Gå til innhold

Hva om psykiske lidelser ikke er "psykisk". Men spirituelle opplevelser/kontakt med den "faktiske" verden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel (vet ikke hvor sann/oppdiktet historien var), men den handlet om en sjaman som mente at psykiske problemer som f.eks schizofreni ikke er direkte en lidelse/sykdom, men at personen har en "ubalanse" i overgangen til den spirituelle verden. 

Jeg har selv jobbet som frivillig på et senter for personer med psykiske lidelser. Og jeg merket jo at det ofte (sannsynligvis) er grunner til at de hadde fått en psykisk lidelse. Mange hadde f.eks hatt en grusom oppvekst, opplevd ting barn aldri skulle gjort osv. Og jeg forstår jo at dette påvirker psyken og kan gi lidelser. Men så møtte jeg også de som hadde "alternative" tanker om verden. Flere klare å se verden fra mitt/"alle andres" perspektiv, men så hadde de tanker om andre tankeganger ifht. verden, eksistens osv. Men de klarte ofte å se to sider av saken likevel. Nå er jo ikke jeg utdannet, men jeg synes jo synd i de. De blir kategorisert som "psyke", bare fordi de ikke passer inn i malen som andre har utarbeidet. 

Anonymkode: 6b722...fb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en lang samtale med en vernepleier som har jobbet med flere schizofrene bla. Hun hadde også tenkt som deg. 

Anonymkode: bbb79...d21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke politisk/kulturelt korrekt å si dette. Men det er helt klart en sammenheng her. Jeg har selv sett at ting har manifestert seg under visse forhold. De fleste forstår ikke overgangen fra eldre tider til empirisme. Ideen om at det metafysiske ikke eksisterer er latterlig, og kan filosofisk lett motbevises. 2+2 er 4 selv om det ikke er nedskrevet på et papir. 

Det finnes ideer, konsepter og alle mulige mystiske ting som ikke kan forklares gjennom denne mekanisk vitenskapelige/empiriske/postmoderne virkelighetsforståelsen vi har nå. Det er ingenting nytt under solen. Hvis man vil forstå hvordan alt henger sammen så er det bare å lese bøkene som har dokumentert historien. Hvis du beveger deg utenfor pensumene på høyere utdanning så vil du få et bedre bilde av hvordan ting faktisk har vært. At folk sitter og ser på reality-tv og søppelunderholdning er bare et tegn på at det vestlige riket er i ferd med å råtne i stykker fra innsiden. Kjønn er relativt, sannhet eksiterer ikke og det finnes ikke en objektiv definisjon på rett og galt. Men spør deg selv? Hvis sannhet ikke eksisterer, hvorfor bruker man da ideen om at sannhet eksisterer for å avkrefte at sannhet IKKE eksisterer. Vesten har låst seg fast i en nihilistisk relativisme som blindt tror på alt annet enn de metafysiske konseptene som nettopp forklarer hvorfor noe KAN være som de er. 

Jeg vil dra ting såpass langt at hvis sannhet eksisterer, så eksisterer Gud. Hvis ikke, så eksisterer Gud. Men så vil folk automatisk reagere med at det jeg sier her ikke er sant. I rest my case..

Anonymkode: 8595b...2f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2018 at 9:09 AM, AnonymBruker said:

Jeg leste en artikkel (vet ikke hvor sann/oppdiktet historien var), men den handlet om en sjaman som mente at psykiske problemer som f.eks schizofreni ikke er direkte en lidelse/sykdom, men at personen har en "ubalanse" i overgangen til den spirituelle verden.

Anonymkode: 6b722...fb1

Hva er en balansert overgang til den spirituelle verden?

Anonymkode: 0b9e7...10f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det såfall merkelig at det er svært arvelig og at man er mer utsatt om man har visse gener for det https://forskning.no/sykdommer/2014/07/over-100-schizofreni-gener-funnet

https://forskning.no/biologi-sykdommer-psykologi/kreativitet-og-psykoser-henger-sammen-i-genene/488824

Da vil det jo tilsi at ubalanse i overgangen til den «spirituelle verden» er genbestemt..

...og det er vel ikke akkurat en spirituell tankegang? 

 

 

Endret av absinthia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lurt på det samme, men jeg er svært forsiktig med hva jeg tror på slik sett. Er MASSE rare teorier ute og går. 
Mamma har vært veldig mye fortvilet over min situasjon, og har prøvd alt fra bup til klarsynte. 
En dame mente at grunnen til at jeg var så plaget var fordi "feater" ?!?!?! prøvde å imitere meg! Vet ikke hvordan man skriver det..men jeg tenker på fetaost :P men at det altså er romvesener som prøver å imitere, og at de plukker ut de som er mottagelige eller "lette" å komme inn på. 

 

Anonymkode: bfbb0...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man opplevd shicofreni tett på, så ser man virkelig de ikke har en oppfattelse av virkeligheten.

Autister derimot, tenker jeg hvis det er flere verdener kan bo i en annen. Da de med alvorlig autisme, som ikke er tilstede her og nå.

Anonymkode: afcf4...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 19.11.2018 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Har man opplevd shicofreni tett på, så ser man virkelig de ikke har en oppfattelse av virkeligheten.

Autister derimot, tenker jeg hvis det er flere verdener kan bo i en annen. Da de med alvorlig autisme, som ikke er tilstede her og nå.

Anonymkode: afcf4...28b

Jeg er uenig. Jeg har opplevd veldig merkelige og eksentriske mennesker være synske. Jeg har selv opplevd overnaturlige ting og vært synsk, men fikk diagnosen mild schizofreni. Ble latterliggjort og fikk høre at jeg hadde fantasivenner. 

Det stemmer ikke, har opplevd masse på egenhånd men også hatt tilskuere den gangen jeg spylte blod med sjelettbiter ut av munnen. 

Men selvsagt spesielle erfaringer med det åndelige kan prege én og gjøre at man utvikler faktiske vrangforestillinger. Derfor er min konklusjon at shizofrene har vrangforestillinger pga. Én eller flere overnaturlige opplevelser som har lagt grunnlag for forvirring. Det er også genetisk betinget. 

Men veldig mange scizofrene er forskjellige. Kommer helt ann på vrangforestillingene. 

 

Anonymkode: 5c698...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Det er ikke politisk/kulturelt korrekt å si dette. Men det er helt klart en sammenheng her. Jeg har selv sett at ting har manifestert seg under visse forhold. De fleste forstår ikke overgangen fra eldre tider til empirisme. Ideen om at det metafysiske ikke eksisterer er latterlig, og kan filosofisk lett motbevises. 2+2 er 4 selv om det ikke er nedskrevet på et papir. 

Det finnes ideer, konsepter og alle mulige mystiske ting som ikke kan forklares gjennom denne mekanisk vitenskapelige/empiriske/postmoderne virkelighetsforståelsen vi har nå. Det er ingenting nytt under solen. Hvis man vil forstå hvordan alt henger sammen så er det bare å lese bøkene som har dokumentert historien. Hvis du beveger deg utenfor pensumene på høyere utdanning så vil du få et bedre bilde av hvordan ting faktisk har vært. At folk sitter og ser på reality-tv og søppelunderholdning er bare et tegn på at det vestlige riket er i ferd med å råtne i stykker fra innsiden. Kjønn er relativt, sannhet eksiterer ikke og det finnes ikke en objektiv definisjon på rett og galt. Men spør deg selv? Hvis sannhet ikke eksisterer, hvorfor bruker man da ideen om at sannhet eksisterer for å avkrefte at sannhet IKKE eksisterer. Vesten har låst seg fast i en nihilistisk relativisme som blindt tror på alt annet enn de metafysiske konseptene som nettopp forklarer hvorfor noe KAN være som de er. 

Jeg vil dra ting såpass langt at hvis sannhet eksisterer, så eksisterer Gud. Hvis ikke, så eksisterer Gud. Men så vil folk automatisk reagere med at det jeg sier her ikke er sant. I rest my case..

Anonymkode: 8595b...2f0

Takk for din åpenhet. 

Jeg syns det var så trist å høre fra psykiateren min at jeg var mild schizofreni og hadde storhetstanker pga. Overnaturlige opplevelser. Selvsagt stemmer diagnosen men ikke alt er innbilning! Det er et overtramp å høre når man har opplevd ting! Men overnaturlige opplevelser kan trigge «en unormal tankegang» hos mennesker som er sårbare og i et samfunn som blir mer preget av ateisme kan det føles annerledes for personene det gjelder .

Anonymkode: 5c698...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit sandemo var jo innlagt frem til en lege fortalte henne at hun «hadde evner» og var ikke syk. 

Anonymkode: 4c517...b35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Margit sandemo var jo innlagt frem til en lege fortalte henne at hun «hadde evner» og var ikke syk. 

Anonymkode: 4c517...b35

Nok en gang et menneske som hadde opplevd veldig mye vondt. 

Anonymkode: 3b974...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2018 at 11:23 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke politisk/kulturelt korrekt å si dette. Men det er helt klart en sammenheng her. Jeg har selv sett at ting har manifestert seg under visse forhold. De fleste forstår ikke overgangen fra eldre tider til empirisme. Ideen om at det metafysiske ikke eksisterer er latterlig, og kan filosofisk lett motbevises. 2+2 er 4 selv om det ikke er nedskrevet på et papir. 

Det finnes ideer, konsepter og alle mulige mystiske ting som ikke kan forklares gjennom denne mekanisk vitenskapelige/empiriske/postmoderne virkelighetsforståelsen vi har nå. Det er ingenting nytt under solen. Hvis man vil forstå hvordan alt henger sammen så er det bare å lese bøkene som har dokumentert historien. Hvis du beveger deg utenfor pensumene på høyere utdanning så vil du få et bedre bilde av hvordan ting faktisk har vært. At folk sitter og ser på reality-tv og søppelunderholdning er bare et tegn på at det vestlige riket er i ferd med å råtne i stykker fra innsiden. Kjønn er relativt, sannhet eksiterer ikke og det finnes ikke en objektiv definisjon på rett og galt. Men spør deg selv? Hvis sannhet ikke eksisterer, hvorfor bruker man da ideen om at sannhet eksisterer for å avkrefte at sannhet IKKE eksisterer. Vesten har låst seg fast i en nihilistisk relativisme som blindt tror på alt annet enn de metafysiske konseptene som nettopp forklarer hvorfor noe KAN være som de er. 

Jeg vil dra ting såpass langt at hvis sannhet eksisterer, så eksisterer Gud. Hvis ikke, så eksisterer Gud. Men så vil folk automatisk reagere med at det jeg sier her ikke er sant. I rest my case..

Anonymkode: 8595b...2f0

Mulig lang digresjon, men siden du nevner enkel matte som sannhet .

Logikk med heltall som tilsier at 2 + 2 = 4 er ikke en god måte å beskrive realiteten på. Quantum mechanics er en bedre måte å beskrive realiteten på, da den er mer nøyaktig kontra klassisk fysikk og matematikk. Den er ikke perfekt, men er ifølge mange det beste vi har i dag, til vi kommer opp med noe bedre. QM beviser gjennom eksperimenter at logiske slutninger, trukket på bakgrunn av enkel matematikk er feil (se video). 2 + 2 må ikke være 4. Den faktiske verden og delene de er bygge av gir helt andre svar som er dypt forstyrrende, fordi i den praktiske verden er helt overbevist om at 2 + 2 = 4. 

Du burde helst se hele videoen (og gjerne første leksjon fra M.I.T.) for å få et klarere bilde av konklusjonen. Jeg poster de siste 10 minuttene her som forteller hva som bevises i hele faget QM 8.04. (leksjon 1 & 2 er på 2.36 min) 10 min postet her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt det samme, og jeg har en mor og flere venner med psykoselidelser. At det er gener som avgjør hvor tilbøyelig man er for psykose forteller jo ingenting. Alt med oss mennesker koker i bunn og grunn ned til gener. Det er tross alt hjernen som forteller oss hvor "vi" slutter og verden utenfor begynner. Som gjør at kroppen sammarbeider i stedet for og motarbeide seg selv. Alt dette vi tar som en selvfølge. 

 

Anonymkode: 726be...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en venninne som ble diagnostisert som "psykotisk". Hun er bortadoptert som spedbarn, er opprinnelig same og har vokst opp hos nordlenninger, altså samehatere :P Bortsett fra det har hun vel ikke hatt en dårlig oppvekst, selv om det der kanskje er dårlig nok. På et tidspunkt traff hun sjamanen Ailo Gaup, som nå er død, og gikk sjamanskolen hans. Hun lærte å skille mellom denne verden og den ikke-fysiske verden. Problemet hennes var at hun opplevde at vesener fra den ikke-fysiske verden terroriserte henne, men når hun klarte å sette grenser for disse så sluttet hun å være såkalt "psykotisk". Med de redskapene hun fikk kan hun reise mellom verdenene når det passer henne, og ikke bare når det passer "de andre". Jeg så henne aldri som syk, jeg trodde 100% på henne hele tiden, og det gjør jeg også når det gjelder en annen som jeg kjenner som er såkalt psykotisk. De bare opplever noe vi ikke kan se, og så har de lite kontroll på hva som er her og hva som er der og hvor de er til enhver tid, det er alt. Sier ikke dette gjelder alle, noen kan nok ha alvorlige vrangforestillinger også, men de har jeg ikke møtt.

Anonymkode: c97c9...0a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I det sjamanske miljøet ser de på psykiske lidelser som en fremtidig heler, men mange når ikke helingsbiten for at dem blir neddopet av antipsykotiske medisiner.

Anonymkode: ed065...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er schizofreni ganske mye mer enn å bare se syner og høre stemmer. Det er i tillegg mange ulike typer schizofreni. Noen typer innebærer blant annet bevegelsesforstyrrelser, kan le av upassende ting som f.eks at et trafikklys skifter farge, upassende personlighet, og kan gjenta hva andre sier og gjør i lange perioder.

Blir skremt av sjamaner som kan bagatellisere og "naturliggjøre"alvorlige sykdommer som noe overnaturlig. En sykdom som i de verste tilfellene går kraftig utover muligheten til å ha et normalt liv i hverdagen.

Anonymkode: 419c5...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...