes som rengjøringspersonell også, men det er hverken ønskelig eller sedvane, det er en uting grunnet nedskjæring i budsjetter og forsøk på å effektivisere helse- og omsorgssektoren.

Jeg har ikke sett den aktuelle kommentaren men om det stemmer det som skrives her at BPA skal «tilvennes/brukes» til rengjøring «så tidlig som mulig» så er det en usmakelig holdning til å kaste opp av. Om det er renhold man først og fremst er opptatt av å få bistand til, så ansett en rengjører! 

Jeg leste også nylig en artikkel av to funksjonshemmede jenter som handlet om BPA, hvor det var skrevet fra et «slik er det å være BPA for meg» perspektiv, hvor hun ene avsluttet sitt innlegg med at «så ber jeg BPA gå å vaske badet, så jeg og venninnen min kan få prate i fred». Det var utrolig nedlatende å lese, for en holdning tenkte jeg. Det handler ikke om at folk ikke vet hva BPA er, det handler om at de færreste ønsker å være personlig slave til en ufordragelig person, til luselønn. 

Hun har forklart hva hun mente med det hun skreiv  enkelte her inne leser på samme måten som fanden sjøl leser Bibelen. Mest sannsynlig fordi de er negative til denne damen .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 minutt siden):

Hun har forklart hva hun mente med det hun skreiv  enkelte her inne leser på samme måten som fanden sjøl leser Bibelen. Mest sannsynlig fordi de er negative til denne damen .

Uansett hva du «mener med» en slik kommentar er den jo utrolig usmakelig.

Hun burde heller beklage den. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (På 13.3.2022 den 8.19):

Jeg har en bachelor innen helsefag, og har jobbet mange mange år i bolig på forskjellige steder så jeg vet så alt for godt hvordan vi blir brukt, og det er desverre ikke bare her, det skjer over alt. 
Jeg synes heller ikke at man skal utnytte eller være nedlatende mot BPAer. Men BPA ordningen har i alle år vært en sårbar gruppe ansatte. Akkurat fordi man kan bruke dem fritt til det man vil. Og der det finnes muligheter til å brukes på feil måte så vil dette ofte skje. Det gjelder jo ikke bare BPA ordningen, men en hel rekke andre grupper også.  

Endret av Masiasi
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (6 timer siden):

Handler vel om måten man spør på da , aldri hatt problemer med å få skikkelig og hyggelige svar fra noen av snapperne

Det blir et problem for meg når en organisasjon ikke kan ta saklig kritikk og saklige spørsmål. Personen det gjelder her er ikke bare en mor med bpa, men jobber faktisk innen feltet. Og de som snapper på løvemammaene er ikke bare foreldre som snapper, men i hovedsak medlem av en ganske stor organisjon.

De ber folk bli betalende medlem, de utleverer barn gjennom hele dager, hele uken, men kritikk og spørsmål, nei det skal de ha seg frabedt. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har ikke bortforklart hva hun sa, hun utbroderte og sto for det hun sa, i tillegg til at hun mente at kritikken ikke var gyldig kritikk da den kom fra kvinneguiden, som etter hennes mening er en giftig plass der alle skriver dritt. Verste plassen å være. Så nei, det vet ikke en forklaring.

Hun startet forklaringen med bruk av BPA med å si: Punkt 1; venn de til husarbeid og rengjøring fra dag 1, sånn at det ikke kommer som en overraskelse senere.

Jeg har også tidligere reagert på bruk av BPA der i gården når hun sitter i sofaen og snapper mens man ser at ungen sitter klistret til iPaden og du ser at BPA står å legger sammen et fjell av nyvaskede klær. Det er faktisk misbruk av ordningen. En funksjonsfrisk 5-åring kan hjelpe til med å feks legge sammen sokker eller vaskekluter, men å legge sammen fulle klesvasken etter to voksne og ett barn er langt over det et lite barn ville ha gjort. Å gjøre husarbeidet for mor er ikke å hjelpe barnet til selvstendighet og mestring 

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masiasi skrev (1 time siden):

Jeg har en bachelorn innen helsefag, og har jobbet mange mange år i bolig på forskjellige steder så jeg vet så alt for godt hvordan vi blir brukt, og det er desverre ikke bare her, det skjer over alt. 
Jeg synes heller ikke at man skal utnytte eller være nedlatende mot BPAer. Men BPA ordningen har i alle år vært en sårbar gruppe ansatte. Akkurat fordi man kan bruke dem fritt til det man vil. Og der det finnes muligheter til å brukes på feil måte så vil dette ofte skje. Det gjelder jo ikke bare BPA ordningen, men en hel rekke andre grupper også.  

Godt skrevet. Dette er artikkelen jeg snakker om som jeg reagerte på: 

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/i-dette-yrket-får-du-betalt-for-å-gi-meg-øl/ar-AAUyOYW  

Med all respekt til artikkelforfatterne, så synes jeg de (ubevisst) fremstiller BPA ordningen som mindre attraktiv via denne artikkelen, og de skjønner det ikke selv.

Det jeg reagerer spesielt på er kombinasjonen av at «denne BPA»en er jeg venner med» også blir vedkommende «sendt på badet for å vaske» fordi nå vil forfatteren ha alenetid med en annen venn.

Jeg skjønner at det helt sikkert er ment som verdens mest naturlige ting for vedkommende som har en BPA, men for en utenforstående fremstår det som at man har en personlig slave hvor alle roller blandes sammen. «Nå er du ikke ønsket mer, gå å vask badet mitt». 
Hele tittelen «du får betalt for å gi meg øl», som om det skal være med på å skape en sånn reaksjon at man tenker «gurimalla, får jeg betalt for det», viser igjen en nedlatende holdning mot hva en BPA er. De gjør langt mer enn å servere øl, det ser man jo i blandingen av alle oppgavene som skal gjøres i teksten, blant annet løft it av seng (burde egentlig ikke gjøres av en person men en heis) «personlig underholdning» i bilen i form av samtaler, og deretter renhold av bad. 

Om en BPA ordning er tiltenkt slik at man også skal gjøre renhold er det helt fint, men det sier seg litt selv at det skulle være en oppgave/rutine som tilfaller bestemte dager (eksempelvis tirsdag, vaskedag) - ikke «gå å vask badet fordi jeg og min venninne vil ikke ha deg her nå». 
Det er «slaveri». 

Det er stygt å si det, men en BPA ordning som organiseres utelukkende ut ifra vedkommende sine impulser kan gjøre at man «institusjonaliseres», forskjellen er bare at det en institusjon tilbyr er organisert rundt den som har behov for BPA. Når man institusjonaliseres ser man seg blind på egne behov og hva man mener man har krav på av offentlig sektor. At ansatte faktisk har krav på et arbeidsmiljø er mindre viktig. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med denna BPA diskusjonen. Jeg har jobbet som BPA i mange år i full stilling. Dog ikke for ett barn, men i alderen 20+. H*n hadde eget bosted, så der ble såklart oppgavene å gjøre husarbeid. Har jo alltid hørt at en sånn jobb skal være armer og bein for vedkommende. Og jeg er så enig at det å være BPA for ett så ungt barn ikke har noenting med husarbeid å gjøre. Da hadde ikke jobben for min del vært noe interessant. Tenker det er innafor å rydde inn oppvasken etter barnet, evt det man bruker for å lage mat til barnet og slike ting. Men ørten førti oppgaver som å vaske gulv, henge opp klær, vaske bad.. Nei nei nei! 

Ser også det ble nevnt ang å være BPA på ferie. Jeg har vært med både på Syden ferie og storbyferie flere ganger. 1 uke i Syden, i utgangspunktet alene som BPA, men h*n reiste med familien, så en av dem tok morgen stell en dag og jeg fikk fri litt innimellom på dag/kveld hvor familie medlemmer tok over litt. Men det var jeg alene som hadde aller mest av jobben, for min del helt greit. Detta visste jeg jo før vi dro,og jeg kjenner personen gjennom flere år. Når vi kom hjem hadde jeg til gjengjeld fri en ukes tid. Men regner med dette er opp til hver enkelt bruker av ordningene. Men det å mene at BPA skal yte det lille ekstra fordi dem er så heldige å få være med, unødvendig kommentar, ikke sånn det skal være. Det er absolutt ingen ferie å være med på sånne turer. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken gurine:) skrev (29 minutter siden):Men det å mene at BPA skal yte det lille ekstra fordi dem er så heldige å få være med, unødvendig kommentar, ikke sånn det skal være. Det er absolutt ingen ferie å være med på sånne turer. 

Det er helt sant. Det er ingen ferie. Dette er så delt, for arbeidslederen tenker at bpa er heldig, mens andre tenker at de er heldige fordi det finnes slike ordninger at man kan reise på ferie med bpa. 

Men igjen, vi er så forskjellige. Mange barn som har samme diagnose som mitt har støttekontakt, for feks å dra i basseng. Det kunne aldri ha ramlet meg inn. Men igjen vi er forskjellig, vi håndterer livet og utfordringene vi har fått ulikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Moren uttalte på snapchat i går at de måtte moderere seg mye pga. god presseskikk..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LunaPuna1 skrev (10 timer siden):

Hva synes dere om artikkelen i Dagbladet som omhandler gutten som døde da?

Stakkars. synes han burde hvile i fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerikke
LunaPuna1 skrev (10 timer siden):

Hva synes dere om artikkelen i Dagbladet som omhandler gutten som døde da?

Synes så synd på de og på den stakkars gutten som ikke fikk bli eldre pga dårlig jobb av kommunen💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...