Gå til innhold

Jeg bruker refleksvest, hva mer kan jeg gjøre for å beskytte megselv i mørket som en fotgjenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker det når folk har refleks på beina også, i tillegg til refleksvest. Og om det er hund med, putt refleks på den også, for den er enda vanskeligere å se. Samme med barnevogner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Refleksbrikke med snor er veldig lett å se for bilisten, samtidig som man ikke føler seg som en veiarbeider når man kommer frem dit man skal. 

Anonymkode: ffd0c...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleks ser man kun om det lyses på selve refleksen. Altså det er lettest å se om du går steder hvor det er litt belysning eller bilene kjører forbi og lyser på deg. Men syklister har gjerne vanskeligheter for å se deg da de ikke lyser på deg (med mindre de har hodelykt, lykt på sykkelen ol.). 

Jeg har kjøpt blinkende (kan også skrus på slik den lyser hele tiden) lys på Clas Olhson. De lyser ganske godt. Finnes i ulike motiv. Har også kjøpt til hundene mine (annen type). Da er man opplyst hele tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset. Hvor får man kjøpt dette?

Anonymkode: 03942...cda

Sportsbutikker, du kan også ha regntrekk i selvlysende farge på hjelmen din!

Anonymkode: 20f09...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har refleks rundt armen, på beinet og gjerne en sånn rundt armen med led-lys. Burde nok være flinkere til å ha refleks bak også. Eventuelt bare kjøpe en vest når jeg går tur i mørket.

Så også noen sånne led-lys man kunne feste på skoene også. Kan jo kanskje være noe hvis man jogger på en mørk vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til refleks kan du gå med tanker i hodet at det er vanskelig å bli oppdaget uansett for en bilfører. Det er mørkt  samt uoversiktlig spesielt hvis det er snøvær, tåke eller regn. Vent med å gå over fotgjengerfeltet til du er 100% sikker at sjåføren ser deg. Ikke fart over i god tro at du er lett å se selv med refleks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 18.38, tdm900 skrev:

Bruker alltid refleksbrikke, med vesten ble jeg ikke sett så fort som med brikka som gir blink tilbake.

 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Refleksbrikke med snor er veldig lett å se for bilisten, samtidig som man ikke føler seg som en veiarbeider når man kommer frem dit man skal. 

Anonymkode: ffd0c...8f0

Jeg sier meg enig med disse to. :)

Som bilist så ser man best de refleksene som henger i ei snor og blinker. De led-lysene/refleksene man har rundt arm eller bein synes også bra.

Refleksvest kan lettere forveksles med et veiskilt, da det ikke er så mye bevegelse i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Hanne67 skrev:

 

Jeg sier meg enig med disse to. :)

Som bilist så ser man best de refleksene som henger i ei snor og blinker. De led-lysene/refleksene man har rundt arm eller bein synes også bra.

Refleksvest kan lettere forveksles med et veiskilt, da det ikke er så mye bevegelse i det. 

Akkurat det er min erfaring selv også, de gangene jeg påtreffer de som kun bruker vesten. En som jogger, er lettere å se, men ikke en som går rolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...