Gå til innhold

Hva klarer du ikke spise, av etiske grunner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gåselever spiser jeg ikke. Kun økologisk kylling, og det bare 2-3 ganger i året. Drikker kumelk 3-.4 ganger i året, ellers plantemelk. Kjøper ikke lam med mindre jeg får det servert, liker ikke å spise dyreunger, og kjøper ikke sau i håp om færre sauebønder så ulven får mer plass. Spiser lite kjøtt, kanskje en gang i uka, og noe fisk. Ikke Scampi. Spiser myr frukt og grønnsaker, begrenser bruken av mango og avocado fordi det kommer langveisfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.11.2018 den 22.23, Sirinna skrev:

Menneske 

Jeg bare visste at den der skulle komme. Folk er så forutsigbare.

Anonymkode: 7a8ed...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøtt fra dyrebarn, som kalv, lam og kylling. 

Anonymkode: 7b785...529

Til denne, og særlig alle som oppgir kalv: Her mener jeg det må nyanseringer til.

At kalvekjøttproduksjon nødvendigvis er uetisk mener jeg er utdatert kunnskap. Jf feks Jamie Olivers fokus på dette:

https://www.jamieoliver.com/news-and-features/features/the-truth-about-veal/

Sitat

Veal production has come a long way, although standards still vary between different countries. However, British farmers have created a product that stands apart, called rose veal.

These calves are housed in light, airy barns, and given deep straw bedding for comfort and enrichment. They have solid food in their diets, which is better for their digestive systems, and helps with muscle development. The calves’ muscles are better developed, which gives the meat a deeper colour, hence the name ‘rose’. 

I tillegg til den ivaretatte dyrevelferden løser denne kjøttproduksjonen et etisk dilemma skapt av melk- og osteindustrien: Det er et overskudd av hanndyr i denne delen av landbruket, og det betyr at hannkalver ofte destrueres etter fødsel, dvs ikke får leve opp, og ikke blir brukt til mat. 

Sitat

Meat and dairy cows are different breeds, and male dairy calves are not usually suitable for beef production. However, when reared for veal, this difference in breed is not an issue. Veal calves are slaughtered at around eight months old, which is roughly a year younger than regular beef animals. Put simply, the more veal we eat, the fewer male dairy calves are wasted.

Responsibly produced veal is a by-product of the dairy industry, so if we enjoy milk, cheese or ice-cream, you could say that we have a duty not to waste the veal meat the industry produces.

Jeg er kjempeglad for at Jamie Oliver setter fokus på denne problematikken. Alle som spiser produkter av kumelk bør faktisk også føle et ansvar for å inkludere kalvekjøtt i kostholdet sitt. Det er både økologisk melk, ost og kalvekjøtt å få tak i i Norge, da ivaretar man også dyrevelferden.

NB: Samme problematikk gjelder geit/kje - dvs kjebukker destrueres også i stort antall i norsk landbruk som et resultat av osteproduksjon. Å velge kjekjøtt fra ansvarlige produsenter er dermed også et etisk og bærekraftig valg. Ikke minst fordi geitehold også er viktig for å pleie kulturlandskapet i fjellandet Norge - geita utnytter beiteressurser som ingen andre kan nyttegjøre seg.

Anonymkode: a9ae9...c51

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gåselever muligens. Det er ingen varer jeg egentlig unngår rent etisk, men det er mest fordi jeg uansett ikke ville spist dem fordi jeg ikke liker smaken av dem, f.eks scampi eller oppdrettslaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til denne, og særlig alle som oppgir kalv: Her mener jeg det må nyanseringer til.

At kalvekjøttproduksjon nødvendigvis er uetisk mener jeg er utdatert kunnskap. Jf feks Jamie Olivers fokus på dette:

https://www.jamieoliver.com/news-and-features/features/the-truth-about-veal/

I tillegg til den ivaretatte dyrevelferden løser denne kjøttproduksjonen et etisk dilemma skapt av melk- og osteindustrien: Det er et overskudd av hanndyr i denne delen av landbruket, og det betyr at hannkalver ofte destrueres etter fødsel, dvs ikke får leve opp, og ikke blir brukt til mat. 

Jeg er kjempeglad for at Jamie Oliver setter fokus på denne problematikken. Alle som spiser produkter av kumelk bør faktisk også føle et ansvar for å inkludere kalvekjøtt i kostholdet sitt. Det er både økologisk melk, ost og kalvekjøtt å få tak i i Norge, da ivaretar man også dyrevelferden.

NB: Samme problematikk gjelder geit/kje - dvs kjebukker destrueres også i stort antall i norsk landbruk som et resultat av osteproduksjon. Å velge kjekjøtt fra ansvarlige produsenter er dermed også et etisk og bærekraftig valg. Ikke minst fordi geitehold også er viktig for å pleie kulturlandskapet i fjellandet Norge - geita utnytter beiteressurser som ingen andre kan nyttegjøre seg.

Anonymkode: a9ae9...c51

Når det gjelder økologiske melkekyr i løsdrift, har de ikke krav på å gå på beite om sommeren, de kan bli holdt innendørs hele livet. I tillegg er det krav om at kalven skal få gå sammen med sin mor i 3 dager, som er omtrent ingenting. Jeg ser ikke hovran det ivaretar dyrevelferden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at dere ikke spiser dyr fra burhøns - kjøper dere direkte fra bønder dere kjenner, eller kan man stole på merkingen i butikkene? Hvilke produsenter/merker er det isåfall snakk om?

Anonymkode: d9559...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk,frittgående osv er same shit different wrapping. Bryr man om dyr er det kun en vei å gå og det er å kutte ut alt.

Anonymkode: 6dc5e...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja og flere av de store kjedene i Norge som Coop kjøper ikke fra det området. De er også kjent med det og følger nøye med. Står i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver at dere ikke spiser dyr fra burhøns - kjøper dere direkte fra bønder dere kjenner, eller kan man stole på merkingen i butikkene? Hvilke produsenter/merker er det isåfall snakk om?

Anonymkode: d9559...ac8

Stange eller Holte gård sine kyllinger skal vel være bedre enn en del andre. Og Rema1000 sine kyllinger, som er av en saktevoksende rase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tvist skrev:

Stemmer, økologisk dyrking trenger mye plass. Men jeg kjøper alltid økologisk kjøtt om jeg får tak i det, dyrevelferden er mye bedre 

Gjessene blir tvangsforet, så de får fettlever. Tvangsforingen er fryktelig, i tillegg til at de er sperret inne i små bur og får lidelser pga fettleveren. Les om det om du orker: https://www.dyrevern.no/politikk_samfunn/forbruker/foie_gras_gaselever_ma_forbys Heldigvis er det ikke så mange som selger det i Norge lenger.

 

Men de har fortsatt lite plass, lever kort og vokser så fort at bena knekker under vekten deres. De har ingen muligheter til å leke/bevege seg og ser aldri solen (bortsett fra muligens når de blir fraktet til slaktebilen).

https://okologisklandbruk.nlr.no/media/ring/3550/ØL nr 2 2011/14-17 Slågedal.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, rotgrønnsaker lever jo fortsatt når man kutter de opp eller spiser dem rå. Men, har vel egentlig ingen etiske grenser. 

Anonymkode: 6b8a2...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lam, kalv, gås, egg fra burhøns. Egentlig dyreprodukter generelt, men hadde aldri klart å være veganer.

Anonymkode: 79e85...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lam, kalv, gås, egg fra burhøns. Egentlig dyreprodukter generelt, men hadde aldri klart å være veganer.

Anonymkode: 79e85...009

Fordi?

Anonymkode: 6dc5e...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Tvist skrev:

Når det gjelder økologiske melkekyr i løsdrift, har de ikke krav på å gå på beite om sommeren, de kan bli holdt innendørs hele livet. I tillegg er det krav om at kalven skal få gå sammen med sin mor i 3 dager, som er omtrent ingenting. Jeg ser ikke hovran det ivaretar dyrevelferden. 

Du plukker ut en liten del av innlegget mitt og kommenterer ikke hovedpoenget, som var å argumentere for at å spise kalv og kje faktisk kan være å anse som et etisk valg, ikke det motsatte.

Anonymkode: a9ae9...c51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi?

Anonymkode: 6dc5e...674

Var vegetarianer en periode, men fikk kraftig B12 og jernmangel. I tillegg ville familien aldri akseptert det, pluss at det er mange animalske produkter jeg synes smaker godt

Anonymkode: 79e85...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Var vegetarianer en periode, men fikk kraftig B12 og jernmangel. I tillegg ville familien aldri akseptert det, pluss at det er mange animalske produkter jeg synes smaker godt

Anonymkode: 79e85...009

Ja, klart det, det er jo anbefalt for vegetarianere og veganere å ta tilskudd B12, D vitamin og ev jern

Anonymkode: 8f976...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...