Gå til innhold

Hva klarer du ikke spise, av etiske grunner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.11.2018 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Oppdrettsfisk er sunnere å spise, enn vill fisk. Følg med litt a! 

Anonymkode: 500df...22a

What! Den må du utdype....

oppdrettslaks er jo ikke menneskemat 🤮

Anonymkode: 5d0e8...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gåselever - har smakt på det og likte det ikke uansett.
Hvalbiff og diverse uetisk sjømat, men tåler det annet enn i veldig små mengder uansett.

Ellers foretrekker jeg frittgående, kjøpe rett fra bonden e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2018 at 4:55 PM, AnonymBruker said:

7 kg er fortsatt innenfor normalvektig. Gikk fra 57 til 50

Og det var poenget mitt nøyaktig, det er veldig enkelt å overspise på ost. 

Anonymkode: b789f...30d

Du overspiste nok mye mer enn bare ost hvis du droppet 7kg...

Anonymkode: de6ad...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 9.03, Gasellen skrev:

I Norge slaktes ingen dyr på Halal-måten pga lovverket slakteriene skal forholde seg til. Videoer på facebook er filmet i andre land. Dyr som blir Halalslaktet i Norge avlives først med boltepistol (da er det dødt/hjernedødt). og henges deretter opp hvor en ny slakter kutter over halspulsåren slik at dyret blør ut og man er helt sikre på at det er dødt. Samme måten slaktes vanlige kyr på. De skyter før de skjærer. En tredje person tar en sikkerhetskontroll på at kua er død før den sendes til flåing. På ei linje hvor ei ku slaktes og skjæres ned står tolv personer med hver sin jobb og alle vet at de har ett strengt lovverk å forholde seg til.

Forskjellen på Halalkjøtt og vanlig kjøtt produsert i Norge? - Det står en Iman og ber en bønn for dyret idet det slaktes. Ofte har de ikke Imaner tilgjengelige og spiller av ett lydopptak i stedet. 

Halalkjøtt betyr i utgangspunktet at dyret henges opp ned, og blir kuttet strupen på. Det er ikke noe form for avlivningsmetode i forkant. Dyret er ved bevissthet (altså mentalt) i opptil et kvarter etter strupen er kuttet.

Så ja, halalkjøtt er en barbarisk måte å ta livet av dyr på. Hater at jøder og muslimer mener dette er greit.

Anonymkode: 29206...e13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halalkjøtt betyr i utgangspunktet at dyret henges opp ned, og blir kuttet strupen på. Det er ikke noe form for avlivningsmetode i forkant. Dyret er ved bevissthet (altså mentalt) i opptil et kvarter etter strupen er kuttet.

Så ja, halalkjøtt er en barbarisk måte å ta livet av dyr på. Hater at jøder og muslimer mener dette er greit.

Anonymkode: 29206...e13

Men halakjøtt laget i Norge blir ikke produsert slik firdi det ikke er tillatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Halalkjøtt betyr i utgangspunktet at dyret henges opp ned, og blir kuttet strupen på. Det er ikke noe form for avlivningsmetode i forkant. Dyret er ved bevissthet (altså mentalt) i opptil et kvarter etter strupen er kuttet.

Så ja, halalkjøtt er en barbarisk måte å ta livet av dyr på. Hater at jøder og muslimer mener dette er greit.

Anonymkode: 29206...e13

Men å gasse i hjel dyr er helt innafor 🙄

Anonymkode: 6dc5e...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Konvensjonelle egg, melkeprodukter, kylling, gris og oppdrettsfisk.

Anonymkode: b698d...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin. De er for søte. 

Kjøtt som blir servert med ansiktet. Bortsett fra reker. Selvom jeg fikk litt vondt i magen en gsng da jeg så på rekas ansikt. Jeg tuller ikke. 

 

Anonymkode: af571...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å spise så kortreist som mulig, så da utgår blant annet en del fancy, langreist veganermat. Den norske bonden er dessuten for viktig til at jeg noen gang vil vurdere å bli vegetarianer eller veganer, uansett hvor mye det misjoneres om slik livsstil.

Anonymkode: 1ca4a...2db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke importert kjøtt. I det siste har vi også kuttet ut oppdrettslaks.

Anonymkode: 9e00d...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2019 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Kanin. De er for søte. 

Kjøtt som blir servert med ansiktet. Bortsett fra reker. Selvom jeg fikk litt vondt i magen en gsng da jeg så på rekas ansikt. Jeg tuller ikke. 

 

Anonymkode: af571...7ae

Hvorfor er det mer etisk riktig å spise dyret uten ansiktet? Det har jo allerede dødd.

Anonymkode: 25b8c...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåselever og hvalbiff er no go som mange andre her inne. Jeg spiser heller ikke hest ( evig ubrukelig hestejente) og heller ikke sau ( det smaker fjos) men det er mer av egne grunner og ikke etiske

Jeg har også litt vondt for å kjøpe kjøtt, jeg får det meste fra privat slakt og jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...