Gå til innhold

Nabojente ble nektet å være med på Halloween.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Du syns jo synd på henne, og vil at hun ikke skal være den som ikke får feire. Det blir jo gruppepress da. Kan være mange grunner til at barna ikke er inne hos dem, og hadde du visst grunnen, så ville du kanskje ikke syns det var rart  🙂

Det er ikke gruppepress når man ønsker å inkludere alle i noe sosialt og koselig. 

Det det ender opp med til slutt er jo at folk(nikk meg selv) blir lei av å ha barnet på hyppig besøk hos oss i timesvis uten at datteren min skal noen gang få lov til å dra hos dem. For jenta er her ofte. Nesten hver dag.   

Ts 

Anonymkode: 8f3cf...e51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vet ikke. Hun var ihvertfall lei seg og følte seg utenfor, i følge datteren min. Men så er ikke dette en religion men en feiring for moro skyld som er sosialt og gøy for barna. De voksne som ikke vil trenger ikke delta eller anstrenge seg for dette, har derfor litt vanskelig for å forstå hvorfor hun ikke bare la denne tingen gå og la barnet kose seg med alle de andre. 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Jeg har venner som ikke lar barnet feire halloween av religiøse grunner, har jeg noe med det? Nope! 

Mitt barn kom hjem i 1.klasse og var lei seg fordi han ikke fikk feire ID og i klassen hans er det svært mange barn som feiret dette. Men sorry, sånn er det bare. 

Vi har sjeldent besøk av andre unger fordi vi har liten plass og jeg plages mye med sykdom, sånn er det også bare. 

Jeg synes du blander deg i ting du ikke har noe med og legger altfor mye i ting du ikke vet noe om, hadde du vært min nabo hadde jeg blitt forbannet. 

Snart kommer vel forslaget om å ringe BV også..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gruppepress når man ønsker å inkludere alle i noe sosialt og koselig. 

Det det ender opp med til slutt er jo at folk(nikk meg selv) blir lei av å ha barnet på hyppig besøk hos oss i timesvis uten at datteren min skal noen gang få lov til å dra hos dem. For jenta er her ofte. Nesten hver dag.   

Ts 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Det er ikke alle som synes Halloween er koselig! Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Og dersom du ikke vil ha besøk så send ungene ut, unger i dag er altfor lite ute. Når mitt barn leker med venner så er de som oftest ute, uavhengig av vær. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det koster jo moren ingenting å la datteren være sosial på halloween? Dersom halloween ikke skal ha noen som helst betydning for familien så burde de jo anse dagen som hvilken som helst annen dag og la datteren være sammen med nabojenta

Anonymkode: bcbfe...5d7

Hun sier jo ikke at jenta satt inne alene hele dagen, jenta var bare ikke med på akkurat dette og det foregår vel på kvelden mellom 18 og 20. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her:

Nå er det jo du som overdriver her...det er ikke snakk om gruppepress men noe sosialt og gøy som barnet selv har store ønsker om å få være med på men ikke får lov til. Hun er den eneste i klassen og i omgangskretsen som ikke får lov, og det må jeg få lov til å syns er trist for hennes del. Jeg skal ikke klage til mora om dette men jeg har lov til å ha tanker om dette.  

Har heller ikke sagt at jeg er direkte bekymret men at jeg synes ting er litt rart. Gjelder spesielt det med at hun aldri får lov til å ha besøk, men å dra bort til andre og være borte hele dagen og spise måltider hos dem er visstnok ok. 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Barn kan ikke og skal ikke bestemme. Det er foreldrene som har det siste ordet

Anonymkode: 6634e...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gruppepress når man ønsker å inkludere alle i noe sosialt og koselig. 

Det det ender opp med til slutt er jo at folk(nikk meg selv) blir lei av å ha barnet på hyppig besøk hos oss i timesvis uten at datteren min skal noen gang få lov til å dra hos dem. For jenta er her ofte. Nesten hver dag.   

Ts 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Så nå hevner dere voksne dere på henne fordi hun ikke fikk være med på halloween? Dere høres veldig hyggelig ut, må jeg si :ironi:

Anonymkode: 6634e...c2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var et slikt barn som aldri fikk ha besøk inne, og ofte ikke engang i hagen. En gang kom det to gutter fra klassen på besøk for å bytte fotballkort og vi måtte sitte på trappa. Husker at det var så flaut. Fikk sjelden lov til ting som andre på min alder fikk lov til. Jeg hadde lite venner pga dette. 

Jeg ble utsatt for grov psykisk mishandling og omsorgssvikt. Min mor var psykisk syk, pillemisbruker og alkoholiker, og skulle aldri hatt barn. Men ingen kunne vel se det på henne sånn i farta...

Sier ikke at nabojenta du beskriver har det slik, men ville absolutt fulgt nøye med på dette. 

Og det er ikke ålreit for et barn å stå utenfor fellesskapet - om det er Halloween-feiring eller andre ting. 

Anonymkode: f65f4...8ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tipptoppi skrev:

Det er ikke alle som synes Halloween er koselig! Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Og dersom du ikke vil ha besøk så send ungene ut, unger i dag er altfor lite ute. Når mitt barn leker med venner så er de som oftest ute, uavhengig av vær. 

Så utrolig dårlig av deg. Du snakker om barnET ditt, så du har tydeligvis ett barn. Ingen søsken og ingen venner får være på besøk inne. Fortsett sånn du, og ungen din kommet til å bli ensom. Etterhvert som barn blir eldre blir man også mer inne hos hverandre. Og så lenge du ikke tillater ikke det, kommer ikke barnet ditt å bli inkludert. For da stikker dem et annet sted. Og du bør helt seriøst bli kjent med vennene til barnet ditt. Ved å kaste ungene ut hver gang har du null kontroll på dynamikken i gruppa, og om det er plaging/erting/mobbing.

jeg er også som TS. Dersom det er alltid noen som ikke tar ungene inn, gir de mat innimellom etc, gidder ikke jeg heller. Ting går ikke bare en vei. De foreldrene hyler opp om ekskludering, men da har jeg ekstremt tydelig på at de er de selv som ekskluderer. DE holder barnet sitt utenfor sosial setting. Om det enten er Halloween, eller være på besøk hos hverandre.

Anonymkode: de421...817

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er moren religiøs? Som for.eks. Jehvas vitner? De feirer jo ikke noe. Ikke jul og presanger heller, har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste løsning er at alle dropper Halloween så slipper naboen din å bli baksnakket av deg og andre fordi de er i mot det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig dårlig av deg. Du snakker om barnET ditt, så du har tydeligvis ett barn. Ingen søsken og ingen venner får være på besøk inne. Fortsett sånn du, og ungen din kommet til å bli ensom. Etterhvert som barn blir eldre blir man også mer inne hos hverandre. Og så lenge du ikke tillater ikke det, kommer ikke barnet ditt å bli inkludert. For da stikker dem et annet sted. Og du bør helt seriøst bli kjent med vennene til barnet ditt. Ved å kaste ungene ut hver gang har du null kontroll på dynamikken i gruppa, og om det er plaging/erting/mobbing.

jeg er også som TS. Dersom det er alltid noen som ikke tar ungene inn, gir de mat innimellom etc, gidder ikke jeg heller. Ting går ikke bare en vei. De foreldrene hyler opp om ekskludering, men da har jeg ekstremt tydelig på at de er de selv som ekskluderer. DE holder barnet sitt utenfor sosial setting. Om det enten er Halloween, eller være på besøk hos hverandre.

Anonymkode: de421...817

Det er såpass ja.. 

Nå vil jeg bare gjøre noen ting klart her, selv om du strengt tatt ikke fortjener noe svar. 

Jeg har flere barn, men neste barn i rekken er mye eldre enn yngste så de leker ikke sammen. Jeg vet svært godt hvem vennene til mitt barn er, og jeg har god kontakt med foreldrene. Det er faktisk fullt mulig å opprettholde oversikten over venner, dynamikk etc ved å være oppmerksom og samarbeide med andre foreldre + skole. Vår klasse har også en veldig aktiv foreldregruppe som ofte arrangerer felles aktiviteter for foreldre og barn i klassen, nå sist hadde i en skogstur med grilling hvor oppmøte var 37 barn pluss foreldre (begge klasser invitert). Vi har også ofte med venner på kino, museum etc, rett og slett fordi vi kjenner hverandre såpass godt. Og mitt barn sliter overhodet ikke med isolering eller holdes utenfor, det er stadig unger på døra og nå sist på foreldresamtale sa lærer at barnet er en populær lekevenn, dette er også dokumentert i referat fra nevnte møte. Til slutt så hører det også med at barnet er et veltilpasset, høflig og utadvendt barn som trives godt i hverdagen sin. 

Så gjør deg selv en tjeneste å hold deg for god til å snakke om ting du ikke har peiling på, og hold min hverdag/foreldrerolle og oppdragelse ute fra denne tråden. Du er faktisk et godt eksempel på en forelder som bare går ut i fra ting og raser avgårde med antagelser og "sannheter". Så jeg sier til deg som jeg sier TS, slutt å legg deg i ting du ikke har noe med. 

Endret av Tipptoppi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit i det med Halloween, hvorfor skal ikke ungene få leke inne hos dem men bare inne hos TS? 

 

Anonymkode: 217cd...7f0

Det kan jo faktisk hende at moren har en sykdom eller lidelse, fort blir utmattet/utslitt, får migrene, sliter med kroniske smerter eller noe. Eller at hun tar opp studier eller jobber hjemme, og må ha litt mer ro inne hos dem. Det blir automatisk litt ekstra når man har andre unger på besøk, uansett, og noen tåler mindre hvis de sliter med noe i tillegg. Eller de har pengeproblemer for tiden og ikke råd til ekstra mat o.l, noen ganger kan det bli for mye med bare et ekstra barn hvis man akkurat får det til å gå rundt. Poenget er at det kan være mange grunner som vi ikke vet om.

Hvis moren har det slitsomt eller tungt for tiden, så er kan det også være en grunn til at hun virker veldig streng når andre barn er der, for man tåler jo mindre hvis man er under stort press eller har vondt/er mye sliten. 

Anonymkode: 6755f...6ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig dårlig av deg. Du snakker om barnET ditt, så du har tydeligvis ett barn. Ingen søsken og ingen venner får være på besøk inne. Fortsett sånn du, og ungen din kommet til å bli ensom. Etterhvert som barn blir eldre blir man også mer inne hos hverandre. Og så lenge du ikke tillater ikke det, kommer ikke barnet ditt å bli inkludert. For da stikker dem et annet sted. Og du bør helt seriøst bli kjent med vennene til barnet ditt. Ved å kaste ungene ut hver gang har du null kontroll på dynamikken i gruppa, og om det er plaging/erting/mobbing.

jeg er også som TS. Dersom det er alltid noen som ikke tar ungene inn, gir de mat innimellom etc, gidder ikke jeg heller. Ting går ikke bare en vei. De foreldrene hyler opp om ekskludering, men da har jeg ekstremt tydelig på at de er de selv som ekskluderer. DE holder barnet sitt utenfor sosial setting. Om det enten er Halloween, eller være på besøk hos hverandre.

Anonymkode: de421...817

Trist du tenker sånn. Mitt barn pleier ikke å kunne ta med andre hit, men det er fordi jeg er alvorlig syk og ikke orker/klarer det. Bare en sjelden gang. Kunne ønske at jeg hadde orket mer og jeg har kronisk dårlig samvittighet, men er glad og takknemlig for at barnet mitt får være med andre barn hjem, da han virkelig trenger det. Sykdommen min synes ikke utenpå, og det har ikke falt seg naturlig å informere alle om det, så det kan godt hende at noen tenker om meg slik du skriver at du gjør. 

Anonymkode: 6755f...6ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gruppepress når man ønsker å inkludere alle i noe sosialt og koselig. 

Det det ender opp med til slutt er jo at folk(nikk meg selv) blir lei av å ha barnet på hyppig besøk hos oss i timesvis uten at datteren min skal noen gang få lov til å dra hos dem. For jenta er her ofte. Nesten hver dag.   

Ts 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Og i hl skrev du: "Jenta er her hos oss ganske ofte og har også spist middag hos oss ved flere anledninger, både fordi jeg selv syns det er hyggelig og barna synes det er veldig koselig å få lov til å spise middag sammen iblant."

Bestem deg. Er det hyggelig eller er det ikke?

Anonymkode: 2b159...804

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Ikke mye kommer for å bli om en ikke liker det. 

Du er dessverre ikke alene her i verden, så selv om du ikke liker noe, betyr ikke det at det ikke er kommet for å bli.

Når vi har barn, bør vi tilpasse oss samfunnet rundt oss litt pga barna våre. Vi må rett og slett svelge noen kameler nå og da og ikke sitte på vår høye hest og fortsette på samme måte som før og si at alt var så mye bedre da vi vokste opp. Jeg sier ikke at foreldre ikke kan bestemme hva de mener er greit og ikke greit i sin familie, men at man av og til må kunne vike litt fra prinsippene sine for barnas skyld. Jeg er ikke noen stor fan av Halloween selv, langt i fra, men jeg ser jo at dette er blitt noe stort og viktig i barnas liv og da holder jeg mine tanker for meg selv og lar barna kose seg med vennene sine denne dagen. 

Anonymkode: 3cb2e...226

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de norske?

Hvis ikke er det sikkert noe kulturelt. Noe anti-amerikansk kanskje?

Hvis de er norske høres de ut som noen skrullinger. Bare vær glad barna ikke leker hos dem. Det kan fort gå ille. Stakkars jente somm å bo der.

Anonymkode: f0921...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drit i det med Halloween, hvorfor skal ikke ungene få leke inne hos dem men bare inne hos TS? 

 

Anonymkode: 217cd...7f0

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en nabojente som er like ganmel som datteren min. De bruker å leke sammen, men jeg synes det er litt merkelig opplegg borte hos dem. Fordi jenta får aldri ha besøk innendørs. Når datteren min går og banker på døra blir begge to jaget utendørs eller så kommer de til oss og spør om de kan få være her, fordi om de skal være sammen så må de være hos oss. De har kjent hverandre i 2 år og jeg tror kanskje de har vært inne hos dem 1 gang på den tiden. Datteren min sier også det er ekkelt å være der fordi mora hennes er så streng, hun syns også det er ekkelt å ringe på døra hos dem, av samme årsak. Jenta er her hos oss ganske ofte og har også spist middag hos oss ved flere anledninger, både fordi jeg selv syns det er hyggelig og barna synes det er veldig koselig å få lov til å spise middag sammen iblant. 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Jeg hadde selv sjelden venner på besøk som barn. Jeg ble vel ikke nektet, men min far er en person med veldig lav sosial intelligens, og det har preget min oppvekst. F.eks sov min far middag på ettermiddagstid, og om jeg hadde besøk da, måtte vi være musestille, selv om vi var på rommet mitt. Bråket vi litt, kom han springende og kjeftet på oss pga at vi vekte ham. Generelt tålte han lite lyd/bråk og kjeftet på meg foran vennene mine eller kjeftet på meg og vennene mine, dersom vi "bråkte" litt selv når han ikke sov. Det han oppfattet som bråk, var ofte bare latter, snakking i normalt toneleie, lyder fra leker osv, så all lyd var jo nærmest bråk.

Det dette endte med for min del, var at jeg sluttet å ta venner med meg hjem. De få gangene jeg hadde noen med hjem, var jeg livredd for at min far skulle bli sint og slappet ikke av i det hele tatt. Jeg husker også episoder der venner spurte meg om hvorfor faren min var så sint eller sa ting som faren til "Lisa" er alltid sint, og dette syntes jeg var veldig vanskelig og flaut. Jeg begynte etterhvert å finne på unnskyldninger overfor vennene mine og vi endte opp hos dem i stedet for. 

Poenget mitt er at det kanskje er noe som ligger bak hos din datters venninne også. Kanskje det ikke alltid er moren som nekter henne å ha barn med inn...

Anonymkode: 3cb2e...226

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte med spekulasjonene, dere er jo helt ville! 

Anonymkode: 2dc05...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gruppepress når man ønsker å inkludere alle i noe sosialt og koselig. 

Det det ender opp med til slutt er jo at folk(nikk meg selv) blir lei av å ha barnet på hyppig besøk hos oss i timesvis uten at datteren min skal noen gang få lov til å dra hos dem. For jenta er her ofte. Nesten hver dag.   

Ts 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Du må gjerne ønske å inkludere, men om enkelte ikke har ønsket om å bli med på visse ting, så må en godta det også, uten å si at det er feil og trist.

Og som nevnt så vet du jo ikke hva som er grunnen til at barna ikke er hos venninnens mor. Det trenger ikke å bunne i ren uvilje. Det er jo også ditt valg om du ønsker at jenta er hos dere. Du kan godt si at det ikke passer om det er sånn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...