Gå til innhold

Jeg bruker refleksvest, hva mer kan jeg gjøre for å beskytte megselv i mørket som en fotgjenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker refleksvest, hva mer kan jeg gjøre for å beskytte megselv i mørket som en fotgjenger? I den senere tid har jeg

også gått til anskaffelse av en refleks som jeg kan feste rundt foten. Jeg vurderer også å kjøpe noe til sykkelen, hva er anbefalt?

Tusen takk for svar og god helg til dere alle. :):)

Anonymkode: b50b3...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker refleksvest, hva mer kan jeg gjøre for å beskytte megselv i mørket som en fotgjenger? I den senere tid har jeg

også gått til anskaffelse av en refleks som jeg kan feste rundt foten. Jeg vurderer også å kjøpe noe til sykkelen, hva er anbefalt?

Blinkende lys? Noe sånt som mange syklister har? De lysene er iallfall lett å få øye på i mørket som bilist. Jeg kjøpte slike på et apotek, beregnet på fotgjengere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er påbudt med lys til sykkelen :)https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/dette-er-kravene-til-lys-og-refleks-pa-sykkelen

Sitat

Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkelen ha lykt med rødt eller rødt blinkende lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område, herunder på fortau, gang- og sykkelveger.

Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt. Lykten foran skal gi tilstrekkelig lys uten å virke blendende.

Ellers er som sagt de små blinkende lysene veldig greie å ha, enten på armen eller jakka, men husk at den også må syntes bakfra. Møter ofte folk med masse refleks foran, og ingenting bak, så jeg ser ikke før jeg omtrent treffer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle monner drar, men selv en gamlis som meg, i bil med halogenpærer, ser refleksvesten. Så det er egentlig nok.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refleksvest burde holde ja, men hvis du vil ha noe ekstra så støtter jeg forslaget om de der "armbåndene" med lysdiode som man kjøper på apoteket. Blir du ikke sett da så vet ikke jeg. For øvrig så gjelder fremdeles de gamle gode reglene om å holde seg på fortauet og ikke fjase uti veibanen så fremt der faktisk ER et fortau ;) og ellers gå på venstre side av veien dersom det ikke er fortau på den strekningen du går. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er godt rustet for en tur i mørket. Noe som også hjelper er å holde seg på fortauet, og ta god tid før man krysser veien. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrankDrebin said:

Høres ut som du er godt rustet for en tur i mørket. Noe som også hjelper er å holde seg på fortauet, og ta god tid før man krysser veien. :)

Jepps. De som har vanen med å styrte ut i gangfeltet, siden bilistene tross alt har vikeplikt, lever farlig i disse mørketider.

Jeg er ikke av dem som tøyer disse rettighetene (finnes jo bilister som gir beng), men det hjelper ikke, om jeg ikke ser fotgjengerne.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jepps. De som har vanen med å styrte ut i gangfeltet, siden bilistene tross alt har vikeplikt, lever farlig i disse mørketider.

Jeg er ikke av dem som tøyer disse rettighetene (finnes jo bilister som gir beng), men det hjelper jo ikke, om jeg ikke ser fotgjengerne.

Sant, en med refleks som spontant skråner over gata har du fortsatt en sjanse til å bremse for (så sant h*n ikke går ut rett foran bilen, da), men en som går uten blir det selvsagt vrient å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrankDrebin said:

Sant, en med refleks som spontant skråner over gata har du fortsatt en sjanse til å bremse for (så sant h*n ikke går ut rett foran bilen, da), men en som går uten blir det selvsagt vrient å se. 

Selv de som er troende til å gå ut rett foran bilen, er man oppmerksom på, fordi man ser at det er noen der. Rett og slett.

Stor forskjell. På å se noen og ikke, altså.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Selv de som er troende til å gå ut rett foran bilen, er man oppmerksom på, fordi man ser at det er noen der. Rett og slett.

Stor forskjell.

Ser den, da kan man følge litt med på vedkommende og være forberedt på å legge seg på bremsen i tilfelle. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sjåfør om sen kveld og tidlig morgen,så elsker jeg de som har på store refleksvester. Da er det ikke tvil, ser de på like lang avstand som langlysene treffer

Anonymkode: b7b31...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med refleksjakke? Da slipper du å huske på refleksvest.

Anonymkode: fc1b5...915

Takk for tipset. Hvor får man kjøpt dette?

Anonymkode: 03942...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte langs en mørklagt vei en kveld. Jeg så fort at det gikk en liten person langs veikanten, refleksene lyste godt opp. Det var refleks ditt og refleks datt. Idet jeg passerte så jeg at det gikk en voksen person på utsiden av denne lille...den voksne hadde også refleks med den syntes ikke pga all den andre refleksen. Så husk. Refleks så du blir sett men ikke så du blender for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Refleksvest holder. På sykkelen bør du ha både reflekser (hvit foran og rød bak) og lys.

Billys er utformet som en "kile" for ikke å blende motgående trafikk, så de vil treffe gående nedenfra og oppover. ( På flat mark. Over bakketopp vil ofte hodet være det første som belyses ).

Det er derfor en opplagt fordel å ha ett refleksbånd nederst på beinet. Ett bånd lavt på venstre bein,

-og ett nede på høyre arm, -som supplemang til vest er ikke dumt.

A.

Endret av Sliten&kjørt51
Fakta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...