Gå til innhold

Helge Ingstad havariet


Nusse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 11.11.2018 den 11.52, Limbo 2014 skrev:

Norge har fem fregatter, men mangler besetning for to av dem (skandale i seg selv, i tillegg til manglende budsjett til vedlikehold). Mao er det etterspørsel ettee militære sjøfolk. Så det kan jo tenkes nåløyet er blitt litt for stort, men det bør jo i så fall skjerpe krav til opplæring. 

Den ene fregatten ligger til overhaling på Haakonsvern, de fire andre er operative og har full bemanning (eller hadde frem til kollisjonen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sheila-S skrev:

Fregatten har sunket. Uff

Det er synd da, med tanke på de vanvittige verdiene som nå må kasseres. Men marinen har kommet frem til at de må ha en granskning om hva som skjedde, du verden, skulle tro det var en avgjørelse man burde tatt på fredag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Horten Market said:

Båten synker. Ser ikke ut til å være noe av verdi å redde. Fregatten blir nok til spiker. Dyr spiker.

Shit happens.

Det er en del av moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De dreiv vel med navigasjonstrening utifra det jeg har lest. Altså seilte uten hjelp av tekniske navigasjonsinstrumenter. Så han litt betutta fyren som svarer Sola så nok ingenting...Hvorfor det ikke var noen som overvåket denne treningen med instrumenter kan en jo lure på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal besetning på broen på en fregatt av denne typen er vaktsjef, assisterende vaktsjef, rormann og to utkikkere. Ifølge NRK 10.november var alle disse tilstede da de kolliderte med oljetankeren.  

Nato har bekreftet at de trente men vil ikke si om dette kan ha vært en årsak til ulykken. AIS- systemet var som sagt avslått  https://www.nrk.no/hordaland/nato_-knm-_helge-ingstad_-drev-navigasjonstrening-da-ulykken-skjedde-1.14287721

Jeg er blitt fortalt at det var litt av et fyrverkeri da de to båtene krasjet i hverandre. Deler fra fregatten med kabler fløy «over hodene» på folk. Det kunne endt så mye verre.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2018 den 11.52, Limbo 2014 skrev:

 

Men fulgte ikke HI selv med på radaren? Fatter ikke hvordan det kunne skje.

Hører fra lydopptaket at en fyr med bergensdialekt tar over for østlendingen (som høres veldig eplekjekk ut, stakkars fyr nå - selv om han kan ha fått dårlig opplæring og kapteinen (bergenseren?) har ansvaret) på HI når kollisjonen er skjedd. Kan jo tyde på at den mer/mest erfarne ikke var på broen på HI, men kom til etter kollisjonen. 

Norge har fem fregatter, men mangler besetning for to av dem (skandale i seg selv, i tillegg til manglende budsjett til vedlikehold). Mao er det etterspørsel ettee militære sjøfolk. Så det kan jo tenkes nåløyet er blitt litt for stort, men det bør jo i så fall skjerpe krav til opplæring. 

Se positivt på det. Nå mangler de vel bare besetning for en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AryaUnderfoot skrev:

De dreiv vel med navigasjonstrening utifra det jeg har lest. Altså seilte uten hjelp av tekniske navigasjonsinstrumenter. Så han litt betutta fyren som svarer Sola så nok ingenting...Hvorfor det ikke var noen som overvåket denne treningen med instrumenter kan en jo lure på...

Men det er jo fornuftig at de driver med navigasjonstrening, jeg tror vi alle kan være enige i at de trenger trening i navigasjon. 

Hvordan kan man unngå å se en 250 meter lang tankbåt? Det er jo ikke som den sniker seg opp på deg...

17 knop er sånn 34 kilometer i timen, dvs farten en halvdvask 40 åring klarer å sykle. 

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort bli krise dersom den legger seg oppå sjøkabelen på 420kv eller kondensatrøret til Sture som skal være i nærheten der. Da snakker vi risikabel aksjon for heving av havaristen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare tenker, så jævlig flaut, at her skal vi liksom vise oss, alle sammen, i en sammenkjørt øvelse, så klarer vi, vertslandet, å drite oss ut så grundig og kollidere og senke vårt eget krigsskip... :klaske:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, nedsettende innlegg, diskriminerende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 4.52, 282_NaughtySpark skrev:

Jeg bare tenker, så jævlig flaut, at her skal vi liksom vise oss, alle sammen, i en sammenkjørt øvelse, så klarer vi, vertslandet, å drite oss ut så grundig og kollidere og senke vårt eget krigsskip... :klaske:

Haha, du fikk sagt det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Sheila-S said:

Haha, du fikk sagt det

"I sunk your battleshi(t)p!", rinner meg i hu, ref. Harold & Kumar... :icon_lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, på CNN:

Ny info. ( For meg ).

Amerikansk offiser til  "Utspørring" / Forhør. -Hadde kommando ..? 

S.K. "Utvekslings-Off."

Noen som har utfyllende Info. ?

Edit: "-Hadde kommando ..?" Ikke min spekulasjon, Rulletext CNN Når innslag. lest opp 1. gangen Jeg så.

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det rare med denne saken er hvor skadefryden som virker å prege en del. For egen del får rett og slett vondt av å tenke på hvor forferdelig kjipt mange av de involverte må ha det nå, og jeg synes det er påfallende hvor mange som virker å forvente hoderulling og uttalelser umiddelbart.

Når det gjelder håndtering av de involverte menneskene i ettertid synes jeg Forsvaret har gjort en veldig god figur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, herzeleid said:

Noe av det rare med denne saken er hvor skadefryden som virker å prege en del. For egen del får rett og slett vondt av å tenke på hvor forferdelig kjipt mange av de involverte må ha det nå, og jeg synes det er påfallende hvor mange som virker å forvente hoderulling og uttalelser umiddelbart.

Når det gjelder håndtering av de involverte menneskene i ettertid synes jeg Forsvaret har gjort en veldig god figur.

Man kan vel forvente at en slik båt klarer å manøvrere seg forbi en stor tank båt. Det er liksom ikke 1 som følger med heller, men 5 personer og alle bør jo ha sovet. Tror d er dette som får folk til å gremmes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...