Jump to content
Nusse

Helge Ingstad havariet

Recommended Posts

Nusse

Kjekke bajaser på tur med altfor dyrt leketøy, eller?  Unnskyld meg, de ansvarlige har det nok ikke så bra om dagen. Men noe slikt som dette skal bare ikke kunne skje! Heldigvis gikk ikke liv tapt, og det ble ingen oljekatastrofe.

Så får vi se om hendelsesforløpet kommer fram i lyset etterhvert?  Når forsvar og sikkerhetstjeneste er involvert får saken gjerne lokk på seg, av «hensyn til rikets sikkerhet».

Fortsetter under...

Missfitness
2 minutter siden, Nusse skrev:

Men noe slikt som dette skal bare ikke kunne skje!

Det sier jo man bestandig etter store ulykker. Og det er jo forsåvidt riktig hvis alt hadde vært som det skulle...

Edited by Missfitness
lagt til tekst

T-Rex
4 hours ago, Nusse said:

Kjekke bajaser på tur med altfor dyrt leketøy, eller?  Unnskyld meg, de ansvarlige har det nok ikke så bra om dagen. Men noe slikt som dette skal bare ikke kunne skje! Heldigvis gikk ikke liv tapt, og det ble ingen oljekatastrofe.

Så får vi se om hendelsesforløpet kommer fram i lyset etterhvert?  Når forsvar og sikkerhetstjeneste er involvert får saken gjerne lokk på seg, av «hensyn til rikets sikkerhet».

Godt mulig.

Det kan ha vært en helt ordinær menneskelig feil, og det kan være at ru .. fienden har vært inne i bildet.

Marissa

Sjekk lydloggen på VG. Åpenbart bedre å ha med seg en stødig, profesjonell sjømann på et tankskip når man skal ta seg frem på nattestid, enn å satse på noen tidsturboer i kongelig uniform. For å sitere min gamle bestemor; ro ned og hør etter når noen snakker til deg. Ja den formaningen hadde nok gakkgakkene unngått gitt. Godt alle kom fra det med livet i behold, og at tankeren ikke gikk lekk.  

Cetus
2 hours ago, Marissa said:

Sjekk lydloggen på VG. Åpenbart bedre å ha med seg en stødig, profesjonell sjømann på et tankskip når man skal ta seg frem på nattestid, enn å satse på noen tidsturboer i kongelig uniform. For å sitere min gamle bestemor; ro ned og hør etter når noen snakker til deg. Ja den formaningen hadde nok gakkgakkene unngått gitt. Godt alle kom fra det med livet i behold, og at tankeren ikke gikk lekk.  

Fikk samme inntrykket som deg.

Men det kan være noe her vi ikke fikk med oss. Hørte kaptein/styrmann på HI nevnte at han ikke kunne dreie andre veien grunnet noen blokker? Hva er det?.....eller hørte jeg feil?

Blir uansett interessant å få fasiten😅👍

T-Rex
8 hours ago, Marissa said:

Takk!

Annonse

Apis
6 timer siden, Cetus skrev:

Fikk samme inntrykket som deg.

Men det kan være noe her vi ikke fikk med oss. Hørte kaptein/styrmann på HI nevnte at han ikke kunne dreie andre veien grunnet noen blokker? Hva er det?.....eller hørte jeg feil?

Blir uansett interessant å få fasiten😅👍

Skal vist nok være grunner, skjær og steinblokker i vannet, men rett meg gjerne vis det er noen lokalkjente i området, pga av de kunne han ikke dreie mer, men han trengte selvsagt ikke fortsette i 17 knop for det

Daraya

Tror det blir vanskelig å legge lokk på det hele nå da lydopptaket kom frem. Virker som total inkompetanse og en stakkars ung gutt på HI som tydeligvis mangler kunnskap og ikke minst erfaring. Virker stresset under press.

Finnes kanskje gode forklaringer hva intensjonen var, men til slutt står man med et krigsskip med avslått AIS og stor hastighet i urent farvann.

Cetus
40 minutter siden, Daraya said:

Tror det blir vanskelig å legge lokk på det hele nå da lydopptaket kom frem. Virker som total inkompetanse og en stakkars ung gutt på HI som tydeligvis mangler kunnskap og ikke minst erfaring. Virker stresset under press.

Finnes kanskje gode forklaringer hva intensjonen var, men til slutt står man med et krigsskip med avslått AIS og stor hastighet i urent farvann.

Uff ja...tenk så forferdelig det er for de som muligens har skyld her

Apis

Blir nok årets TS melding det, en stk fregatt skadet

Marissa
2 timer siden, Apis skrev:

Skal vist nok være grunner, skjær og steinblokker i vannet, men rett meg gjerne vis det er noen lokalkjente i området, pga av de kunne han ikke dreie mer, men han trengte selvsagt ikke fortsette i 17 knop for det

Iflg draftet er det en grunne i nærheten, som ligger rett nord for der havaristen nå ligger (kan ses som en omvendt hvit T til venstre/vest for Sola i vgs kart, rett nord for den rød trekanten merket Velox). Ellers er det dypt ganske langt inn mot land (dvs mer enn 30 meter) og iflg Wikipedia har fregatten en dypgang på 7,6 meter, og forskjellen på flo og fjære er max 1 meter, så selv med full last og fjære sjø skulle de kunne gått mye lenger inn mot land. At de ikke er giret på det i 17 knop forstår jeg og, men da er det på tide å senke farten til det er kontroll over situasjonen, enig med deg der. Avpasse fart etter forholdene gjelder like mye til vanns som på land. 

Apis
3 minutter siden, Marissa skrev:

Iflg draftet er det en grunne i nærheten, som ligger rett nord for der havaristen nå ligger (kan ses som en omvendt hvit T til venstre/vest for Sola i vgs kart, rett nord for den rød trekanten merket Velox). Ellers er det dypt ganske langt inn mot land (dvs mer enn 30 meter) og iflg Wikipedia har fregatten en dypgang på 7,6 meter, og forskjellen på flo og fjære er max 1 meter, så selv med full last og fjære sjø skulle de kunne gått mye lenger inn mot land. At de ikke er giret på det i 17 knop forstår jeg og, men da er det på tide å senke farten til det er kontroll over situasjonen, enig med deg der. Avpasse fart etter forholdene gjelder like mye til vanns som på land. 

Leste  nå at Fregatten muligens ikke så lanternen på baugen av oljetankeren men trodde lanternen på styrhuset var baugen 

Marissa
6 minutter siden, Apis skrev:

Leste  nå at Fregatten muligens ikke så lanternen på baugen av oljetankeren men trodde lanternen på styrhuset var baugen 

Den er tynn da, for det er jo sidelanterner på et skip med hhv rød (babord) og grønn (styrbord) farge. Hørte en på nyhetene som sa de kunne bli hennet av bakgrunnslys fra oljeterminalen, men i så fall er det jo bare enda en grunn til å senke farten. 

Annonse

Limbo 2014
4 hours ago, Apis said:

4 hours ago, Marissa said:

Den er tynn da, for det er jo sidelanterner på et skip med hhv rød (babord) og grønn (styrbord) farge. Hørte en på nyhetene som sa de kunne bli hennet av bakgrunnslys fra oljeterminalen, men i så fall er det jo bare enda en grunn til å senke farten. 

Men fulgte ikke HI selv med på radaren? Fatter ikke hvordan det kunne skje.

Hører fra lydopptaket at en fyr med bergensdialekt tar over for østlendingen (som høres veldig eplekjekk ut, stakkars fyr nå - selv om han kan ha fått dårlig opplæring og kapteinen (bergenseren?) har ansvaret) på HI når kollisjonen er skjedd. Kan jo tyde på at den mer/mest erfarne ikke var på broen på HI, men kom til etter kollisjonen. 

Norge har fem fregatter, men mangler besetning for to av dem (skandale i seg selv, i tillegg til manglende budsjett til vedlikehold). Mao er det etterspørsel ettee militære sjøfolk. Så det kan jo tenkes nåløyet er blitt litt for stort, men det bør jo i så fall skjerpe krav til opplæring. 

Edited by Limbo 2014
Endring

Nusse

Jeg blir bekymret for det norske Forsvarets holdninger til risiko?

Det er ikke lenge siden vi mistet et nytt, hypermoderne Herculesfly med verst tenkelige utfall i styrten ved Kebnekajse.

T-Rex
13 minutter siden, Nusse said:

Jeg blir bekymret for det norske Forsvarets holdninger til risiko?

Det er ikke lenge siden vi mistet et nytt, hypermoderne Herculesfly med verst tenkelige utfall i styrten ved Kebnekajse.

Blir du, eller blir du ikke bekymret?

Drizzt

Jeg har ikke lest så mye om saken, men leste artikkelen i VG med lydopptaket. Altså - hvorfor kunne ikke HI svinge andre veien hvis den ene veien var farlig på grunn av ''blokker''? Er det bedre å frontkolliere med et tankskip enn å unngå kollisjonen? Var det virkelig ingenting fregatten kunne gjort? Sov de der?

Horten Market
5 timer siden, Drizzt skrev:

Er det bedre å frontkolliere med et tankskip enn å unngå kollisjonen? Var det virkelig ingenting fregatten kunne gjort? Sov de der?

I alle fall visste de ikke at de holdt stø kurs mot et tankskip. Etter å ha kommet til hektene meldte de over radioen om kollisjon med "et ukjent objekt". Mens (potensielt) hele det sivile Norge visste hva som hadde skjedd, så var Norges sjøforsvar totalt i villrede. Noe så pinlig!

Våre staute soldater om bord blir heldigvis tatt godt vare på av prester og psykologer. Sivile menn og kvinner som sliter med reelle problemer, må nok pent vente i køen mens disse 137 får utredet og behandlet skadeomfanget i sine sarte sinn.

Drizzt
4 timer siden, Horten Market skrev:

I alle fall visste de ikke at de holdt stø kurs mot et tankskip. Etter å ha kommet til hektene meldte de over radioen om kollisjon med "et ukjent objekt". Mens (potensielt) hele det sivile Norge visste hva som hadde skjedd, så var Norges sjøforsvar totalt i villrede. Noe så pinlig!

Våre staute soldater om bord blir heldigvis tatt godt vare på av prester og psykologer. Sivile menn og kvinner som sliter med reelle problemer, må nok pent vente i køen mens disse 137 får utredet og behandlet skadeomfanget i sine sarte sinn.

Ja, jo mer jeg leser og hører om saken, jo mer tror jeg at fregatten hadde skylda. Hvordan kan de melde på radioen om ''et ukjent objekt'' når Sola TS (TS står for tankskip?) advarte dem i god tid? Noen sov på vakt og et var ikke tankskipet. Jeg leste kritikk rettet mot Fedje VTS at sistnevnte var for passive. Det er også et legitimt spørsmål hvorfor fregatten ikke senken farten etter å ha blitt kontaktet av Sola TS? Og hvorfor fregatten ikke så at de var på kollisjonskurs med tankskipet? Og ikke minst - hvorfor er det ingen som advarte fregatten at de var på kollisjonskurs med et annet skip? Egentlig ganske mange spørsmål ...

MrGentlemann

Ja, en kan jo virkelig undre seg over situasjonen ombord på HI. Jeg er ganske sikker på at sjøforsvaret besitter topp kunnskap om navigasjon i vann, men her har de enten ikke oppfattet situasjonen indet hele tatt, noe som er rart i og med at Sola TS ga beskjed opptil flere ganger. Eller så var, av en eller annen grunn, ikke det rette personellet på brua. Vedk som svarer på radioen i HI, virker å være fullstendig nonchalang til situasjonen!