Jump to content
Nusse

Helge Ingstad havariet

Recommended Posts

Drizzt

Jeg har to spørsmål:

1. Hvorfor var det amerikanere om bord?

2. Hvorfor oppga fregatten feil antall personer om bord når spurt (ekskludere amerikanerne om bord)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Marissa
14 timer siden, herzeleid skrev:

Noe av det rare med denne saken er hvor skadefryden som virker å prege en del. For egen del får rett og slett vondt av å tenke på hvor forferdelig kjipt mange av de involverte må ha det nå, og jeg synes det er påfallende hvor mange som virker å forvente hoderulling og uttalelser umiddelbart.

Når det gjelder håndtering av de involverte menneskene i ettertid synes jeg Forsvaret har gjort en veldig god figur.

Jeg syns synd på de som lå å sov og måtte kjempe for å overleve, og jeg er sjeleglad for at alle kom fra det i live. Vaktlagene på broen er jo de man må stille spørsmål ved. Vet ikke om jeg vil kalle det skadefryd, men heller en oppgitthet over hvor lite respekt det går an å ha for føring av båt, samarbeid med andre og evne til kjapp reaksjon når man får beskjed om at skaden inntreffer. Og det er jo liksom det som skal være styrken til forsvaret. Å holde hodet kaldt, ta kjappe avgjørelser, kunne endre handlinger på kort tid når nye informasjon kommer, og gjøre det med sikkert og hensynsfullt. Når man i tillegg viser en viss arroganse med å slå av AIS, slå av alle lys/lanterner, ikke svare når du blir snakket til på samband, ja da bør du ha stålkontroll på det du driver med. Og det hadde de ikke. De feilet på alle punktene. Og det er derfor de få på pungen. Arroganse, uten evne til å innrømme snev av skyld. Hadde andre ansatte i det offentlige gjort lignende feil måtte de gått på dagen, uthengt med navn og bilde i alle landets medier.

Og for min del er det også aspektet med at de kunne forårsaket en miljøkatastrofe av enorme dimensjoner. Hadde det gått hull på skroget til Sola og en eller flere av tankene med olje, ville det blitt dramatisk for området rundt. Et område som i tillegg til å være sterkt trafikkert sjøveien, også huser boliger, fritidsboliger, oppdrett, en bred fiskebestand og et rikt fugleliv med flere reservat. Å utsette folk og natur for dette fordi du skal leke sjørøver i mørket viser dårlig dømmekraft. Marinen har uttalt at Hjelpefjorden er hjemmeområdet, da vet de også godt at det foregår transport av råolje i den nordlige del, og må oppføre seg deretter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gasellen

Jeg skjønner bare ikke hvordan de ikke kan se tankbåten, når den kommer rett mot dem - med alle lys på (det sier de at de hadde) og de sier til dem flere ganger på radioen at her kommer vi - nå må dere dreie unna!  Og H.I svarer dem og bekrefter at de har hørt dem, men likevel peiser på for full pupp.

Nå er det vel vaktskifte rundt de tider kollisjonen skjedde. Alle som har vært til havs vet jo om skitpraten og surret som går da. Men man skulle kanskje trodd at dette store tankskipet som sa "dere må dreie NÅ" ville blitt tatt hensyn til.

At denne katastrofen ikke endte opp med å koste liv er faktisk ett mirakel... det hølet inn til maskinrommet var enormt. All heder og ære til Helge Ingstad for å ha evakueringen på stell om ikke annet.

Edited by Gasellen

Share this post


Link to post
Share on other sites
MrsDunphy
23 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg har to spørsmål:

1. Hvorfor var det amerikanere om bord?

2. Hvorfor oppga fregatten feil antall personer om bord når spurt (ekskludere amerikanerne om bord)?

De har jo forklart at det er vanlig med utvekslingsoffiserer på båtene, at de regnes som fullverdig personell, og at de pleier å være på utveksling i ca 2år. Er da ikke rart at man samarbeider innad i Nato? 

13 timer siden, Marissa skrev:

Jeg syns synd på de som lå å sov og måtte kjempe for å overleve, og jeg er sjeleglad for at alle kom fra det i live. Vaktlagene på broen er jo de man må stille spørsmål ved. Vet ikke om jeg vil kalle det skadefryd, men heller en oppgitthet over hvor lite respekt det går an å ha for føring av båt, samarbeid med andre og evne til kjapp reaksjon når man får beskjed om at skaden inntreffer. Og det er jo liksom det som skal være styrken til forsvaret. Å holde hodet kaldt, ta kjappe avgjørelser, kunne endre handlinger på kort tid når nye informasjon kommer, og gjøre det med sikkert og hensynsfullt. Når man i tillegg viser en viss arroganse med å slå av AIS, slå av alle lys/lanterner, ikke svare når du blir snakket til på samband, ja da bør du ha stålkontroll på det du driver med. Og det hadde de ikke. De feilet på alle punktene. Og det er derfor de få på pungen. Arroganse, uten evne til å innrømme snev av skyld. Hadde andre ansatte i det offentlige gjort lignende feil måtte de gått på dagen, uthengt med navn og bilde i alle landets medier.

Og for min del er det også aspektet med at de kunne forårsaket en miljøkatastrofe av enorme dimensjoner. Hadde det gått hull på skroget til Sola og en eller flere av tankene med olje, ville det blitt dramatisk for området rundt. Et område som i tillegg til å være sterkt trafikkert sjøveien, også huser boliger, fritidsboliger, oppdrett, en bred fiskebestand og et rikt fugleliv med flere reservat. Å utsette folk og natur for dette fordi du skal leke sjørøver i mørket viser dårlig dømmekraft. Marinen har uttalt at Hjelpefjorden er hjemmeområdet, da vet de også godt at det foregår transport av råolje i den nordlige del, og må oppføre seg deretter. 

Hvordan vet du at de har liten respekt for det de gjør? Var du på bro den kvelden? Det er ingen som vet hva som faktisk hendte, og det er helt normalt at dette ikke kommer ut før gransking og etterforskning er ferdig. 

12 timer siden, Gasellen skrev:

Jeg skjønner bare ikke hvordan de ikke kan se tankbåten, når den kommer rett mot dem - med alle lys på (det sier de at de hadde) og de sier til dem flere ganger på radioen at her kommer vi - nå må dere dreie unna!  Og H.I svarer dem og bekrefter at de har hørt dem, men likevel peiser på for full pupp.

Nå er det vel vaktskifte rundt de tider kollisjonen skjedde. Alle som har vært til havs vet jo om skitpraten og surret som går da. Men man skulle kanskje trodd at dette store tankskipet som sa "dere må dreie NÅ" ville blitt tatt hensyn til.

At denne katastrofen ikke endte opp med å koste liv er faktisk ett mirakel... det hølet inn til maskinrommet var enormt. All heder og ære til Helge Ingstad for å ha evakueringen på stell om ikke annet.

Da har du ikke vært mye på sjøen gitt. Jeg forstår godt at et svært, sort tankskip med en veldig opplyst terminal i bakgrunn kan smelte inn i bildet av mørk sjø og blendende lys på land. 

Er enig i at det er rart de ikke reagerer på det som blir sagt, men holder meg for god til å synse og mene for masse. Det ER jo en grunn til at dette har skjedd, og mest sannsynlig er det en serie av hendelser som fører til at det blir en kollisjon. 

 

 

Folk fryder seg sånn over at forsvaret består av "komplette idioter" etter denne hendelsen, når realiteten er at det var 5 av 137 personer som stod på den broen. Hva har egentlig folket imot det norske forsvaret? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drizzt
2 timer siden, MrsDunphy skrev:

De har jo forklart at det er vanlig med utvekslingsoffiserer på båtene, at de regnes som fullverdig personell, og at de pleier å være på utveksling i ca 2år. Er da ikke rart at man samarbeider innad i Nato?

Folk fryder seg sånn over at forsvaret består av "komplette idioter" etter denne hendelsen, når realiteten er at det var 5 av 137 personer som stod på den broen. Hva har egentlig folket imot det norske forsvaret? 

Og hvorfor ble disse vanlige utvekslingsoffiserer ikke tatt med i tallet som ble oppgitt? Når de blir spurt hvor mange som er om bord, hvorfor er de ikke inkludert? For meg fremstår dette enten som en hemmelighet som bør bevares, altså å lyve for å bevare en hemmelighet, eller som mangel av kompetanse.

Når det gjelder ''komplette idioter'' vet jeg ikke om det er tilfelle, men slik saken fremstår så langt, ble det begått veldig alvorlige feil som førte til ulykken og ikke minst ekstrem påkjenning for alle om bord og 4 mrd norske kroner rett ut vinduet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hamhamham

Angående kvinner, uten at jeg skal si kjønn har relevans for ulykken, så hevder Dagens Næringsliv at den amerikanske offiseren som fikk navigasjonsopplæring på broen da ulykken skjedde, var en kvinne.

https://www.dn.no/shipping/sjoforsvaret/forsvaret/knm-helge-ingstad/amerikansk-offiser-var-under-opplaring-da-fregatten-kolliderte/2-1-481570

"DN er nå kjent med at det var en amerikansk, kvinnelig offiser på broen på den norske fregatten da kollisjonen skjedde.

«Helge Ingstad» drev navigasjonsøvelse, og den amerikanske utvekslingsoffiseren var under opplæring som vaktsjef, under ledelse av en norsk offiser.

Forsvarsdepartementet har tidligere bekreftet overfor BT at en amerikansk marineoffiser var om bord, men det har ikke vært kjent hvilken rolle vedkommende hadde."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

282_NaughtySpark
3 minutter siden, Hamhamham said:

Angående kvinner, uten at jeg skal si kjønn har relevans for ulykken, så hevder Dagens Næringsliv at den amerikanske offiseren som fikk navigasjonsopplæring på broen da ulykken skjedde, var en kvinne.

https://www.dn.no/shipping/sjoforsvaret/forsvaret/knm-helge-ingstad/amerikansk-offiser-var-under-opplaring-da-fregatten-kolliderte/2-1-481570

"DN er nå kjent med at det var en amerikansk, kvinnelig offiser på broen på den norske fregatten da kollisjonen skjedde.

«Helge Ingstad» drev navigasjonsøvelse, og den amerikanske utvekslingsoffiseren var under opplæring som vaktsjef, under ledelse av en norsk offiser.

Forsvarsdepartementet har tidligere bekreftet overfor BT at en amerikansk marineoffiser var om bord, men det har ikke vært kjent hvilken rolle vedkommende hadde."

Og da syns jeg rett og slett bare veldig synd på vedkommende, og jeg tenkte meg at noe slikt var tilfellet, uten at noen har villet si det ennå, men det er allikevel synd for denne, og alle andre involverte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marissa
11 timer siden, MrsDunphy skrev:

Hvordan vet du at de har liten respekt for det de gjør? Var du på bro den kvelden? Det er ingen som vet hva som faktisk hendte, og det er helt normalt at dette ikke kommer ut før gransking og etterforskning er ferdig. 

 

Å ikke respondere på tilbakmeldinger om fare fra to andre aktørerer er respektløst. Å styre et fremkomstmiddel, enten det er på vannet, på land eller i luften, betyr at du tar hensyn til de rundt deg og responderer på de inspill som kommer derfra. Det handler om å stole på at andre også kan gjøre vurderinger og observasjoner til felles beste. Og får du beskjed om at det er potensiell fare for sammenstøt så setter du ned farten, og har du ikke 100% kontroll over hvor du er og hva du gjør så setter du ned farten. De satte ikke ned farten, og de hadde åpenbart ikke kontroll. At man er villig til å gamble med eget fartøy er en ting, men det gir deg ingen rett til å gamble med andres. Nei jeg stod ikke på broen, det gjorde ikke du heller. Men lydloggen, ais og radarbildene sier mye.

I dag kommer det også frem at det var en amerikansk navigatør som hadde opplæring da ulykken inntraff. Enda en grunn til at de burde vært ekstra oppmerksom. Som kjent kolliderte to amerikanske fartøy med oljetankere i fjor, hvis man ser på ais manøveren til en av de kollisjonene er den ganske lik slik det må ha skjedd her til lands, nemlig at fregatten krysser rett forran baugen på tankeren. Det er nesten som man kan lure på om det var en planlagt øvingsmanøver, som nok en gang gikk galt. Svaret på det får neppe offentligheten noen gang. Se animasjon basert på ais under. Men kanskje vi kan kreve 4 milliarder av Trump til ny båt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hamhamham
49 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Og da syns jeg rett og slett bare veldig synd på vedkommende, og jeg tenkte meg at noe slikt var tilfellet, uten at noen har villet si det ennå, men det er allikevel synd for denne, og alle andre involverte.

Dersom det var denne amerikanske kvinnen som førte båten, så kan det jo også være relevant at all kommunikasjon på sambandet fra Sola TS og Fedje VTS var på norsk. I så fall grunn til å mistenke at nasjonalitet har hatt større betydning enn kjønn, for å si det slik. Men uansett blir dette bare spekulasjoner.

Edited by Hamhamham

Share this post


Link to post
Share on other sites
282_NaughtySpark
4 minutter siden, Hamhamham said:

Dersom det var denne amerikanske kvinnen som førte båten, så kan det jo også være relevant at all kommunikasjon på sambandet fra Sola TS og Fedje VTS var på norsk. I så fall grunn til å mistenke at nasjonalitet har hatt større betydning enn kjønn, for å si det slik. Men uansett blir dette bare spekulasjoner.

Jeg syns det er bare rett og rimelig å stille spørsmål om, for det ville jo ha stor betydning for hendelsesforløpet,og ville forklart en hel masse.

Men samtidig ser jeg behovet for å skjerme dette mennesket, om så var tilfellet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marissa

Men selv om kommunikasjonen på sambandet avr på norsk, så er det jo fire andre personer på broen som kan oversette. Han som besvarte oppkallet f.eks. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin13

Når noen er under opplæring da regner jeg med at de andre har spisset ørene og synet ekstra godt. Man kan ikke bruke det som en unnskyldning!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Apis

Da viser det seg at Helge Ingstad trodde tankbåten var terminalen 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin13
2 minutter siden, Apis said:

Da viser det seg at Helge Ingstad trodde tankbåten var terminalen 

Virker merkelig at de ikke har verken godt nok syn (evt briller eller kikkert) for å se hvor de er iforhold til land og andre fartøyer. Det er jo ikke bare 1 som skal ha oversikt, men flere personer. Her må det jo ha skjedd en stor kardinalfeil. Etter å ha studert ulike ulykker med menneskelig svikt, så kan det være at de har stolt for mye på hva instrumentene har sagt i båten og da "lukket" øynene i den tro at det ikke var et fartøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apis
2 minutter siden, Martin13 skrev:

Virker merkelig at de ikke har verken godt nok syn (evt briller eller kikkert) for å se hvor de er iforhold til land og andre fartøyer. Det er jo ikke bare 1 som skal ha oversikt, men flere personer. Her må det jo ha skjedd en stor kardinalfeil. Etter å ha studert ulike ulykker med menneskelig svikt, så kan det være at de har stolt for mye på hva instrumentene har sagt i båten og da "lukket" øynene i den tro at det ikke var et fartøy.

I følge en skipper jeg kjenner så skal man være sikker når en fører båt, vis en er usikker da er det sikkert at det er en usikker situasjon, kanskje ikke da en bør holde 17knop 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin13
1 minutt siden, Apis said:

I følge en skipper jeg kjenner så skal man være sikker når en fører båt, vis en er usikker da er det sikkert at det er en usikker situasjon, kanskje ikke da en bør holde 17knop 

Mulig de rett og slett har stolt 100% på måleinstrumentene sine?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marissa

Så da er det bekreftet at fregatten tilsynelatende ikke vet hvor de er, ikke forstår hva de ser, ikke gjør noen forsøk på å forstå hva de ser, ikke hører etter når de får flere beskjeder over samband, og nesten verst av alt, de gidder ikke å senke farten når de burde forstått at de er kommet skjevt ut. Nei her er det bånn gass uansett, rett mot land angivelig. Så pinlig for marinen! Greit at det er en foreløpig rapport, men så mye verre kan det vel ikke komme ut for gjengen i blått. 

Are og Odin sin fregattsang passer plutselig godt; "vi holder kursen som vi alt har satt, for dette er norske marinens fregatt". De som stod på broen skal være så utrolig takknemlig for at de ikke ble drapsmenn i dette kræsjet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drizzt
2 timer siden, Marissa skrev:

Så da er det bekreftet at fregatten tilsynelatende ikke vet hvor de er, ikke forstår hva de ser, ikke gjør noen forsøk på å forstå hva de ser, ikke hører etter når de får flere beskjeder over samband, og nesten verst av alt, de gidder ikke å senke farten når de burde forstått at de er kommet skjevt ut. Nei her er det bånn gass uansett, rett mot land angivelig. Så pinlig for marinen! Greit at det er en foreløpig rapport, men så mye verre kan det vel ikke komme ut for gjengen i blått. 

Are og Odin sin fregattsang passer plutselig godt; "vi holder kursen som vi alt har satt, for dette er norske marinens fregatt". De som stod på broen skal være så utrolig takknemlig for at de ikke ble drapsmenn i dette kræsjet. 

Jeg ble helt rystet altså! Nettopp av det du skrev - ikke vet hvor de er, hva de driver med, hvem som er rett foran dem ... 17knop rett mot land - the way to go! Jeg gleder meg stort til ''Seconds from disaster'' episoden på NatGEO.

Nå er det bare for Trump å bla opp 4 mrd kroner og kjøpe ny fregatt, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sliten&kjørt52
På 21.11.2018 den 11.32, Marissa skrev:

Å ikke respondere på tilbakmeldinger om fare fra to andre aktørerer er respektløst. Å styre et fremkomstmiddel, enten det er på vannet, på land eller i luften, betyr at du tar hensyn til de rundt deg og responderer på de inspill som kommer derfra. Det handler om å stole på at andre også kan gjøre vurderinger og observasjoner til felles beste. Og får du beskjed om at det er potensiell fare for sammenstøt så setter du ned farten, og har du ikke 100% kontroll over hvor du er og hva du gjør så setter du ned farten. De satte ikke ned farten, og de hadde åpenbart ikke kontroll. At man er villig til å gamble med eget fartøy er en ting, men det gir deg ingen rett til å gamble med andres. Nei jeg stod ikke på broen, det gjorde ikke du heller. Men lydloggen, ais og radarbildene sier mye.

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregattens som var skyld i kollisjonen.

– Lastebåten kom ut fra land på styrbord side. Det er ingen tvil om at fregatten hadde vikeplikt, sier Jacob Børresen i følge NTB.

Fra Teknisk Ukeblad: (-Bergens Tidende)

https://www.tu.no/artikler/alle-ombord-blir-evakuert-fra-knm-helge-ingstad-etter-kollisjon-med-tankbat/450626

 

Det SKAL ikke skje, nesten utrolig, -men er vel derfor det er noe som heter Ulykke. Dyrt og "Idiotisk".

Flått det ikke gikk liv...

Får vente på "Sannheten" ... ( Om den ikke "Passer" -"Juster", -og publiser )...

( Nei, anntyder ingen "Konspirasjon" Tror det var Ubesluttsomhet, ?"Stolthet"? -og "Idioti" )

 

A.(CAVE:Fnatt)

Edited by Sliten&kjørt51

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...