Gå til innhold

Dere som tilbringer jula alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år gammel og i år er jeg alene i jula for første gang. Jeg har ingen venner og forholdet med familien min har gått i stykker. 

Jeg har alltid vært utrolig glad i jul, men nå får jeg vondt i magen av å tenke på det. Blir kvalm av å se julebrus i butikken og julereklamer på TV.

Hvordan takler dere det? Pleier dere å gjøre noe eller feire alene? Eller er det best å bare late som om jul ikke eksisterer? 

Anonymkode: d2aae...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pyntet til jul som vanlig, men droppet juletre. Julaften lagde jeg full julemiddag. Åpnet pakker etterpå. Koste meg med mine favorittjulekaker. Så litt på tv. Tastet litt med ungene. Jeg hadde kjøpt meg en god flaske vin, nytt spill til ps og et par nye bøker. Ble en fin, men anderledes jul 🙂

Anonymkode: 2bcd1...b9d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært alene i jula, men har gjort meg noen tanker om hvordan jeg ville ha feiret om så var tilfellet. Jeg ville ihvertfall mye heller vært alene enn å dra på et arrangement for enslige eller at noen skulle "ta seg av meg" på julaften. 

Jeg hadde ikke brydd meg om å lage julemiddag. Ville hatt brødmat med eggerøre og røkelaks, kokt egg og ansjos. Det er min favoritt julemat. Jeg ville spilt julesanger, kjøpt inn favorittjuleheftet mitt, julemarsipan og clementiner. Kanskje litt rødvin. Litt julepynt ville jeg hatt, men holdt det enkelt. Slappet av og kost meg i bekvemme klær. Sett på film. Jeg ville ha beholdt de juletradisjoner som passet meg, og droppet resten. Ikke noe stress, bare slappet av. 

Husk, det er lov å kose seg alene, du fortjener å kose deg selv om du er alene. Julen er ikke en konkurranse om å være vellykket og ha den lykkeligste familien. 

Og husk også at det kommer flere jubler etter denne. Du er ikke dømt til å feire jul alene for alltid. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe opplegg på julaften der du bor? Du kan jo om du ønsker melde deg som frivillig? Jeg tenker på feks Kirkens Bymisjon. 

Anonymkode: 6a81a...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula blir bare ille fordi man på død og liv sammenligner seg med andre eller sin egen fortid. Dette gjelder forresten ikke bare jula men med nesten alt annet også. Tenk så mye bedre vi alle hadde hatt det om vi ikke målte vår egen tilværelse opp mot andres eller en eller annen forestilling vi har i hodet vårt.

Hadde det "normale" vært å feire alene og kose seg glugg i hjel med de tingene man selv setter mest pris på å gjøre i eget selskap så hadde du sikkert fått en kjempefin dag. Men fordi dine egne tanker og forventinger til hva jula egentlig skal inneholde så blir man trist. Det er så meningsløst og veldig bortkastet, men like fullt veldig forståelig.

Anonymkode: 124e0...29f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jula blir bare ille fordi man på død og liv sammenligner seg med andre eller sin egen fortid. Dette gjelder forresten ikke bare jula men med nesten alt annet også. Tenk så mye bedre vi alle hadde hatt det om vi ikke målte vår egen tilværelse opp mot andres eller en eller annen forestilling vi har i hodet vårt.

Hadde det "normale" vært å feire alene og kose seg glugg i hjel med de tingene man selv setter mest pris på å gjøre i eget selskap så hadde du sikkert fått en kjempefin dag. Men fordi dine egne tanker og forventinger til hva jula egentlig skal inneholde så blir man trist. Det er så meningsløst og veldig bortkastet, men like fullt veldig forståelig.

Anonymkode: 124e0...29f

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være kjipt, ingen tvil om det. Forbered deg godt, slik at du slipper å føle for mye på det, lag deg god mat, ha planlagt en film, serie, bok eller noe du kan kose deg med. Bor du i en stor by, så er det alltids mulighet for å gjøre frivillig arbeid. Jeg har selv gjort det ved flere anledninger og finner mye mening i det. 

Endret av K.B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en fjordlandjulemiddag, smågodt og pepsimax og bare sittet å sett på tv.  Mye gode filmer, evnt leid neo på canal digital.  Hadde ikke gjort no mer utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er 23 år gammel og i år er jeg alene i jula for første gang. Jeg har ingen venner og forholdet med familien min har gått i stykker. 

Jeg har alltid vært utrolig glad i jul, men nå får jeg vondt i magen av å tenke på det. Blir kvalm av å se julebrus i butikken og julereklamer på TV.

Hvordan takler dere det? Pleier dere å gjøre noe eller feire alene? Eller er det best å bare late som om jul ikke eksisterer? 

Anonymkode: d2aae...515

Det er så lenge til jul, og du vet det allerede? Gud og Jesus! Herren være lovet, og det vil komme en dag.

Anonymkode: 831eb...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbrakt flere julaftener alene. Jeg syntes det var helt greit. Lagde meg god julemiddag, så på TV, åpnet pakker og koste meg. Nå er jeg en person som trives i eget selskap da.  Ble skilt og var alene mange av julene når ungene var hos faren.  Jeg synes det er overdrevet hvor fælt det er at man er alene i julen.  Det kommer til å gå helt fint med deg! Husk det handler om hvordan du tar ting i livet! 

Anonymkode: 0a58a...92b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager god mat, går tur gjennom de tomme gatene, går innom kirkegården for å se på lysene, tar et langt bad, kryper inn i pysjen, fyrer i peisen, pakker meg inn med pledd og drikker meg brisen og spiser snop mens jeg åpner pakker, noen av dem har jeg kjøpt til meg selv og jeg blir skikkelig glad for dem, fordi det er ting jeg har ønsket meg og så ser jeg skrekkfilm 😄  jeg pynter alltid til jul, har juletre og adventskalender. Har funnet ut at jeg syns det er mye triveligere å omfavne alenejul og lage fine tradisjoner enn å prøve å ignorere jula eller furte meg igjennom den. Da ødelegger jeg bare julestemningen for alle andre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også være alene første gang i år og gråter meg litt i søvn av tanken, men fuck it. I år har jeg skrevet ønskeliste med ting jeg vil ha, og kjøpt de til meg selv, skal åpne de julekvelden, ta langt bad, lage full middag med ribbe, og alt tilbehør, så slipper jeg å lage mat i romjulen, hele ribba til MEG! Vet ikke enda om jeg skal ha tre, men pynter nå litt. Skal kose meg med å se fuglene spise av fugleneket jeg setter opp, det er kos og selskap i det. Kose meg med julefilmer og serier, netflix og hbo! Siden jeg er alene har jeg kjøpt en måned viaplay og, så det så. Vi klarer oss, vi kan logge inn her og skrive om de fine gavene våre, fortelle vitser, diskutere julefilmene og holde hverandre litt med selskap.

Anonymkode: 17efa...59e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg feirer stort sett julaften alene (noen ganger sammen med en eldre slektning dersom hun ikke får  besøk av noen andre).

Jeg synes faktisk jula er en veldig hyggelig tid å være alene. Masse fine filmer/ andre program på tv, jeg kan lage meg akkurat hva jeg vil til julemiddag (ribbe og pinnekjøtt får jeg overdose av lenge før julekvelden), og så synes jeg det blir så mye styr å feire sammen med mange andre.  

Anonymkode: 5b1df...7a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært alene, men om jeg skulle være alene i år ville jeg laget meg en full middag med alt tilbehøret. Jeg ville kjøpt inn favoritt godteriet mitt og bakt favoritt julekakene mine og kost meg med å se på film eller lese en bok❤️ Lykke til! Synd at det ble som det ble, men tror og håper du får en fin jul alikevell!❤️ Klem

Anonymkode: 7f5cd...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også være alene første gang i år og gråter meg litt i søvn av tanken, men fuck it. I år har jeg skrevet ønskeliste med ting jeg vil ha, og kjøpt de til meg selv, skal åpne de julekvelden, ta langt bad, lage full middag med ribbe, og alt tilbehør, så slipper jeg å lage mat i romjulen, hele ribba til MEG! Vet ikke enda om jeg skal ha tre, men pynter nå litt. Skal kose meg med å se fuglene spise av fugleneket jeg setter opp, det er kos og selskap i det. Kose meg med julefilmer og serier, netflix og hbo! Siden jeg er alene har jeg kjøpt en måned viaplay og, så det så. Vi klarer oss, vi kan logge inn her og skrive om de fine gavene våre, fortelle vitser, diskutere julefilmene og holde hverandre litt med selskap.

Anonymkode: 17efa...59e

Det høres kjempefint ut!❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen venner eller kjæreste jeg heller. Jeg har foreldrene mine som jeg tilbringer jula med noe jeg er takknemlig for, men av og til skulle jeg ønske jeg hadde mer i livet mitt, men vet ikke hva. Liker ikke jula noe særlig. Man føler seg så mislykket.

Anonymkode: f4a6e...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser for andre gang på rad til syden og blir der over jul og nyttår. I fjor var det rart å være borte i jula. Var ny singel, deppa og hadde ingen lyst til å være sammen andre. 

Det var helt konge så derfor reiser jeg i år også og nå vet jeg hva jeg går til så jeg gleder meg veldig. 

Ga beskjed i år også til familien at jeg ikke vil ha gaver siden jeg reiser.

Anonymkode: e0b77...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte feire jul alene en gang pga familie som gikk i stykker også. Gikk greit det. Eller var jo litt kjipt. Men det fikk ikke ødelegge min glede at jeg ikke hadde noen å feire med den ene julen. Kommer flere juler. 

Men skjønner det er vondt å vanskelig. Klarer du å skifte innstilling smålig? Litt eller litt hver dag? At dette skal bli en fin jul selv om du ikke har noen å feire med? 

Prøv å skape deg noe eget. Noe som er ditt! Kjøp gaver til deg selv. Lag og kjøp inn mat som du elsker å spise. Se masse filmer som du elsker. 

Finnes jo også ting man kan engasjere seg i julen og. Enten hjelpe til en plass eller å bli med på ting. 

Tror det var den sterke psyken min som gjorde at jeg kom igjennom den julen elns. 

Anonymkode: 7ae13...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...