Gå til innhold

Nabojente ble nektet å være med på Halloween.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vi fikk heller ikke være inne når vi hadde besøk og vi barn reagerte ikke på det. Det var helt vanlig dengang. Nå sitter jo barna med nesen nedi ipaden/tv'en/pc'en, så jeg synes det er greit at foreldre har regelen om at barn som har besøk av venner kan være ute

Sønnen min har sagt til meg at når han har besøk og de spør om å få lov til å spille switch eller PS4 så skal jeg si nei.:fnise: Han vil helst leke når han har besøk. :P Leke ute gjør de jo i et par timer etter skolen på SFO, så jeg forstår godt at de vil leke inne med lekene sine og de fleste er gode på det å leke. Men vi har hatt et par som har mast om spilling, tv og den slags under hele besøket og da har det blitt med det besøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med Halloween er vanskelig altså. Jeg satt i FAU og vi planla en stor Halloween fest for hele trinnet. Så får vi vite at EN spesielt sårbar jente på trinnet ( som sliter sosialt, hr ingen venner)  ikke får lov til å være med på grunn av religiøse overbevisninger. Jeg syntes det var spesielt og var veldig usikker på hva som var riktig å gjøre. Avlyse hlloweenfesten for hele trinnet? Vi endte opp med å ha festen, men er neimen. Ikke sikker på om det var riktig.

Anonymkode: 4c7ab...7e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo og jeg synes jeg er mer enn raus nok når barnet deres er her så mye, omtrent hver dag i tillegg til at jeg får ingenting tilbake. Men hvor lenge skal man holde på sånn, også når de voksne er så avvisende og virker så utakknemlige?

Anonymkode: 8f3cf...e51

Barnet ditt får jo noe ut av det:) Hun har selskap og en venn i denne jenta. De blir nok veldig gode venner i framtiden..

 

Anonymkode: 08cfd...1c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tipptoppi skrev:

Hvordan kan du påstå at du har større toleranse enn de fleste men i det samme nevne ting du ikke har toleranse for? 

Tro og religion er en personlig ting og hverken du eller jeg kan bestemme hva andre skal tro på. 

At du mener noe, betyr ikke at dette er fakta, fasit og eneste rette. 

Jeg har toleranse for at folk kan velge å leve litt annerledes enn flertallet, avstå fra ting "alle" andre gjør. Men barna får jo ikke velge dette selv. 

Men jo, jeg har større toleranse enn veldig mange. Jeg ser stadig, ikke minst her inne, at mange har store problemer med å godta at andre i det hele tatt tror på Gud, at de bruker religiøse symboler osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tipptoppi skrev:

Og ang knask eller knep så gjør ikke vi det heller. Det er fullstendig utelukket at mine barn får gå på ukjente dører og ber om godteri. Ikke bare synes jeg det er en uting men man vet aldri hvem som åpner døren eller om godteriet som gis bort er tuklet med på noe vis. Hadde vi bodd på landet og hatt tre hus å ta av så hadde det vært noe annet men knask eller knep her i byen hvor vi bor er fullstendig utelukket. 

Vi feirer derimot Halloween, vi drar på Halloweenfeiring arrangert av bydelen og barna elsker det, og der er det ikke noe knask eller knep. 

Foreldrene kan da være med og følge med når barna går rundt. Og inspirere godteriet før barna får spise det. Uinpakket godteri kastes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Jeg har toleranse for at folk kan velge å leve litt annerledes enn flertallet, avstå fra ting "alle" andre gjør. Men barna får jo ikke velge dette selv. 

Men jo, jeg har større toleranse enn veldig mange. Jeg ser stadig, ikke minst her inne, at mange har store problemer med å godta at andre i det hele tatt tror på Gud, at de bruker religiøse symboler osv. 

Nei barn får ikke velge dette selv. Det er foreldre som bestemmer over barna frem til de er gamle nok til å bestemme selv. Barnet må følge familiens linje og regler. Samme som at et barn født i en muslimsk familie blir oppdratt som muslim og et barn født i en kristen familie blir oppdratt kristent. Dette er en helt korrekt observasjon av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Thyra skrev:

Foreldrene kan da være med og følge med når barna går rundt. Og inspirere godteriet før barna får spise det. Uinpakket godteri kastes. 

Nei. Ikke mine barn og ikke i dette nabolaget. Man vet ikke hvem som er bak døra, det er blokk og ikke hus så ikke noe utelys som kan skrus av eller på og jeg synes det er en uting.. Gi meg godteri ellers gjør jeg faenskap og hærverk liksom.. Nope, passer ikke for vår familie og vi drar på stort arrangement i bydelen i stedet, noe barna er strålende fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tipptoppi skrev:

Nei barn får ikke velge dette selv. Det er foreldre som bestemmer over barna frem til de er gamle nok til å bestemme selv. Barnet må følge familiens linje og regler. Samme som at et barn født i en muslimsk familie blir oppdratt som muslim og et barn født i en kristen familie blir oppdratt kristent. Dette er en helt korrekt observasjon av deg. 

Mange blir oppdratt med religion. Men mange lever likevel ganske vanlige liv og er med på det samme som andre barn. For et barn å vokse opp og alltid være den eneste som ikke får lov til det som alle andre er med på, kan være ganske vanskelig. Det kan også bidra til å isolere barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tipptoppi skrev:

Nei. Ikke mine barn og ikke i dette nabolaget. Man vet ikke hvem som er bak døra, det er blokk og ikke hus så ikke noe utelys som kan skrus av eller på og jeg synes det er en uting.. Gi meg godteri ellers gjør jeg faenskap og hærverk liksom.. Nope, passer ikke for vår familie og vi drar på stort arrangement i bydelen i stedet, noe barna er strålende fornøyd med. 

Så lenge barna er fornøyde, så er det jo greit. De får jo kledd seg ut og feiret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Mange blir oppdratt med religion. Men mange lever likevel ganske vanlige liv og er med på det samme som andre barn. For et barn å vokse opp og alltid være den eneste som ikke får lov til det som alle andre er med på, kan være ganske vanskelig. Det kan også bidra til å isolere barnet. 

I dette tilfellet er det snakk om halloween, som er noen timer på kvelden. Det kan neppe kvalifisere til å alltid være den som ikke er med. Dette barnet er bare ikke med på disse timene akkurat denne kvelden og den beslutningen må andre faktisk respektere. Barna tar heller ingen skade av å avstå fra enkelte ting pga feks religion. Mitt barn som nevnt før ville feire id fordi mesteparten i barnets klasse feirer dette, og barnet har ikke tatt nor skade av at h*n ikke fikk lov til dette. 

Folk er forskjellige, og verden er ikke lik for alle. Det er ikke skadelig at barnet lærer og erfarer dette.

Hva vet du om ikke de hadde en kjempefin kveld innad i familien der og jenta svarte nabodama det hun trodde nabodama ville høre pga ledende spørsmål? 

Jeg synes folk antar og går ut i fra det verste, når de egentlig ikke vet hva de snakker om og det er en uting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tipptoppi skrev:

I dette tilfellet er det snakk om halloween, som er noen timer på kvelden. Det kan neppe kvalifisere til å alltid være den som ikke er med. Dette barnet er bare ikke med på disse timene akkurat denne kvelden og den beslutningen må andre faktisk respektere. Barna tar heller ingen skade av å avstå fra enkelte ting pga feks religion. Mitt barn som nevnt før ville feire id fordi mesteparten i barnets klasse feirer dette, og barnet har ikke tatt nor skade av at h*n ikke fikk lov til dette. 

Folk er forskjellige, og verden er ikke lik for alle. Det er ikke skadelig at barnet lærer og erfarer dette.

Hva vet du om ikke de hadde en kjempefin kveld innad i familien der og jenta svarte nabodama det hun trodde nabodama ville høre pga ledende spørsmål? 

Jeg synes folk antar og går ut i fra det verste, når de egentlig ikke vet hva de snakker om og det er en uting. 

Dersom barn ikke får lov å feire Halloween pga religion, er det sannsynlig å anta at det også er flere ting de ikke for lov til. 

Jeg skjønner likevel at foreldrene ikke lar barna gjøre ting de er overbeviste om er i mot Guds vilje. Men i tilfellet i denne tråden var det jo ikke religiøse grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Dersom barn ikke får lov å feire Halloween pga religion, er det sannsynlig å anta at det også er flere ting de ikke for lov til. 

Jeg skjønner likevel at foreldrene ikke lar barna gjøre ting de er overbeviste om er i mot Guds vilje. Men i tilfellet i denne tråden var det jo ikke religiøse grunner. 

Vi vet ikke hva som egentlig er tilfelle i denne tråden. Vi vet bare hva en mor har sagt til en nysgjerrig nabo. En nabo hun kun er på hils med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo og jeg synes jeg er mer enn raus nok når barnet deres er her så mye, omtrent hver dag i tillegg til at jeg får ingenting tilbake. Men hvor lenge skal man holde på sånn, også når de voksne er så avvisende og virker så utakknemlige?

Anonymkode: 8f3cf...e51

Jeg tenker du for egen sjelefreds skyld bør la være å se på disse besøkene som en tjenesteutveksling mellom deg og denne jentas foreldre. Se det heller som en investering i din datters vennskap med jenta og som ditt bidrag til å gi sosial kontakt til ei jente som har lett for å falle utenfor. Så setter du eventuelt grenser ut fra egen kapasitet i stedet for ut fra en tanke om at nå er det på tide at de andre foreldrene inviterer.

Det vil alltid være foreldre som gjør valg som vi utenfra kanskje ikke forstår, og det får man vanskelig endret. Er man bekymret for at et barn faller utenfor pga foreldrenes valg, er det ekstra viktig å inkludere der man kan og ikke straffe barnet for foreldrenes manglende takknemlighet eller gjengjeldelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres litt bekymringsverdig ut, og da snakker jeg om hjemmesituasjonen. Vet du hvordan denne jenta har det hjemme? Har du snakket med henne? Du sier hun er mye lei seg, og jeg tenker at det er en grunn til. Hvorfor får ikke hun ha besøk hjemme? Vet du hvordan det ser ut inne i huset?

Vis at du bryr deg om henne. Tror det er vanskelig å være henne når hun verken får ha besøk eller være med på Halloween feiring. Det gjør vondt for et barn å ha det slik.

Anonymkode: aba54...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...