Gå til innhold

Hva klarer du ikke spise, av etiske grunner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som tittelen lyder: hva klarer du ikke spise, grunnet etikk og lignende du vet om produktet?

Jeg er på ingen måte noen superbevisst konsument, dessverre, men det er noen ting jeg ikke klarer lenger.. F.eks. klarer jeg ikke spise tunfisk på boks, som jeg spiste en del av før. Ikke etter at jeg har hørt om de forferdelige forholdene på de asiatiske fiskebåtene, hvor arbeiderne nærmest blir holdt som slaver og mange blir utsatt for grusomme ting.

Sliter også med å kjøpe oppdrettslaks. Det er litt vanskelig å unngå, for cirka all fisk på butikken er jo oppdrett, men jeg liker det ikke - både på grunn av det jeg vet om laksens medisinering, og fordi jeg vet hvor stor skade det gjør på norske fjorder.

Hva med deg?

Anonymkode: 590cb...753

Har aldri likt tunfisk av en eller annen grunn så det spiser jeg ikke. Andre ting jeg holder meg mest mulig unna er oppdrettslaks, svinekjøtt, ikke-økologisk kylling og egg, kalkun. Alt som ikke er økologisk egentlig, men spiser det jeg får servert når jeg er gjest. Frittgående høner /kylling er ikke det samme som økologiske, men det er ikke en samtale jeg tar over middagsbordet. Synder litt selv også, spiser hvalkjøtt av og til. Da går jeg inn i min egen boble og sier til meg selv at jeg spiser det fordi det er sunt. I fremtiden skal jeg prøve å legge om til et mest mulig vegetarisk kosthold, men ikke bli vegetarianer på heltid. Det blir mye stress for familien og venner når jeg blir bedt på middag, men også fordi jeg er litt lat og det er mye å sette seg inn i. Det må i så fall skje gradvis. I perioder spiser jeg fisk seks av sju dager i uka, bruker aldri eller veldig sjeldent kjøttpålegg. Vet at fisk ikke er vegetarkost. 

Og spiser selvsagt ikke hestekjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, Gasellen said:

Jeg har lyst til å bli veganer. Men ost og bacon er så jævelig godt.. 

 

Veganlife har osteerstatning på tilbud relativt ofte. De har også soyafarse. Disse to sammen kan gi en veldig god lasagne. Man kan lage hvit saus av kokosmelk (og evt næringsgjær)

Kan nevne at jeg gikk ned 7kg da jeg var vegetarianer og droppet melkeosten. Tror ost er noe som man veldig lett overspiser av. 

Anonymkode: b789f...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsfisk
Avokado
Scampi
Alt med palmeolje i
Gåselever 

det var de jeg kom på nå....
 

Anonymkode: 8f976...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, det som er så godt! :) 

Anonymkode: 4ee63...465

Aner ikke, har aldri smakt. Jeg spiser jo andre typer lever, så mulig det er godt, men det får jeg aldri vite. 

Pussig egentlig, at gåselever skal være en delikatesse når så mange misliker vanlig lever... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kremt. Jeg tror ABen du siterte mente at kylling i kjøtt- og eggindustrien har et kort og stusslig liv, og derfor unngår hun det selv om hun ikke er veganer eller vegetarianer.

Dere veganere må slutte å oppfatte dere som så voldsomt angrepet hele tiden. Det er jo helt mainstream nå for tiden å være veganer, jf Instagram, der omtrent hver eneste avbildede brownie og pannekake er vegansk etter hvert (og glutenfri).

 

Anonymkode: a9ae9...c51

Jeg tok det ikke som et angrep,bare misforsto og det må da være lov. 

Anonymkode: 6dc5e...674

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke Hallal mat. Grunnen er at jeg er imot hvordan disse dyrene blir slaktet. Synes det er helt f.. jævlig. 

Spiser heller ikke hund og katt. Nå er jo ikke dette på menyen i Norge, men noen steder i feks Asia så er dette mat du feks kan få servert på en restaurant. Hadde unngått for enhver pris å bestille det, og hadde nok heller ikke valgt restauranten om jeg visste de hadde katt og hund på menyen. Katt og hund er kjæledyr for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål til dere som ikke vil spise storfe, gris, sau osv. Hva tenker dere skjer med disse dyrene hvis de ikke skal brukes til matproduksjon? Litt drøyt med 30 kosegeiter, liksom.

Anonymkode: 1d4b2...13c

Altså. Det er ikke sånn at disse dyrene parrer seg frivillig. Mennesker avler opp disse dyrene i en unaturlig fart for tjene mest mulig penger. Det er ikke sånn at om vi hadde sluttet å spise kjøtt så ville jorden blitt tatt over av dyr. 

Anonymkode: 6dc88...ca3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår økologisk mat så godt det lar seg gjøre. Økologisk matdyrking er den minst bærekraftige og mest arealtrengende dyrkemåten.

Anonymkode: 6e53d...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettslaks 

Egg fra burhøns, kylling fra andre land enn norge

Hval 

Tunfisk

Scampi 

Produkter med palmeolje

Halalkjøtt som ikke er slaktet av store norske produsenter. 

Hund, katt og andre typiske burdyr/kjæledyr. 

Anonymkode: 9557d...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåselever, konvensjonelt produsert svin og kylling (inkl. Egg), oppdrettsfisk.

Anonymkode: 50491...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veganlife har osteerstatning på tilbud relativt ofte. De har også soyafarse. Disse to sammen kan gi en veldig god lasagne. Man kan lage hvit saus av kokosmelk (og evt næringsgjær)

Kan nevne at jeg gikk ned 7kg da jeg var vegetarianer og droppet melkeosten. Tror ost er noe som man veldig lett overspiser av. 

Anonymkode: b789f...30d

Da hadde du nok litt å gå på fra før. Hvis jeg går ned 7 kilo, blir jeg alvorlig undervektig. Folk veier for mye fordi de spiser for mye mat, uavhengig av hva de spiser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unngår økologisk mat så godt det lar seg gjøre. Økologisk matdyrking er den minst bærekraftige og mest arealtrengende dyrkemåten.

Anonymkode: 6e53d...a8d

Samme her.

Nekter ikke å spise det om jeg får det servert, men unngår å kjøpe det selv av samme grunn som deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdrettsfisk
Avokado

Scampi
Alt med palmeolje i
Gåselever 

det var de jeg kom på nå....
 

Anonymkode: 8f976...3c9

Hvorfor avocado?

Anonymkode: acbc4...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Da hadde du nok litt å gå på fra før. Hvis jeg går ned 7 kilo, blir jeg alvorlig undervektig. Folk veier for mye fordi de spiser for mye mat, uavhengig av hva de spiser.

7 kg er fortsatt innenfor normalvektig. Gikk fra 57 til 50

Og det var poenget mitt nøyaktig, det er veldig enkelt å overspise på ost. 

Anonymkode: b789f...30d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...